itmama15
25. júl 2019
485 

Deň č. 176 - 179 Komunikačné stratégie

Čítam už nejaký ten piatok knihy o reči, rozvoji, stratégiách, hrách, cvičeniach... Všetko sa mi pletie dve na tri, snažím sa zapamätať z každej knihy to najpodstatnejšie, vysvietené ich mám so zvýrazňovačom jak skriptá dve hodiny pred skúškou. Ale popravde, dochádzam k jedinému záveru, že je mi to aj tak na nič. Svoju raketu nedokážem v tomto smere nijak potiahnuť, aj keby prečítam všetky knihy o reči. Moja raketa to v tej svojej hlávke ešte nemá prepojené, z úst jej nevedia výjsť ani všetky písmenká, nie to ešte slová, dokonca som zistila, že sa jej pletú niektoré podobné slová začínajúc na d.

Ja si to predstavujem ako nejaký čínsky múr, za ktorým je celé more slóv, ktoré si tam len tak plávajú, ale raketa akosi nevie preskočiť ten múr. Ani keby som jej zadok tlačila zospodu, neviem ju tam prehodiť.  Ale stále pokúšam "šťastie" a ako som písala, skúšam všeliaké metódy. Cez rôzne priraďovanie, vkladanie, ukladanie, triedenie sa jej snažím zlepšiť porozumenie. Včera som čítala, (nič nové pod slnkom), že by som jej mohla rozšírovať slovnú zásobu, porozumenie i komunikáciu cez jej vlastný denník alebo fotoalbum. Klasicky a jednoducho, nemusia byť vytlačené fotky, ale len Vami nakreslený obrázok, čo ste v ten deň prežili. S týmto nápadom som sa opäť stretla v tejto knižke:

Túto knižku mi poradila jedna mamina na MK, začo jej veľmi pekne ďakujem. Je to taká kniha napísaná po "lotape", texty sú krátke, čo v stave preinformovanosti veľmi vítam. Je tam veľa tipov od úplnej "piky". Všetko, čo som dlhé mesiace hladala na niekoľkých miestach som opakovane našla tu v tejto knižke a oveľa oveľa viac praktických hier nielen o reči, ale aj o nácviku hier, symbolických alebo prieskumných, nácvik delenia a všetkého možné, čo bežné dieťa zmákne tak prirodzene. Ešte ju nemám celú prečítanú, ale časť o rozvoji slóv je mi teraz aj tak na nič. Možno sa aj Vám táto kniha zapáči a pomôže Vám....

Niektoré maminy alebo terapeutky či logopedičky skúšajú na deťoch "tlak", metódu "niečo za niečo".  Moja, čo vie spraviť, čo vie ukázať, čo vie "povedať" pri motivácií spraví, ale ak sa ju snažím silou mocou učiť slová ako napríklad "daj", "áno", "poď" a iné, nielen, že ich nepovie, ešte by som ju aj"vystresovala" a bola by akuráttak ešte viac podrážená, aj keď by som si ju kupovala "zlatými medailónikmiy".  Tadeto u nás cesta nevedie, takže mi nezostáva nič iné len byť trpezlivá.

No a k tej trpezlivosti mi muž veru ruže neprináša. Pred týždňom "prekonal" chrípku, ktorú veľmi ťažo znášal, štyri sople a žiadna teplota, ho priam zmorila. Dnes mi zahlásil, že má "depky",... Keby je ženská, poviem, že má svoje dni, ale takto, je to len také veľké ufrflané dzeco.

Ale s raketou je to celkom fajn. Učenie za stolom meníme viacej za hry a "skresali" sme sedenie za stolom na 2-3 x do týždňa. Skôr riešime praktické veci. Začali sme sa viac stretávať s deťmi, či už synových kamošov navštevujeme alebo chodia deti mojich kamošiek k nám. Už sa za ňu nehanbím pred nikým (len nech skúsia, čosi zašomrať, aspoň budem trenovať aj svoju asertivitu t.j. ako ľudí poslať do péčka s úsmevom na tvári). Sama sa nechcem izolovať a chcem jej, čo najviac pomôcť pracovať s detmi. Beriem to ako výzvu, každý jej kontakt s iným dieťaťom. Keď jej niekto berie hračku, snažím sa ju ukludniť, ponúknuť niečo iné, aj keď nie vždy sa to však podarí. Už sa cítim ako učiteľka v materskej škôlke alebo skôr ježibaba z perníkovej chalúpky, čo láka deti z ulice sa k nám hrať. Ale, čo človek nespraví pre trochu socializácie. Ešteže som dobrá hostiteľka, tie deti sa akosi u nás vždy dobre cítia a pri odchode plače nielen raketa, ale aj zvyšok, tak sa tie jej plače aspoň u nás doma celkom "stratia". Raketa ma však  začala "vytáčať" akýmisi škrekmi, ktoré začala vydávať, keď sa jej niečo nepáči. Neviem to ani opýtať, čo to za pazvuky vydáva, ale suseda od mamimy má sliepky, ktoré sa volajú škrekany a tie zvuky sú im veľmi podobné.  Ach slová hybajte sem, lebo ma raketa "uškrieka" zaživa...

Skreky su aj u nas velice hlasne v poslednej dobe. Skôr total piskot pri ktorom mi idú prasknúť bubienky robi to ked sa hneva, ked sa tesi, keď nieco zatrhneme. A najnovšie pozorujem ze zacina riadny vzdor takze ked nema po vôli. Uteka do izby s piskotom, plačom a tak buchne s dverami ze sa otriasaju zaklady. Skusa moju trpezlivosť a riadne. Ale inak je to dobry chlapček snazim sa predchadzat týmto pocitom ponukou lepsej aktivity a ked nezaberie som bezkompromisna. Kludne nech si poreve v tej izbe aj pol dna. Potom pride krotky ako baranok za mnou sa tulkat 🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️ a s tou socializaciou medzi deti tiez sa snazime veľa chodit medzi ne lebo rad ich pozoruje a imituje aj ked im nerozumie. A najradsej ma take ktore od neho nic nechcu nic sa ho nepytaju a su hypermegaaktivne ako on. Rad sa nahana takze sa aspon lepsie unaví. Takze za mna urcite palec hore v tejto stranke ze musime chodit vela medzi deti aby sa naucil tymto veciam zrucnostiam ako sa ma chovat k detom a tak.

25. júl 2019

čítam a pripomína mi to naše obdobie začiatkov - keď som si dokonca z niektorých kníh (dostupných len v knižnici) dokonca vypisovala poznámky na celé strany. Bohvie kde tie poznámky sú, zapadli dakde spolu s premotivovanosťou, keď som zistila, že to na mojho nefunguje a musim krvopotne čakať kedy príde jeho čas.
a čo sa týka toho škrekotu, u nás to vycibril do takých rozmerov, že by ho brali do akehokolvek hororu, prečura aj Vreskot. dufam, že u vas to tak nebude, ale u nas čím viac slov, tým viac vrieskania :(

25. júl 2019

aj nam radila specialna pedagogicka dennik, fotoknihu, ale nasho to vobec nebavi, vraj je velmi dolezite aby on bol na tej fotke

25. júl 2019

@saty.predaj uvidím, vyskúšam. Dnes sme boli na vylete, tak to skusim spravit prvykrat. Ja som videla aj knihu, ze vyrobia napr. Ako ide so skolky. Ze to bude kniha o tom dietati. Silno nad nou rozmyslam, lebo o skolke a detoch si velmi rada číta.

25. júl 2019

@itmama15 ja som mala aj s nim vytlacene, ale nebavilo ho, mozno teraz zase treba skusit, lebo mi to opat pripomenula. mate nejaku knizku o skolke a detoch? poradite?

25. júl 2019

@saty.predaj No uvidíme, ja to chcem robiť veľmi stručne, fakt, jedna A4 na jeden deň alebo také ozaj mnou nakreslené, čo spolu s jej rukou nakreslím, len si to musím premyslieť, čo a ako. Nie som na toto zrovna "talent". Jedna knižka dobrá je z edície Svojtka: Poznaj škôlku, v tejto edícií je aj Poznaj prírodu, ale tá sa mi zdá už pre staršie deti. Tam má raketa najradšej tie situácie, keď jej opisujem, že "fúúúj, tu sa dievčatko hnevá", to sa nerobí, tak dvihne prst, že "nono"....Teraz som tiež objednala knižku zo Svojtky Nech žije škôlka. Táto je tiež dobrá sú tam otváracie okienka a môžeš akože deti "prikryť", zastrieť im okno v spálni, otvoriť alebo zatvoriť dvere, keď idú do škôlky. Je pekná, páči sa rakete, len dosť vecí jej "nedalo" pokoja a pár interaktívnych prvkov hneď odtrhla. Ale z tejto edície chcem určite ešte objednať knižku o ľudskom tele, alebo v parku. Myslím, že tie budú tiež dobré.

26. júl 2019

Toto bolo presne u našej malej. Ona vždy rozprávala najlepšie ako mohla v rámci svojich možností. Keď som bola príliš namotivovana a tlačila som na ňu, tak to malo opačný efekt. Len som ju tým, že to nevedela povedať este viac frustrovala, takže chápem a myslím že každá mamina si dieťa pozná najlepšie a niektoré stratégie proste nepoužije. Nič nie je univerzálne a aj rôzne prístupy platia na rôzne deti.

26. júl 2019

@nesma ty máš tusim dceru s vfa? A kedy teda zacala rozpravat “normalne”? U vas bol hlavny problem rec ci riesili ste aj ine “prejavy”?

26. júl 2019

Aj my mame kdesi tu fotoknihu zapadnutu prachom, odporucila nam ju tiez logopedicka. Nas ju mal celkom rad, aj sa pekne snazil pomenovat cinnosti, ktore na fotkach robi. Uz ju ale nepotrebujeme, to boli nase zaciatky 😊

26. júl 2019

@itmama15 Vo veku 1,5-2 roky sme riešili reč, očný kontakt, ukazovanie, zdieľanie, v podstate komunikáciu ako taku, teraz už musíme aj správanie, má skoro 5. Prvé slová začala používať 2,2 roka. Potom sa to u nej rýchlo rozbehlo v v 2,5 roku už rozprávala vo vetách. Ale doteraz musíme reč trénovať ona má problém hlavne v pragmatike reci. A výslovnosť, niektoré hlásky nemá dobre vyvodene.

26. júl 2019

@seahorse27 ake velke ste mali tie obrazky? aj ste ich laminovala? lebo ja som rozmyslala ci neboli obrazky velmi male a preto ho to nebavilo :D

26. júl 2019

@saty.predaj na jednej A4 sme mali 2 fotky, cize dost velke, dali sme to aj zalaminovat.

26. júl 2019

@itmama15 dakujem uz som kupila snad bude bavit aj mojho experta

26. júl 2019

@seahorse27 sa obavam ze to zase zalaminujem a vrhne na to oko len raz tak skoda namahy. Dakujem

26. júl 2019

@nesma to je velmi sikovna. Moja uz ma “vsetko” neverbálne zvládnuté, ale slova vobec nevie opakovat😞 u nas asi nebudu tak skoro súvetia, a ked nerozumie alebo nevie komunikovat napr. Pri detoch ide do svojej záchvatovej obrany😏 takze riesime súbežne aj spravanie. Nemyslite si, ze bude aspenger? Ja som citala, ze ked sa rec u vfa “vychyta” uz tam nie su rozdiely medzi aspengerom a vfa. A inak krasne obrázky, kreslí dcera. Citala som, ze zo robia inteligentne deti... vsetko si vizualizuju, co zažijú.👌

26. júl 2019

@itmama15 Neviem čo bude ale reč ma oneskorenú čiže AS asi nie, ale uvidíme kde bude o rok dva...u vašej keď nabehne viac porozumenie, bude aj rozprávať. To ide vždy tak v tandeme za sebou. Musí na to dozrieť jej nervova sústava, aj keď chápem, že to čakanie ide na nervy.

26. júl 2019

@itmama15 som rada, ze sa ti kniha pacila. ono to je take motivacne, ked clovek nieco podla knihy moze robit, aspon ja mam taky pocit, ze to bolo lepsie, ked sme sa uz dostali aj k nejakym kniham a potom pracovnym zositom a pod, dovtedy len take chaoticke pokusy, rozne hala-bala aktivity, od logopedky, od ergo terapeutky, z netu a tak.
ale teba velmi obdivujem a sa hanbim, ze som sa nevedela tak hecnut v tom veku a takto krasne a systematicky pracovat, sa ti to vrati aj s urokami, uvidis.
inak syn mal tiez taky dennik, ked chodil do skolky, tam som mu davala fotky a nejake kratke popisy (vtedy sme zili v nemecku, tak on chudak tam rozumel este menej ako slovensky a slovensky nerozumel skoro nic) a ucitelky to citali a ukazovali detom a tiez mu tam nieco napisali a tak. bol to taky fascikel A5, strasne to mal rad a aj teraz sa mu to paci, ked si to pozera a vidim, ze si tie veci fakt pamata, ked mi to vie uz aj sam okomentovat.
mne este napadlo, poznas orofacialnu stimulaciu? ak by sa raketka nechala takto hladkat, myslim, ze by vam to mohlo pomoct.

28. júl 2019

@saty.predaj Ani u nas sme to nepouzivali kazdy den. Veci, ktore som mu casto ponukala, ho rychlo omrzeli. Zaklad je striedanie aktivit, kazdy den nieco ine...aspon u nas. Ked som napr. tuto knihu vytiahla opat po 2-3 tyzdnoch, tak bol nadseny. Kebyze mu ju ponukam kazdy den, tak mi odmietne sa co i len na nu pozriet.

28. júl 2019

Začni písať komentár...

Odošli