Materská, ak som na dohodu

renatka45
15. dec 2015

ahojte, v auguste 2016 budem mať pôrod a v roku 2015 som nepracovala na TPP iba na dohodu, teda nem. poistenie odvádzame len nie veľa, pretože na dohodu toho nezarobím, avšak neviem, či tých 270 dní čo je povinne byť nem. poistená aby som dostala materskú sa mi bude rátať aj v bud. roku 2016 do porodu, alebo ako? pretože v roku 2015 mám nemocenské odvádzané len 3 mesiace a predtým som bola ešte študentkou a nepracovala som. viete mi poradiť? možno či mi pracovná zmluva v takomto prípade pomôže alebo už neviem. pretože ešte bud. rok budem ja a zamestnávateľ čo to odvádzať na nemocenské, len neviem ako sa to bude počítať a či to nevyjde menej ako rodičovský príspevok. Ďakujem

havana_frost
15. dec 2015

@renatka45 Či sa nemocenské odvody odvádzajú z TPP alebo z dohody je nepodstatné. Hlavne, že sa odvádzajú. Čo z dohody nemusí byť pravidlo, musí ísť o pravidelný príjem.
270 dní je akýchkoľvek 270 kalendárnych dní, nemusia na seba ani nadväzovať, môže to byť tu mesiac, tam dva mesiace atď., ktoré sa rátajú dva roky spätne od pôrodu. V tvojom prípade od augusta 2014 do augusta 2016. Ak počas týchto dvoch rokov (z čoho 8 mesiacov máš ešte pred sebou) odvádzaš 270 dní nemocenské poistenie, jednu podmienku máš splnenú.
Druhou je, aby poistný vzťah trval, resp. aby si bola v ochrannej lehote - tzn. že ostatný pracovný pomer (TPP, dohoda) trval v čase otehotnenia. Do ochrannej lehoty spadáš 8 mesiacov po ukončení prac. pomeru.
Ak už 3 mesiace odvádzané máš, chýba ti ešte 6 ďalších, čo sa dá zvládnuť. Ak by si bola zamestnaná aj po nástupe na MD a v čase pôrodu, rátajú sa aj tieto dni.
Neznáma ostáva výška materskej, tá by sa rátala z posledného prac. pomeru, ak by trval aspoň 90 dní (bez PN a očr).

renatka45
autor
15. dec 2015