Domáca úloha - vysvetlenie viet z úryvku
V pracovnom zošite z literatúry majú dve cvičenia ktorým nechápeme.
1. Vysvetli vetu z úvodu úryvku : ,,za Púchovom sa začínajú skaly a končí sa chlieb..."
2. Čo znamená táto veta : ,,malé dzeci jedzá chljéb, veliké - srdcco " ?
1. Kde končí chlieb, začína...? Skús porozmýšľať, o akom kraji sa hovorí, čo sa tam deje, ako sa tam žije...
2. Malé deti, malé starosti, veľké deti...
sfoťte celú stranu,chýba mi pointa 🙂
No pri tej 1.by som dala, že začína sa neúrodná pôda, alebo možno nejaké miesto, kde sa ťažko žije. .. Neviem, ťažko s niektorými úlohami. Sama som už žiadala o pomoc s úlohami...
@elizabeth22 to s tým kde končí chlieb, asi by som to chápala ako hladová dolina, samé skaly, neúrodné údolie a bez chlebíka, čiže ľudia tam prežívali ťažké časy.
Malé deti jedia chlieb, veľké srdce - malé deti - ako forma malých starostí, neuvedomujú si ešte tak život okolo seba, veľké deti - už potrápia aj srdce rodičov - Kto si nectí otca,matku, spadne do úpadku- asi tak nejako by som to poňala.
Konci chlieb, začínajú skaly... Konci sa ľahký, pohodlný život, a ďalej už sa žije ťažko, len treba viac z uryvku, aby bolo možné povedať presnejšie príčinu, alebo okolnosti(žijú tam chudobní ľudia, nie je práca a podobne). Druhá veta, malé deti jedia chlieb... ako malé dieťa ti neublíži tak, ako ublížiť môže veľké dospelé, teda to ti "zje", srdce, alebo o veľké dieťa sa môžeš pri mnohých veciach báť viac, ako o malé (študuje inde, cestuje niekde samo) . Sú to hlboké metafory, preneseny význam, nedá sa to teda brat doslova...
to kolkatakov trapia s takymito blbostami?
A inak... otazky priamo suvisia s uryvkom a ty tu das otazky ale nie uryvok. Cize presnejsie vysvetlenie vyznamu tych metafor sa da urobit len ak prilozis aj uryvok.
@nafka0483 áno, preto som písala, že lepšie by bolo prečítať a pochopiť celok, nie len akýsi výňatok..
@hederamonstera Preco s blbostami? vediet pochopit literarny text a metafory a prenesene vyznamy je sucastou bezneho zakladneho vzdelania, vseobecnej inteligencie a rozhladu. Co by podla teba mali na literature preberat? Alebo by sa literatura vobec nemala ucit?
@nafka0483 a kolkatakov to teda nutia sa ucit? nutia ich chapat nejake metafory, ktore su strasne subjektivne?
@hederamonstera Nenutia, ucia. Ucia ako hladat vyznamy, ako interpretovat literarne diela. Je v poriadku ak si kazde dieta z daneho diela vezme nieco ine. Kazdy moze tie metafory vnimat inak a vysvetlit si ich po svojom. A to je v poriadku.
Aj ta prva metafora tu - moze to znacit, ze je dalej neurodna poda, ze tazo sa dopestuju plodiny, preto je to chudobnejsi kraj. Moze to znamenat, ze je tam nehostinna priroda a preto je ta oblast neobyvana. Moze to znamenat, ze sa tam pestuje, ale je velmi tazke najst si pracu a preto tam ludia maju tazsi zivot. Takto izolovane si to vies vysvetlit na vela sposobov, v kontexte celeho uryvku alebo diela sa niektore vyznamy vysvetlia a su jednoznacnejsie.
@nafka0483 no a teda kolkatakov?
@hederamonstera Toto konkretne mam odkial vediet? My sme zacinali od 5teho rocnika - vysvetlenie co je metafora, ako sa tvori, priklady a potom vzdy ked sme robili rozbory diel, tak sme vyznacila ak sme nasli pekne metafory. Ale co ja viem ako sa odvtedy zoskrtalo a popresuvalo ucivo? Mozno sa to teraz ucia az neskor, neustale sa skrta a presuva.
@hederamonstera a keby ich to "nenutia"? (nikto ťa nič nenúti, môžeš preliezť deväť tried a ísť ku krompacu) Aj ísť ku krompacu je inak metafora, to by si chcela aby deti tomu nerozumeli? Alebo dotknúť sa srdca? Bežne používané, potom príde na VŠ a nebude ľuďom rozumieť.
A je to tak siesta trieda.
paneboze, toto riesia deti v skole? vazne? preco? :D
@ajka0207 jasne, urcite bude dieta tupe bez ucenia sa metafor...esteze mame tu skolu, lebo inde sa nikdy nic nenauci :D
@katulastraka no lebo by boli tupe a nikomu by nerozumeli
@hederamonstera Ano, moze sa take veci naucit aj inde - kde napriklad? Doma? Potom rodicia, alebo surodenci alebo niekto z rodiny musi tieto veci ovladat. A odkial? No zeby sa to ucil v skole? Alebo take veci budu vediet len ti, co maju v rodine ludi, ktori presne toto vystudovali? Alebo v dietati sa len tak prebudi zaujem, ze chcem chapat literarne diela, tak si idem nastudovat k tomu teoriu? Ved niekto deti musi k tomu viest.
Toto patri ku vseobecnej inteligencii. Zkladna skola poskytuje ZAKLADNE vseobecne vzdelanie - preto je tam take spektrum roznych predmetov. V ramci literatury by sa podla teba mali ucit co? Alebo by sa ju nemali ucit vobec? Uz som sa raz pytala a neodpovedala si.
@nafka0483 myslim, ze sa v hovorovej reci pouziva dost metafor a dieta sa ich nauci (ide predsa len o to CO je metafora a nie ucit sa vsetky mozne metafory).
Ako teda, ze na toto by nevedeli ani niektori dospeli odpovedat? Lebo to nepouzivaju, nezaujima ich to, nie je to pre ich zivot podstatne. A kto chce, tak sa k takejto literature dostane, vsak predaj knih stale rastie na obratoch, takze ludia sa venuju literature aj po skole a nemyslim si, ze vdaka skole.
Vsak jasne, nech ukazu detom na slovencine co to aj o literature ale robit z toho nejaku znamku inteligencie alebo co...to je prehnane. A ja mam nazor na skolstvo diametralne odlisny ako ty, takze to nebudem ani dalej rozoberat ;)
@hederamonstera ide o to, aby človek mal nejaký rozhľad, aby chápal aj prenesené významy, aby sa nestalo, že 32 ročný človek nebude chápať vyjadrenie "ligotave zrkadlá jazier". Stalo sa mi to osobne, nevedela som, či dotyčný si robí žarty, alebo vážne nechápe, čo to znamená. On skutočne si myslel, že v jazere pláva nejaké zrkadlo, vôbec nerozumel, že je to len"akoze "že to značí čisté priezračné jazero.
@jaskolka no ale ako je to mozne? tak ako kazdy chodil predsa do skoly..to mi je zahada 🙂
@hederamonstera tak asi preto, že "neriešil také blbosti". A blbo vyzeral neskôr
@jaskolka ked posudzujes cloveka kvoli jednej veci, tak to je tiez trosku obmedzene..ale moj nazor
@hederamonstera Jasne, ze sa v beznej reci pouzivaju ale tu ide o teoriu literatury - cize vediet tie jednotlive figury a javy pomenovat. Vediet identifikovat, ze toto je metafora, toto je prislovie, toto porekadlo, toto pranostika, toto je rym, toto je epiteton, toto anafora, epifora. Nikde v skole sa neucia vsetky metafory. Ucia sa co to je, ako to spoznam a potom v konkretnych dielach ich hladaju a interpretuju.
A na tieto ulohy dospeli vedia odpovedat, len treba trosicku pohnut rozumom, zamysliet sa, ale ano nepouzivaju to, je to pre nich nepodstatne, tak sa ani nesnazia.
Ako ma dieta chciet dostat sa k takej literature, ked o nej nevie? Ked nevie, ze v basniach sa pouzivaju rozne metafory, epitetony atd, nepozna ake to je citat si taku basen a najst v nej nejaky hlbsi zmysel? Opakujem, niekto ho k tomu musi viest, ukazat mu, ze aj take veci su. A ked sa tak nedeje v rodine, tak je tu prave skola, ktora ukaze.
Znamku inteligencie z toho robim ja, teda ja povazujem zakladny vseobecny rozhlad za znamku inteligencie. A zakladna skola sluzi na poskytnutie zakladneho vseobecneho vzdelania.
Stale si neodpovedala na to co by si na literature ucila ty, alebo co je podla teba vhodne na literature ucit.
@hederamonstera to nie je posudzovanie. Ale proste základné pochopenie metafor, či personifikacii patrí k všeobecnej inteligencii. Keď povieš človeku, joj, ako spieva ten les,či ako ohnivo žiari to slnko, tak nemal by sa obzerať a hľadať, kto tam vyspevuje, alebo báť sa, že slnko horí
Lebo to skutočne potom vyzerá zvláštne...
@jaskolka no vidis, ani taky Sheldon Cooper z Big Bang Theory by to nepochopil...je podla teba hlupy?
@hederamonstera na ten seriál mam svoj názor... Väčšiu hlúposť som nevidela, teda ešte Simosonovci, Priatelia a Dva a pol chlapa. A ak niekto nepochopi vyjadrenie, krásne spieva les, či horí slnko, už jednoduchsiu metaforu a personifikaciu nepoznam.Ako to vysvetli potom dieťatu, keď nevie sám, čo je metafora? A nie nejaká extra hlboká, ale úplný základ?
@hederamonstera Postava Sheldona mala poruchu autistickeho spektra - on nebol schopny rozlisit ani ironiu, sarkazmus, ani ziadne ine prenesene vyznamy, nebol schopny nadvazovat normalne medziludske vztahy, vyjadrovat fyzicku naklannost.
To ho tu davas ako nejaky priklad beznej populacie, ked on je skor vynimka alebo teda patri k mensine? Ze na zaklade neho sa to nema ucit v skole nikto?
Kazdy zdravy clovek so vseobecnym rozhladom a inteligenciou taketo prirovnania pochopi. Ale vidim ze ty akoby si schvalne nechapala. Stale si neodpovedala co je podla teba vhodne v ramci literatury ucit, co nie su hluposti a co by mohlo byt detom prospesne vediet.
@nafka0483 no vidis, a takych ludi, co popisuje jaskolka bude tiez mensina ;) a nebude to tym, ze v skole na to kaslal.
Tym sheldonom som chcela poukazat na to, ze nie kazdy mozog je rovnaky a nezalezi na skole, ci niekto pochopi metaforam.
A nech sa tam uci co chce, mne je to jedno. Len mi je luto deti, ze tolko casu zo zivota musia stratit nad takymito hlupostami, ktore by spoznali aj bez skoly ( a vidime aj kazdy na sebe, kolko sme toho pozabudali) vtedy, kedy by to potrebovali. Ale o mojom inom nazore som ti uz povedala.

1. Cvicenia, ktorym nerozumieme / cvicenia, ktore nechapeme. Rozumiem komu comu a chapat koho co.
K ulohe:
1. Co moze znamenat, ze sa konci chlieb? Je to metafora, symbol coho je chlieb? Co znamena, ze sa tam konci, ze asi to coho symbolom je sa dalej nenachadza, je tazke to zohnat.
2. Male deti jedia chlieb, velke srdce - Co znamena, ze velke deti jedia srdce? nejedia ho doslova, ale co to znaci?