budaiko
25. nov 2013

Problémy v bazári - poškodený tovar

Po mojich mesačných skúsenostiach pri riešení problémov v bazári som sa rozhodol podeliť sa s vami o moje skúsenosti. Niekedy je to omnoho ťažšie ako sa na prvý pohľad zdá. Každá zo strán má svoj pohľad na jadro sporu a veľmi často môžete byť za toho zlého. Preto som sa rozhodol opísať v niekoľkých príspevkoch najčastejšie vznikajúce problémy v bazári a ako sa snažím docieliť spravodlivé riešenie.

Špeciálna kategória problémov pre mňa je poškodený tovar. Každý z nás vníma trochu inak výrazy ako nenosený, obnosený, použitý a podobne. V bazári totiž nie sú nové veci, takže isté známky obnosenia existujú vždy. Ako dosiahnuť spravodlivosť? 

Ideálne je, ak sa pýtate pred kúpou na všetky detaily, na ktoré ste citlivý. Takisto pedávajúca strana by nemala používať slová a superlatívy, o ktorých nie je 100% presvedčená. Tým sa podobné nedorozumenia dajú znížiť. 

Ako ale riešiť prípady, kde kupujúca je nespokojná so stavom oblečenia a predávajúca si je istá, že nezavádzala? Čo v takomto prípade? Je potrebné hneď trestať predávajúcu, tým že musí vrátiť peniaze, ak sa v inzeráte vyslovene neklamalo? Prípadne musí nová majiteľka oblečenia prekusnúť, že si napr. šaty nemôže obliecť a svoje peniaze už späť neuvidí? 

To sú prípady, keď nemôžeme povedať, že bola jednoznačne nastolená spravodlivosť. Vždy jedna strana by niesla všetky náklady a neurobila by pritom jednoznačnú chybu. 

Z toho dôvodu celkom často využívam možnosť zľavy z ceny tovaru. Predpokladám, že kupujúca sa tak poučí, že musí nabudúce byť dôslednejšia pri pýtaní sa na stav tovaru pred kúpou. Predávajúca sa zas poučí, že si musí lepšie prezrieť tovar, ktorý predáva a upozorniť aj na chyby, ktoré predtým nepovažovala za dôležité. 

Ťažké je tiež určiť, kedy by mal vzniknúť nárok na zľavu a kedy je sťažnosť neopodstatnená. Aké vady by mali byť očakávané a tolerované napríklad pri nosenom, používanom oblečení a kedy môžeme predpokladať, že mohlo dôjsť na základe opisu k nenaplneným očakávaniam? Rozhodovanie to naozaj nie je jednoduché. 

Ako by ste postupovali pri riešení vy?

--

Týmto článkom nenarážam na žiadny konkrétny prípad. Každý prípad je riešený individuálne. Len som vám chcel ukázať, ako vidím problémy v bazári ja a rád privítam aj váš názor na jednotlivé problémy. 

#bazar

Pýtať sa, pýtať sa, pýtať sa! Presne ako píšeš vyššie, overiť si detaily, ktoré sú pre mňa najdôležitejšie. Niekto dokáže žiť so žmolkami, niekomu vadia. Pre niekoho sú žmolky už jemné chĺpky na tkanine 100% bavlny po prvom praní. Ak je odpoveď na niektorú z vopred položených otázok zavádzajúca, a chyba je natoľko neakceptovateľná, že kupujúca žiada vrátenie tovaru, mala by predávajúca svoju chybu uznať a vrátiť aj náklady spojené s vrátením.

Ak je to chyba, ktorú vzájomne nediskutovali, určite som aj ja za tú zľavu z tovaru, prípadne za vrátenie tovaru, pričom by si náklady obe strany rozdelili.

Zažila som tu stovky prípadov, kedy bola jedna alebo druhá strana nespokojná, žiaľ, neexistuje šablóna, každý prípad bol jedinečný a vyžadoval kompletné zainteresovanie sa do prípadu, vypočutie oboch strán. Osobne som zažila prípad, kde ja som ostala poškodená, admin v "prvom kole" rozhodol v prospech predávajúcej, až po mojej intervencii v "druhom kole" admin rozhodol, že pravdu mám ja. (už len podotknem, že moja pravda skončila pri pridaní negatívneho hodnotenia predávajúcej, ktorá následne prestala používať svoj aktuálny nick).

V mnohých prípadoch jednoducho zlyhá komunikácia, niektoré vety napísané a myslené dobre, môžu nakoniec vyznieť tvrdo, alebo osočujúco, keď ich číta niekto iný.

Osobne som za postup riešenia problému ako je napísané tu, v 3 krokoch (negatko -> fórum -> admin). https://www.modrykonik.sk/blog/admin/article/obchodovanie-v-bazari/

25. nov 2013

ja som sa pokusala popisat v negativnom hodnoteni problem s predavajucimi, ale tam je tak malo miesta na pisanie, ze tam ziadny nejaky popis dovodu nevojde, vojde tam iba jednoduche konstatovanie ze davate negativne hodnotenie. takze ak taketo nieco odporucate aspon by mali z Vasej strany byt vytvorene podmienky aby sa dali vase odporucania aj realizovat. myslim ze by ste nam tym velmi pomohli.

25. nov 2013
budaiko
autor

@ingama Hodnotenia by mali slúžiť na stručný popis obchodu. Takisto by nemal slúžiť na začiatok nejakých konfliktov. Preferujeme preto stručnosť a prehľadnosť pri hodnoteniach🙂 Podrobnejší opis problému môžete napísať buď druhej strane, alebo nám adminom.

27. nov 2013

@benne aj @budaiko mam taku otazku.kupovala som z bazaru kociar. bol nafoteny, v opise bolo napisane, ze je bez flakov, poskodenie ( poskrabane koliecka) bolo napisane. ani na fotkach neboli ziadne flaky. a kedze predavajuca bola zdaleka, tak som sa na zaklade opisu v inzerate rozhodla, ze si po kociar pojdeme na aute a dame peniazky aj na benzin. tak som napisala, ze teda ak nema ziadne poskodenia ( samozrejme, ktore nie su uvedene v inzerate) tak si kociar vezmeme. tak sme prisli po kociar prisli. popozerala som. v dome, kde ho mala bolo uz sero, ale nic som nevidela. az ked sme si ho priniesli domov, tak som doma zistila, ze je vanicka flakata. co ma mrzi, pretoze na zaklade toho, ze kociar bol v inzerate popisany ako bez flakov som navysila si cenu kociara o spaleny benzin tam aj spat. upovedomila som predavajucu a ta mi napisala, ze nevie od coho su tie flaky, ze by sa to malo dat vyprat a inzerat zmazala.

je to moja chyba, ze som si ten flak nevsimla pri osobnom odbere? alebo jej, ze som vlastne flaky poriadne nehladala, lebo v inzerate bolo udane, ze kociar je bez flakov ? popripadne pri vrateni kociarika by som prisla zas len o peniaze vynalozene na benzin. nechcela som to riesit, chcela som to supnut do pracky, ale kedze vysiel tento clanok, tak som sa zamyslela, ze vlastne som bola oklamana uz na zaciatku a kebyze som nevynalozila financie na dopravu pri osobnom odbere tak kociar vratim okamzite ako doma pridem nato, ze bol zamlcany stav. dakujem

5. máj 2014

ano, no to je pekne, skoda, ze ked som si kupila bundu, ktora mi prisla roztrhana, predavajuca si chybu neuznala (povedala len nevsimla som si, pritom nafotene to bolo tak, aby schvalne nebolo vidno poskodeny golier) a nebolo mozne si chybu nevsimnut, lebo vdaka nej je bunda absolutne nenositelna, tak ma admin odbil s tym, ze si mam precitat pravidla, vydiskutovat si to s predavajucou, dat jej negatko. predavajuca ako uvadzam si chybu neuznala, na negativne hodnotenie reagovala ako aj mne do posty "nevsimla som si to" a tym to haslo. takze bundu nosim do zahrady na trhanie buriny a mamicka si predava beztrestne dalej. tak jej prajem vsetko dobre, nech ju bozie mlyny zomelu 😀

5. máj 2014

Budem tu za naivnu hlupanu..ale podla mna by celkom stacilo, keby predavajuce pisali pravdu, a keby sa kupujuce pytali na konkretne veci, ktore by im na tovare mohli prekazat. Predavam tu veci niekolko rokov a zatial som mala jedinu reklamaciu /opravnenu a uznanu/. Vazim si cloveka na druhej strane a neurazam ho tym, ze mu budem klamat, povazujem to za prejav bezcharakternosti..a musim povedat, ze sa mi tato "strategia" oplaca, aspon zatial🙂.

5. máj 2014

ja som reklamovala teda vrátila jedny topánky, ktoré boli od čínana, a smrdeli fakt tak že aj pracovníčky si na poste zapchávali nos. takým tým čínskym naftalínom. nemenovaná slečna mi nechcela vratit peniaze, len mi vypisovala, v každom slove gramatická chyba, a nebola to ani mamička, len nejaká dievčinka s dediny ktorá predávala takéto lacné braky. zamlčala že topánky sú od čínana a smrdia, .. a to len na pár výnimiek zamlčí každá predávajúca ☹

5. máj 2014

Mne sa zatiaľ nič podobného nestalo. Je to vecou komunikácie, že sa radšej pýtate na stav predávanej veci detailnejšie a vecou dôvery, že vám daný predávajúci neklame. Preto si veľmi rada kliknem na hodnotenia, takže milé maminky nezabudnite ohodnotiť predávajúcu nielen pozitívne, ale aj to čo sa vám nepáči, aj keď ste len nad danou vecou možno maličkosťou mávli rukou....

6. máj 2014

....len niekedy dotycna zavadza s tym ze opise vec najlepsie ako vie, len aby ju predala.... a ked dojde na to aby ozrejmila par skutocnosti tak sa chuderka hra este na dotknutu.... a nejlepsi gol bol, ked moje negativne hodnotenie zmazal admin, bez toho aby ma aspon upovedomil /samozrejme keby som ho dala bezdovodne/ , bez jedineho argumentu.... proste otras...napisala som hodnotenie opat...opat zmazane.... tak potom kde je spravodlivost??? Ked som ziadala vysvetlenie tak pre istotu odpoved ziadna.....

6. máj 2014

@benne osobne si myslím že to je vaša chyba mala ste si kočík prezrieť dobre aj vonku a potom sa rozhodnúť ja som predala kočík ale kupujucej som ho dal aj von aby si ho dôkladne pri dobrom svetle prezrela.

6. máj 2014

@laminatorka toto ste chceli adresovat @minuskad predpokladam, ale zdielam vas nazor, tiez myslim, ze pri osobnom odbere uz nie je co riesit, brala by som to ako vlastnu chybu, ze som si ozaj dostatocne kociar nepozrela

6. máj 2014

@benne jej prepáčte ano tej pani minuskad,presne tak ked si ho môže dobre pozrieť osobne tak neni o čom

6. máj 2014

@benne toto som si uznala, ze som poriadne nepopozerala, ale vazadzala ma v inzerate, kebyze nema v inzerate napisane, ze je bez flakov ale ma uvedene flaky, tak nedam na benzin nic a jednoducho sa netrepem za nim :/ no nic, chcela som usetrit, aprerobila som, nakolko som dnes prisla nato, ze mi nedodala ani bezpecnostne pasy :( ktore som nevedela, ze maju byt 3 a mam len 1....

6. máj 2014

Super su aj predaje typu "nenosene" ale uz zabudnu napisat mile mamicky, ze preco nenosene... Ked su topanky take uzke, ze taku uzku nohu nema ziadne dieta na Slovensku ze... A dvanast eciek v keli a boty na nic. Tie ani nemoze clovek dalej predat ani za euro, ak ma charakter. Clovek lepsie nakupi v sekaci ako tu.

11. máj 2014

Začni písať komentár...

Odošli