tigerca10
25. jún 2014

Zdravá obuv - zdravá chôdza

ZDRAVÁ OBUV

zdravá chôdza

Viete chodiť? 

Ja som sa to pred časom musela naučiť.

Väčšina ľudí sa to (pre nedostatok informácií) nenaučí do konca života.

Základné body:

Chodidlo, Propriocepcia, Špecifiká detskej nohy, Bosá obuv, Pravidlá správnej chôdze, Aktivácia nožnej klenby, Tréning rovnováhy, Pohyb nohy počas chôdze a behu, Nadmerok, Podpätok, Tvrdé povrchy, Deformity chodidiel a nôh, Výskumy

  1. Chodidlo: S 200 000 nervovými zakončeniami, 33 svalmi, 28 kosťami a 19 šľachami je ľudské chodidlo majstrovským dielom prírody, ktoré nepotrebuje na správnu funkciu pseudo tlmiče a hrubú neforemnú podrážku. 70 % informácií, ktoré mozog dostáva o pohybe, pochádza z nervových zakončení, ktoré sú umiestnené na vašich chodidlách. Čím lepší a priamejší je kontakt so zemou, tým prirodzenejší je pohyb aj odozva vášho tela na prostredie, v ktorom sa pohybujete.
  2. Propriocepcia je schopnosť nervového systému zaznamenať zmeny vznikajúce vo svaloch a vo vnútri tela pohybom a svalovou činnosťou („polohocit“). Je nevyhnutná na správnu koordináciu pohybu, registráciu zmeny polohy tela, svalový tonus a priebeh niektorých reflexov. Až 70 % informácií o prostredí, v ktorom sa pohybujeme, získavame cez proprioceptory v našich chodidlách. Problém je v tom, že v klasických topánkach s podrážkou nad 6 mm proprioceptory v našich chodidlách nie sú schopné pracovať správne.
  3. Špecifiká detskej nohy: Detská nožička sa z veľkej časti skladá z chrupaviek a preto je omnoho jemnejšia a tvárnejšia než noha dospelého človeka. Kosti rastú a stále sa vyvíjajú a to až do cca 18. roku života. Dokonca i jemný tlak – napríklad pri kúpe zle sediacej obuvi, alebo kvôli nedostatku miesta pre pohyb prstov, môže spôsobiť trvalé škody pri vývine detského chodila. Naviac je potrebné brať do úvahy zvýšenú elasticitu detskej nohy, ktorá ide ruka v ruke so zníženou citlivosťou chodidiel malých detí. William A. Rossi, doktor pediatrie, autor ôsmich kníh a stoviek článkov, historik obúvania, ktorý svoj život zasvätil problematike obuvi, rodičom odporúčal, aby svoje deti nechali do troch rokov chodiť naboso, čím ich nôžky získajú zdravý štart, a zaviedli zvyk chôdze naboso doma pre celú rodinu.
  4. Bosonohé národy nemajú žiadne získané chyby nožnej klenby a nemajú teda ploché nohy. Bosá obuv sa vyznačuje znakmi: Rozdiel medzi pätou a špičkou je nula milimetrov (teda žiadny) oproti 8 až 12 mm bežných topánok. Tieto topánky majú širokú špičku, aby prsty mohli vykonávať potrebnú prácu pri chôdzi. Sú ohybné v priečnom aj pozdĺžnom smere vo všetkých častiach topánky. Nemajú žiadnu klenbu, protipronačné mechanizmy a ani nič podobné, čo má noha „robiť“ sama. Majú nízku hmotnosť. To je však dôsledkom vynechania vyvýšenej a odpruženej päty alebo pevnej klenby.
  5. Pravidlá správnej chôdze: Došľap na celé chodidlo, nie na pätu. Dosiahneme tak odľahčenie kĺbov. Zlozvyk došľapu na pätu máme kvôli nevhodnej obuvi s tvrdou (a niekedy aj odpruženou) podrážkou, ktorá vedie k necitlivosti chodidla a následnému necitlivému došľapu na pätu. Tento necitlivý došľap ale kĺby zaťažuje a vedie k ortopedickým problémom. Došľap na celé chodidlo dosiahneme tak, že pri chôdzi nohy necháme dlhšie vzadu a noha sa odrazí neskôr zo zeme. Kroky nie sú také dlhé, pričom môžeme ísť rovnako rýchlo. Členky by mali byť, pokiaľ možno, uvoľnené.
  6. „Aktiváciou nožnej klenby šetríme hlavne oblasť panvy a dolnej časti chrbta. Dobrá funkčná klenba umožňuje i voľnejšie dýchanie. A naopak, pri jej nefunkčnosti majú ľudia napríklad studené nohy a tým zovreté priedušky alebo sú viac unavení,“ (MUDr. Skalka).
  7. Tréning rovnováhy: Súvisí s propriocepciou. Pri bežnej chôdzi, skákaní či behaní našich najmenších naboso sú svaly neustále v pohotovosti. Drobné nerovnosti povrchu pozitívne stimulujú vývin nožičky a podstatne znižujú výskyt plochých chodidiel a chýb vo vývoji nôh v dospelosti. Zdravé chodidlá teda teoreticky nepotrebujú podporu topánočiek. Početné výskumy biomechaniky chôdze batoliat potvrdili, že deti v tomto veku najlepšie držia rovnováhu, pokiaľ sú bosé a topánočky teda slúžia len ako ochrana, nie opora. Preto sa detské chodidlo vyvíja najlepšie a najprirodzenejšie pri chôdzi naboso.
  8. Pohyb nohy počas chôdze a behu: Je nutné počítať s tým, že detské nohy sa pri pohybe predlžujú a rozširujú ešte viac než nohy dospelého a v priebehu dňa menia svoj objem. Pokiaľ je noha zaťažená, expanduje, ak topánka nepustí, dochádza k škodám.
    Keď topánka sedí dobre okolo päty, širšia obuv nevadí.
  9. Nadmerok: Wieland Kinz vo svojej knihe Kinderfüsse – Kinderschuhe (v preklade Detské nohy – detské topánky) odporúča kupovať deťom obuv s nadmerkom do 17 mm. Takto svojmu dieťaťu doprajete topánky, ktoré mu pri priemernom raste nôh 1 mm za mesiac vydržia 5 mesiacov. Presnejšie deťom od 3 rokov. Rodičia by nikdy nemali zabúdať, že deti nevedia povedať, či ich topánky tlačia. Ich nôžky sú schopné sa prispôsobiť i topánkam o niekoľko čísel menším práve pre vysoký podiel chrupavky. A i spomínaný nadmerok musí ísť ruka v ruke s ohybnou podošvou. Je dôležité, aby topánka umožnila prirodzené ohýbanie nohy, aj keď už noha podrástla a prstné kĺby zmenily v topánke miesto.

10.  Podpätok: Tiež podpätok akejkoľvek výšky je problém, vedie totiž ku skráteniu Achillovej šľachy. Detská obuv by preto nemala mať žiadny podpätok. Hlavne u dievčat je toto veľmi dôležité. Podpätok totiž mení uhol panvy a zeme, a zákonite tak nastáva i posun orgánov, ktoré sú v nej uložené.

11.  Tvrdé povrchy: Aj na tvrdých povrchoch vykonáva chodidlo cennú prácu a neoplošťuje sa. Ako príklad uvedieme ázijských rikšov, ktorí bez topánok denne ubehli desiatky kilometrov po cestách alebo dláždených chodníkoch, pričom ich chodidlá i po 40 či 50 rokoch tejto práce boli zdravé a silné.

12.  Deformity chodidiel a nôh: Pokiaľ je podrážka zdanlivo užitočne tvarovaná do rôznych prehĺbenín a vyvýšenín, chodidlu neostane nič iné, než sa tomuto obmedzeniu prispôsobiť. Dynamika chodidiel sa vypína a okamžite reaguje so všetkými negatívnymi dopadmi. Zmenou do tzv rotácie chodidla, to znamená, že chodidlo zmení svoju pozdĺžnu os v jednotlivých krokoch a zmenou dotyku chodidla s povrchom, a to vždy opäť negatívne. Následne môžu vzniknúť haluxy, nášľap na vonkajšie hrany s vytáčaním kolenných kĺbov smerom od stredu tela (nohy do O), alebo pronácia, chôdza na vnútorných hranách, kedy päty „schádzajú“ ku stredu a následne vytáčajú kolená do X. Zmeny v osi chodidiel zaznamená panvová oblasť zmenou náklonu panvových kostí a spätne sa to opäť prenesie do chodidiel zmeneným nášľapom na päty. Chodidlá prestanú byť pružné a stávajú sa plochými alebo opačne, zablokujú sa so zvýšenými nártmi.

13.  Výskumy: A) Zaujímavý test u 22 detí vo veku od 7 do 11 rokov v Južnej Afrike, ktoré 2 mesiace namiesto klasickej obuvi nosili práve minimalistickú obuv alebo chodili bosé, ukázal, že u nich došlo k posilneniu svalstva, zlepšeniu rovnováhy, funkcie a sily členkov. Nohy zvyknuté na chôdzu bez topánok sú silnejšie, a silnejšie nohy znamenajú silnejšie telo. Na nohách sa nachádzajú tisíce nervových zakončení, ktoré sú bosou chôdzou dráždené a vysielajú informácie do mozgu a celého tela. Bosá chôdza vedie k zlepšeniu držania tela a propriocepcie.

B) V základnej škole v Kroměříži pracovníci ČOKY v októbri 2010 zistili, že 69 % detí nemalo žiadny, alebo malo malý nadmerok do 1 cm vrátane, v júni 2011 to bolo 67 %. Pri prezúvkach to boli ešte horšie čísla, v októbri 2010 91 % detí nedosiahlo nadmerok 12 mm, v júni 2011 to bolo 89 %.

C) V roku 2009 pod záštitou rakúskeho ministerstva zdravia vznikla štúdia, ktorá potvrdzuje spojitosť medzi nosením malých topánok u detí a vbočeného palca. Výsledky štúdie boli rovnako varovné ako tie české. Takmer 89 % detí malo na nohách prezuvky nedostatočnej veľkosti, malé vychádzkové topánky malo 70 % detí.

D) Londýnska pediatrička Tracy Byrne, odborníčka na detskú pediatriu, uvádza, že nosenie topánok príliš zavčas môže u detí brániť správnej chôdzi a vývinu mozgu. Topánky prirodzenú chôdzu znemožňujú. Deti, ktoré sa učia chodiť bez topánok, robia kratšie a širšie kroky oproti deťom, ktoré majú na nohách topánky.

E) Existuje štúdia z roku 2006, ktorá dokazuje, že keď sa vyzujú ľudia s artrózou kolena, ich kolená a bedrá zaznamenajú pri chôdzi značný pokles záťaže.

Vypracovala: Mgr. Zuzana Šeligová

Zdroje:

www.nohynaboso.cz,

www.vivobarefoot.sk,

http://jtvesely.txt.cz/clanky/94704/capacky-luxusni-dop/

Vady chodidiel – viac: http://www.nohynaboso.cz/co-by-rodice-meli-vedet-o-ploche-noze-vtaceni-spicek-ohnutych-nohach-a-botach-pro-deti/

Pekne zhrnute!

26. jún 2014

Začni písať komentár...

Odošli