icon

Ako vnímate deti s diagnózou v bežných školách?

5. jún 2025

čisto zo zvedavosti sa chcem opýtať a hneď na začiatok upozorňujem že hrozne obdivujem rodičov kt majú detičky s diagnózami.
čítala som článok o tom že školy nechcú prijímať deti s rôznymi poruchami správania (autizmu,aspergov syndróm atd).. ako to vlastne je? tu na koňovi sú často o tom diskusie a príde mi že tieto deti sú bežne začleňovane do bežného kolektívu. dokonca aj u nas v ms sú 2 deti s autizmom.
a teraz otázka za ktorú sa do mňa mnohí pustia-(ne)vadilo by vám keby s vašim dieťaťom chodí do školy (či škôlky) dieťa s nejakou takou dg? často tu píšu aj rodičia takýchto deti aké je to s nimi ťažké a ako uz nevladzu (čo úplne chapem) ale pritom majú byt v triede plnej deti bez takejto dg.. ako som spomínala u nás sú 2 deti s autizmom -1 dieťa sa adaptovalo, a kvôli tomu druhému nám dieťa odmietalo chodiť do škôlky-stále im bral hračky, kričal, vrieskal, hádzal veci, hračky okolo seba, naháňal deti a tie sa ho niekedy aj báli..uprimne bola by som radšej keby ho rodičia dajú zo škôlky prec pretože hrozne narúša celý proces. je mi hrozne ľúto toho chlapca aj rozumiem že aj on potrebuje kolektív a vzdelanie ale cca 18 deti ma trpieť kvôli jednému? ako to vnímate vy? naozaj je to čisto iba zvedavosť žiadna nenávisť alebo diskriminovanie takýchto detičiek

Strana
z4
avatar
viestta
5. jún 2025

Ak ma skola moznost, tak radsej prijme normodeti. Tie so zvlastnymi potrebami je naozaj tazko umiestnit. A ako to potom v skole vyzera zavisi od takeho mnozstva okolnosti, ze neexistuje jednoznacna odpoved ci je to tak dobre aj pre tie normodeti aj pre tie so zvlastnymi potrebami alebo to dobre nie je.

avatar
domka222
5. jún 2025

Pokiaľ dieťa nemá výrazne problémy a adaptuje sa,nevidím problém. Ak takéto dieťa nie je schopné adaptácie, je na mieste rozmýšľať nad špeciálnou materskou školou,pokiaľ je tá moznosť. Tam vedia dať deťom s dg,či už viac času, individuálny prístup a taktiež na "mieru" cvičenia, aby dieťa mohlo čo najviac napredovať.

avatar
prasiatko30
5. jún 2025

Moje dieta malo v triede autistu, su spolu v triede intermitentne od 3r - teraz maju 16r a koncia. Nikdy sme nemali problem, ani sme nevedeli, ze tam bol. Tiez je pravda, ze chalanisko nebolo ani agresivne ani nevyrusovalo. A vsetci to pekne zvladli cely proces.

avatar
vanilkovazmrzka
5. jún 2025

Neni lepsieho sposobu, ako ludi vychovat k tolerancii, nez ze sa od mala budu stretavat najroznejsie deti v spolocnych kolektivoch. Samozrejme, treba mat k tomu aj spravne prostredie a vyskoleny personal, nejde to len tak, ze nazenieme 35 deti do jednej triedy s vynervovanym ucitelom, a este mu tam prihodime nejake 2-3 tazko zvladatelne deti.

avatar
ewwe
Autor odpoveď zmazal
avatar
jablkovastrudla
5. jún 2025

U nas su v skole, aj v synovej triede, su deti so specialnymi potrebami, ale maju svojho asistenta. Za dva roky zatial nebol problem.
Synovec je tiez autista, ma 11 a chodi do normalnej triedy, ale on je vysokofunkcny a rozprava , nema problem s ucenim, nie je agresivny ani nic podobne.

avatar
simona92101
5. jún 2025
@vanilkovazmrzka

Neni lepsieho sposobu, ako ludi vychovat k tolerancii, nez ze sa od mala budu stretavat najroznejsie deti v spolocnych kolektivoch. Samozrejme, treba mat k tomu aj spravne prostredie a vyskoleny personal, nejde to len tak, ze nazenieme 35 deti do jednej triedy s vynervovanym ucitelom, a este mu tam prihodime nejake 2-3 tazko zvladatelne deti.

@vanilkovazmrzka 2.5r dcera ma v triede 2 autistov a 2 s ADHD.casto chodi dohryzena,vytrhane vlasy,jeden chlapec je tam ozaj tazko zvladnutelny,bije ucitelky,nici hracky,casto mava zachvaty-a rodicia pred tym zatvaraju oci 😏

avatar
ewwe
Autor odpoveď zmazal
avatar
vanilkovazmrzka
5. jún 2025
@simona92101

@vanilkovazmrzka 2.5r dcera ma v triede 2 autistov a 2 s ADHD.casto chodi dohryzena,vytrhane vlasy,jeden chlapec je tam ozaj tazko zvladnutelny,bije ucitelky,nici hracky,casto mava zachvaty-a rodicia pred tym zatvaraju oci 😏

@simona92101 ved preto hovorim, ze ja to treba mat vhodne podmienky. Lebo takto je to skor na traumu 🤷‍♀️

avatar
andrejka1974
5. jún 2025

Ja vravím ak dieťa na to ma a zvláda to tak nech je aj v normálnej škôlke škole ale ak dieťa začne byt príliš agresívne nezvláda to treba uvažovať o špeciálnej škôlke škole mám vlastnú skúsenosť mám najstaršieho syna detská mozgová obrna práva strana postihnutá práva ruka nefunkčná , ale všetko zvládal ľavou rukou rozumovo normálny dala som ho do normálnej škôlky školy vyštudoval strednú školu normálnu aj vysokú vyštudoval je samostatný ma síce hendikep aj viditeľný ale všetko zvládol naučil sa dokonca aj bicyklovať lyžovať korčuľovať aj keď jeho rovnováha nebola úplne v poriadku takže neľutujem že bol medzi zdravými deťmi , ale mám najmladšiu dcéru je ťažký stupeň autizmu a tá v škole by nevedela fungovať a tak chodí do dss a žiaľ musí aj ona chodiť do školy , podľa zákona všetky deti sú vzdelavaténa čiže aj moja hoci mentálne je na úrovni 2 rokov neverbalna v škole sa hra s tím čo ju zaujme búchanie zvukové hračky čiže asi takto a je fakt na škole ako sa vie k tomu postaviť a či majú na naše deti kapacity a raz to ide a raz nejde

avatar
babababka
5. jún 2025

Moje vnučky majú takých spolužiakov.ADHD,jemne povedané rôzne fóbie,vzdorovité apod.Nie je žiadny problém, zvyknú vyrušovať cez hodiny a cez prestávku sú odtrhnuté z reťaze,ale majú dobré učiteľky tak to viac-menej zvládajú.Nie každý z nich má asistentku.,čo mne osobne vadí.Ale čo už.

avatar
viestta
5. jún 2025
@babababka

Moje vnučky majú takých spolužiakov.ADHD,jemne povedané rôzne fóbie,vzdorovité apod.Nie je žiadny problém, zvyknú vyrušovať cez hodiny a cez prestávku sú odtrhnuté z reťaze,ale majú dobré učiteľky tak to viac-menej zvládajú.Nie každý z nich má asistentku.,čo mne osobne vadí.Ale čo už.

@babababka asistenti v skolach, to je samostatna kapitola. V nasej skole by ich malo byt 17. Maju JEDNU!!! Na viac nedostali peniaze

avatar
heleninamama
5. jún 2025

Môj syn mal takého spolužiaka. Rodičia si s ním nevedeli rady už v škôlke, ale veselo ho dali do triedy prvákov. Ručal, búchal, mal sklony ubližovať iným aj sebe. Bolo to peklo pre deti, rodičov aj učiteľku. Asistentka ani špeciálny pedagóg nepomohol. Až po incidente, keď ublížil spolužiačke a jej otec vynadal poriadne chlapcovi aj jeho matke a podal oznámenie na políciu, sme sa ho zbavili. Dnes je v škole pre autistov, už dospievava a viem, že zmlátil aj vlastnú matku. Odvtedy som proti akejkoľvek integrácii kohokoľvek, kto to nemá v hlave v poriadku a má poruchy správania (fyzické postihnutie neriešim). A vediem k tomu aj deti. Takúto integráciu považujem za najväčší prejav úpadku nášho školstva, ktoré má aj bez takýchto žiakov dosť problémov.

avatar
jana_eyre_2
5. jún 2025

Nečítam diskusiu, len pridám - v každej triede mojich detí je niekto integrovaný. A ani v jednej triede nie je problém s integrovanými deťmi, ale je problém s rozmaznanymi (zrejme rozmaznanymi, neviem či sú len nediagnostikovane, avšak často mi prídu že si ich asi nevsimaju) deťmi. Takýto je môj pohľad na túto problematiku.

avatar
zuzana76
5. jún 2025

vsetko treba posudzovat individualne, ucim dvoch autistov momentalne, predtym aj viacerych, s nimi nikdy problem nebol, zato ADHd su vacsi problem a podla mna najvacsi problem su deti bez diagnozy, ale bez mantinelov, nevychovane

autor
5. jún 2025
@heleninamama

Môj syn mal takého spolužiaka. Rodičia si s ním nevedeli rady už v škôlke, ale veselo ho dali do triedy prvákov. Ručal, búchal, mal sklony ubližovať iným aj sebe. Bolo to peklo pre deti, rodičov aj učiteľku. Asistentka ani špeciálny pedagóg nepomohol. Až po incidente, keď ublížil spolužiačke a jej otec vynadal poriadne chlapcovi aj jeho matke a podal oznámenie na políciu, sme sa ho zbavili. Dnes je v škole pre autistov, už dospievava a viem, že zmlátil aj vlastnú matku. Odvtedy som proti akejkoľvek integrácii kohokoľvek, kto to nemá v hlave v poriadku a má poruchy správania (fyzické postihnutie neriešim). A vediem k tomu aj deti. Takúto integráciu považujem za najväčší prejav úpadku nášho školstva, ktoré má aj bez takýchto žiakov dosť problémov.

no ja som skôr myslela keď sa jedna o dieťa ako opisuje @simona92101 ..lebo aspoň čo som tu čítala nadobudla som pocit že aj také deti sa silou mocou snažia dať do bežného kolektívu deti. ja skôr či to nie je na škodu pre obe strany
nemyslela som deti ktoré majú len mierne odchýlky správania.
@andrejka1974 tak to máš môj obdiv
@heleninamama takéto nieco som mala na mysli

avatar
zuzana76
5. jún 2025

s tými s poruchami ucenia nie su ziadne problemy

avatar
zuzana76
5. jún 2025

Ja si myslim, ze to by chcelo sa zamerat na problemove deti, nie deti s poruchami, integrovane, ale problemove, nezvladnutelne a pracovat s rodinami. Skola by taketo rodiny oznacila a socialne pracovnicky a psychologovia by s nimi pracovali. S celou rodinou. Jednoucho mat ich pod dohladom.

autor
5. jún 2025
@zuzana76

vsetko treba posudzovat individualne, ucim dvoch autistov momentalne, predtym aj viacerych, s nimi nikdy problem nebol, zato ADHd su vacsi problem a podla mna najvacsi problem su deti bez diagnozy, ale bez mantinelov, nevychovane

@zuzana76 mozes trosku rozšíriť prečo je väčší problém s adhd? veď to sa neprejavuje poruchami správania či áno?

avatar
zuzana76
5. jún 2025

ved to su zvacsa ti hlucní, co si neuvedomuju dosledky svojho chovania, jednoducho skor konaju ako myslia

avatar
zuzana76
5. jún 2025

prejavuju sa aj takto: nekontrolované výbuchy zlosti
vzdorovité provokatívne správania a neposlušnosť
nedodržiavanie pravidiel

avatar
zuzana76
5. jún 2025

autorka https://www.linkadeti.sk/kategoria/dospeli/clan... bod cislo 5, poruchy spravania sa casto vyskytuju pri ADHD

autor
5. jún 2025
@zuzana76

autorka https://www.linkadeti.sk/kategoria/dospeli/clan... bod cislo 5, poruchy spravania sa casto vyskytuju pri ADHD

@zuzana76 ďakujem za info. ja si adhd predstavujem ze napr musia 1 vec aj 50x skontrolovať, majú svoje rituály, talizmany, nevydržia pri jednej aktivite

avatar
lucia147852
5. jún 2025

Dcéra ma v triede autistu chlapca. Mne nevadí, že tam je. Čo mi ale vadí je, že tieto deti aspoň u nás v škole sú slabo podchytené asistentmi. Minulý rok ako mal chlapec asistentku nonstop to bolo v pohode. Tento rok už ona ma ine dieťa a toto ostalo v triede bez asistenta a začína to byt problém. Obzvlášť keď píšu diktát, test a on začne z ničoho nič robiť bordel. Učiteľka nemôže s ním odísť von z triedy a musí sa ho sťažiť upokojiť tam. Deti sa potom nevedia úplne koncentrovať a sú z toho tiež nervózne.

avatar
benit
5. jún 2025

Inkluzia ma zmysel vtedy, ak je prospesna pre obe strany. Ak je na ukor ktorejkolvek strany prestava davat zmysel.
Bude tu na mna utok, ale rodicia deti s tazkymi dg si casto idu za svojim aj na ukor vlastneho dietata.
Niektori z pohodlnosti, niektori si myslia, ze pre dobro svojho dietata.
Psychiatricka dg pri 25 ziakoch, kde su ohrozene denne bezne deti, nie je ok. Vlastna skusenost. Neda sa s tym pohnut, lebo rodic.
Dieta s tazkou NKS v beznej triede z pohodlnosti rodica, lebo vozit do vedlajsej blizkej obce nie, je tiez v neprospech vlastneho dietata.
Naozaj to treba posudzovat individualne. Su spolupracujuci rodicia, ktori sa snazia a da sa zvladnut aj inkluzia. Su dg, ktore sa daju zvladnut.
Aj 2 deti s rovnakou dg sa prejavuju rozne a znasaju napor skoly, kolektivu, poziadaviek .... rozne.

avatar
zuzana76
5. jún 2025

adhd ti 50x skoci do reci, nenecha ta dohovorit, vsetko komentuje, vstane, prechadza sa, hazde predmety atd...

avatar
viestta
5. jún 2025

Autorka, ritualy su skor charakteristicke pre poruchy autistickeho spektra, aj ked nie vzdy a ani potreba ritualov nie je hned priznak PAS

avatar
simona92101
5. jún 2025
@vanilkovazmrzka

@simona92101 ved preto hovorim, ze ja to treba mat vhodne podmienky. Lebo takto je to skor na traumu 🤷‍♀️

@vanilkovazmrzka no rodicia sa stazovali,lebo deti zacali opakovat jeho spravanie,a tazko vysvetlite 1r dietatu preco nemoze robit to,co robi chlapec xy.podmienky tam pre taketo deti su,ale ked rodicia nespolupracuju,darmo budu mat v triede psychologicku ked rodicia ignoruju odporucania

avatar
zuzana76
5. jún 2025

preto, vsetko treba posudzovat individualne, ta ista diagnoza moze mat rozne prejavy a v roznej intenzite, ale treba sa zamerat aj na deti bez poruch, lebo tych je tiez vela a su nezvladatelne a nepodchytene, chybaju im pravidla,

Strana
z4