CESTUJEME LIETADLOM (S DEŤMI) - 2025
Aktualizácia pravidelne písaného článku pred nadchádzajúcou sezónou. Čo treba vedieť keď cestujete lietadlom nielen s deťmi - a nielen z Bratislavského letiska?
Ďalšie rady a informácie nájdete v skupine Cestujeme lietadlom ✈ (https://www.modrykonik.sk/group/8892/) – pre vyhľadávanie použite lupu, prípadne sa spýtajte.
Cestovné doklady
Každé dieťa, ktoré letí lietadlom musí mať vlastný, platný cestovný doklad. Jeho platnosť musí byť dodržaná podľa požiadaviek krajiny do ktorej cestuje rovnako ako u dospelých osôb. Rovnaké podmienky platia aj pre víza, ak ich daná krajina vyžaduje. Deti sú väčšinou spoločností prepravované najskôr od 8. dňa života, v niektorých spoločnostiach až od 14. dňa - túto informáciu si treba overiť priamo v leteckej spoločnosti ktorou pocestujete.
Deti do 15 rokov môžu letieť aj na občiansky preukaz, ktorý je akceptovaný ako cestovný doklad do krajín EÚ a niektorých ďalších ako Švajčiarsko, Čierna Hora, Srbsko, Nórsko a i. Tento občiansky preukaz MUSÍ mať fotku a požiadate oň na OR PZ resp. v klientských centrách. Na cestovanie nie je možné použiť OP bez fotky, ktorý Vám chodil na domáce adresy.
Veľká Británia POZOR!!! Na vstup do Veľkej Británie je potrebné preukázať sa cestovným pasom a urobiť si ETA (platnosť 2 roky, poplatok aktuálne okolo 19 eur). Na občiansky preukaz môžu letieť LEN osoby s uznaným dlhodobým pobytom na území krajiny, ktorý musia zástupcovi leteckej spoločnosti dokázať. Vzťahuje sa to aj na tranzit v prípade spoločností Ryanair/WIZZair, ale aj iných – ak si osoba zakúpi letenku napr. Bratislava – Londýn a Londýn – Paríž, nezáleží pritom na tom či je to rovnakou spoločnosťou, na let Bratislava – Londýn sa musí preukázať cestovným pasom! Ryanair a Wizzair sú "point-to-point" letecké spoločnosti, teda každý cestujúci musí splniť podmienky týkajúce sa vstupu na územie Veľkej Británie. ETA žiadajte výlučne na oficiálnych stránkach - https://www.gov.uk/eta/apply - predídete tým problémom od falošných autorizácií až po nezmyselné, nadhodené poplatky)
Platnosť cestovných dokladov
Nižšie nájdete potrebnú časovú platnosť dokladov na vstup do jednotlivých krajín. Cestovné kancelárie majú často v pokynoch uvednú "univerzálnu" dĺžku platnosti dokladu a to 6 mesiacov, rovnako ako často uvádzaju cestovný pas ako jediný možný cestovný doklad v leteckej doprave. Upozorňujem, že dané informácie sú platné k 15.6.2025 a týkajú sa výlučne platnosti cestovných dokladov (pasov a OP), nie ďalších dokladov potrebných na vstup do jednotlivých krajín (víza, autorizácie a pod.)!!! Vo vlastnom záujme si preverte aktuálne vstupné podmienky a požiadavky na dostupných (ale overených/oficiálnych) stránkach, prípadne priamo na letisku z ktorého budete odlietať (prosím, naozaj si neoverujte vstupné podmienky na inom letisku než tom, z ktorého odlietate - iba tam sú Vám schopní poskytnúť relevantné a zaručené informácie!)
Občania SR môžu cestovať na občiansky preukaz do všetkých krajín EÚ a na Island, do Lichtenštajnska, Nórska, Švédska, Čiernej Hory, Bosny a Hercegoviny, Severného Macedónska, Srbska, Kosova, Albánska, Gruzínska, Moldavska a na Giblartár (priamy let na letisko GIB).
Pas alebo občiansky preukaz platný na dobu pobytu stačí na vstup do: krajín EÚ, na Island, do San Marina, Vatikánu, Monaka, Lichtenštajnska, Nórska, Švédska, Čiernej Hory, Srbska, Kosova, Gruzínska a na Gibraltár. Pas alebo občiansky preukaz platný najmenej 3 mesiace (90 dní) po návrate potrebujete na vstup do Albánska, Macedónska, Bosny a Hercegoviny a Moldavska.
Pas platný na dobu pobytu potrebujete na Ukrajinu, do Bahrainu, Číny, Indie, Japonska, Kazachstanu, Ruska, Thajska, Austrálie, Argentíny, Brazílie, Chile, Kolumbie, Paraguaju, Uruguaju, Belize, na Barbados, do Kanady, Kostariky, na Kubu, do Dominky, Dominikánskej republiky, na Jamajku, do Mexika a USA.
Pas platný najmenej 1 mesiac odo dňa vstupu do krajiny potrebujete na Maldivy.
Pas platný najmenej 3 mesiace odo dňa vstupu do krajiny potrebujete na Kapverdy, do Senegalu, Izraela, Kataru a Panamy.
Pas platný najmenej 3 mesiace po návrate z krajiny potrebujete na Nový Zéland.
Pas platný najmenej 4 mesiace po návrate z krajiny potrebujete do Azerbajdžanu a Mikronézie.
Pas platný najmenej 150 dní odo dňa vstupu do krajiny potrebujete do Turecka. VÝNIMKA pre občanov SR, ČR - do Turecka môžete vycestovať aj s pasom platným menej ako 150 dní, avšak nie menej ako 61 dní - v tomto prípade ale počítajte s pokutou od imigračného úradu v Turecku ktorá je aktuálne (r. 2025) vo výške cca 210 eur.
Pas platný najmenej 6 mesiacov odo dňa vstupu do krajiny potrebujete do Alžírska, Egypta, Kene, Bangladéša, Indonézie, Kuvajtu, Malajzie, Nepálu, Ománu, na Filipíny, do Saudskej Arábie, Singapuru, na Srí Lanku, do Spojených arabských emirátov, do Vietnamu, na Fiji, Maršalove ostrovy, Šalamúnove ostrovy, do Bolívie, Ekvádora, Peru, Venezuely a na Haiti.
Pas platný najmenej 6 mesiacov po návrate z krajiny potrebujete do Jordánska a na Bahamy.
Každé dieťa, ktoré letí lietadlom musí mať vlastný, platný cestovný doklad. Jeho platnosť musí byť dodržaná podľa požiadaviek krajiny do ktorej cestuje rovnako ako u dospelých osôb. Rovnaké podmienky platia aj pre víza, ak ich daná krajina vyžaduje. Deti sú väčšinou spoločností prepravované najskôr od 8. dňa života, v niektorých spoločnostiach až od 14. dňa - túto informáciu si treba overiť priamo v leteckej spoločnosti ktorou pocestujete.
Splnomocnenie
Ak Vaše dieťa sprevádza tretia osoba, nie rodič/zákonný zástupca, niektoré krajiny vyžadujú písomný súhlas/splnomocnenie, notárom overené aj neoverené - podľa požiadaviek jednotlivých krajín. Vo všeobecnosti, v rámci EÚ a Schengenských štátov potvrdenie netreba. V prípade non-EÚ, mimo Schengenských štátov je takéto potvrdenie skôr vyžadované.
Formulár ako aj podmienky konkrétnych krajín nájdete na stránke Ministerstva zahraničných vecí - https://www.mzv.sk/cestovanie-a-konzularne-info/cestovne-doklady-a-viza/cestovanie-maloleteho-dietata-do-zahranicia.
Splnomocnenie a potvrdenie slúži potrebám najmä imigračného oddelenia a pracovníkom letiska v krajine príletu, nie letiska z ktorého odlietate - mimo teda neschengenských štátov (ak prechádzate pasovou kontrolou u nás, a krajina podľa linku vyššie vyžaduje potvrdenie, môže ho od Vás pýtať aj zamestanec nášho imigračného oddelenia).
V prípade že má dieťa iné meno ako matka a otec neletí, resp. opačne, a daná krajina nevyžaduje potvrdenie otca/matky podľa linku vyššie, vo všeobecnosti - pre istotu - stačí kópia rodného listu dieťaťa. Ak je potrebný súhlas druhého rodiča, je nutné ho od otca/matky dieťaťa získať.
Check-in
Na check-in sa treba dostaviť riadne 2 hodiny pred odletom (v prípade niektorých leteckých spoločností sú to dokonca 3 hodiny) - iba tak máte najväčšiu šancu že budete ako rodina sedieť pokope - keď hovoríme o charterových letoch. V prípade že sa dostavíte neskoro, berte do úvahy že môžete byť rozsadení tak, že pri dieťati bude umožnené sedieť len jednému z rodičov - chcem však upozorniť, že v takomto prípade nie je povinnosťou zamestnanca na prepážke robiť akékoľvek zmeny sedenia v prospech rodiny s deťmi!
Check-in sa uzatvára štandardne 40 minút pred odletom, v prípade niektorých spoločností aj 60 minút pred odletom. Ak prídete neskôr, nebudete môcť byť akceptovaní k letu. Pred odchodom na letisko treba preto zobrať do úvahy možné prekážky na ceste a iné nepredvídateľné situácie a radšej vyrazte na letisko s dostatočným predstihom. Berte prosím na vedomie, že spracovanie letovej dokumentácie je proces, ktorý trvá, niekedy letovú dokumentáciu spracúvajú na diaľku "v HUBe" (sídle) spoločnosti, preto je dôležité dodržať čas uzatvorenia check-inu v súlade s podmienkami spoločnosti a nie je možné dodatočne check-in otvoriť. Tiež dávam na vedomie, že časy otvorenia a uzatvorenia check-inu sú dodržiavané aj v prípade, že let mešká.
Prehľad prepravných podmienok týkajúci sa spoločností lietajúcich z BTS nájdete v článku https://www.modrykonik.sk/blog/kacusik69/article/prepravne-podmienky-leteckych-spolocnost-9cfvt0/
Niektoré letecké spoločnosti vyžadujú online check-in, čo znamená, že si ho musíte spraviť doma a vytlačiť si palubné vstupenky alebo ich mať v aplikácii príslušného dopravcu - ide o spoločnosti ako Ryanair, WIZZair, easyjet, a iné, zväčša nízkonákladové spoločnosti. Nesplnenie tejto podmienky podlieha poplatkom - Ryanair 55 eur/os./let, WIZZair 40 eur/os./let, (spomenuté poplatky sú platné k 15.6.2025, aktuálne výšky všetkých poplatkov sú uvedené na stránkach jednotlivých spoločností - použite Google). Ak nebudete mať boarding pass vytlačený, reprint na letisku je taktiež spoplatnený sumou od 20 eur v závislosti od spoločnosti. Online check-in sa otvára u väčšiny spoločnostíaž 24 hodín pred odletom a je možné ho urobiť najneskôr do 4 až 2 hodín pred odletom. Early check-in, napr. pri spoločnosti Ryanair, je možný v niektorých prípadoch už 60 dní pred odletom (v prípade že máte zakúpené konkrétne sedadlo).
Niektoré spoločnosti majú online check-in ako jednu z možností. Napr. Pegasus, Smartwings, Cyprus Airways. Check-in sa tu otvára väčšinou 24 hodín pred odletom. Výhodou je najmä vtedy, ak si nepodávate žiadnu batožinu do podpalubia a teda môžete ísť rovno k nástupnej bráne (nemusí sa Vás teda teoreticky týkať ani povinnosť byť na letisku 2 hodiny pred odletom, ale je Vašou zodpovednosťou dostaviť sa k odletu včas). Výhodou je tiež možnosť vybrať si miesto - núdzové východy sú väčšinou spoplatnené, ostatné miesta sú zadarmo ale opäť pripomínam - nemusí sa to vzťahovať na všetky miesta.
Niektoré spoločnosti možnosť online check-inu neponúkajú (prakticky všetky charterové - dovolenkové - lety) a teda palubné vstupenky si vyzdvihnete na prepážke kde sa vybavuje Váš let (číslo prepážky nájdete na tabuli s odletmi).
Na check-ine sa vo väčšine prípadov stačí preukázať cestovným dokladom - pasom alebo občianskym preukazom, prípadne vízami a inou dokumentáciou podľa podmienok krajiny do ktorej cestujete.
Vouchery z CK či rezervácie majte pripravené k nahliadnutiu v prípade že dôjde k nejakému problému alebo na overenie zaplatených služieb - inak zamestnancov na prepážke nezaujímajú. V prípade charterových letov (dovoleniek cez CK) NEMUSÍTE čakať na zástupcu CK - vo väčšine prípadov ani nie je prítomný na letisku, stačí ísť na príslušnú prepážku, v systéme budete a budete akceptovaní k letu (ak by ste v systéme neboli - napr. ste si kupovali letenku na poslednú chvíľu, alebo CK neposlala kompletný zoznam - vtedy treba kontaktovať CK, v tom prípade je výhodou ak sa zástupca nachádza na letisku, ak nie, je vo Vašich rukách kontaktovať 24/7 infolinku CK aby Váš problém vyriešila, je to v jej kompetencii)
Na check-in sa musia dostaviť VŠETKY cestujúce osoby, vrátane spiacich detí. Každé dieťa musí mať vlastný pas alebo občiansky preukaz s fotkou a meno v ňom musí súhlasiť s menom v systéme (meno, ktoré ste nahlásili cestovnej kancelárii). Po zaplatení dovolenky si naozaj dôkladne skontrolujte vouchery, pretože meno uvedené na ňom bude to ktoré bude na letisku v systéme a ak sa nebude zhodovať s menom v pase, znamená to zbytočné problémy. Takisto v prípade že si letenky bookujete sami - uvádzajte meno tak, ako ho máte v doklade s ktorým pocestujete, BEZ diakritiky. Rovnako pozor na rôzne domáce podoby mien - žiadny Jožko keď je v doklade Jozef a pod. a špeciálne čerstvo vydaté ženy so starým dokladom a novým menom na letenke, alebo opačne.
Platnosť cestovného dokladu
Je povinnosťou cestujúceho overiť si podmienky vstupu do konkrétnej krajiny čo sa týka dĺžky platnosti dokladu a vízovej povinnosti. Odporúčam overiť si tieto informácie priamo na letisku z ktorého odlietate (ak odlietate napr. z Viedne do krajiny do ktorej sa z Bratislavy nelieta, budete zbytočne písať/volať na Bratislavské letisko, rovnako aj v prípade ak by sa lietalo – tranzitné podmienky môžu byť iné – preto sa naozaj treba obrátiť na letisko, z ktorého budete odlietať).
Napriek tomu že by sa očakával opak, stránka MZV neuvádza (vždy) aktuálne informácie, zatiaľ čo letisko čerpá zo systému celosvetovo používaného letiskami na overenie podmienok pre vstup a vízovej povinnosti do konkrétnej krajiny (TIMATIC), v ktorom sú informácie aktualizované niekoľko krát do dňa a pre letiskový personál sú smerodatné. Rovnako letisko disponuje pravidelne aktualizovanými podmienkami konkrétneho dopravcu, ktorý v súčasnosti upravuje najmä covid opatrenia podľa podmienok jednotlivých krajín.
Cestujeme s deťmi / v tehotenstve
Dieťa do dvoch rokov - infant - nemá nárok na vlastné sedadlo, ani na batožinový limit či už podpalubnej batožiny alebo príručnej. Výnimkou je prebaľovacia taška ku kočíku s potrebami pre dieťa určených rozmerov podľa jednotlivých spoločností, a taktiež má výnimku spoločnosť Smartwings, kedy za určitých okolností môže mať dieťa do 2 rokov podpalubnú batožinu do 10 kg s rozmermi nepresahujúcimi 115 cm v súčte strán. To, či nárok má alebo nemá, záleží od typu/triedy letenky.
Dieťa nad dva roky má nárok na vlastné sedadlo, batožinový limit do podpalubia aj príručnú batožinu tak ako dospelý cestujúci, podľa podmienok jednotlivých spoločností.
Pre dieťa, bez ohľadu na vek, môžete prepravovať plne skladací kočík (hlboký, športový, bugy), ktorý treba nahlásiť pri podávaní batožiny ako kusy - teda z koľkých častí sa skladá. Ak ho zložíte do jednej časti, nahlásite jeden kus, ak je z dvoch častí (podvozok + hlboká vanička), nahlasujete dva kusy pričom každý musí byť označený batožinovým štítkom a pri lietadle rozložený. Ak si budete kočík baliť do obalu, treba to nahlásiť zamestnancovi na check-ine, v takom prípade Vám bude označený obal. Váha kočíka nie je nejako zvlášť obmedzená, limit však závisí od spoločnosti a pohybuje sa v rozmedzí od 10 do 20 kg. Kočík môžete bezplatne odovzdať na oddelení nadrozmernej batožiny po zacheckovaní, alebo si ho vziať k lietadlu kde ho pri (zvyčajne predných) schodoch lietadla zložíte a bude vám naložený do podpalubia. Kočík Vám po prílete bude vyložený buď pri lietadle, alebo si ho vyzdvihnete na páse, či oddelení nadrozmernej batožiny - to záleží od toho ako to majú zaužívané na jednotlivých letiskách a žiadne všeobecné pravidlo neexistuje. V Bratislave, priamo v príletovej hale pri batožinových carouseloch sa nachádza prídavný pás na nadrozmernú batožinu, ak si kočík neprevezmete pri lietadle, nájdete ho práve tu. Prepravné vozíky (https://tinyurl.com/2veva9cx) môžu byť akceptované namiesto kočíka.
Na palubu si môžete kočík zobrať len za určitých podmienok a v závislosti od spoločnosti. V prvom rade musí byť kočík plne skladateľný na rozmery príručnej batožiny (sú to konkrétne typy, napr. Babyzen YOYO, Quinny BUZZ, Ergobaby METRO, Joolz AER+, Elodie MONDO, Petite&Mars UP, Bugaboo BUTTERFLY ). V ďalšom rade musia byť v príslušnom obale (bez obalu Vám kočík na palubu nevezmú, dokonca Vám ho môžu z paluby "vyhodiť" - kočík sa označí a pôjde do podpalubia) a musia byť splnené podmienky konkrétnej spoločnosti čo sa týka počtu povolených príručných batožín, čo môže znamenať že kočík na palubu nahradí príručnú batožinu – čiže buď kočík alebo kufrík (konkrétne v prípade Ryanairu, na to aby ste si mohli vziať kočík na palubu, musíte mať 1. zaplatenú službu priority, 2. kočík nahrádza veľkú príručnú batožinu, t.j. na palubu môžete ísť už len s malou príručnou batožinou predpísaných rozmerov). Každopádne ak je dôvodom vzatia kočíka na palubu predstava, že ho na palube budete môcť použiť, možné to nebude.
Ako dodatočná info na vyvrátenie častých fám - kočíky sú nakladané do holdu (podpalubia) zvlášť - aspoň v Bratislave, väčšinou teda neprichádzajú do styku s podanou batožinou a tak je malá pravdepodobnosť že by boli "zahádzané kuframi". Samozrejme to neznamená že sa nemôže stať že by sa kočík poškodil či zašpinil z vnútorných plôch batožinového priestoru - preto si kočík patrične, podľa vlastného uváženia zabezpečte proti ušpineniu napríklad spomínaným obalom a pod.
Autosedačka/podsedák a cestovná postieľka sú spolu s kočíkom oficiálne považované za baby equipment. V Ryanairi môžete mať 2 druhy baby equipment zadarmo a to v rámci tejto kombinácie. V prípade Ryanairu ako baby equipment nie je považované odrážadlo, tie musia byť zaplatené ako platený baby equipment. V prípade charterových spoločností ("dovolenkových") môžete mať aj odrážadlá - musia byť nahlásené a označené na check-ine, spĺňať rozmery a váhu v rámci povoleného limitu a musia byť odovzdané na oddelení nadrozmernej batožiny.
Autosedačky na palubu sú dovolené len niektorými spoločnosťami, miesto pre ne musí byť zaplatené ako extra seat a musia spĺňať potrebné predpisy, musia byť schválené prepravcom.
Detské koše/postieľky na palube pri spoločnostiach lietajúcich z BTS nie sú dostupné, resp. sú dostupné len na konkrétnych letoch spoločností Neos a World2Fly, musia byť rezervované vopred a nie sú nárokovateľné.
Kufríky typu Trunki - na charterové lety štandardne nebýva problém vziať si na palubu tento typ detského kufríka. V prípade Wizzairu tento kufrík nespĺňa rozmery malej príručnej batožiny, t.j. je možné zobrať si ho len s doplatením služby priority - ALE!!! musí zároveň spĺňať (a nepresahovať v žiadnej zo strán) rozmer 55x40x20 cm. Ryanair aktuálne povoľuje prepravu Trunki kufríka pre deti od 2 do 12 rokov (teda nie pre infanta do 2 rokov) a to aj bez doplatenia služby priority.
Tehotenstvo a let lietadlom
V tejto otázke sa nebudem venovať (ne)škodlivosti lietania ako takého v tehotenstve, ale požiadavkám leteckých spoločností.
U väčšiny spoločností do ukončeného 27. tt. nie je potrebné žiadne lekárske potvrdenie, avšak sú spoločnosti ktoré vyžadujú lekárske potvrdenie už od skoršieho týždňa - preto si vždy preverte priamo u leteckej spoločnosti aké majú podmienky pre tehotné cestujúce.
Zároveň štandardne od 36. tt. tehotnú ženu neprepraví už (takmer - existujú výnimky, ale nie konkrétne v BTS) žiadna letecká spoločnosť.
Záleží tiež či ide o jedno alebo viacpočetné tehotenstvo. Pri viacpočetnom tehotenstve (dvojčatá a viac) je horná hranica u väčšiny spoločností do konca 31. tt., ale napr. v prípade spoločnosti Smartwings len do konca 27. tt.
Konkrétne podmienky si nájdete na stránkach príslušných leteckých spoločností. Osobne však odporúčam mať pri sebe takéto potvrdenie (alebo minimálne tehotenskú knižku) vždy a najmä ak Vám bruško vykuklo podstatne skôr.
Čo sa týka náležitostí ktoré musí takéto potvrdenie spĺňať, tie sa môžu u jednotlivých spoločností líšiť. Niektoré majú svoje vlastné tlačivo (napr. Ryanair). Všeobecne však potvrdenie musí:
- obsahovať základné identifikačné údaje tehotnej cestujúcej osoby (meno, priezvisko, dátum narodenia)
- musí byť v anglickom jazyku
- musí obsahovať slovné potvrdenie o bezproblémovom priebehu tehotenstva, týždeň tehotenstva, prípadne predpokladaný termín pôrodu (vhodné je mať pri sebe tehotenskú knižku, nenahrádza však dané potvrdenie)
- musí byť riadne opečiatkované a podpísané ošetrujúcim gynekológom
- dátum vystavenia potvrdenia musí byť v požadovanom časovom rozmedzí (potvrdenie nesmie byť staršie ako 3-5-7-10-14 dní, v závislosti od leteckej spoločnosti)
Seating
V prípade charterových spoločností platia dve veci - 1. miesta je možné zakúpiť si u CK, 2. platí pravidlo "kto prv príde, ten prv melie". Vždy je možné u CK zakúpiť si sedadlo, ak Vám (z nám doposiaľ neznámeho dôvodu) tvrdia že nie a že je to možné len na letisku, berte na vedomie že táto alternatíva u väčšiny (charterových) spoločností NIE JE možná!!! Ak máte požiadavky na konkrétne sedenie, jedinú záruku že ho dostanete máte vtedy, ak si ho zakúpite vopred.
Spoločné sedenie teda závisí od toho, kedy sa dostavíte na check-in. Bežné „dovolenkové lietadlo“ ktoré lieta z BTS má približne 64 okien a preto je logické že nie každému sa ujde miesto pri okne. Ak však o miesto pri okne požiadate, verte, že ak to bude možné, zamestnanec na check-ine Vás tam rád usadí.
Extra leg room sedadlá, teda miesta s väčším priestorom na nohy a zároveň zväčša núdzové východy sú u viacerých spoločností spoplatnené - tieto miesta si môžete rovnako zakúpiť u CK. V núdzovom východe nesmú sedieť deti ani mladiství do 16 až 18 rokov v závislosti od spoločnosti, staršie osoby, osoby s obmedzenou pohyblivosťou, tehotné ženy, obézni cestujúci. Cestujúci usadení v núdzovom východe musia vedieť po anglicky. Berte na vedomie, že ak si zakúpite miesto v núdzovom východe a nesplníte vyššie uvedené požiadavky, budete presadení - či už s nárokom na vrátenie peňazí alebo nie, záleží od toho ako sa k tomu postaví letecká spoločnosť.
Rodiny s deťmi nemajú zaručené spoločné sedenie, pokiaľ si spoločné sedenie nerezervujú cez CK. Na jednej strane faktom je že dieťa by nemalo sedieť samé (táto podmienka však nie je aplikovateľná na všetky letiská a verte že sú letiská ktoré s Vami o tom diskutovať nebudú), no na druhej strane nie je fér voči cestujúcim ktorí prišli na check-in včas, aby boli rozsadení kvôli nedochvíľnosti cestujúcich s deťmi. Berte preto ohľad aj na tento fakt a na letisko príďte naozaj včas.
Spoločnosť Ryanair, pri cestujúcich deťoch (do veku 12 rokov), ponúka v rámci tzv. SETA poplatku (zahrnutý už v cene leteniek) výber sedenia pre jedného dospelého a deti v rámci jednej rezervácie - k dispozícii je výber sedadiel bez príplatku (väčšinou od 18. rady, ale záleží od typu a konfigurácie lietadla) alebo za rôzne príplatky ak sa jedná o nejaké "lepšie" miesta. Bežný seating, rovnako aj pri spoločnosti WIZZair, je generovaný systémom (pokiaľ nemáte zakúpené sedadlá) a zo skúseností je vždy "rozhádzaný". Takže ak máte s touto skutočnosťou problém (napr. sa bojíte lietať a radi by ste sedeli vedľa spolucestujúcej osoby), odporúčam zakúpiť si sedadlá.
Príručná batožina a bezpečnostná kontrola
Na úvod - TEKUTINY = tzv. bežné tekutiny; kozmetické tekutiny (sprchové gély, šampóny, deodoranty, make up atď.) + tekuté potraviny (aj roztierateľné - med, džem, bryndza, tvaroh, paštéky, tavený syr atď.) => obmedzenie 1000 ml na osobu/batožinu, max. 100 ml výrobné balenie, každá osoba nad 2 roky veku.
TEKUTINY PRE DIEŤA = tekutá strava pre dieťa (vyslovene detské tekuté potraviny ako výživy, Pribináčiky, príkrmy, umelé či materské mlieko atď.) + pitný režim pre dieťa (čaj, dojčenská voda, nie sladené nápoje) => množstvo primerané dobe letu (viac nižšie), nezapočítava sa do limitu k BEŽNÝM tekutinám (viď vyššie), platí pre cestujúce deti (dojčatá, batoľatá, škôlkarov, mladšie deti).
Ak letíte s dieťaťom do dvoch rokov, vo Vašej príručnej batožine môžete mať bežné tekutiny podľa predpisov - t.j. 1000 ml v uzatvárateľnom priesvitnom vrecku, max. 100 ml fľašky. Okrem toho môžete v príručnej batožine prepravovať tekutiny a tekuté potraviny (napr. detské výživy) pre deti nad limit. Sem patrí napr. čaj, kojenecká voda, materské alebo umelé mlieko (aj zvlášť voda + mlieko v prášku na zarobenie), Pribináčiky a podobne. Sladené nápoje - džúsy a pod. - Vám zamestnanec na kontrole môže odmietnuť, zakúpiť sa dajú za bezpečnostnou kontrolou, stále najvýhodnejšie v novinovom stánku. Môžete mať aj vodu v termoske, ale za kontrolou v akejkoľvek prevádzke s občerstvením Vám personál ochotne ohreje či už mlieko alebo vodu, rovnako prebaľovacie miestnosti sú vybavené ohrievačmi fliaš a takisto personál na palube lietadla na požiadanie prihreje. Tuhú stravu - t. j. banán, Brumík, keksíky, bagety atď. môžete prepravovať bez obmedzení (okrem tvarohu, tresky v majonéze, bryndze, rôznych nátierok - tie podliehajú podmienkam ako tekutiny, takže max. 100g/100 ml výrobné balenie).
Dieťa nad dva roky môže mať "vlastný liter bežných tekutín" vo vlastnej príručnej batožine. Tekutiny (strava a pitný režim) sú povolené aj pre deti nad 2 roky. Horná veková hranica nie je oficiálne určená, ale zo skúseností tekutiny pre deti predškolského veku sú štandardne akceptované. Množstvo takýchto tekutín v príručnej batožine je obmedzené na dobu letu - takže na hodinový let napr. do Burgasu 1,5 litrová fľaša vody pre 2-ročné dieťa nemusí byť akceptovaná.
Je možné že máte skúsenosť z niektorých letísk, obzvlášť mimo EÚ (sama ju mám), že Vám dovolili (nevyhodili) vziať si vodu/pitie na palubu. Je to v poriadku, toto pravidlo/zákaz je zavedený najmä (ale nielen) v rámci EÚ. Každopádne, napr. Pražské letisko už tiež umožňuje na lety v rámci EÚ jeden nealko nápoj (úprimne ale neviem, či počas kontroly nenačatý) na osobu, za čo dávam palec hore.
Lieky môžete mať ako v príručnej, tak v podanej batožine, vo forme tabletiek, sirupu aj injekčne podávané. Prepravovať tiež môžete roztok na kontaktné šošovky "v neobmedzenom množstve" - neplatí obmedzenie 100 ml, ale pokojne originál výrobné balenie. Lekárske potvrdenie je v súčasnosti väčšinou potrebné len k silným liekom, napr. opiátom na predpis atď. K injekčne podávaným liekom (inzulín, EpiPen, Fraxiparín a pod.) nie je potvrdenie od lekára nejako nevyhnutné, ale ak ho budete mať, nič ním nepokazíte. K bežným liekom od teploty, na hnačku, sirupom od kašľu, kvapkám do očí, uší či nosa lekárske potvrdenie nepotrebujete!
Hračky, farbičky, omaľovánky, plyšového medveďa, deku, jednorazové holiace strojčeky (nie klasické žiletky) môžete mať bez problémov v príručnej batožine. Nemôžete tam mať ostré a iné zakázané predmety (výnimkou sú nožničky s dĺžkou čepele do 6 cm), repliky zbraní, teda aj striekacie pištole, dnes už väčšina spoločností nedovoľuje takéto predmety ani v podanej batožine!
V príručnej batožine MUSIA byť elektronické zariadenia s batériou - napr. notebook*, tablet*, rovnako elektronická cigareta môže byť prepravovaná výlučne v príručnej batožine, tak isto power banky (max. 100 Wh a 12V, niektoré spoločnosti umožňujú prepravu až do 160 Wh, avšak 1. musia to explicitne uvádzať vo svojich prepravných podmienkach alebo 2. cestujúci disponuje potvrdením prepravy powerbanky priamo od prepravcu a vie sa ním preukázať - v opačnom prípade sú powerbanky nad 100 Wh zakázané!) . Zapaľovač môžete mať 1 ks na osobu, "na tele" - vo vrecku, nie v príručnej batožine, a musí byť vyložený do prepravky na bezpečnostnej kontrole, nie typ zippo/blue flame!
Elektro typu holiaci strojček, rýchlovarná konvica, ohrievačka fliaš/mlieka, odsávačka na mlieko, cestovná žehlička, fén, žehlička na vlasy a pod. môže byť prepravovaná v príručnej aj v podanej batožine. *V podanej batožine môžete prepraviť aj spomenutý notebook, tablet, či mobilný telefón ak je vo vypnutom stave (z dôvodu ochrany ako majetku, tak pred poškodením, toto osobne neodporúčam).
Podaná batožina
Pri charterových linkách v závislosti od spoločnosti máte zahrnutý batožinový limit - každá osoba nad dva roky veku. UPOZORNENIE!!! Pri charterových letoch sa ohľadom váhového limitu riaďte informáciami uvedenými na voucheri/pokynoch CK.
Rozmery podanej batožiny u väčšiny spoločností nesmú presiahnuť 165 cm v súčte strán (š+v+h). Pri niektorých spoločnostiach, napr. Turkish Airlines, nesmie súčet strán presiahnuť 158 cm, naopak niektoré spoločnosti, napr. Emirates, umožňujú prepravovať batožinu s rozmermi až do 300 cm v súčte strán, alebo Cyprus Airways do 203 cm v súčte strán.
Spoločnosti ako Ryanair, WIZZair, easyjet a iné nízkonákladové spoločnosti majú podpalubnú batožinu za poplatok v rôznych váhových limitoch. Batožinu je nutné zaplatiť si vopred podľa požadovaného váhového limitu, alebo za prípadnú vopred nezaplatenú veľkú batožinu zaplatíte na letisku (s prirážkou).
Ak letíte ako rodina, môžete byť viacerí zbalení v jednom kufri za predpokladu že dodržíte a) batožinový limit, b) nepresiahnete 32 kg alebo c) neletíte spoločnosťami ktoré zlučovanie (pooling) batožín nedovoľujú - napr. Smartwings alebo Air Cairo. NEPLATÍ tiež pre nízkonákladové spoločnosti a spoločnosti s tzv. kusovým konceptom (keď máte zaplatený 1 kus do 20 kg, tak máte zaplatený 1 kus do 20 kg, ak máte zaplatené 2 kusy do 20 kg každý, tak každá batožina musí mať len do 20 kg a nie inak)
Pre ostatné (zväčša charterové) spoločnosti:
Ak letíte dvaja, a máte batožinový limit 15 kg na osobu, môžete mať dokopy 30 kg ktoré môžete mať zbalené v jednom kufri (ako dvaja cestujúci nemôžete mať viac ako 30 kg bez toho aby ste si nedoplatili nadváhu). Aktuálne z BTS lieta jediná spoločnosť s 15 kg limitom, a to Air Horizont, avšak pozor, tu nie je možný pooling batožín a tiež ani doplatenie nadváhy!
Ak letíte traja a viacerí, s batožinovým limitom 15 kg na osobu, alebo dvaja s batožinovým limitom 20 kg na osobu, môžete mať 32 kg zbalených v jednom kufri a zvyšné kilogramy v ďalšom kuse - napr. 3 x 15 kg = 45 kg => 1. kufor 32 kg, 2. kufor 13 kg alebo 1. kufor 25 kg, 2. kufor 20 kg.
Limit 32 kg na jeden kus batožiny nesmie byť za žiadnych okolností presiahnutý (v prípade spoločnosti World2Fly je limit 27 kg) takáto batožina Vám nebude akceptovaná k preprave a budete si musieť veci z nej vybrať či preložiť. Táto podmienka je upravovaná celosvetovo platným nariadením vydaným z dôvodu ochrany zdravia a bezpečnosti pracovníkov ktorí Vašu batožinu musia naložiť do lietadla. To, že "iné letiská Vám zobrali aj 35 kg batožinu" je fajn, ale v Bratislave s týmto argumentom nepochodíte - ani s argumentom "toto je len v Bratislave možné".
Nadváha batožiny je spoplatnená. Tolerancia je do +0,5 kg na jeden kus batožiny. Opať argumenty "ideme na dva týždne, veľa vecí tam necháme/minieme" alebo či sa nedajú prižmúriť oči a podobne - zoberte si čo i len 2 kg nadváhy krát dajme tomu 150 cestujúcich – keď opomenieme finančnú stratu leteckej spoločnosti, tak 300 kg je už celkom slušná váha ktorá môže z vyvažovacích dôvodov zavážiť a ohroziť bezpečnosť - preto sa musí udávať presná váha, ktorá je prepojená so systémom a teda automaticky vygenerovaná nadváha.
V podanej batožine môžete mať "všetko" čo nie je povolené v príručnej. Okrem zakázaných predmetov ako sú výbušniny, horľavé látky, zapaľovače, elektronické cigarety, powerbanky, zbrane a ich repliky atď. Nesmú tam byť ani peniaze, cestovné doklady, cennosti atď.
Bezpečnostná kontrola
V súčasnosti v BTS (ale zo skúseností aj na iných letiskách) už nie je potrebné vyberať z batožiny tekutiny, ani elektroniku - s výnimkou veľkej elektroniky ako je notebook, zrkadlovky a pod. Neznamená to však, že Vás zamestnanec letiska nemusí vyzvať na ich vyloženie a kontrolu - vždy treba rešpektovať a počúvať pokyny pracovníka bezpečnostnej kontroly. Ak si nie ste istí, keď prídete na rad spýtajte sa pracovníka či a čo treba z batožiny vyložiť. Osobne odporúčam stále mať tekutiny v priesvitnom vrecku, pokope - toto "pravidlo" sa nijako nezmenilo, i keď mnohí od toho upustili.
Dodám, že všeobecné bezpečnostné podmienky sú v rámci EÚ všade rovnaké, avšak letisko si ich môže sprísniť, nikdy však nie zmierniť. Preto napr. do španielskej Malagy odletíte s manikúrovými nožničkami, ale na ceste naspäť Vám ich vyhodia... Berte prosím na vedomie fakt, že toto si určujú letiská a letecké spoločnosti samé, nie je to výmyslom človeka, ktorý Vás vybavuje na prepážke check-inu, alebo bezpečnostnej kontrole.
Čo sa týka samotnej kontroly, treba dať dolu všetky kovové predmety (opasok, hodinky, výrazné náušnice; netreba dávať dolu obrúčky, drobné náušnice a pod.) a topánky pokiaľ zakrývajú členky, alebo vždy ak Vás o to zamestnanec bezpečnostnej kontroly požiada - k dispozícii sú návleky - a vložiť ich do pripravenej prepravky. Rámom (detektorom kovov) prechádzajte po jednom AŽ NA POKYN PRACOVNÍKA BEZPEČNOSTNEJ KONTROLY!!!
Ak pri prechode rámom zapípate a „ste čistí“ nepodliehajte panike a nekonštruujte v hlave nezmyselné teórie - niekedy je citlivosť privysoká, niekedy ide o zabudnuté kovové predmety (napr. mince) vo vreckách. Po zapípaní nasleduje osobná kontrola - zamestnanec Vás ručne, alebo ručným detektorom skontroluje a budú zobrané stery z rúk, oblečenia a osobných vecí - sú to stery na zistenie prítomnosti výbušných látok, NIE drog (na to sú iné prístroje). Táto kontrola môže byť vykonaná aj námatkovo a bez toho aby ste "zapípali". Ak máte kovové implantáty, je vhodné mať o tom nejaké potvrdenie, nedá sa však povedať že je to nevyhnutné - určite ním však môžete predísť nepríjemným situáciám. Nepočíta sa zubný strojček, zubný implantát a už vôbec nie vnútromaternicové teliesko (viem že nie je kovové, ale aj také otázky už padli), ale keď už tak titánové kĺby a pod.
Tehotné ženy a kontrola - tehotná žena má právo požiadať o osobnú kontrolu. Rám ktorým prechádzate však nie je škodlivý (škodlivejšie je lietať v chrípkovej sezóne s ďalšími 200 ľuďmi v uzavretom priestore) - je to detektor kovov.
Deti a kontrola - dieťa, ak vie chodiť, si musí prejsť rámom samé. Nemalo by v rukách nič držať (hračky aby to cez ten rám "zvládlo" a podobne, i keď rozumiem že malému dieťaťu sa nie vždy dá vysvetliť). Kontrola tekutín pre dieťa môže na niektorých letiskách prebiehať ešte formou ochutnania, väčšina (vrátane Bratislavy) však už má na kontrolu prístroje.
Dostavenie sa k odletu
Do gatu sa dostavte včas, podľa času ktorý je uvedený na palubnej vstupenke/boarding passe. Je tam uvedený buď čas boardingu - teda kedy by ste mali už dávno byť v tranzitnom priestore pripravený na Váš odlet, alebo čas uzatvorenia gatu - teda čas po ktorom už nebudete akceptovaní k letu. Berte ohľad na možné zdržanie na bezpečnostnej, prípadne pasovej kontrole.
Majte pripravené cestovné doklady (pasy alebo občianske preukazy podľa požiadaviek krajiny do ktorej letíte) a palubné vstupenky, prípadne ďalšiu potrebnú dokumentáciu (víza, pobytové karty) ak ste neboli skontrolovaní už počas check-inu. V gate, aj keď je to pre veľa z Vás často "otrava", je kontrola dokladov nutná hneď z niekoľkých dôvodov, pár vymenujem nižšie:
- nie všetci cestujúci prechádzajú letiskovým check-inom (pri spoločnostiach u ktorých funguje online check-in) a preto musí byť doklad skontrolovaný v gate
- človek je tvor omylný, pri check-ine sa môže stať že bude akceptovaná osoba nespĺňajúca podmienky vstupu do krajiny - najčastejšie nedostatočná platnosť dokladu - gate je teda posledné miesto kontroly
- doklady zabudnuté v reštauráciách, baroch, duty free obchodoch, toaletách...
Po kontrole dokladu v gate si cestovný doklad môžete odložiť, v ruke držíte len palubnú vstupenku ktorú ukážete palubnému personálu.
Menovité výzvy NIE SÚ štandardom na všetkých letiskách, je preto povinnosťou cestujúceho sledovať si čas a dostaviť sa k nástupnej bráne včas.
Vylučenie z prepravy
Dôvodmi na vylúčenie z prepravy sú napr. nedostavenie sa včas k odletu, konzumácia alkoholu či užitie omamných látok pred nástupom do lietadla, nevhodné správanie cestujúceho (vulgárne, agresívne správanie), nedodržanie prepravných podmienok cestujúcim (napr. príručná batožina nespĺňajúca rozmery* v kombinácii s odmietnutím zaplatenia poplatku - NIE POKUTY ako to mnohí voláte - nie je to pokuta, je to nedodržanie podmienok s ktorými ste súhlasili s kúpou letenky a z toho vyplývajúci poplatok), nepreukázanie sa platným cestovným dokladom a iné.
* príručná batožina nespĺňajúca rozmery podľa prepravných podmienok - aktuálne na letoch spoločností Ryanair, Wizzair sú striktne vykonávané kontroly dodržiavania prepravných podmienok týkajúcich sa príručných batožín; berte na vedomie, že dodržanie rozmerov vyplýva z podmienok prepravy s ktorými ste kúpou letenky súhlasili, na kontrolu môžete byť vyzvaní kedykoľvek a v prípade ich nesplnenia pre Vás vyplýva poplatok vo výške od 36 do 70 eur v závislosti od spoločnosti a typu batožiny. Osobne neodporúčam riadiť sa radami a skúsenosťami iných, ktorým "nikdy batožinu nekontrolovali" - oni nebudú tí, ktorí za Vás zaplatia príslušný poplatok. Použite vlastnú hlavu a zariaďte sa podľa seba 🙂 to isté platí o kadejakých "travel hackoch" - nie vždy vyjdú podľa predstáv.
Boarding/Nástup do lietadla
V závislosti od vybavenia letiska, nástup do lietadla môže byť pešo cez odbavovaciu plochu lietadiel, nástupnými prstami/rukávom, autobusmi. Ak nie je oznámené inak, na nástup používate predné aj zadné dvere lietadla. Asi najbežnejším typom "charterového" lietadla je Boeing 737-800, prípadne MAX, a tak môžete aplikovať pravidlo že ak je vaše sedadlo v rade od 1 do 15, nastupujete prednými dvermi, od 16 rady použijete zadné dvere. Minimalizujete tým meškanie.
Prílet do BTS (prechod pasovou kontrolou)
Na letisku BTS pribudli v príletovej hale na pasovej kontrole "bráničky" na urýchlenie procesu vybavenia sa na pasovej kontrole. Môžu ich využiť občania EU nad 18 rokov. Rodiny s deťmi, občania tretích krajín a pod. musia absolvovať pasovú kontrolu podľa "starých" postupov.
IMPORT/EXPORT
Ttáto časť bola naposledy aktualizovaná v r. 2019 – v prípade otázok kým odstavec neaktualizujem mi napíšte)
Cigarety a alkohol - na dovoz/vývoz cigariet a alkoholu platia rôzne pravidlá pre každú krajinu.
V rámci EÚ a teda aj na Slovensko a zo Slovenska do štátov EÚ je dovolené vyviezť/doviezť: 800 ks cigariet alebo 200 ks cigár alebo 1 kg tabaku, 10 litrov alkoholu nad 22%, 20 litrov alkoholu pod 22%. 90 litrov vína (ale nie viac ako 60 litrov šumivého vína), 110 litrov piva
Ak na Slovensko alebo do krajín EÚ prilietate z mimo EÚ krajín, môžete doviezť 200 ks cigariet alebo 50 cigár alebo 250 g tabaku, liter alkoholu nad 22% alebo liter nedenaturovaného etyl alkoholu nad 80%, 2 litre alkoholu pod 22% alebo šumivé víno alebo likér a k tomu 4 litre vína a 16 litrov piva
Dovoz konkrétneho tovaru na Slovensko je podmienený dovoleným vývozom z krajiny odletu. Takže ak je na Slovensko možné doviezť napr. 800 ks cigariet, neznamená to že 800 ks cigariet možno vyviezť napr. z Turecka. Nižšie uvádzam free import/export z najčastejšie navštevovaných dovolenkových destinácií:
- do Egypta je dovolené doviezť: 200 ks cigariet alebo 25 cigár alebo 200 g tabaku a 1 liter alkoholu; je zakázané dovážať vtáky a hydinu v akomkoľvek stave (živé, mrazené) z Egypta je dovolené doviezť: to čo je dovolené do Egypta doviezť; je zakázané vyvážať jedlo, zlato a striebro zakúpené v EG s výnimkou malých množstiev pre osobnú potrebu
- do Turecka je dovolené doviezť: 600 ks cigariet alebo 50 cigár alebo 250 g tabaku alebo 250 g fajkového tabaku, liter alkoholu nad 22%, 2 litre alkoholu pod 22%, 1 kg kávy, 1 kg čaju, 1 kg čokolády a cukroviniekz Turecka je dovolené doviezť: 2 kg/3 kartóny lokálnych tabakových výrobkov, 5 kg alkoholických nápojov alebo 12 fľašiek Raki v celkovej hodnote max. 100 TRY; je zakázané vyvážať starožitnosti, produkty z obilia, kakao, čaj, kávu a koreniny
- do Spojených arabských emirátov je dovolené doviezť: 400 ks cigariet do max. hodnoty 3000 AED a 2 kg tabaku (okrem šňupacieho a žuvacieho), parfumy alebo darčeky pre osobnú potrebu do max. hodnoty 3000 AED, alkohol - do Abu Dhabi a Fujairah 4 litre akéhokoľvek alkoholu, do Dubaja 24 plechoviek piva alebo 4 litre iného alkoholu, Sharjah 2 litre alkoholu a prepravku piva, lieky s lekárskym potvrdením užívania; je zakázané prepravovať elektronické cigarety v zapísanej batožine, čerstvé potraviny ako ovocie, zelenina, mäso a jedlo z Japonska s trvanlivosťou menej ako dva týždne, ryby, dary mora, do Abu Dhabi je zakázané dovážať ovocie a zeleninu z oblastí postihnutých cholerou a tiež perly, do Dubaja a Sharjah je zakázané dovážať nespracované dary mora, ovocie a zeleninu z oblastí postihnutých cholerou, tiež je zakázaný dovoz vtákov v akomkoľvek stave z oblastí s výskytom vtáčej chrípky - http://www.moccae.gov.ae zo Spojených arabských emirátov je potrebné mať dôkaz o pôvode/zaplatení pri vývoze väčšieho množstva hotovosti, zlata a šperkov
- na Kapverdy je možné doviezť: 200 ks cigariet alebo 50 cigár alebo 250 g tabaku, 2 fľaše vína (každá fľaša max. liter) a liter iného alkoholu, 250 ml toaletnej vody; žiadne obmedzenia na export
EÚ krajiny = všetky členské štáty; medzi non-EÚ krajiny sa zaraďujú aj Kanárske ostrovy, Normanské ostrovy, Gibraltar a iné podobné teritóriá
Na záver... letiská (všeobecne) stále bojujú s nedostatkom zamestnancov a pri čoraz silnejších sezónach by som Vás v mene kolegov (naozaj nezáleží či v BTS, PRG, VIE, BUD či inde) chcela požiadať o pochopenie a trpezlivosť. Verte, že robíme a budeme robiť čo je v našich silách, či už sa to týka procesu vybavenia na check-ine, bezpečnostnej kontrole, pasovej kontrole, či čakania na batožiny po prílete. Sú však veci, ktoré nie vždy dokážeme ovplyvniť a dejú sa (a skutočne všade) - od systémových problémov, cez technické problémy až po meškania z dôvodov ktoré naozaj nikdy neovplyvníme. Pozrite si niekedy https://www.flightradar24.com/ ako vyzerá obloha v náhodný deň a čas, možno Vám daná situácia vo vzdušnom priestore pomôže lepšie pochopiť, že sú veci, ktoré pozemný (a ani ten "vzdušný") personál skutočne neovplyvní.
Prajem Vám krásne dovolenky plné slnka a nezabudnuteľných zážitkov!
Začni písať komentár...


Vďaka za opäť za veľmi dobre napísaný a dôležitý článok! 😘👍
Toto by mal admin "prilepiť " hore ako sticky thread.