Do zahraničia mi odišla celá trieda. Ak budú deti takto utekať, tak čo s takým národom?
Byť dobrým učiteľom znamená predovšetkým sa so žiakmi rozprávať no a tam sú dovolené všetky otázky. Ak sa niekto otázok bojí alebo ich zhadzuje falošnými dilemami o strieľaní, tak je to prejav zúfalstva. Prečo naše deti odtiaľto hromadne utekajú?

😥 Čo si dieťa zapamätá viac?
👨👩👧 Minule mi jedna mama povedala: „Mám pocit, že ma deti nechcú počúvať, pokiaľ nezačnem kričať. Aj ja som sem-tam dostala. A som v pohode. Tak som im dala len jednu facku. Aby si zapamätali.“ A ja som sa jej ticho spýtala: „A čo si zapamätali viac — to, čo urobili zle alebo že človek, ktorého najviac milujú, im ublížil?“ V tej chvíli sa rozplakala. Nie preto, že by bola zlá mama. Ale preto, že si uvedomila, že facka síce stíchne dieťa, no prehluší dôveru. A presne o tom to je. O tom, čo sa v dieťati aj dospelom začne diať vo vnútri.
🧠 Fyzické tresty zvyšujú stresovú reakciu dieťaťa. Aj jednorazový telesný trest zvyšuje hladinu stresových hormónov, ktoré ovplyvňujú učenie a pamäť. Telesné tresty nezlepšujú správanie, naopak, posilňujú strach a vzdor.
❤️ Fyzické tresty znižujú dôveru dieťaťa k rodičovi. Dieťa si spája bezpečie s človekom, ktorý ho chráni, nie trestá. To, čo rodič myslí ako „výchovu“, mozog dieťaťa registruje ako ohrozenie. Deti, ktoré boli bité, majú zmenené mozgové reakcie na stres, podobné ako pri traume.
🔄 Fyzické tresty nefunguje dlhodobo. Fyzické tresty síce môžu zastaviť správanie v tej chvíli, ale nezlepšujú disciplínu ani rešpekt, práve naopak, zvyšujú vzdor a agresiu. Aaj „mierne telesné tresty“ zvyšujú riziko úzkosti, agresivity a porúch sebaúcty u detí.
❓ Otázky pre vás:
Ktoré reakcie používate len preto, že ste ich videli doma?

🤐 Ticho ako najväčšia forma láskavosti
💬 Niečo sa deje… kolegyňa je podráždená, kamarát sa uzatvoril, partner mlčí. A my? Máme chuť poradiť, hodnotiť, opraviť. „Ale veď si to príliš berieš. Mala by si… Musíš… Nemyslíš si, že by si jednoducho mala… ?“ Lenže, čo ak vidíme len malý kúsok príbehu? Tak ako na obrázku nižšie. Vľavo je celý niečí problém, vpravo to, čo o ňom naozaj vieme. A medzi tým je ticho, ktoré si žiada porozumenie, nie rady.
🔍 Keď ľudia cítia, že sú vypočutí bez súdenia, ich mozog aktivuje zóny spojené s bezpečím a dôverou, nie s obranou. Ľudia zdieľajú iba 5 – 10% svojich skutočných problémov. Väčšina z nás skrýva svoje najväčšie starosti zo strachu z nepochopenia alebo hanby.
🔍 Nevyžiadaná rada zvyšuje stres a znižuje motiváciu riešiť problém.
🔍 Empatia bez rady posilňuje medziľudské vzťahy a znižuje konflikt až o 60%. Súcit podporuje prefrontálnu kôru (oblasť rozhodovania). Keď nás niekto prijme bez súdenia, začneme premýšľať jasnejšie a efektívnejšie.
❓ Otázky na zamyslenie:
Ako často dávate rady, keď niekto len potrebuje vypočuť?
Ak deťom zakazujeme emócie, v dospelosti ich nebudú vedieť využiť
Psychologička Sylvia Ondrisová sa venuje otázkam moci a hovorí, že keď človek, od detstva do mladosti, zažije aspoň jednu láskavú osobu, vytvorí to dobré jadro pre jeho budúcu sebahodnotu. Ondrisovej sme sa pýtali, ako mení moc učiteľov a učiteľky, čo sa stane, ak ju zneužijú, ako sa prejavuje vnútorný kritik, a prečo je dôležitá pracovná pohoda vo vzdelávacom prostredí.
Rešpektujme názor ľudí, ktorí volia iných politikov a budú sa s nami rozprávať
Podľa farárky evanjelického cirkevného zboru v Bratislave v Starom meste Anny Polckovej bude onedlho rovnako veľa žien farárok ako mužov farárov. Polcková učí deti aj dospelých, pomáha ľuďom v núdzi a rozpráva o náročných témach. Hovorí, že každá viera v Boha vedie k tomu, že sa nemáme povyšovať nad iných ani nad tých, ktorí volia iné politické strany. Ako sa rozprávať s ľuďmi, ktorí majú iné názory? Čo môže urobiť každý z nás pre ľudí v núdzi?

✋ Ešte chvíľku, potom začnem
🌪️ A zrazu zistíte, že je večer, hlava bolí, nálada je dole a vy máte pocit, že ste zlyhali. Poznáte to? Úzkosť… zahltenosť… nuda… pochybnosti o sebe. Nie ste v tom sami. „Keď otvorím notebook, cítim tlak na hrudi. Tak radšej otvorím chladničku…“ Nešlo o lenivosť. Išlo o úzkosť spojenú s výkonom. Prokrastinácia nie je o lenivosti, ale o emocionálnej regulácii. Keď cítime úzkosť, zahltenie alebo pochybnosti o sebe, náš mozog hľadá únik, nie riešenie.
🎙️ Prokrastinácia nie je problém času, ale regulácie emócií. Úzkosť aktivuje oblasť amygdaly, ktorá „vypína“ racionálne rozhodovanie.
🎙️ Mikrokroky znižujú úzkosť až o 27%. Silné otázky a dychové cvičenia preukázateľne znižujú vnútorné napätie a zvyšujú sebadôveru.
🎙️ Prokrastinácia je krátkodobý úľavový mechanizmus, ktorý nám dá pocit pokoja, no, dlhodobo zvyšuje stres.
❓ Otázky pre vás:
Čo je práve teraz ten najmenší možný krok, ktorý vládzete?
Slovensko nepotrebuje splnomocnenca pre konšpirácie, ale vakcínu proti dezinformáciám
Málokedy počúvame, že by sme sa na Slovensku mohli poučiť od Bulharska, no pritom máme viacero vecí spoločných. Napríklad obyvatelia týchto dvoch krajín majú v rámci Európskej únie najväčšiu tendenciu veriť konšpiračným teóriám. Asi polovica ľudí.
Žiaľ, s Bulharskom nemáme spoločné to, že tamojšia vláda sa s tým rozhodla niečo urobiť. A z toho by sme sa mali poučiť. Dáta totiž ukazujú, že ak štát spustí účinnú informačnú kampaň, môže podporiť odhodlanie ľudí dať sa zaočkovať aj napriek silnému antivaxerskému hnutiu.
V zaočkovanosti proti HPV vírusu, ktorý spôsobuje napríklad rakovinu krčka maternice a proti ktorému sa očkujú primárne dievčatá od dvanástich rokov, bolo v roku 2022 spomedzi štátov Únie Bulharsko na tom najhoršie. Zaočkovanosť bola len 1 percento.
Nebolo to vždy také zlé. V roku 2013 sa dalo zaočkovať takmer 24 percent dvanásťročných dievčat. O dva roky to bolo už menej ako tri percentá. Rapídny pokles spôsobila silná antivaxerská scéna, ktorá šírila dezinformáciu, že toto očkovanie spôsobuje vážne autoimunitné ochorenie.

🏋 Tvrdo pracujete? Pracujete aj múdro?
⚡️ Sedíte s kolegami na pracovnom stretnutí. Každý z nich vyzerá sústredene, profesionálne… a úplne zaseknuto. Poznáte to? Všetci robia, nikto sa nehýbe. Až kým jeden z nich nepovedal jednoduchú vetu: ,,Čo vlastne potrebujeme vyriešiť ako prvé?“ A zrazu sa atmosféra zmenila.
👉 Tímy, ktoré si vedia pomenovať problém, sú o 47% efektívnejšie v riešení konfliktov.
👉 Krátka reflexia počas práce znižuje stres až o 25%.
👉 Až 70% problémov v tímoch nevzniká z nedostatku schopností, ale z nejasnej komunikácie.
💬 Otázky, ktoré môžete použiť hneď dnes:
Aký je prvý krok, ktorý by vám priniesol najväčšiu úľavu?
Umění žít: Adventní setkání
Šance žít přichází jen jednou… Jaká je tedy odpovědnost člověka za jeho životní příběh? Co je v životě opravdu důležité? Jak naplnit čas, který nám byl dán? Je třeba s pokorou přijmout vlastní velikost, dojít k poznání, že symfonie, které nenapíšeme my, nevzniknou nikdy, obrazy, které nenamalujeme my, nebudou nikdy a dobré projekty, které neuvedeme v život my, nebudou nikdy. Kněz a bioetik Marek Orko Vácha nás vyzývá k tomu, abychom se nespokojili s málem, abychom prosili o velké dary a naplnili nádoby našich životů vrchovatou měrou.

🤗 Emócie neopravujeme
👩👧 Chlapček nedokázal vyjsť na preliezku a rozplakal sa:
„Ja to nezvládnem!“ Jeho mama mu s dobrým úmyslom povedala:
„Ale no tak, neplač, to nič nie je.“ Videla som, ako sa jeho tvárička ešte viac stiahla. Nie preto, že by mamu nemiloval. Ale preto, že nepočul to, čo potreboval. Potrebujú, aby sme ich pochopili.
👉 Deti, ktorým rodičia potvrdzujú emócie, majú vyššiu mieru emočnej odolnosti a lepšiu reguláciu stresu. Takto vychované deti sú v dospelosti odolnejšie voči neúspechom.
👉 Empatická reakcia dospelého aktivuje v mozgu dieťaťa tzv. ventromediálnu prefrontálnu kôru, tú časť, ktorá pomáha zvládať emócie a budovať dôveru. Schopnosť samoregulácie stúpa, keď dospelý najprv vníma, až potom vedie.
👉 Len 30 sekúnd empatického rozhovoru denne znižuje riziko úzkosti a stresu u detí.
Chválenie vždy a za každú cenu nie je to, čo dieťa potrebuje počuť
Známky sa podľa nej stávajú často jedinou motiváciou, čo z detí robí ich zberačov bez záujmu osvojiť si obsah. Anna Jančová je učiteľkou na Gymnáziu v Považskej Bystrici. Okrem toho je mentorkou Komenského inštitútu, lektorkou a autorkou kníh Pomaličky a Muži a cesty. Pýtali sme sa jej na výhody formatívneho hodnotenia na školách, rozdiel medzi ním a spätnou väzbou a takisto jeho vplyv na vývoj žiakov.
Narcistní lidé ničí týmovou práci
Lidé, kteří pohrdají schopnostmi ostatních a naopak vyzdvihují ty své, mohou navenek působit jako sebevědomí vůdci. Když se ale ocitnou před úkolem, který vyžaduje týmovou práci, selhávají.

🎸 Čomu ste sa kedysi venovali s radosťou a dnes na to nemáte čas?
🔥 Spomínate si ešte na ten pocit, keď ste ako dieťa maľovali celé popoludnie, hrali na gitaru, tancovali, alebo písali básne – len tak, pre radosť? A potom prišli povinnosti, práca, rodina. A tie malé radosti sa niekam stratili. Niekedy stačí jeden obyčajný moment, aby sme si uvedomili, koľko radostí a talentov sme počas života nechali ležať ľadom.
➡️ Ľudia, ktorí pravidelne rozvíjajú svoje silné stránky a talenty, majú o 30% vyššiu úroveň životnej spokojnosti.
➡️ Návrat k činnostiam, ktoré sme milovali, aktivuje oblasti mozgu spojené s odmenou a vitalitou, podobne ako zamilovanosť, majú nižšie riziko vyhorenia a lepšie zvládajú náročné životné obdobia.. Tvorivé aktivity znižujú stres až o 40%, aj keď im človek venuje len pár minút denne.
➡️ Ľudia, ktorí využívajú svoje prirodzené talenty v práci, sú štyrikrát angažovanejší a menej náchylní k vyhoreniu.
💬 Otázky na zamyslenie:
Čo ste ako dieťa milovali robiť, ale dnes na to “nemáte čas”?

💔 Konflikt rodičov poškodzuje detskú identitu
👧 „Mami, prosím, nehovor o ockovi zle...“ Povedala to 8-ročná dcéra, keď počula rodičov hádať sa o tom, kto „môže“ za rozchod. Nie preto, že by nechápala, čo sa deje. Ale preto, že deti nechcú byť vo vojne, ktorú neviedli. Každý rozchod bolí. No keď v ňom zabúdame na deti, bolesť sa prenáša ďalej. A z drobných sĺz sa stávajú tiché rany, ktoré si nesú do dospelosti. Možno si to neuvedomujeme, no práve vtedy sa deti stávajú najcitlivejšími „snímačmi“ energie. A ublíži im viac to, čo nevidno — tón hlasu, unavené ticho, alebo to, že sa z nich stane „most“ medzi dvoma svetmi.
💡 Detský mozog reaguje na konflikt rodičov podobne ako na fyzickú bolesť.
💡 Deti rodičov, ktorí sa rozchádzali s rešpektom, majú o 42% nižšie riziko úzkostí a problémov vo vzťahoch. Deti nezraňuje samotný rozchod, ale spôsob, AKO sa rodičia k sebe správajú.
💡 Otvorená, úprimná, ale citlivá komunikácia počas rozchodu znižuje detskú úzkosť o 50%. Deti, ktoré nie sú „ťahané“ na jednu stranu, majú o 40 – 60% menšiu pravdepodobnosť úzkostných porúch v dospelosti. Emocionálna stabilita rodiča je silnejší ochranný faktor než finančné zázemie.
❓ Otázky, ktoré môžu zachrániť vzťah rodič – dieťa:
Čo je v tejto situácii pre vaše dieťa najviac potrebné?

🧡 Čo chcem pre svoje dieťa?
👉 Aby bolo šťastné? Naozaj je šťastie to jediné, čo chceme? Alebo chceme, aby naše deti vedeli žiť, aj keď šťastie práve „nie je doma“? Aby bolo samo sebou? Nepotrebujú byť spokojný. Potrebujú vedieť pracovať so svojimi pocitmi. Aby sa nevzdali, keď sa im niečo nepodarí. Aby sa dokázali postaviť za seba a pritom rešpektovali hranice druhých.
🔍 Deti, ktoré sa učia pomenúvať emócie, majú lepšie výsledky v škole aj vo vzťahoch. Deti, ktorým rodičia uznávajú pocity, majú vyššiu emočnú inteligenciu a lepšie vzťahy v dospelosti.
🔍 Zdravé hranice u detí vedú k vyššej životnej spokojnosti a nižšiemu riziku úzkostí v dospelosti. Autenticita dieťaťa súvisí s nižšou úrovňou úzkosti a vyššou sebadôverou.
🔍 Kľúčom nie je „šťastie“, ale schopnosť odolávať stresu a vracať sa späť tzv. reziliencia zvyšuje subjektívnu pohodu až o 42%. Deti, ktoré sú vedené k sebareflexii a zodpovednosti, dosahujú dlhodobo väčšiu životnú spokojnosť než tie, ktorých cieľom je len „byť šťastné“.
🔑 Otázky, ktoré môžu zmeniť váš deň:
Čo skutočne potrebujete VY a čo potrebuje VAŠE dieťa v tejto chvíli?
Učitelia hudobnej výchovy nemajú hľadať talenty medzi deťmi, ale talent v každom dieťati
Majú všetky deti hudobné cítenie? Prečo je hudobná výchova dôležitá a ako by sa mala hodnotiť?
Pre dieťa je najhoršie, ak je rodič nepredvídateľný a emocionálne labilný
Láska k deťom sa prejavuje aj tak, že ich nepodporujeme vo všetkom, vravia spisovateľka Monika Kompaníková a psychológ Ján Hrustič, ktorí spoločne napísali knihu Detský raj s rodičmi. Opisujú v nej, aký dôležitý je pre deti pocit bezpečia a predvídateľnosť rodičov. Ak deti nevedia, čo môžu od rodičov očakávať, je to pre ne jeden z najväčších stresov.
V knihe hovoria aj o tom, aké dôležité je byť s dieťaťom v prítomnosti, naladiť sa naň a vnímať ho.

👪 Fakty, ktoré menia pohľad na výchovu
👉 Ráno chaos, práca mešká, dieťa trucuje kvôli oblečeniu a Vy cítite, ako vo Vás rastie tlak. A vtedy príde tá myšlienka: „Jedna po zadku by to vyriešila hneď.“ Alebo: „Keď dcéra opäť hodila hračku o zem, stratila som nervy. A hneď potom som cítila vinu.“ Poznáte to? Chcete byť pokojní, no dieťa vás dokáže vytočiť do nepríčetna. Lenže... skúste si predstaviť, že reakcia, ktorá mení všetko, nie je krik, ale pochopenie.
💔 Deti, ktoré zažívajú telesné tresty, majú vyššiu hladinu stresových hormónov, vykazujú nižšiu dôveru voči rodičom a majú o 30% vyššie riziko zvyšujúcej sa agresivity v neskoršom veku.
🧠 Deti vedené s rešpektom majú lepšiu sebareguláciu a empatiu. Pozitívna výchova zvyšuje schopnosť dieťaťa samoregulácie a empatie, čo je jeden z najdôležitejších prediktorov úspechu v dospelosti. Deti vychovávané bez fyzických trestov majú lepšie výsledky v škole, nie kvôli „mäkkosti“, ale kvôli bezpečnému vzťahu s rodičom.
❤️ Vzťahové prístupy vo výchove znižujú výskyt agresivity až o 40%.
💬 Otázky, ktoré pomáhajú:
Čo vo vás v skutočnosti spúšťa potrebu „rýchlo ukončiť konflikt“?
Začala som žiť, až keď som sa začala zaoberať smrťou
Jana Gorst sprevádza ľudí na konci ich života ako dula pre umierajúcich. Hovorí, že byť pri poslednom výdychu je obrovské privilégium. Opýtali sme sa jej, ako spracovať to, ak sa my sami ocitneme napríklad napojení na kyslík na lôžku, ako sa vyrovnať so stratou blízkeho človeka a ako na ňu pôsobí práca s touto témou.

😔 Ako si poradiť s emóciami
👉 Možno to poznáte… Ráno je ešte všetko v poriadku, no stačí jedna krátka veta od partnera či kolegu a zrazu cítite tlak v hrudi, zrýchlený dych a myšlienky sa rozbehnú rýchlosťou svetla. „Znova som sa pohádala s partnerom kvôli úplnej maličkosti. Vždy ma to zasiahne viac, než by malo.“ Namiesto úteku pred emóciami sa dá naučiť ich pochopiť a spracovať – krok za krokom.
📌 Emócia trvá v tele priemerne len 90 sekúnd, ak ju nepotláčame a nepriživujeme myšlienkami. Emócie nie sú automatické reakcie, ale predikcie mozgu založené na minulých skúsenostiach. Ak ich pomenúvate, meníte ich silu.
📌 Pomenovanie emócie znižuje jej intenzitu až o 40% vďaka aktivácii prefrontálnej kôry.
📌 Telo registruje emóciu skôr než myseľ. Až o 200 milisekúnd preto má význam pýtať sa: „Kde ju cítim v tele?“ Ľudia, ktorí si všímajú telesné prejavy emócií, majú nižšiu mieru stresu a lepšie medziľudské vzťahy.
💬 Otázky, ktoré môžete použiť hneď dnes:
Čo presne teraz cítite?
Sme spoluzodpovední za utrpenie ľudí v úplne inej časti planéty
Kniha Umieranie modernity od Brazílčanky Vanessy Andreotti nastavuje spoločnosti zrkadlo. Profesorka globálneho vzdelávania, sociálnej spravodlivosti a dekolonizácie vzdelávania Andreotti sa prostredníctvom svojej knihy snaží v čitateľoch evokovať, aby prevzali zodpovednosť za stav, v ktorom sa Zem nachádza. Pomocou vlastných príbehov ich vyťahuje z komfortnej zóny, aby pochopili, že rôzne kultúry rozmýšľajú nad vecami úplne inak.

🚣 Je vaša „vnútorná loď“ deravá?
🌊 Na pohľad ešte držíte pokope, ale vo vnútri máte dieru v tvare srdca? Presne takto k životu pristupuje veľa ľudí: stále bežíme, fungujeme, sme „k dispozícii“ a pritom niekde v nás pomaly preteká energia, pozornosť, radosť.
👉 Chronické preťaženie znižuje empatiu až o 30% – preto sa vyčerpaní ľudia nehnevajú, len prestávajú cítiť.
👉 Už 10 minút mikroodpočinku denne znižuje emočnú únavu o 40%.
👉 Ľudia, ktorí pravidelne reflektujú svoj deň, napredujú rýchlejšie o 20 – 25%.
🧭 Otázky, ktoré si môžete dať ešte dnes:
Kde vo svojom živote najviac „pretečiete“?
TikTok pozná žiakov lepšie ako ich učitelia
Prečo je to dôležité? Ako by mali lídri vzdelávania reagovať na umelú inteligenciu? Čo spôsobujú žiakom sociálne siete?

🧘♀️ Najsilnejšie zmeny vznikajú v tichu
Možno to poznáte… bežíte z úlohy do úlohy, deň sa skončí a Vy sa pristihnete pri myšlienke: „Už dlho som sa nezastavil/“.
🔸 Mozog pri vedomom prehodnocovaní aktivuje prefrontálnu kôru, čo zlepšuje sebakontrolu a tvorbu nových návykov. Reflexia a prehodnocovanie podporujú tvorbu nových neurónových spojení a zlepšujú schopnosť učenia.
🔸 43% našich každodenných reakcií sú automatické. Ak ich nerevidujeme, riadi nás autopilot.
🔸 Reappraisal (prehodnocovanie situácie) znižuje stres a zvyšuje psychickú odolnosť viac ako potláčanie emócií. reflexia a prehodnocovanie podporujú tvorbu nových neurónových spojení a zlepšujú schopnosť učenia. ľudia, ktorí pravidelne reflektujú svoje presvedčenia, sa lepšie prispôsobujú zmenám a zvládajú stres.
💬 Otázky pre vás:
Čo vo vašom živote robíte len zo zvyku a už vám to neslúži?
Ak by sme viac premýšľali o smrti, možno by sme si viac cenili život
Lekárka Eva Kušíková pôsobila na misiách v Iraku či na Haiti, kde jej občas išlo takmer o život. Dnes sa na Slovensku stará aj o pacientov, ktorí s koronou ležia pripojení na prístrojoch. Rozprávali sme sa s ňou o tom, ako sa vyrovnáva s témou smrti, ako by chcela vrátiť dôveru medzi lekárov a pacientov aj o tom, ako sa snaží byť na blízku tým, ktorí na jej oddelení umierajú.

🌟 Ako ste to dokázali?
🔥 Možno ste zvládli náročný pracovný deň, ustáli rozhovor, ktorého ste sa báli… alebo ste konečne urobili krok k zmene, ktorú ste dlho odkladali. Možno to bolo, keď ste konečne zvládli povedať „nie“. Alebo ste dokončili niečo, čo ste dlho odkladali. Alebo ste jednoducho prežili náročný týždeň a s úsmevom. Spomeňte si na svoj posledný úspech.
💭 Sebareflexia zvyšuje motiváciu o 23%. Pravidelné uvedomenie si svojich úspechov zvyšuje dlhodobý výkon. Mozog si pamätá úspechy silnejšie, keď ich vedome zaznamenáme.
💭 Odolnosť sa trénuje ako sval. Malé kroky mimo komfortnej zóny budujú schopnosť zvládať stres. Nepríjemné pocity sú signál rastu. Pocit mierneho nepohodlia znamená, že sa mozog učí nové vzorce správania.
💭 Sebasúcit znižuje úzkosť až o 40%. Láskavosť k sebe zlepšuje zvládanie neúspechov a motiváciu k zmene.
💬 Otázky, ktoré si môžete položiť už dnes:
Na ktorý svoj posledný úspech ste najviac hrdí?
Štát to priznal oficiálne: mladí sa radikalizujú a máme s tým vážny problém
Vláda uznáva, že rastúca radikalizácia mladých ľudí predstavuje vážnu spoločenskú hrozbu a vyžaduje si intenzívnejšiu nadrezortnú koordináciu a proaktívnu prevenciu.

🩺 Kedy ste si naposledy urobili životnú prehliadku?
⏸️ Možno to znie zvláštne. Veď prehliadky mávame u lekára, nie v živote. Ale skúste na chvíľu spomaliť a predstaviť si, že by ste si dvakrát ročne sadli sami so sebou – bez kritiky, bez chaosu – len s úprimným zámerom zistiť: Kam som sa posunul? Čo mi dnes dáva zmysel? Kam chcem ísť ďalej?
🧠 Sebareflexia aspoň 15 minút denne zvyšuje osobnú efektivitu o 23%. Zapisovanie sebahodnotenia zlepšuje rozhodovanie a znižuje prokrastináciu – vďaka aktivácii prefrontálnej kôry (UCLA).
💬 Ľudia, ktorí si dvakrát ročne hodnotia svoje ciele, sú 3× spokojnejší so svojím životom.
🧩 Pravidelné „životné bilancie“ znižujú úzkosť a zvyšujú pocit zmyslu života. Pravidelná reflexia znižuje mieru chronického stresu až o 27% – mozog lepšie spracúva emócie.
💬 Skúste tieto otázky:
Čo sa vo vašom živote za posledný polrok zmenilo – k lepšiemu aj k horšiemu?
Deti cítia, že nič nenahradí priamy kontakt
Mrzí ju, ak niekto vníma vyučovanie slovenského jazyka cez diktáty alebo pravopis. Alena Rapčan Štrompová pôsobí na Základnej škole Ľudovíta Fullu v Košiciach a je laureátkou Učiteľskej osobnosti Slovenska 2024. Pýtali sme sa jej na vstup do školstva, výučbu mediálnej výchovy, vytváranie bezpečného prostredia pre žiakov aj používanie nástrojov umelej inteligencie.

🌀 Chcete sa prestať točiť v kruhu?
🧭 „Už tretíkrát mením prácu, a stále sa cítim nespokojná. Asi mám smolu na kolegov.“ Nie, nemala smolu. Len menila okolie, nie spôsob, ako k nemu pristupuje. Keď sa stále snažíme „utiecť“ od situácie, namiesto toho, aby sme pochopili, čo môžeme zmeniť v sebe, opakujeme tie isté vzorce. Až keď si dovolíme zastaviť sa, pozrieť sa dovnútra a prehodnotiť svoje činy, začína skutočná zmena.
🧠 Ľudia, ktorí dokážu reflektovať svoje konanie v tretej osobe („Ako by to videl niekto iný?“), robia múdrejšie rozhodnutia. Až 40 – 60% našej spokojnosti ovplyvňujú naše opakujúce sa vzorce. správania – nie to, kde žijeme alebo kto je okolo nás.
💬 Sebareflexia znižuje stres až o 25% a zlepšuje vzťahy. Malé zmeny návykov majú 3× väčší dlhodobý efekt ako veľké životné rozhodnutia (napr. zmena práce).
🧘♀️ Vnímanie zmyslu v živote má silnejší vplyv na dlhodobé šťastie než samotná radosť alebo úspech. Pozitivita v komunikácii zvyšuje pravdepodobnosť vyriešenia konfliktu o 80%, ak začíname interakciu jemnejšie.
💬 Otázky pre vás:
Čo sa snažíte zmeniť okolo seba, ale ešte ste to neskúsili zmeniť v sebe?
