Pomoc s domácou úlohou z matematiky - zlomky
Kto my pomôže z du prosím iba prvy príklad.

@anonym_autor dá sa urobiť tak, že že obkreslíš 20 štvorčekov, pričom 12 z nich zafarbíš a to bude predstavovať tie 3 pätiny. no a potom z tých dvanástich vyfarbíš ešte 9 štvorčekov, ktoré budú predstavovať 3/4 z 3/5 (čiže z 12)... ale podľa mňa debilná úloha, ak deti neprebrali rozširovanie zlomkov.
3/4 z 3/5 = (3*3) / (4*5) = 9 / 20
takze by som nakreslila asi 20 stvorcekov, napr. 4*5
3/5 z tych 20 stvorcekov je (3*20) / 5 = 12 stvorcekov
a 3/4 z tych 12 stvorcekov je (3*12) /4= 9 stvorcekov
a teraz kukam, ze som teda v exceli nieco nespravne zafarbila, lebo mam len 8 stvorcekov :D
boha, uz potrebujem okuliare :D
takto vychadza tych 9 stvorcekov
ale nerobili sme taketo priklady este s detmi, tak neviem, co sa tam ocakava, aky obrazok :/
ale dufam, ze vypoctovo to mam spravne :D
autorka, ktorý je to ročník?
@eva_176 ako vysvetlíš napríklad tretiakovi, že máš useknúť z 3/5, ale nakreslíš 20 štvorčekov? keď sa ťa opýta, prečo práve 20, keď celok je rozdelený na 5 častí? čo mu povieš bez toho, aby mali prebraté rozširovanie zlomkov? ak je toto úloha pre 1. stupeň, tak je podľa mňa bez chrbtovej kosti. a ak je pre II. stupeň, to by som už radšej vysvetlila rozširovanie a hodnotu zlomku, než dala takýto "kresliaci" príklad.
moj je siestak a este nemali zlomky
preto si myslim, ze to musi byt uz 2.stupen, kde museli brat uz nasobenie zlomkami a vypocet toho nasobku ....
takze vysledok by si mal vediet vypocitat, a podla toho uz vediet, ze ten celok musi rozdelit na 20 casti, a nielen na 5
ale vravim, my sme take este do skoly neriesili a ked som sa ja taketo ucila, bolo este 20.storocie :D
preto si myslim, ze to musi byt uz 2.stupen, kde museli brat uz nasobenie zlomkami a vypocet toho nasobku ....
takze vysledok by si mal vediet vypocitat, a podla toho uz vediet, ze ten celok musi rozdelit na 20 casti, a nielen na 5
ale vravim, my sme take este do skoly neriesili a ked som sa ja taketo ucila, bolo este 20.storocie :D
@eva_176 ale urobila si to dobre, je to správne. ja som sa pýtala ale autorky, že ktorý je toto ročník?
pretože správne uvažuješ, že logickejšie je to najprv vypočítať a potom farbiť. a teda, ak je toto pracovný zošit pre 7. ročník, tak niekde sa stala chyba a žiak nedával na hodine pozor. ak je to pre mladší ročník, tak bude komplikované žiakom vysvetliť, prečo sa musia odraziť od 20 štvorčekov a nie od piatich...
3/4 z 3/5 ... obtiahni 5 štvorcov v riadku alebo stĺpci, z nich vyfarbi 3 (máš znázornené 3/5 koláča), teraz ten koláč zväčši tak, aby sa dal deliť na 4 časti - teda pridaj k boku toho koláča ešte 3 také. A teraz z tých vyfarbených označ tri riadky alebo stĺpce zo štyroch...
0 0 0 0
0 0 0 0
x x x ~
x x x ~
x x x ~
2/3 zo 4/7 (kreslím to po stĺpcoch, "x" a "~" sú vyfarbené, "X" je vpísané pre tie, ktoré predstavujú výsledok)
0 0 0
0 0 0
0 0 0
x x ~
x x ~
x x ~
x x ~
5/8 z 1/3
0 0 0 0 0 0 0 0
0 0 0 0 0 0 0 0
x x x x x ~ ~ ~
2/3 zo 4/7 (kreslím to po stĺpcoch, "x" a "~" sú vyfarbené, "X" je vpísané pre tie, ktoré predstavujú výsledok)
0 0 0
0 0 0
0 0 0
x x ~
x x ~
x x ~
x x ~
5/8 z 1/3
0 0 0 0 0 0 0 0
0 0 0 0 0 0 0 0
x x x x x ~ ~ ~
@anonym_c5675d
@pako24 no ...... ty budeš jeden a ten istý... a teda ja som vôbec nepochopila, čo tým myslíš.... už vidím také 9-ročné dieťa, ako chápe... skús mi to preložiť prosím ťa
@anonym_c5675d
@pako24 no ...... ty budeš jeden a ten istý... a teda ja som vôbec nepochopila, čo tým myslíš.... už vidím také 9-ročné dieťa, ako chápe... skús mi to preložiť prosím ťa
@amdornik čítaj čo som napísal... najprv si znázorníš ten druhý zlomok, lebo z neho máš vychádzať pri tom prvom...
tak skúsme 3/4 z 3/5 ...
obtiahni 5 štvorcov v stĺpci, z nich vyfarbi 3 (máš znázornené 3/5 koláča - "~" je vyfarbené, alebo takto označené),
0
0
~
~
~
no a aby sa ti dali teraz vyznačiť 3/4 z tých vyfarbených "~", tak si ten koláč natiahni cez 4 stĺpce
0 0 0 0
0 0 0 0
~ ~ ~ ~
~ ~ ~ ~
~ ~ ~ ~
a teraz z tých vyfarbených označ "x" tri stĺpce zo štyroch (teda 3/4) a máš výsledok...
0 0 0 0
0 0 0 0
x x x ~
x x x ~
x x x ~
nevravím, že to pochopí každý tretiak.... a nevravím ani, že na ZŠ je jasne nastavené, čo sa majú žiaci v ktorom ročníku naučiť, ani že majú dobré a rokmi overené učebné materiály pre každý ročník... ako v celej republike - čím väčší chaos, tým "lepšie"....
@amdornik čítaj čo som napísal... najprv si znázorníš ten druhý zlomok, lebo z neho máš vychádzať pri tom prvom...
tak skúsme 3/4 z 3/5 ...
obtiahni 5 štvorcov v stĺpci, z nich vyfarbi 3 (máš znázornené 3/5 koláča - "~" je vyfarbené, alebo takto označené),
0
0
~
~
~
no a aby sa ti dali teraz vyznačiť 3/4 z tých vyfarbených "~", tak si ten koláč natiahni cez 4 stĺpce
0 0 0 0
0 0 0 0
~ ~ ~ ~
~ ~ ~ ~
~ ~ ~ ~
a teraz z tých vyfarbených označ "x" tri stĺpce zo štyroch (teda 3/4) a máš výsledok...
0 0 0 0
0 0 0 0
x x x ~
x x x ~
x x x ~
nevravím, že to pochopí každý tretiak.... a nevravím ani, že na ZŠ je jasne nastavené, čo sa majú žiaci v ktorom ročníku naučiť, ani že majú dobré a rokmi overené učebné materiály pre každý ročník... ako v celej republike - čím väčší chaos, tým "lepšie"....
@pako24 no preboha..... úplne, ale úplne zložité...
@eva_176 neskutočne divný spôsob.
@pako24 OK, tak nech to teda napríklad že maminka alebo nebodaj aj ten žiak pochopí, čo si týmto chcel povedať. vysvetli mi, ako vysvetlíš dieťaťu, prečo máš odrazu 20 políčok, ak pôvodný zlomok bol rozdelený na 5 častí? a znovu sme pri rozširovaní zlomkov. za mňa toto vysvetlenie je mätúce a skôr nepochopiteľné ako pochopiteľné. a teda, pochybujem, že klasický školák mladší ako siedmak by toto pochopil.
@amdornik robi to iste, co my, len inym, divnejsim sposobom
@eva_176 presne tak, pohoda, ak tvoje vysvetlenie pochopí ten "tretiak" ľahšie, tak si nemusí trápiť mozog nad mojim...
@amdornik žiaľ, lepšie to vysvetliť neviem... len, že si ten pôvodný koláč natiahneš, cez toľko stĺpčekov, aby sa ti dal podeliť, ako treba.... teda keď ide ide o štvrtiny, tak na štyri... (keď ideš krájať rezance, tiež si bochník cesta najprv vyvaľkáš)
@anonym_autor vysvetli dieťatku, že keď chce deliť koláčik na tretiny, musí ho poskladať z troch štvorčekov. Keď na štvrtiny tak zo 4 štvorčekov, keď na sedminy tak zo 7 štvorčekov. Keď chce deliť koláčik aj na tretiny aj na sedminy, tak musí ho poskladať najprv z troch štvorčekov a potom tie 3 štvorčeky ešte musí nakresliť 7 krát, aby sa dal koláčik rozdeliť 7 krát. Robí sa to tak, že zvislo obkreslí 3 štvorčeky a potom ich 7 krát namnoží vodorovne. Deliť to potom je už malina.
@anonym_autor vysvetli dieťatku, že keď chce deliť koláčik na tretiny, musí ho poskladať z troch štvorčekov. Keď na štvrtiny tak zo 4 štvorčekov, keď na sedminy tak zo 7 štvorčekov. Keď chce deliť koláčik aj na tretiny aj na sedminy, tak musí ho poskladať najprv z troch štvorčekov a potom tie 3 štvorčeky ešte musí nakresliť 7 krát, aby sa dal koláčik rozdeliť 7 krát. Robí sa to tak, že zvislo obkreslí 3 štvorčeky a potom ich 7 krát namnoží vodorovne. Deliť to potom je už malina.
@slovakboy dakujem ;)



obkresli štvorčeky z väčšieho zlomku a vyfarbi počet z menšieho.