Ako pomôcť prvákovi s písaním počas leta?
Ahojte, chcela by som sa poradiť. Syn teraz skončil prvý ročník. Všetko mu išlo ako po masle, až začali písať mäkké spoluhlásky. Vôbec nepíše mäkčene a prestal aj dĺžne, občas vynechá aj písmená. Je z toho veľmi nešťastný, na vysvedčenie dostal aj zlé hodnotenie, z čoho bol smutný.
Ide aj o to, že dosť meškali s učivom a posledné písmená dobrali v júni. Tak ja teraz neviem, či to zhoršenie je len tým, že to ešte nemá utvrdené a potrebuje čas. Posledné dva mesiace podostaval zlé známky, stačia dva dĺžne a už dvojka, no on aj 6-8ch, takže tie horšie znamky sa kopili, alebo písomka zo SJ odpoveď správna ale pravopisná chyba a už 0 bodov.
Chcela by som s ním cez leto trénovať, ale nechcem mu úplne znechutiť školu a leto, už za posledné 2 mesiace začal hovoriť ako nemá rada školu a že stále bude mať len zlé známky.
Len by ma zaujímalo, že čo ste takto trénovali s detičkami cez leto, koľko za deň?
Počas školy sme pravidelne museli v piatok odovzdať 5 diktátov a 3 prepisy ( vždy 3-4 vety) čiže každý deň sme písali a aj tak mu to nejde. Už si začal hovoriť že je hlupák, pritom sa tak tešil zo školy a úloh.
Ďakujem za rady ❤️
Zalozte si dennik zazitkov a aktivit- nech si kazdy den hravou formou zapise aky mal den, co robil, co sa mu podarilo.... na precvicenie staci par viet.
Zalozte si dennik zazitkov a aktivit- nech si kazdy den hravou formou zapise aky mal den, co robil, co sa mu podarilo.... na precvicenie staci par viet.
@zuzinka888 Dobrý nápad. Je lepšie to spraviť takouto formou, čo ho zaujme a bude baviť. Učenie hrou 🙂
ja by som mu s tým dala pokoj cez prázdniny a začala by som trenovať najskôt dva týždne pred začiatkom školy.
My sme medzi prvou a druhou triedou pisali kazdy den 2 vety co robil. Nemusel pisat kazdy den, potom dopisal za predchadzajuce dni. Viac mu pomoze ked bude citat, tak 15 minut denne bohate staci.
Vynechavanie interpunkcie moze byt len nepozornost, moze to byt porucha ucenia. Toto by som riesila s odbornikom.
My sme minulý rok dostali na prázdniny "prac.zosit" a každý deň sme písali buď diktát 3-4 vety, alebo prepis slov, alebo pár príkladov. A ešte sloh o prázdninách. To dostala celá trieda.
No moja pisavala denne aj cez víkend aj cez prázdniny 15 min písanie, 15 matika a polhodina čítanie...
Učiteľka mi povedala, že žiadnu poruchu zatiaľ nevidí. Že začali písať mäkčene pomerne neskoro tak vraj to je tým, že ešte krátky čas píšu a že máme trénovať cez leto, vraj viac detí v triede s tým má problém. Dovtedy mal diktáty bez chyby a dodržiaval aj dĺžne. Preto som chcela, že v lete potrénujeme a uvidím či bude treba objednať k odborníkovi. Len teda mohla aj hodnotenie prihliadať na to, že s učivom meškali, lebo takto sa to deťom len znechutí.
Inak aj ten denník chcem založiť, starší syn to mal povinne cez leto a pekná spomienka to je 🙂 len teda tento mladší ma problém s prepisom, tam aj písmená vynechá. Ak píše diktát, tak tam písmená nevynechá len interpunkčné znamienka. Učiteľka hovorila, že prepis je ťažký pre deti, lebo z tlačeného do písaného sa musia viac sústrediť, tak to nám kázala trénovať najviac plus čítanie
@kykymora presne toto. Starší sa učil písať hneď dlzen mäkčeň. Mladší sa učili celé slovo a potom dopísať a neviem ho to naučiť, že má hneď. Vždy povie, že ale učiteľka nás to takto učila a má to tak už automatické, že napíše celé slovo
Prázdninový denník, minulý rok ho dostali od pani učiteľky, písala tam zážitky,lepili sme fotky..toto by som chcela aj tento rok zaviesť..+ sme posielali pohľadnice celej rodine od všadiaľ .. posledné 2 týždne prázdnin sme robili prepisy, pozabúdala najmä veľké písané písmená,tak to sme si zopakovali
My sme tiez pisali dennicek max dve vety. Nakoniec sa aj tak ukazala porucha ucenia. Presne toto mi robila. vynechavala pismena aj zamienala. makcenie dlzne malo alebo nespravne. Ale tiez sme skusali cez prazdniny trenovat ale ked som nevidela ani po dvoch mesiacoch denneho skusania zmenu isli sme dat oestovat.
Piste si dennicek nech si k tomu kresli pripadne foti a vytlacte fotku. Nech ho to bavi. Uvidis. Drzim palce. Ak budes mat pocit ze sa to nelepsi chodte dat otestovat. Cim skor tym lepsie.
Estw dodam ze moja uz na konci tiez rezignovala. Videla som na nej ze ju to trapi ze to nevie a nejde jej to tak som nakoniec povedala dost. Nastastie my mame osvietenu ucitelku.
Ja by som ho v prvom rade nechala oddýchnuť si aspoň mesiac, kým by som čokoľvek chcela od neho. Ja keď takéto niečo čítam, je mi smutno za tie deti. Akože nechápem, čo učka v prvej triede nestíha, to je úplne nonsens. ( Učila som prvákov, takže mám skúsenosti). A to zhoršenie známok kvôli neschopnosti učky včas prebrať učivo a nechať deti utvrdiť si ho, radšej ani nekomentujem. Hodnotiť chybu v procese učenia je vražda motivácie detí. Ja nechápem, že to ľudia nevidia. No a cez prázdniny by som ja teda ani náhodou nenútila dieťa precvičovať, skôr by som hľadala niečo, kde písanie prirodzene vyplýva zo situácie. Pisala by som pohľadnice rodine a kamošom, zoznam vecí, ktoré berieme na dovolenku, nákupný zoznam, odkazy na chladničku a pod. Veľa by sme si čítali, hrala by som sa v aute hry na sluchove vnímanie, rôzne slovné"reťaze" a pod. Žiadne nútené diktáty a prepisy. Pokiaľ nezistis príčinu zabúdania mäkčeňov a dĺžňou, všetky diktáty a prepisy len utvrdzujú tú "chybu v procese".
Ja by som ho v prvom rade nechala oddýchnuť si aspoň mesiac, kým by som čokoľvek chcela od neho. Ja keď takéto niečo čítam, je mi smutno za tie deti. Akože nechápem, čo učka v prvej triede nestíha, to je úplne nonsens. ( Učila som prvákov, takže mám skúsenosti). A to zhoršenie známok kvôli neschopnosti učky včas prebrať učivo a nechať deti utvrdiť si ho, radšej ani nekomentujem. Hodnotiť chybu v procese učenia je vražda motivácie detí. Ja nechápem, že to ľudia nevidia. No a cez prázdniny by som ja teda ani náhodou nenútila dieťa precvičovať, skôr by som hľadala niečo, kde písanie prirodzene vyplýva zo situácie. Pisala by som pohľadnice rodine a kamošom, zoznam vecí, ktoré berieme na dovolenku, nákupný zoznam, odkazy na chladničku a pod. Veľa by sme si čítali, hrala by som sa v aute hry na sluchove vnímanie, rôzne slovné"reťaze" a pod. Žiadne nútené diktáty a prepisy. Pokiaľ nezistis príčinu zabúdania mäkčeňov a dĺžňou, všetky diktáty a prepisy len utvrdzujú tú "chybu v procese".
@akvi veď práve, nechcem to preháňať, preto si pýtam rady, ale viem, že to nechcem nechať len tak. Zase myslím, že prepísať denne 3 vety nie je až taký teror. A za ďalšie naozaj nechcem aby sa aj v druhom ročníku trápil pre známky, možno naozaj stačí dobehnúť zameškané. Žiaľ, tiež sa mi nepáči, že v škole sa nestíhalo tak rodičia dobehnite to cez leto. Určite sa budem snažiť netlačiť a hravou formou. A super aj tie zoznamy a odkazy skúsim 🙂 ďakujem
My sme tiez pisali dennicek max dve vety. Nakoniec sa aj tak ukazala porucha ucenia. Presne toto mi robila. vynechavala pismena aj zamienala. makcenie dlzne malo alebo nespravne. Ale tiez sme skusali cez prazdniny trenovat ale ked som nevidela ani po dvoch mesiacoch denneho skusania zmenu isli sme dat oestovat.
Piste si dennicek nech si k tomu kresli pripadne foti a vytlacte fotku. Nech ho to bavi. Uvidis. Drzim palce. Ak budes mat pocit ze sa to nelepsi chodte dat otestovat. Cim skor tym lepsie.
Estw dodam ze moja uz na konci tiez rezignovala. Videla som na nej ze ju to trapi ze to nevie a nejde jej to tak som nakoniec povedala dost. Nastastie my mame osvietenu ucitelku.
@pralinka25 ďakujem, určite to budem riešiť ak nepomôže leto. On celkovo vždy rád robil pracovné zošity. Aj teraz som vybrala jeden a hneď sa do toho pustil, bez nátlaku, ale teda skôr matematické cvičenia hneď začal
Teraz by som mu dala pokoj nech si nespája písanie so školou a blbou učiteľkou.
teraz cez prázdniny nemajú cpppčka volnejšie termíny? či by nebolo dobré vybehnúť tam ... pre istotu ...
Mať prváka so zlými známkami, určite by som to neodbila tým, že mu dám cez prázdniny pokoj, lebo potom sa problémy budú len nabaľovať!
V prvom rade nalaď dieťa pozitívne. Uisti ho, že sa to zlepší a ty mu v tom pomôžeš. Skús sa obrátiť aj po odbornú pomoc, kedy by sa na dieťa niekto pozrel a ideálne ti dal rady, ako s ním pracovať. Každý jeden deň by som zaradila pár cvičení - nie veľmi dlhých, len 5-10 minút a tak, aby každé bolo iné. Tá rada písať si denník alebo robiť herbár, alebo napísať knihu, je skvelá. Hrajte meno/mesto/zviera/vec, alebo Šibenicu. Každý deň pár minút čítajte. Diktát môžete písať nie len tak, že mu diktuješ slová, ale že mu ich napíšeš na papier, papier umiestniš na druhý koniec izby a dieťa musí vstať, prísť k papieru, vrátiť sa, napísať čo si zapamätal a stále dookola. Nejakú chvíľu si tak musí slová udržať v pamäti a to, že ich vidí napísané, môže významne pomôcť. Nie je v triede, kde musí panovať nejaká prísnejšia disciplína, takže do toho vsetkého pridaj hravé prvky... neviem... trebárs na polceste k napísaniu slova sa zastaviť a spraviť 5 drepov... môžete aj súťažiť. Nie na rýchlosť alebo na počet chýb, ale napr. na to, kto spraví viac drepov. Tých možnosti je bezpočet, sprav to tak, aby dieťa čo najviac pracovalo s textom, ale aby to bolo súčasne motivujúce a zábavné.
Mať prváka so zlými známkami, určite by som to neodbila tým, že mu dám cez prázdniny pokoj, lebo potom sa problémy budú len nabaľovať!
V prvom rade nalaď dieťa pozitívne. Uisti ho, že sa to zlepší a ty mu v tom pomôžeš. Skús sa obrátiť aj po odbornú pomoc, kedy by sa na dieťa niekto pozrel a ideálne ti dal rady, ako s ním pracovať. Každý jeden deň by som zaradila pár cvičení - nie veľmi dlhých, len 5-10 minút a tak, aby každé bolo iné. Tá rada písať si denník alebo robiť herbár, alebo napísať knihu, je skvelá. Hrajte meno/mesto/zviera/vec, alebo Šibenicu. Každý deň pár minút čítajte. Diktát môžete písať nie len tak, že mu diktuješ slová, ale že mu ich napíšeš na papier, papier umiestniš na druhý koniec izby a dieťa musí vstať, prísť k papieru, vrátiť sa, napísať čo si zapamätal a stále dookola. Nejakú chvíľu si tak musí slová udržať v pamäti a to, že ich vidí napísané, môže významne pomôcť. Nie je v triede, kde musí panovať nejaká prísnejšia disciplína, takže do toho vsetkého pridaj hravé prvky... neviem... trebárs na polceste k napísaniu slova sa zastaviť a spraviť 5 drepov... môžete aj súťažiť. Nie na rýchlosť alebo na počet chýb, ale napr. na to, kto spraví viac drepov. Tých možnosti je bezpočet, sprav to tak, aby dieťa čo najviac pracovalo s textom, ale aby to bolo súčasne motivujúce a zábavné.
@annm81 ďakujem za rady ❤️ nechcem to určite nechať tak, že cez leto bude pokoj, aj keď by to bolo najjednoduchšie aj pre mňa, ale chcem mu pomôcť, chcem naozaj trénovať, len presne tak aby som mu to neznepríjemňovala. On spolupracuje veľmi pekne, nerobí scény, dokonca aj sám od seba si vždy robil úlohy a pýtal aj navyše, až mne to bolo už moc, ale on stále sa chcel. Teraz sa to zvrtlo, do cca mája mal samé 1, všetko bez problémov a zrazu sa zistilo, že nestíhajú a išli veľmi rýchlo, namiesto TV mali SJ a podobne, čiže zrejme stratil tempo, zostal nesvoj. Oni veľmi rýchlo prebrali písmená s mäkčeňmi, do toho zmakcovanie, spodobovanie ie a j, no už toho bolo veľa a čítanku dostali az 20 júna a zrazu už aj čítanie s porozumením. No a učili sa do 26.6 🙈 ostatné triedy už len výlety, alebo vonku na dvore a naši zavretí v triede do posledného dňa. Pani učiteľka mala nejaké zdravotné problémy v marci a takto sa to odzrkadlilo
Moji budu od septembra tretiaci, jeden ma dysgrafiu a dysortografiu, uz v prvom rocniku boli problemy s mäkcenmi, dlznami, chybajucimi pismenkami, zamienanim pismeniek. Specialna pedagogicka nam odporucila hrave ulohy na zlepsenie sluchoveho a zrakoveho vnimania. Staci len chvilu denne, ale pravidelne. Syn potrebuje citat, pisat a pocitat kazdy den, inak zabuda (caka nas este diagnostika na ADHD) - naozaj trosku kazdy den, ale pravidelne. Skuste Kuliferda, modru sadu zositov alebo ruzoveho na dysgrafiu, dyslexiu. A odporucam vypocut si prednasky doc. Zelinkovej na temu poruch ucenia - mnohe tipy su uzitocne aj pre deti, ktore len potrebuju viac casu.
Trénujte hravou formou: videný diktát (najprv pozerá na slová/vety, číta si ich), potom ich zakryješ a diktuješ. Behací diktát: rozložiť slová na lístočkoch po byte, po dvore... príde k slovu, prečíta, vráti sa k stolu - napíše. Bingo - napíše napr. 7 slov, 3 si zakrúžkuje - tipy, ty potom hovoríš vety, v ktorých slová používaš a on ich škrtá, ak má preškrtnuté svoje tri tipy, má Bingo!. Vždy musí nasledovať kontrola. Opravuj mu to štýlom, že vyznačíš so zvýrazňovačom všetko správne, nesprávne ostanú neoznačené a musí si v nich nájsť chybu. Komentovaný diktát: každý gramatický jav komentuj: Mama (veľké m) varí (dlhé í) obed (bodka). Držím palce.
Mne sa páči tá denníková forma. Aj môj je prvák. V nedeľu si napísal tri vety - Dnes mám meniny. Mamka upiekla koláč. Dostal som lego a pyžamo. A prilepili sme tam fotku. Včera nastúpil do denného tábora. Tak si napísal: Chodím na detskú univerzitu. Som v žltom tíme. Navštívili nás šermiari. A zase fotka. Neplánujem to robiť každý deň, iba keď zažije niečo výnimočné, nie tak časté. U vás by som možno začala odpisom/ prepisom. Ak mu robia problém mäkčene, venujte sa v ten deň len tomu jednému písmenku, nech sa mu zafixuje a napíšte napr. 5 slov. Pri diktovaní dĺžňov zvýrazňujem danú slabiku. Keď začína nová veta, poviem "nová veta' - aby si uvedomil veľké písmeno. Tiež poviem, že vo vete je meno. Alebo pozor, je tam dvojhláska, je tam mäkká slabika - ale nepoviem presne kde. Keď má hotovo, čítam ešte raz a pomaly, on si kontroluje. Keď vidím, že má chybu, poviem, aby si ešte raz pozrel slovo, v ktorom je chyba (napr. v slove pyzamo - ale nepoviem presne, že nemá mäkčeň).
Ďakujem dievčatá, denník máme už založený aj my 🙂 a budeme aj tie hry robiť hore spomenuté. On píše celkovo veľmi pekne, úhľadne, sám vie, že začiatok vety veľké písmeno, meno veľké písmeno, rozoznáva už aj v niektorých slovách y/i. Číta plynulo, číta od škôlky, tam písmená nezamieňa a ani nevynecháva. Nebola by už pri čítaní vidno porucha?
No nič, v každom prípade v lete potrénujeme, aj sme sa o tom rozprávali, sám povedal, že chce sa zlepšiť. Tak uvidíme, možno bude naozaj stačiť dobehnúť len to zameškané a keď nie, tak pôjdeme na diagnostiku. Zajtra asi aj zavolám do cppp že ako sú s terminami po lete, nech potom dlho nečakáme.
Zalozte si dennik zazitkov a aktivit- nech si kazdy den hravou formou zapise aky mal den, co robil, co sa mu podarilo.... na precvicenie staci par viet.
@zuzinka888 aj my to takro robime.kazdy den dva si zapiseme jednu,dve vety.jednak je to pekna pamiatka a jednak trenuje..
Okrem toho si mohol v knihkupectbe vybrat hociaku knizku a tu sam cita ( vybrali sme Dogman),dali sme si plan precitat do konca leta,ale uz vidim ,ze stihame aj skor 🙂 tak skus,na opakovanie taketo uplne staci
U nas maju slovne hodnotenie… nie znamky, aby to nebolo pre deti demotivujuce… predpokladam, ze to nema utvrdene. Porucha ucenia to nie je… takuto nalepku by som mu nedala… moja dcera poruchu ucenia nema a obcas zabudne na makcene. On sa sustredi na pisanie pismenok, tak na makcen zabudne. Dajte mu oddych a 2-3x do tyzdna pracovne listy. Aj v nasej triede meskali s ucenim 🙈 niektore pismenka ani nedobrali, ale doma som to s dcerou prebrala a to, co v ucebniciach nepisali(a to je aj 35 stran) vyuzijeme na opakovanie koncom leta pred nastupom do druheho rocnika.
Vieš, ono písanie sa nemusí precvičovať len písaním. Ak vynecháva písmenká, skúste sa hrať na robotov a dávajte si navzájom slová, ktoré rozkladáte na písmenká/slabiky- to môžete hocikde, na výlete, v aute... upevňovať správne tvary písmen nemusíte len do zošita, môžete aj do piesku, múky, modelovať ich z hocičoho - plastelína, cesto, tie chlpaté drôtiky... A práve teraz máš čas to všetko precvičovať tou zábavnou formou a nie len drilom pri písaní. To isté sú dĺžne - nemusí, len prepisovať a písať. Dĺžeň je o rytme - teda hra s ním. V princípe ide o to, aby si uvedomil, ako sa strieda krátka a dlhá slabika v slove.
Dopĺňanie diakritiky trvaj na Tom, aby znamienka dopĺňal hneď ako napíše slabiku, ktorej sa týkajú - väčšine deti to veľmi pomôže.
Tiež detenele - naši malí básničku že detenele ditinili klobúčiky nenosili - a to si vždy povedali, keď rozmýšľali nad tým, či tam mäkčene má alebo nemajú byť.
Toto je presne tá situácia, kesy nie je na mieste to nechať tak, ale na druhej strane nie je dobré to robiť tým klasickým školským spôsobom a drilom. Keby si potrebovala ešte viac aktivít kľudne mi napíš. Pa

Toto trochu zaváňa poruchou učenia …..s prvákom by som určite netrénovala každý deň