icon

Pomoc s domácou úlohou 3. ročník

8. sep 2022

Nevedela ani učiteľka 🤦‍♀️ nejaké nápady?

Pomoc s domácou úlohou 3. ročník
Strana
z2
avatar
doriiis
8. sep 2022

Nevidim...blizsiu fotku by to chcelo

avatar
tosomja
8. sep 2022

Nevidno fotku.

avatar
arasidka123
8. sep 2022

Rozmazane

avatar
evaemah
8. sep 2022

ma spojit ciarami kazdy spodny obrazok z vrchnymi aby sa ciari nepretinali,mali sme to pred dvoma rokmi ale nepamatam myslim ze jeden sa nedal spojit

avatar
ivka225
8. sep 2022

@evaemah Kazdy s kazdym alebo kazdy jeden s (ktorym?) jednym?

avatar
evaemah
8. sep 2022

vsetky tri spodne s jednym vrchnym domcekom tak aby sa ciary nepretinali

avatar
miskajerry
8. sep 2022

aj by som poradila, ale nevidím to dobre, zlá fotka

avatar
evaemah
8. sep 2022

@miskajerry tu netreba lepsiu foto hore su domceky a dole elektrina,plyn a voda a vsetky tie tri spodne obrazky treba priradit ku kazdemu domceku tak aby sa ciary nepretinali

avatar
ivka225
8. sep 2022

@evaemah Aj je to tak, tak spojenie nepretinajucimi sa ciarami nie je mozne. Dovod je ten, ze ide o uplny bipartitny graf stupna 3, ktory na zaklade Eulerovej vety nemoze byt planarny. Presny dokaz je tu: https://www.nomachetejuggling.com/2011/10/29/wh...

avatar
dskjhfdlkdjhl
8. sep 2022

Ak je to tak, ako pise @evaemah teda, ze kazdy dom potrebuje napojit na elektrinu, vodu a plyn, tak to sa bez pretnutia neda. Ale nevidim poriadne, co tam je napisane, takze mozno je zadanie uplne ine.

avatar
dskjhfdlkdjhl
8. sep 2022

@ivka225 toto je sice matematicky spravne zdovodnene, ale pre tretiaka na ZS nepouzitelne. Tam ide skor o to, aby si deti skusali kreslit tie ciary a pohrali sa s tym a nakoniec sa o tom spolu v triede pobavili, ze sa to nikomu nepodarilo-ak budu ciary robit systematicky, tak to na tretiackej urovni staci ako "dokaz".

avatar
ivka225
8. sep 2022

Mimochodom, toto je pekna ukazaka toho, ze ucitelovi nestaci vediet iba to, co uci, ale mal by mat ovela, ovela hlbsie vzdelanie. V tomto pripade by ucitelka mohla nechat deti skusat spajat tie objekty a potom im povedat, ze takato uloha nema riesenie a ked budu starsi a bude ich to zaujimat, tak aj sami mozu zistit dovod.

avatar
dskjhfdlkdjhl
8. sep 2022

@ivka225 Hlavne je blbe, ze ucitelka to nevie a da to detom na ulohu😉

avatar
evaemah
8. sep 2022

nie je to realne vzdy ostane jeden domcek bez pripojenia ani nasa ucitelka to nevedela ,ale je nenormalne toto davat pre tretiakov na zs tiez sme nad tym sedeli hodiny

avatar
ivka225
8. sep 2022

@dskjhfdlkdjhl Nam raz dala asistentka na vysokej za ulohu najst primitivnu funkciu k e^{-x^2} ...

avatar
ivka225
8. sep 2022

@evaemah Je v poriadku dat tuto ulohu tretiakom (ako ukazku ulohy, ktora nema riesenie). Co v poriadku je nie je, ze ucitelka to nevie, ako pise @dskjhfdlkdjhl

avatar
dskjhfdlkdjhl
8. sep 2022

@ivka225 No, ako vtip za premiove body je to fajn😀

avatar
dskjhfdlkdjhl
8. sep 2022

@evaemah Dat taku ulohu je uplne v poriadku, ak ucitelka pozna riesenie. Ja si pamatam, ze ked som bola dieta, tak v nejakom detskom casopise som na to natrafila, mozno som bola dokonca skolkarka a viem, ze som pocmarala snad cely zosit, lebo som si myslela, ze to sa predsa musi podarit-prosto som to brala ako hru. Neskor (na gymnaziu) som sa opat k tej ulohe dostala (presne som si tu moju namahu pamatala) a vtedy som si to uz vedela riadne zdovodnit.

avatar
miskajerry
8. sep 2022

Tu je to vysvetlené v pokynoch pre učiteľa, že to nemá riešenie.

avatar
simca06022011
8. sep 2022

no rovnymi ciarami isto :DDD ale ja by som jej to veru pospajala :D

avatar
atikab
8. sep 2022

Pozerám, že v zadaní nie je nikde napísané, že vedenie musí byť rovné. Tak ako čiara môže byť rovná či krivá... (už si nepamätám, ale tuším prvácke učivo). A vtedy by to malo byť riešiteľné, či?

avatar
evaemah
8. sep 2022

@atikab nie je to riesitelne, a nemusia byt rovne ciary

avatar
dskjhfdlkdjhl
8. sep 2022

@atikab je uplne jedno, ake budu ciary, riesenie to nema.

avatar
atikab
8. sep 2022

@dskjhfdlkdjhl ano, chápem - vždy sa musia preťať vedenia minimálne dvoch domčekov. To bola len rečnícka otázka, kvôli typu tých čiar, lebo väčšina myslí hneď len na rovné 🙂

avatar
behulka
8. sep 2022

Videla som naživo riešenie detí, spĺňajúce zadanie. Áno, v teórií grafov by neobstálo, no tie deti za tým videli reálnu situáciu, s akou sa už niektoré z nich muselo stretnúť. Chcete vidieť ?

avatar
tosomja
8. sep 2022

@behulka áno

avatar
marzuz89
8. sep 2022

@behulka tak v realite uloha ma riesenie, nepojdu tie vedenia v jednej rovine, ale vo viacerych. Tu ide o riesenie v rovine. V rovine zosita 😅
@miskajerry perfektne vysvetlene a posledna veta je super - vysvetlite nespokojnym rodicom 😅🙏

avatar
behulka
8. sep 2022

Bez tunelov, bez stĺpov.
V tej metodickej príručke riešenie vysvetlené nie je, je tam len konštatovanie, že úloha riešenie nemá.
Ale prečo ? Cez Eulera je to ťažko pochopiteľné aj pre učiteľky, nie to ešte pre deti. Naviac zvedavci by chceli vedieť, odkiaľ sa vzalo v - h + š = 2 a či to platí vždy.
Šikovní síce z experimentovania poznajú Eulerovu vetu pre mnohosteny, no využitie pri riešení tejto úlohy nula bodov..
Mne sa táto úloha nepáči. Sú aj krajšie, na ktorej sa dá jednoznačne ukázať neexistencia riešenia. Tu je to veľmi zahmlené.
Viete niekto prosím, kto je autorom učebnice ?

avatar
ak_tak0202
8. sep 2022

Presne túto úlohu si pamätám ako žiačka pred 25 rokmi. Riešením bolo napojiť prvý dom a ďalšie domy napájať z toho predchádzajúceho.

avatar
miskajerry
8. sep 2022

@behulka kedže je to z orbis pictus, zrejme V. Repáš https://orbispictus.sk/sady-titulov/sada-matema...

Strana
z2