Príspevky pre registrovaných používateľov sa ti nezobrazujú.
a uvidíš všetky príspevky!
mireag
5. sep 2018
Ahojte. Ako najlepšie odstranim klasickú fixku z bieleho koberca (nízky vlas)? Obávam sa smuh. Mala mi ho komplet pocarbala.:flushed: Ďakujem.
Zobraz celú správu
mireag
11. jún 2018
Ahojte. Poradte mi, prosim, knihu pre prvaka. Chcem mu ju dat na konci skolskeho roka. Tak, aby si ju mohol cez prazdniny citat. Dakujem. :slight_smile:
Zobraz celú správu
mireag
6. máj 2018
Oteckovia... ten nas je top. :heart:
http://stravavedou.sk/otec-ako-ja/
Zobraz celú správu
mireag
6. apr 2018 Čítané 58x

Z dielne mňa a  môjho manžela. Prajem vám príjemné čítanie. :slight_smile:

O svoje obličky som sa nikdy nezaujímal. Pokiaľ s nimi nemáte problém neviete, že ich máte. Neviete ani to, že sa o ne treba starať.  Až keď počujete na 3D ultrazvuku svojho nenarodeného syna: „Bábatko má problém s obličkami.“

Obličký sú dva nenápadné orgány zodpovedné za filtrovanie našej krvi. Našu krv čistia každý deň a každú hodinu. Sú mimoriadne odolné, no nie sú nezničiteľné a v prípade, že dôjde k ich zlyhávaniu, naše telo je ohrozené.

Jedovaté látky, ktoré postihnuté obličky neodfiltrujú, môžu preplávať ďalej a hromadiť sa v našej krvi. Aby ste si udržali  obličky silné a telo čisté, musíte sa zamyslieť nad tým, čo jete.

Prečo odolným obličkám vadia živočíšne bielkoviny?

Ak ste častým konzumentom mäsa a sladkostí, ničíte tým postupne svoje obličky. Záťaž vašich obličiek môžete znížiť tým, že ťažiskom vašej stravy bude strava rastlinná. Tento fakt dokazujú niekoľkoročné vedecké výskumy.

Možno je pre vás toto tvrdenie kontroverzné a ťažko sa číta, no keď sa nad tým hlbšie zamyslíte, tak zistíte, že najlepšie, ako si môžete pomôcť vy sami, je zdravá strava. Dôkazom toho som ja a moja rodina. Nemusíte veriť výskumom. Výskumom môžete byť vy sám.

Čo sa udialo vo výskume správneho fungovania obličiek?

Úlohou zdravých obličiek je udržať v tele bielkoviny a ďalšie potrebné živiny. Prostredníctvom moču nás zbavujú nepotrebných odpadov. Pokiaľ obličky prepúšťajú do moču bielkoviny, je to známkou ich zlyhávania. Toto je prípad nášho syna už od narodenia. Príčina je doposiaľ neznáma.

Na Harvardskej univerzite prebehol výskum, kde vedci sledovali viac ako desať 10 rokov tisíce zdravých žien. Zamerali sa na ich stravovanie, obličkové funkcie a sledovali prítomnosť bielkoviny v moči.

Výskum odhalil tri základné súčasti stravy, ktoré priamo súvisia s narušením funkčnosti obličiek:

  • živočíšny tuk

  • živočíšna bielkovina

  • cholesterol

Každá z týchto zložiek je obsiahnutá v tom istom – v živočíšnych produktoch. Vedci zistili, že bielkoviny a tuky rastlinného pôvodu nespôsobujú obličkám záťaž, ako tie, ktoré majú živočíšny pôvod. 

Tuk a cholesterol v krvi sú pre obličky toxické a pitvy (už v minulom storočí) dokázali  výskyt tukových nánosov na obličkách, ktoré bránili ich správnemu fungovaniu.

Toto zistenie zapríčinilo, že mnohí lekári začali predpisovať liek na zníženie cholesterolu.

Rozumnejšie a lacnejšie by však bolo začať zdravou stravou ako liekmi.

Ľudia, ktorých jedálniček obsahuje prevažne ovocie, zeleninu a strukoviny, pomáhajú svojim obličkám lepšie a ľahšie fungovať. Dôvodom je nízky, alebo žiadny prísun živočíšnych bielkovín (mäso, mliečne výrobky, syry, ryby, vajcia).

Napríklad také tofu (rastlinná bielkovina) vytvorí obličkám nulovú záťaž, čo vám ale nezabezpečí tuniak, ktorý ju zvýši o niekoľko desiatok percent. A to sme len pri rybe. Na zamyslenie je bravčové a hovädzie mäso.

Z toho vyplýva, že rastlinné bielkoviny môžu spomaliť zhoršovanie obličkových funkcií. Dokazuje to množstvo výskumov, ktoré túto skutočnosť preukázali. Konzumácia rastlinných bielkovín môže znížiť  hyperfiltráciu (zvýšená filtrácia krvi v obličkách) obličiek a únik bielkovín. 

Ako je ale možné, že živočíšne bielkoviny spôsobujú preťaženie obličiek a rastlinné nie?

Živočíšne bielkoviny môžu vyvolať zápalovú reakciu a vytvárajú kyslé prostredie. Príčinou toho sú vyššie hladiny aminokyselín obsahujúcich síru. Ovocie a zelenina naopak pôsobia zásadito, čím pomáhajú neutralizovať kyseliny v našich obličkách.

Z toho vyplýva, že ľudia, ktorí sa nechcú vzdať mäsa, by mali konzumovať viac ovocia a zeleniny, aby došlo k rovnováhe. Keby som bol nefrologickým pacientom ja sám, už teraz viem, že rastlinná strava by bola správnou cestou k zlepšeniu môjho zdravotného stavu.

Veľa ľudí netuší, že obličky  zohrávajú zásadnú úlohu pre správne fungovanie srdca.  Strava prospešná pre srdce (strava s minimom živočíšnych potravín), je najlepšou prevenciou a liečbou aj pri ochorení obličiek.

Čo tomu dieťaťu dávate jesť?

Mojou prioritou je zdravie mojej rodiny a z toho vyplývajúca rastlinná strava (ovocie, zelenina, strukoviny, orechy, celozrnné obilniny, rastlinné mlieka), ktorá mi otvorila nové obzory a ktorá je podpornou liečbou môjho syna. Je to spôsob stravovania, ktorý je v našej domácnosti samozrejmosťou už  pre všetkých členov.

Nemôžete dieťaťu pri konzumácii syrov a mäsa povedať: „Ty toto nemôžeš.“  Tak sme sa spolu so synom  vydali cestou zdravého, plnohodnotného stravovania a nič lepšie sa nám nemohlo stať.

Veľakrát  si však vypočujem nasledujúcu otázku:  „Čo tomu dieťaťu dávate jesť?“

  • dostatok rôzneho ovocia a zeleniny
  • strukoviny (cícer, fazuľa, hrach, zelená a červená šošovica)
  • celozrnné pečivo, celozrnné cestoviny
  • rôzne rastlinné nátierky
  • tofu, sójové mlieko, iné rastlinné mlieka
  • bulgur (predvarená pšenica), pohánku, krúpy, basmati ryžu
  • zemiaky, ovsené a iné vločky
  • orechy, ďatle, ľanové semienka, chia semienka (sú bohatým zdrojom vitamínov, zdravých tukov a vápnika), čistú vodu

        

Koľko druhov z uvedených potravín konzumujete vy?

Ak sa teraz chytáte za hlavu, že to nie je možné, aby dieťa takto jedlo, tak priznávam, že to niekedy nie je ľahké. Nie však nemožné. Deti si privyknú veľmi rýchlo. Môj syn užíva liek približne 3 roky a vystriedal už  tri druhy, lebo sa jeho stav nezlepšoval – trpel nechutenstvom a celkovo neprospieval.

Po konzultácii s jeho lekárkou  sme sa rozhodli, že mu pomôžeme zmenou stravy.  A prečo? Lebo zmena stravy je prakticky to najmenej, čo môžeme urobiť  s cieľom eliminovať záťaž obličiek. V školskej jedálni sa nestravuje a obedy mu pripravujeme doma.

Tieto potraviny môjmu synovi znížili cholesterol a zabezpečili celkové prospievanie. Bielkovina v moči sa nezvyšuje a momentálne stagnuje. Nehovoriac o tom, že už takmer 2 roky nebol chorý, pretože má skvelú imunitu, čo dokazujú aj výsledky imunologických testov.

Deti trpia rôznymi alergiami a intoleranciami a určité obmedzenia sú namieste. Ak sa však sami rozhodnete zmeniť jedálniček v snahe pomôcť dieťaťu dobre prospievať, tak ste prinajmenšom podivín.

Zmena nastane, až keď zmeníme myslenie

Ľudia nielenže nie sú schopní vzdať sa konzumácie mäsa, nie sú ochotní ani jeho spotrebu obmedziť. Svoj zdravotný stav bagatelizujú, spoliehajú sa na lieky a čakajú, že lekári vyriešia ich problémy za nich. Nie sú ochotní zmeniť myslenie, ani stravovacie návyky. Pritom je to TO najmenej a zároveň TO najpodstatnejšie, čo môžete v prospech svojho zdravia urobiť.

Výskumy, z ktorých som vychádzal pri písaní článku si môžete pozrieť tu:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21880837

http://cjasn.asnjournals.org/content/5/5/836.short

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2609333

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0140673682915136

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1942678/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14506491

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8612436

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15284369

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16047639

Čítaj celý článok
mireag
17. feb 2018 Čítané 305x

“Máte rakovinu prsníka.”  Veta, ktorej sa obávajú všetky ženy a veta, ktorú si už mnohé  z vás vypočuli.

Preklikala som sa pár stránkami  v snahe nájsť niečo viac o prevencii proti vzniku rakoviny prsníka (RP). Okrem samovyšetrenia, pravidelných kontrolných vyšetrení som tam nenašla jednu veľmi zásadnú vec – strava, ako prevencia.

Dostatok spánku, pohybu, regulácia telesnej hmotnosti - to sú veci úplne samozrejmé. No nikto neupozorňuje nato, aký majú na ochorenie vplyv naše stravovacie návyky. Boli okrajovo spomenuté len popri samotnej liečbe.

Rakovina prsníka nevzniká zo dňa na deň.  Hrčka, ktorú si jedného krásneho dňa nájdete pri rannej sprche, sa v tele môže tvoriť niekoľko desiatok rokov. Nádor v organizme vzniká aj 40 a viac rokov.  Desivé na tom je, že i v prípade včasného odhalenia , ako to označujú lekári, je v skutočnosti neskoro.

Moderné zobrazovacie metódy jednoducho nedokážu odhaliť rakovinu v prvotnom štádiu, a tak sa môže ešte dlho rozvíjať, kým je odhalená. Pokiaľ sa neobjavia príznaky, je žena mylne považovaná za zdravú, aj keď jej v tele rastie nádor. Podľa pitevných správ v tele najmenej 20% žien, ktoré zomreli napr. v dôsledku autonehody, sa už skryto rozvíjala rakovina prsníka. 

U niekoho má rakovina prsníka pôvod už v maternici a súvisí so stravou matky. Bez ohľadu na stravu vašej matky a toho, čo ste jedli v detstve, tempo latentnej (skrytej) rakoviny sa dá spomaliť správnou životosprávou.  Skrátka,  skôr než na rakovinu zomriete, môžete s ňou pokojne žiť.

Polemika týkajúca sa účinnosti mamografického vyšetrenia neberie do úvahy jednu zásadnú vec. Screeningové metódy nefungujú ako prevencia. S ich pomocou sa dá odhaliť už existujúce ochorenie. Preto nečakajte na diagnózu a začnite so zdravšou životosprávou teraz hneď.

CELO rastlinná strava – celozrnné obilniny, ovocie a zelenia – znižuje riziko vzniku veľa druhov rakoviny i ďalších chorôb.

Aby odborníci ukázali, ako ďaleko môže životný štýl ovplyvniť riziko vývoja rakoviny prsníka, rozhodli sa skúmať  skupinu približne 30 tisíc žien po menopauze, ktoré nemali v anamnéze toto ochorenie. 

Stačilo dodržať 3 z desiatich odporúčaní:

  • obmedziť alkohol,
  • udržať si telesnú váhu,
  • zamerať sa predovšetkým na rastlinnú stravu (vylúčenie mäsa a mäsových výrobkov, mlieka a mliečnych výrobkov, vajec a rýb).

Nebezpečenstvo vzniku rakoviny prsníka sa znížilo o 62%.

Väčšina žien však ani po diagnóze nezmení svoje stravovacie návyky, ktoré by im pomohli a naďalej jedia mäso a málo ovocia a zeleniny. Možno si to neuvedomujú alebo im to nepovedal ich lekár, že zdravší životný štýl môže zvýšiť ich šancu na prežitie. 

Väčšie nebezpečenstvo karcinómu prsníka je spojené s vyšším príjmom nasýtených tukov  -  častá konzumácia mäsa, mliečnych výrobkov a priemyselne spracovaných potravín.

Vyhýbajte sa grilovanému, pečenému  a údenému mäsu. Riziko vzniku RP vzrastá o 47%. U žien, ktoré pri tomto trende nedbali na dostatočný príjem ovocia a zeleniny, bolo riziko vyššie až o 74%.

Čím viac rastlinnej stravy, tým viac robíte pre svoje zdravie.  S každými 20 g vlákniny denne docielite o 15% nižšie riziko rakoviny prsníka.

Podľa výskumu publikovaného v časopise Annals of Oncology, majú ľudia  konzumujúci aspoň jedno jablko denne  o 24% nižšie riziko vzniku rakoviny prsníka, ale tiež podstatne nižšie riziko rakoviny vaječníkov a konečníka.  Ochranná funkcia  jablka je v ich antioxidačných vlastnostiach, ktoré sa koncentrujú v šupke jablka.

Nízka spotreba ovocia a zeleniny neindikuje iba zlé stravovacie návyky, ale existuje čím ďalej tým viac dôkazov o tom, že rastlinná strava obsahuje látky, ktoré chránia ženy proti rakovine prsníka. Ukázalo sa,  že ženám pred menopauzou pomáha brokolica a najmä ružičkový kel, ktorý je spájaný s nižším rizikom karcinómu prsníka bez ohľadu na vek.

Ženy v liečbe a v remisii

Odborníci odporúčajú konzumáciu zelenej zeleniny. Sulforafan (uvoľňuje sa prežúvaním), ktorý obsahuje brokolica má výrazné účinky v boji s rakovinou.  Aby však koncentrácia  sulforafanu v prsníku dosiahla také množstvo, museli by ste zjesť najmenej štvrtinu šálky brokolicových výhonkov denne.  Je to výborné osvieženie napr. do šalátov. Brokolicové výhonky je možné kúpiť aj rozomleté v prášku.

Výskumy prebehli zatiaľ len v laboratóriách, no jej pozitívne účinky sú nepopierateľné a jej konzumácia sa odporúča všetkým, bez ohľadu nato, či ste alebo nie ste onkologický pacient.  Negatívny účinok táto zelenina nemá žiadny, čiže si nemôžete nijako uškodiť.  Jedálniček by mala tvoriť prevažne, už vyššie spomenutá,  celo rastlinná strava.

Za veľmi chabé považujem odporúčania  ako: obmedzte príjem červeného mäsa a mastných jedál, obmedzte alkohol a jedzte viacej vlákniny. TO je všetko. Prečo nie je osveta dôkladnejšia a prečo sa nekladie dôraz na stravu, ktorá môže pri liečbe RP zásadne pomôcť? Prečo nikto nespomenie mlieko, mliečne výrobky, vajcia a pojem živočíšna bielkovina?

Popri indikovanej liečbe je predsa nutné, aby sa šírila osveta o tom, ako je nutné sa stravovať. To je, ako keď vám predpíšu lieky na cholesterol a vy sa stravujete naďalej tak, ako doteraz. Odporúčanie od lekára znie: vyhýbajte sa mastným jedlám. Ale táto fráza ma oveľa širší záber, ktorý nie je podstatou tohto článku.

Ako je to so sójou a ľanovými semienkami

Ľanové semienka

Ich liečivé účinky poznali už v starovekom Grécku. Patrí  k najbohatším zdrojom omega 3-esenciálnych mastných kyselín a vyniká najmä obsahom lignanov. Túto látku obsahujú skoro všetky rastliny, ale ľanové semienka zhruba 100 krát viac.

Čo sú lignany?

Sú to fytoestrogény tlmiace účinky estrogénu produkovaného naším telom.  To je tiež dôvod, prečo je ľanové semienko považované za akúsi prvú pomoc pri bolestiach prsníkov pred menštruáciou. Technicky vzaté, ľanové semienko neobsahuje lignany, tie sa uvoľňujú až v našich črevách, kde ich aktivujú dobré baktérie. 

Zvýšený príjem lignanov súvisí s podstatne nižším rizikom rakoviny prsníka u žien po menopauze. Keď si posypete  ovsenú kašu alebo čokoľvek iné niekoľkými lyžicami mletého ľanového semienka, znížite tým  nebezpečenstvo vzniku rakoviny prsníka.

Ľanové semienko v strave potenciálne obmedzuje rozvoj nádoru u žien s rakovinou prsníka. Lacné a široko dostupné ľanové semienko môže byť potenciálnou alternatívou, či doplnkom popri užívaných liekoch.

Sója a sójové bôby

Obsahujú prirodzene ďalšiu skupinu fytoestrogénov  nazývanú isoflavony. Účinky fytoestrogénov sú slabšie ako u estrogénu. Estrogén má na niektoré tkanivo pozitívne účinky, ale na iné má naopak negatívny dopad.  Jeho vysoká hladina má dobrý vplyv na kosti, na druhú stranu zvyšuje pravdepodobnosť vývoja rakoviny prsníka.

Onkologické pacientky, ktoré pravidelne jedli väčšie množstvo sóje, žili podstatne dlhšie a čelili podstatne nižšiemu riziku rakoviny, ako ženy, ktoré sóju nekonzumovali.  Množstvo fytoestrogénov obsiahnutých v jednej šálke sójového mlieka môže obmedziť  nebezpečenstvo recidívy rakoviny prsníka o 25%.

V jednom výskume napr. 90% žien s rakovinou prsníka, ktoré po stanovení diagnózy jedli väčšie množstvo sójových fytoestrogénov, žilo aj  5 rokov potom. Oproti tomu polovica z tých, ktoré ju konzumovali málo alebo vôbec, v priebehu tejto doby zomrela.

Či chcete rakovine prsníka predchádzať, alebo sa už liečite, či ste ju porazili, je veľmi dôležité, do akej miery zmeníte svoje stravovacie zlozvyky. Niekoľkoročné výskumy potvrdzujú negatívny vplyv živočíšnej bielkoviny na vznik a liečbu rakoviny. Je namieste zamyslieť  sa nad tým, ako vyzerá práve váš jedálniček a či v ňom má prevahu ovocie a zelenina.

Použité zdroje:

Michael Greger M.D., Jak nezemřít, vydavateľstvo Noxi s. r. o. v Bratislave, 2017

http://www.onkopacient.sk/?id=120

Čítaj celý článok
mireag
21. nov 2010
13.11. o 23:05 sa nám narodil náš vytúžený synček Tomáško. :slight_smile:
Zobraz celú správu
mireag
13. okt 2010
Od 14.10. MD! Uz sa nam to krati. :slight_smile:
Zobraz celú správu
mireag
28. sep 2009
Grafy 6 fotiek
mireag
24. aug 2009
Buduci rodicia :slight_smile: 7 fotiek