To je posledný bod z 10 základných krokov intervenčnéj metódy OTA. Nemusí sa aplikovať ako posledný, môže sa súbežne s niektorým iným krokom robiť. My sme z OTA metódy zvládli smiech, smiech s očným kontaktom, smiech po zavolaní mena, ukazovanie, ukazovanie so zdielaním pozornosti. Okrem toho stále pomenovávam, čo vidí a snažím sa ísť metódou "áno" pri zákazoch. Teraz som začala malú zapájať do skupiny. V našom prípade do rodiny.


Najskôr iby môjho syna, keďže bol so mnou najčastejšie doma. Tak, keď sa malá napr. vycikala, zakričala som "Jééj Šimonko, pozri ako sa pekne vycikala" a hneď sme všetci začali tlieskať. Takto si osvojila aj to, že je tu vôbec jej brat a už dokáže na neho ukázať aj prstom, keď sa na neho pýtam. Posledný týždeň som začala zapájať aj muža, hlavne vždy večer, keď sa ešte "učíme" a ja ju trochu skúšam, poviem: "Jééj pozri tato, ako krásne vie ukázať na obrázok." Fúú mali by ste vidieť, aké oči na neho hádže, keď sa jej spýtam na ďalší obrázok a ona ukáže správny. Funguje to aj pri hre, keď spolu chytáme rybky a jej sa podarí nejakú chytiť, tak čaká kým ju tatino pochváli. 

Myslím, že tento krok máme pomaly zvládnutý, aj keď ešte by som chcela, aby viac zdielala so synom, tomu zatiaľ napchá iba zemiak do huby pri večeri, ale zato mu dá  tú najsladšiu pusinku pred spaním. Hodia sa spolu do perín, keď sa objímajú ako praví milenci. Vtedy mi puká srdce od šťastia....


Čo však z OTA metódy nemám zvládnuté, sú tri body: 

- emócie, 

- tempo činností a 

- nežiadúce správanie.

Vnašom prípade nežiadúce správanie - "jedy" za všetko - pri akejľkovek požiadavke na zmenu činnosti, na ukončenie činnosti, už vlastne pomaly za všetko, čo práve nemá chuť robiť. Neviem to ani opísať, aké sú to jedy, to sú proste jedy na všetko:

- "Poď ideme si umyť zuby," - boom vreskot,

- "Poď ideme sa vycikať" - boom zase vreskot,

- "Poď ideme už dnu" - boom vreskot... 

Za všetko možné aj nemožné sa toto deco hnevá a ja len "držím" hubu a snažím sa nereágovať, v duchu štvrtý otčenáš dávam a modlím sa nech to čo najskôr prejde. Vysvetlím/poviem raz a potom nechám plieskať, tak ako to odporúča ABA terapia. Nedať najavo, že Vás to vôbec vypeckovalo. Nie žeby trvali dlho, ale akosi naberajú na "intenzite" a sme z toho otrávení všetci na okolo. S mužom iba čakáme a prečkávame trpezlivo, že hádam to našu milú raketu raz prejde.

Včera som do večera čítala a študovala princípy ABA terapie a trochu sa mi to "bije" s tým bodom v OTE, keď mám vlastne dávať spätnú väzbu o emóciách.  


Viete mi milé mamičky dať nejaký recept, či jej dávať spätnú väzbu, aby začala byť viac empatická alebo ignorovať a nedať na sebe najavo ani pozitívne ani negatívne, že to so mnou niečo robí? Pomohla Vám v tomto viac ABA alebo OTA v tomto kroku?  Ak by ste s týmto krokom mali skúsenosti a ako ste ho zvládli bola by som rada.


Inak to mojej rakete ide. Dnes som vyskúšala presunúť prácu za stôl pre "pripútania" iba tak, celkom to išlo mojej rakete. Prvú úlohu som jej "naservírovala" tak sa hneď upelešila na svoje miesto. Potom som však musela mať všetko do pol mikrosedundy pripravené, aby mi od stola neutielka. Triedenie a farby má pomaly "zmáknuté", pracujeme už na asociáciách. Teším sa z toho, že aspoň v tomto je veľmi šikovna a "učenlivá", už to vidím, že zachvíľu vyťahuje abecedu:slight_smile: Ale chovať sa ako človek, to nie, radšej jedy.