icon

Ako učiť 13-mesačné dieťa bez stresu?

22. nov 2023

Ahojte,
ako ste detičkám, ktoré chcú všetko robiť samé a samé objavovať niečo vysvetlili? Pozeráme si spolu knižky, ale skôr ako moje vysvetľovanie ho zaujíma otáčať strany. Veľa ľudí ma stresuje, že už dávno mal vedieť nejaké zvuky zvierat, že je veľký nervák (to môžem potvrdiť) a že nič nevie.
Má 13 mesiacov a na svoj vek mi príde šikovný, už sa púšťa chodiť sám, také tie motorické veci ako kruhy na tyč, vkladačky dá ľavou zadnou. Celkovo mám pocit, že radšej objavuje všetko sam akoby som mu k vysvetľovala.
Čo by ste mi poradili, ako ho niečo učiť bez toho, aby sa nahneval, že sa o to pokúšam 😀

avatar
drake122
22. nov 2023

V tomto veku ešte dieťa nie je schopné sa učiť veci v tom zmysle ako ty chceš. Z toho, že mu teraz vysvetľuješ čo je v knižkách nedostane skôr Nobelovu cenu...

avatar
jj298
Odpoveď bola odstránená
autor
22. nov 2023

@jj298 nie, nie 😀 určite mu ani diktát z toho nedám 😀 skôr. On ma cely deň pokoj, lieta si kam chce, ak to nie je životu nebezpečne tak aj robí čo chce. Nesedim nad ním s knihami a nepilujem ho na Hviezdoslavov Kubín, skôr len chcem prísť na nejaký trik ako popracovať na jeho sústredení 😊

avatar
jj298
Odpoveď bola odstránená
autor
22. nov 2023

@drake122 tak to mi napríklad príde zaujímavé lebo sú detičky, ktoré sa z knižiek naučia veci, vlastná skúsenosť z rodiny kedy bratranec vedel ukázať niektoré zvieratká v tomto veku 😊 neviem prečo hneď negatívny komentár, človek sa zaujíma, informuje a hneď je zle 🙈

autor
22. nov 2023

@jj298 no a to je tá sranda, pediatricka povedala, že v tomto veku máme ma na tom sústredení pracovať, zabudla však dodať ako

avatar
chrumka333
22. nov 2023

Môj starší nemal o knihy záujem pomaly do 2 r, má vrtulu v zadku neposedi a mladší od 1,5 za mnou neustále behá s knihou a ukazuje no a ja musím povedať, čo tam je, inak piští.kazde dieťa je iné,ale obaja su veľmi šikovní ❤️

avatar
sovica
22. nov 2023

@autorka Veď má len rok. Také malé dieťa sa ešte nevie sústrediť na nejakú konkrétnu činnosť alebo vec viac ako 1-2 minúty. Ono ešte len objavuje nové veci, učí sa za chodu. Počkaj, keď bude starší. Nehovorím, že to nemôžeš skúšať, ale netlač na neho (a ani na seba). Keď si pozorne pozrie jeden obrázok, o ktorom mu niečo povieš (napr. aha, toto je kravička, robí múú), tak super, keď dokáže odsledovať naraz 2 zvieratká, tak super. Stačí všetko opakovať donekonečna, tak sa dieťa učí. Počúvaním, pozorovaním, opakovaním... Ja som deťom v kuse niečo rozprávala, ale nechcela som od nich, aby vedeli všetko hneď. Keď niečo robíš, opisuj činnosti, keď idete von, ukazuj mu všetko a opisuj (napr. aha, aký krásny zelený strom a koľko má listov, pozri a rastú na ňom červené jabĺčka...), používaj veľa prídavných mien a môžeš aj porovnávať (napr. toto jabĺčko je červené a toto zelené, toto je malé v a toto je veľké) atď.

avatar
sovica
22. nov 2023

...tak, hodila som to ešte do google, mrkni, aby si bola kľudnejšia, že máš úplne normálne dieťa😉
https://citajmesispolu.sk/ako-dlho-vas-dieta-vy...
https://www.lekari.sk/zaujimavost/Docielenie-ko...

avatar
nairia
22. nov 2023

ja by som mozno skusila tak, ze ked si obracia strany a zahliadnes tam nieco, tak by som mu opisala aspon to, co si vsimnem na tej strane. napr. "aha, tam bola na obrazku kravicka muuu s oveckou beeee... jeeej a dalsia strana, traktor brmbrmbrm vezie veeeelku kopu sena"... ale netrapila by som sa s tym zatial, synovca dlho knizky nebavili, zacal az okolo 2r a tiez sa mu pacilo len obracat strany a bol v tom veku viac zamerany na motoriku a tieto zrucnosti, ako nejake "intelektualne" rozvoje. tym detom treba rozpravat a mozes v pripade zvieratiek vzdy povedat aj zvuk aky vydava. uvidis, ze ked bude starsi- mozno aj o par mesiacov- vybali na teba zvieratkovske zvuky ani nebudes vediet odkial to zrazu prislo. btw deti v tomto veku sa dokazu explicitne sustredit na nieco edukativne len nejake 2 minuty. a aj jeho objavovanie ma velky zmysel a super je, ze je v tomto samostatny. ja by som to podporovala.

avatar
saxana000
22. nov 2023

Stavat kocky burat vezu trieskat dvierkami buchat o zem hrackami viskat pistat vysypat z krabice zahadzovat vsetko to je hra rocneho dietata.rozpravaj na neho pomunuvaj predmety a farby a hlavne Nepocuvaj premotivovane.matky ktorych deti v roku a pol recituju mor ho.

avatar
frantisska
22. nov 2023

Dieťa sa učí pohybom. Vďaka pohybu sa vytvárajú nové a nové prepojenia v mozgu. Pohyb prispôsobený veku, teraz ho možno najviac baví chodenie, keďže sa to práve naučil. Neskôr začne behať, skákať, šplhať sa … a treba mu to dovoliť. Samozrejme vramci bezpečia. Teraz ho možno baví viac vyhadzovať ako ukladať, pretáčať strany viac než ukazovať obrázky. Ale jazdy tento pohyb.. či už hrubá alebo jemná motorika formuje jeho mozog. A vďaka tomu sa bude lepšie v škole sústrediť, lepšie chápať súvislosti, učiť sa, pisat. Pediatrička by mala toto vedieť. Aj keď je to niekedy na nervy, lebo mylne očakávame od dieťaťa že sa bude správať ako dospelý. Napríklad že bude kráčať po chodníku namiesto toho aby skákalo do blata a yhladavalo mláky. Ale to uvedomenie že je to nutne pre jeho mozog nám pomáha ho v tom podporiť a nezakazovat všetko čo nám vadí.

avatar
juliet86
22. nov 2023

nacitaj si o senzitivnych obdobiach. ak ho teraz bavi otacat tak otacajtem pripadne skuste motoricke dotykove knihy. mozno na zvukoch bude ficat o 2mesiace ze sa mu pusina nezavrie. pozri si rozne youtube channels napr montebaby aj ked nebies po anglcikcy tak vidis napr do youtube day. fun activities with 13months old. vela stastia

avatar
katulienkax
22. nov 2023

to je blbost, moja dcera ma teraz 12 rokov a ako mala mala velky problem so sustredenim, skor stale behala, no tak sme chodili na aktivity kde cvicila, ihriska a pod, nikdy mi nechcela citat ani listovat v knihe a som sa mala poskladat? A ani teraz necita moc, ak neratam spravy na telefone 😉. Ale co pocuvam ze cita velmi malo deti, tak z toho vedu nerobim. Zato je motoricky sikovna, robi sport a treningy

avatar
snehulak77
22. nov 2023

Účelom knižiek je aj to, že dieťa sa učí pretáčať strany, krčí sa k nej, obracia ju a pod. Cvičí si jemnú aj hrubú motoriku, čo súvisí aj s vývojom mozgu. To som čítala, že sa nemajú rodičia znepokojovať, že malinké deti nebaví čítať. U nás zaberali knižky s tými pohyblivými okienkami, veľmi rád otváral. Vždy som mu za tri sekundy niečo ukázala a išli sme na ďalšiu stránku, aj to je úplne v poriadku 😊

avatar
bolarazjedna
22. nov 2023

V 13mesiacoch pracovať na sústredení? Myslím si, že aj vašej doktorke trocha chyba sedliacky rozum, keď toto povedala. Zdravo sa vyvíjajúce dieťa sa naučí veci sam, postupne, odpozorovaním, netreba ho učiť... A tiež je úplne normálne, že nechce pozerať obrázky ale chce pretacat strany.... Však iba komentuj, čo robí, aj tym sa učí... Nenaučí sa ako robí kravička (mimochodom, je to životne dôležité vedieť???), ale naučí sa pri tom význam slov zatvorit-otvorit-listovat- ďalšia strana (je to menej dôležité, ako muuuuu?) aj tak deti nie sú cvičené opice, nám dospelým robí radosť, keď ich takto mechanicky niečo naučíme a oni to na povel zopakujú, ale nemyslím si, že to svedčí o ich sústredenosti ci o tom, akí budú šikovní v škole. Sama píšeš, že hrubá aj jemná motorka je super.... Možno o mesiac - dva ho aj obrázky začnú zaujímať...

Môjho syna tiež nebavili knižky a v 12tich mesiacoch z ničoho nič začal pozerať a svojou hatlaninou komentovať obrázky, a zahral sa tak sám s knižkou v postielke aj 20min...
A v 15mesiacoch aktívne používa 50slov, celý deň všetko komentuje a napriek tomu vie napodobniť iba psa, hus a opicu. Zato nebudem s nim denne si sa dat ku knižke a "cvičiť" ako robí prasiatko, lebo už by to mal dávno vedieť....

Trocha sa uvoľni a užívajte si spoločne trávený čas, robte to, čo ho baví, skôr či neskôr sa začne zaujímať aj o obrázky a zvieratká.

avatar
angeli121212
30. nov 2023

Autor no myslím, že pediatrička trošku veľmi preháňa jedná sa skutočne o maličké dieťa, ono to tak nefunguje, že ho posadíš a budeš mu ukazovať, keď ho to nebude zaujímať proste odíde, vtedy to nemá zmysel, skôr keď chceš a uvidíš že ho niečo zaujme tak využi chvíľu pridaj sa k nemu a niečo mu ukáž povedz a zvyšok je už na ňom. Keď veľmi chceš tak zober nejaké plyšové zvieratko a hraj ssa s ním tak, že mu pri tom povieš že je to pes napr. A budeš napodobňovať ako robí pes, poprípade na prechádzke mu môžeš ukazovať okolie a pod. ale teda nejak by som to nesilila to je kontraproduktívne

avatar
tiika
2. dec 2023

Dieťa sa uci neustále pri všetkom, čo robí. Problém je, že nie vždy mu to dovolíme. Ak mu niečo zakážeme alebo naopak do niečoho nutime, narazíme na odpor.
Hlavne sleduj a pozoruj, čo ho baví a potom mu ponukaj aktivity, pri ktorých to robiť môže. Rad obracia strany, ok, obracajte strany dokym ho to bude baviť (hrubé, starú knihu s tenkými stranami, veľkú, malú..), baví ho vyhadzovať, vyhadzujte všetko a všade, kde ti to nevadi, chce hádzať, nazbierajte kamienky, gastany a hádate do vody, na chodník, do piesku… Urob mu podnetne a bezpečne prostredie, dovol robiť činnosti, ktoré ho bavia a nezasahuj, neopravuj, nepočuj, neraď… V tomto je super ísť von do prírody, tam si väčšinou take malé deti vždy niečo nájdu. 😉 Tak sa bude môcť viac a viac sústrediť a bude rast, bude spokojnejší, šťastnejší.
Iných ľudí nerieš, neporovnavaj sa, netráp sa zbytocne.

avatar
tiika
3. dec 2023

Ešte je dôležité regulovať množstvo podnetov. Najlepšie žiadna zapnutá tv (ani ako podmaz), rádio, rozprávky, videá, hry na mobile, naopak jednoduché prostredie, neutrálne farby, maly počet hračiek - neblikave, nekriklave, neprefunkionalizovane, nehlucne… Všetko to, čo sa takmer nepredáva a lahko to nenájdeš 🤭

“Čo by ste mi poradili, ako ho niečo učiť bez toho, aby sa nahneval, že sa o to pokúšam.” Každé dieťa je iné, ale každé (pokial je zdravé) sa naučí to, čo potrebuje, no každé v inom obdobi, niečo skôr, niečo neskôr, podľa toho, čo ho práve zaujíma a v akej fáze vyvinú sa nachádza. Takze by som sa ho nesnazila niečo cielene učiť, venovať to áno, avšak skôr sledovať a podporiť v tom, čo ho bavi a dôverovať jeho prirodzenemu vyvinu, ktorý nám bol daný (asi z nejakého dôvodu všakže).
Naozaj sú deti, ktoré vyslovene nemajú radi, keď im niekto radi a radšej sa ucia samy. Zároveň neznášajú, keď im niekto predkladá niečo, čo ich nezaujíma, odvádza od niečoho, čo ich baví. Môžeš pozrieť, či to na neho sedí/bude sedieť 🤔
https://www.teorietypu.cz/vrozene-potreby-nt-deti/