icon

Predavačka nie je skrachovaná osoba, ani niekto, kto sa zle učil v škole alebo nemá ambície. Nie pre každého je životnou ambíciou honba za bohatstvom a kariérou. Život ponúka aj iné možnosti, v ktorých sa dá rozvíjať a uspokojiť, vytvárať hodnoty.

Predavačka nie je odstrašujúci príklad pre neposlušné deti, ktoré sa nechcú učiť. Nie je to podradná práca a je dôležitá, ako každé iné povolanie. Alebo je tu snáď niekto, kto nechodí nakupovať? Dokonca aj všetci tí ignoranti, ktorí sa hrajú na bossov, manažérov, motivátorov a veľké zvieratá, potrebujú tieto služby, aby sa mohli najesť, obliecť, prečítať si knihu, zajazdiť si na aute ... .

Nezaslúži si vetu "si len obyčajná predavačka".

Vo vzťahu predavač – zákazník, má mať slepo vždy pravdu zákazník, ako niekto, z koho počas chôdze opadáva zlato? Predavačov sa nezastane nikto. Zákazník je pán, má vždy pravdu, musí mu byť vyhovené, umožnené, dovolené, sprístupnené, dopriate, zľavnené, ustúpené, odpustené. Zákazník si zaslúži násilné úsmevy, prehnanú starostlivosť, odolnosť, obskakovanie, čítanie myšlienok a plnenie všetkých jeho rozmarov, prianí a predstáv. Môže kričať, nadávať, obťažovať, urážať a nemusí mať v sebe štipku zdvorilosti. Pre seba to ale chce. A v prípade sťažnosti musí dostať nadštandardný prístup a ospravedlnenie. Aj keď ide o totálnu malichernosť alebo nezmysel. Alebo aj keď nemá pravdu.

Kto sa ale zastane tej druhej strany? Kto ich obháji a zastane sa ich, aby si vážili samých seba a nemali pocit, že sú neustále tí zlí a zbytoční? Že nie sú dosť dobrí, že nemajú dosť dobré zamestnanie, že nemajú dosť dobrý život. A že súčasťou ich práce je hrať sa na klaunov, aby sa náhodou nejaký zákazník necítil dotknutý a ukrivdený, že sa naňho predavačka málo usmievala.

Daj! Dones! Podaj! Vymeň! Ukáž! A potom sa divíme, že sú namosúrené, smutné, neochotné, naštvané. Napadlo ale niekomu, že to môže byť kvôli tomu, že sa zákazníci k nim nevedia chovať? A predavačka je tiež iba človek a nie stroj, ktorý necíti a nevie, čo je to dôstojnosť a citlivosť. A pritom možno stačí jedno milé slovo, vtip alebo úsmev a zlepšíte im deň. Vrátite úsmev. A naozaj to funguje. Aj keď tiež viem vojsť do obchodu nasratý, zamyslený alebo s vtipmi, ktoré možno nie každý pochopí :D

Toto celé samozrejme neplatí o tých, ktorí robia tomuto remeslu hanbu lenivosťou, drzosťou atď... .