icon

Pomoc tretiakovi, ktorý nerozumie zadaniam úloh

19. nov 2020

Môj syn je tretiak, je narodený v júni, čiže niektorí spoluziaci sú skoro o rok starší. Je šikovný, učivo zvláda, má logické myslenie, všetko chápe. Čo ale mu robí problém je, že veľa zadaní proste nepochopí a tým pádom nevie ani na danú otázku odpovedať. Napr.ucili sa rozdelenie slov podľa poctu slabik. To vie vymenovať, ku každému uviesť príklad. Ale keď dostal na teste otázku:"uvedené slová roztried do skupín podľa počtu slabik" absolútne nevedel čo s tým. Keď som mu dala doplňujúcu otázku, no ako delíme slová podľa počtu slab.hned mu to doplo. Niekedy si zadanie aj zle prečíta. Preberajú vybrané slová. Z diktátov mava 3 jky, lebo zabudne bodku, dlzen, vynechá písmeno alebo ho nahradí iným. Gramaticky čo sa týka zaciatku vety (veľké písmeno), y\i, opytovacie znamienka a ine má vždy bez chyby.

Ako mu pomôcť hlavne s tým, žeby chápal tie zadania na písomke? Niekedy dáva úplne nezmyselné odpovede. Učivo, keď si prečíta, vie hneď naspamat, len to uplatnenie v praxi.

Strana
z2
avatar
anjelicek26
19. nov 2020

Tiez mam doma taky exemplar, syn je uz piatak. Inteligentny az az a pritom aplikacia v praxi obcas uplne nulova. Plava v strednom prude, nosi 2-3ky, nedali sme ho na gymnazium, lebo by to tym tempom nezvladal proste. Pritom potencial tam je az az, ma uzasne vedomosti, v matike je neskutocny. Nemyslim, ze je to az tak vekom, nas je tiez junovy sice, ale toto je skor povaha... niektore veci s nim musim prebrat ja, vysvetlit mu to tym "jeho" sposobom a potom to vie uzasne aplikovat. A dokonalost v diktate pre neho uplne zbytocne detailizmus. Presne vie, kde tie bodky a ciarky ma pisat, ale proste nenapise, lebo nezaujimave... ja to tak kriticky do buducna nevidim, chce studovat biochemiu, nemusi excelovat vo vsetkom.

avatar
pininka1
19. nov 2020

Nemate v skole specialneho pedagoga? Ak nie, urcite by som isla do centra pedagogicko psychol. poradenstva. Tam by mu dali presne na to testy, resp ulohy ako to mate trenovat doma

avatar
miskaska
19. nov 2020

Som zvedava na odpovede. Tiez mam doma tretiaka s podobnym problemom.

avatar
mikadooo
19. nov 2020

Ja by som to neriešila. Podľa mňa známky nie sú až také dôležité v živote. Dôležité je to, aby VEDEL. A ako sama píšeš, on vie. Mojej dcére sa to tiež stáva, vôbec to neriešim. Čo sa diktátov týka, neznášala som ich, stále som mala dvojky trojky, teraz ovládam gramatiku dokonale. Naučila som sa čítaním, komiksy, časopisy, knihy čo má zaujímali, atď. Trvalo to síce takmer 20 rokov, ale keď na mňa vybalíš teóriu slovenčiny, tak doteraz musím veľmi tuho rozmýšľať, že či vlastne viem o čo sa jedná (skloňovanie, spodobovanie, znelé, neznelé, a neviem s čím dcéra chodí zo školy 😁). Takže ja ani dcéru netrápim, keďže sama som nebola nejaký slovenčinový talent. Skôr podporuj čítanie, tam sa naučí komplet gramatiku, ani nebude vedieť ako. A známkami sa netráp, kým to nie sú gule 🙂.

avatar
jaskolka
19. nov 2020

Nemá možno problém s čítaním? Dyslexiu napríklad? Zajdi s nim za odborníkom, nemusí to ani byt nejaká "diagnóza" len proste sa nevie sústrediť, na pochopenie prečítané ho textu

avatar
mikadooo
19. nov 2020

Ešte jedno ma napadlo. Možno by som skôr nejak jemne viedla syna tak, že keď nejakej úlohe nerozumie, nech skúsi poprosiť učiteľku o vysvetlenie, aj počas písomky. Nech sa naučí ozvať ak má problém. Podľa mňa toto je v živote tiež o dosť dôležitejšie ako chápať každé zadanie... Možno učiteľka bude nepríjemná, ale to neznamená že sa nemá pýtať. Ja sa pýtam aj nepríjemných ľudí 😁(doktor, úradník, atď...)

avatar
pribinak
19. nov 2020

Šla by som so synom na testy porúch učenia, mize byt že je dyslektik.

avatar
aniele
19. nov 2020

V týchto testoch sú často tak písané zadania, že aj ja, hoci som slovenčinárka, im mám občas problém porozumieť. Vyslovene smerujeme deti k tomu, aby sa učili, ako v nich autori kladú otázky (a potom autor sa autor opýta "ktorá slabika" a myslí "koľká"!!!). A môže to byť jednoducho otázka slovnej zásoby. Keď napríklad rozumie slovu "rozdeľ" a nerozumie "roztrieď". Skús aj pri učení používať synonymá, klaď otázky rôznymi spôsobmi, nielen tým najpriamejším, najjednoduchším. Dnes je to naozaj problém. Všimnite si aj súčasnú literatúru. Pôvodnú aj preklady. Neskutočne chudobná slovná zásoba, najmä v knihách, ktoré "letia". Kde sa to potom majú deti naučiť?

avatar
katrin21
19. nov 2020

@pininka1 netreba hned utekať do centra, kvôli tomu urcite nie ... tam sa riesia ine deti, problemy s ucenim ako takym, nie toto....
treba len dookola precvicovat, nic ine nepomože asi.. naucit ho, co znamenaju rozne slova, ako ich nahradit inými _ že roztriedit je vlastne rozdelit a tak...
Ja som bola minule prekvapena, že deti nepoznali take slova ako strigôň vo 4.rocniku apod.
Ja mam u tretiakov dve take deti v jednej triede, že oni sa zakaždým pridu opytat, že nerozumeju, co maju robit.. pritom im len to iste precitam, co tam vidia.. jasne napisane, nemam teraz na mysli nejake nejasne formulovane ulohy. Alebo potrebuju sa uistit , ci spravne pochopili, neviem... Ale treba ich aj nechat porozmyslať. Nepovedz mu hned , co to znamena.. tym mu das rybu, ale nenaucis ho lovit 🙂. Nechaj ho , nech sam rozoberie to zadanie, co si pod nim predstavuje a doved ho tam k spravnemu pochopeniu.
ALe zaklad je asi to rozsirovanie slovnej zasoby. A nech si pripadne precita nahlas to zadanie, možno to potrebuje pocut, ako ti moji ziaci.
Ucenie naspamäť nefunguje na kazde ucivo, potom žiaci vedia vybrane slovo, ale nie odvodene slova a robia chyby.. A chlapci duplom... mame diktat na vybrane slova, tie spravia dobre a porobia mi chyby na dlznoch, makcenoch, poraža ma z toho, lebo im to kazi znamku, pritom ucivo vedia.. a keby im to dookola nehovorim, ale pripomínam stale.. proste su nepozorní , necitaju po sebe ...
Takze len trénovať a trenovať

avatar
elenajezova
19. nov 2020

Moja dcérka má podľa mňa takýto istý "problém", uz chodí do 8 triedy. Učí sa tak priemerne... 1, 2, 3.. Občas 4. Ale najväčší problém je pre ňu matematika. Gymplácky typ určite nie je... Ale inak je zlatá, snaží sa. Samozrejme, že keď potrebuje pomôcť, tak poradím, usmernim... So školskou psychologičkou to nechce ani za nič riešiť....

avatar
anjelicek26
19. nov 2020

@katrin21 v tomto suhlasim uplne do bodky.

avatar
katrin21
19. nov 2020

@pribinak nemusi byt vôbec dyslektik... nemam rada toto novodobe hadzanie vsetkeho na poruchy... niektore deti proste kym nieco pochopia, tak to dlhsie trva.. nemusi a ani nemože byt každy jednotkar, len rodic to niekedy nechce pochopit a mysli si, že ked da dietatu nalepku dys... tak uz sa nemusi nic ucit. ale to je omyl. Ucivo zvladnut musi tak ci tak.... jedno dieta nieco pochopi na prvýkrát, ine nie.. to je normalne a aj to ze tretiaci su na roznej mentálnej urovni, nie že by mali poruchu, proste su rozni . nepchajme vsetky deti do poradni , prosim, len preto, že sa musia naucit, co citaju.....

Ja im to prizvukujem aj pri slovnych úlohách... Janko ma5x viac ako Zuzka... napis co pocujes... co tam hovoríme.. no krat , ano..... tak hned vies, že ideme nasobit.... a dookola takto....

autor
19. nov 2020

@katrin21 ďakujem. Presne tak. Nemyslím si, že je tam dajaka porucha učenia.

avatar
tinka_21
19. nov 2020

Ja mám druháčku, v triede pre nadané deti. A u nás doma dokáže byť polhodinu rozprava o tom, že nerozumie zadaniu, a povie ti aspoň dva spôsoby ako sa to dá chápať, a ...má pravdu. Obyčajné zadanie "napíš správne slabiky" pri úlohe, kde je tlačený text a má napísať písaným. To druhé slovo sa má prečítať ako "SPRÁVŇE" alebo tvrdo "SPRÁVNE"? Znamená to, že sú tam nejaké nesprávne slabiky? ak áno, ktoré a prečo? čo je nesprávna slabika... a prečo "napísať správne"? však logicky, že to napíše správne, prečo by to mala písať nesprávne. Čiže, jej uvažovanie je iné ako uvažovanie bežných detí. Veľmi sa zamýšľa nad vecami, ide veľmi do hĺbky aj pri veciach, na ktoré sa treba pozrieť zľahka a zhora, ako napr. na toto obyčajné zadanie, kde len mala niečo prepísať a mohlo to byť za 5 minút, ale trvalo to 45 minút, kvôli rozprave. Bodky, dĺžne, mäkčene... to je aktuálny problém. Zbytočná vec 😀 nepodstatná pre ňu. Opäť nastala rozprava, že prečo treba nad "i" písať bodku, keď každý vie, že tam má byť, každý vie, že je to i, či tam bodka je alebo nie je 😀 Ešte keď píše tlačeným, tak ok, tam sa dajú písať dĺžne, mäkčene priebežne, ale pri písanom písme treba najprv napísať slovo a potom sa vracať k týmto znamienkam, a to je pre ňu obťažujúce vracať sa, keď to už dopísala ;) proste iné uvažovanie. Takže, nemusí tam byť hneď problém v pravom slova zmysle, len iné rozmýšľanie 🙂 a s tým sa len treba naučiť zaobchádzať.

autor
19. nov 2020

Ako, jasne že nebazirujem na známkach. Jemu na tom záleží. Pre mňa to je trochu šok, pretože je to 3tie dieťa v poradí (rok, po roku sú chlapci). Ti patria medzi najlepšich ziakov v škole. Takže to akoby som po "jablkách" dostala "hrušku". Len proste ako s ním pracovať. Jasne, že kazde dieťa je iné, ale takemu priridzenenu porovnávaniu sa vyhnúť neviem. Preňho je to tiež ťažké, lebo sa mu súrodenci "vysmievajú" že nosí 2 jky. V škole tiež to nie je bohviečo. Ak náhodou neodpovie na 1 tku, zápisu do žiackej bez ohodnotenia(bez známky) a na ďalšej hodine ide znova, až kým nedostane jednotku. Takze aj takto ho nútia stále dbať na známky.

avatar
vikusjk
19. nov 2020

Doma ked si cita sam zadania v knihe, alebo mu skusobne napises podobne zadania, skusali ste vysvetlenie typu ze prejst si slovo za slovom s tym, ze si kazde slovo samostatne vysvetli, ze co to znamena? Nech sa to nesnazi pochopit hned ako celok, celu vetu, ale nech si ju rozbije na drobne slovicko po slove. Roztried - co to znamena? Mas ich rozdelit, nejako potriedit. Podla coho? Citajme dalej, "do skupin" - cize budeme delit do skupiniek. A co budeme delit? Podla coho? Citajme dalej: "podla poctu slabik". Cize co budeme robit? Znova citajme, ze roztried - roztriedime, slova do skupiniek, cize ich rozdelime do skupiniek podla coho? Podla poctu slabik. Musime ich teda najprv rozdelit na slabiky, ktore spocitame, ze kolko ich je a tak ich roztriedime do skupiniek podla rovnakeho poctu slabik, cize ak maju 3 slabiky, jedna skupinka, ak styri, druha skupinka atd. Pisem to ako debil asi, ale ja to takto vysvetlujem mojej dcere, ked nepochopi zadanie. Mam vyhodu, ze som ju naucila, ze ked nerozumie, ma mi hned povedat, ze nerozumie. Dam jej to precitat znova s tym, ze no pod citame a rozmyslajme, co to vlastne znamena? Raz, dvakrat vysvetlim a dalsie zadanie uz chce skusit sama. Drzim palce ;)

avatar
anjelicek26
19. nov 2020

Mozno fakt je chyba hlavne v tom, ze mas dve dokonale, excelujuce samochapajuce deti a dostala si normalnu hrusku 😀

autor
19. nov 2020

@tinka_21 ďakujem. Skúsim si teda premyslieť a spraviť dajaky "koncept" učenia. On napr.aj veľmi rýchlo rozpráva, hovori o jednom a už vidím, že má v hlave druhé. Keď ho skúšam, nevie sedieť...chodí po izbe a rozpráva

autor
19. nov 2020

@anjelicek26 možno to bude fakt. 🙈 Naozaj som sa s nimi učila iba jazyky a skúšala látky. Málokedy bolo treba dovysvetlovat ucivo.

avatar
marzuz89
19. nov 2020

@mikadooo áno, dôležité je, aby vedel, ale ešte dôležitejšie je, aby to VEDEL POUŽIT (nie len v písomke, hlavne v živote). Nesúhlasím s tým, že to netreba riešiť. Treba mu pomôcť.

Autorka, poradiť neviem, nemám skúsenosť 🤔 možno je nadpriemerne inteligentný, možno ma fotografickú pamäť, možno možno.. Určite sa porad so špecialistom 😊

avatar
anjelicek26
19. nov 2020

My mame styri deti, traja skolaci a fakt to ked to citam tak mam dve tvoje hrusky a jedno nesustredene mango, o ktorom sa radsej ani bavit nebudem, by si ho vyhodila s domu s jeho sposobom ucenia 😂 A to mal uz odklad😂 Drzim palce, nech si najdete system, ako to bude fungovat, mne vobec neprijde, ze je to take kriticke, dotiahnete "pisomkovu retoriku", diktaty sa daju tiez trenovat doma. Vsetko je v uplnom poriadku. Dolezite je, aby sa neskor uplatnil v zivote.

autor
19. nov 2020

@marzuz89 ďakujem. Presne toto. Veď nemusí to mať na jednotku. Ja som šťastná, keď dostane aj horšiu známku ale povie: toto som si nevedel spomenúť...čiže pochopil ale nemal naučené.
@anjelicek26 och. Deti naše 😊

avatar
nakupiky
19. nov 2020

ahoj, ja mám augustového šikovníka tretiaka. Fakt - matika, vybrané slová, číta si, proste všetko ok. Ale - na matike namiesto delenia vynásobil veľké čísla (napr. príklad 18:2, urobil ako 18x2), učiteľka sa smiala, že síce všetko správne, ale vlastne zle 😀., Diktáty presne ako píšete - bodky, dĺžne. Vybrané slová exceluje.
a "diagnóza"? nepozornosť, nesústredenosť. Rozptýli sa každou blbosťou, neprečíta dôkladne zadanie. U nás je to možno spôsobené tým že sme dosť povolili počítač a hry, idem to limitovať a sankcionovať za chyby spôsobené nepozornosťou. V minulosti nám veľmi pomohli aktivity zamerané na pozornosť, našla som ich na nete. Rôzne cvičenia, kde je napr. veľa podobných vecí a má niečo nájsť, označiť, rôzne vyfarbiť. Viem, že pred koronou nám to veľmi pomohlo, musím sa k tomu vrátiť

avatar
laurika1432
19. nov 2020

Sankciovať? Och skôr by som motivovala, lebo nepozornosť môže byť spôsobená aj stresom a keď bude vedieť, že dostane trest, no neviem, ci mu to nejak pomoze

avatar
negymama
19. nov 2020

ahoj, prve co by si mala stopnut , je to vysmievanie starsich surodencov. to kde sme, aby sa surodenci vysmievali mladsiemu z dvojok??
Tvoj chlapec je uplne v poriadku. dnes je svet taky, ze ti nadupani jednotkari pracuju na tych dvojkarov a trojkarov. Vedomosti sa daju najst vsade, su dostupne okamzite, na zvladanie zivota treba aj ine kompetencie. aj ked samozrejme clovek chape a nezlahcuje vyznam dobreho vzdelania.

este k teme. Mam augustoveho stvrtaka, Ma len 9 rokov, je medzi 10 rocnymi spoluziakmi, jednemu chlapcovi v triede dokonca minulo 11 rokov /oktobrovy a dali mu odklad/. Samozrejme vidno ten mentalny rozdiel. mnohe deti v jeho triede uz kracaju k puberte, on vyzera ako drobec s detskou tvarickou a spravanim. Syn je sikovny inteligentny, odklad sme mu zvazovali, ale on kategoricky odmietal ostat v skolke, citat zacal ako 4,5 rocny, 5,5 rocny uz napisal svoje prve dve kratucke pribehy , po slovensky a po madarsky , je dvojjazycny,
V niecom mu nejde matematika, napr. slovne ulohy, chodi do mad. skoly a i ked oba jazyky zvlada vyborne, nema 100 percent slovnej zasoby, jeho materinsky jazyk je slovencina a jeho otec s nim hovori s takou kuchynskou madarcinou, specificke odborne vyrazy niekedy celkom nerozumie. Takisto ma slabsiu pamat, on to nikdy nemal rad, basne, mechanicke ucenie naspamat...preto aj na jar, ked bola korona a deti boli doma, prave preberali nasobilku a on sa to dobre nenaucil a taha sa to doteraz. Ine Aritmeticke ulohy a logicke veci, zvlada dobre, len tie slovne ulohy a nasobilka z hlavy, on sa to potom snazi vypocitat z hlavy, logicky, priklad ze krat 9 si nasobi 10 a odpocita jednu cislicu, ale trva mu to dlhsie ako detom co sypu z hlavy ustalene nasobky.

avatar
negymama
19. nov 2020

Z diktatov napr. nikdy nemal zlu znamku, ale to i vdaka skole na ktoru chodi. Lebo slovencinu zvlada nadpriemer ako vacsina jeho madarskych spoluziakov, slj beru tak asi rok pozadu oproti slovenskym skolam, a co sa tyka madarskych diktatov...madari ich maju velmi malo, na tom sa nebaziruje, pise sa hlavne foneticky, dlho preberaju fonetiku a ked dieta dobre pocuje ako su hlasky v slove a vie ako sa jednotlive pismena pisu, prakticky nema kde urobit chybu.

avatar
durianka1973
19. nov 2020

Ja mam sice len druhacku, ale mali sme (a este stale trosku mame) podobny problem - zadania, dlzne a makcene. Zaklad je citat - hocico. Citanim sa nauci velmi vela a prakticky bez prace 🙂 Ano, mozeme si povedat, ze ak je niekto sikovny na matematiku, nevadi, ze nevie pravopis. Zial, vela ludi posudzuje druhych podla pisaneho textu - chyba v zivotopise, moze sposobit napriklad aj to, ze ho nezavolaju na pohovor. Okrem citania teda pisem s dcerou kazdy den diktat - nic velke - kazdy den len dve vety. Akekolvek. A tiez jedna veta ako opis akehokolvek textu. Slova, v ktorych mala chybu, si musi opat prepisat. Neuveritelne to pomaha. A zadania - este v prvej triede, hned ako vedela citat, sme to zacali robit tak, ze ju necham predo mnou precitat zadanie a spytam sa jej, ako tomu rozumie ona, co ma asi robit. A postupne, aj s mojimi doplnovacimi otazkami prideme na to, co je zadanie. A musim povedat, ze coraz castejsie pouzivam menej a menej doplnovacich otazok. Proste som ju musela naucit ucit sa 🙂 Niektore deti to nepotrebuju, ale niektore potrebuju takto “nakopnut” k samostatnemu uvazovaniu.

avatar
ajsha123
19. nov 2020

@nakupiky náš tretiak presne to isté, čo tu píšu maminy. Učiteľka sa vyjadrila, že je nesustredeny, prepocuje, čo má robiť...
Prosím Ta, ked máš /nájdeš cvičenia, aktivity na pozornosť, hoď sem link, určite to viaceré využijeme. 🙂

avatar
princeznasevera
19. nov 2020

Ahoj presne tento problem som mala ja na zakladnej a strednej. Nakoniec mi zistili dyzleksiu,dysortografiu a diskalkuliu plus ahdh syndrom. Diktaty som nezvladala. S pravopisom mam doteraz problemy a matematika ani nehovorim. Kto nema take dieta nedokaze pochopit. Moja kolegyna ma dceru to iste ako jedina sa mi v praci nevysmieva. Viac krat sme tuto temu riesili v praci ale bavit sa s obmedzencami ktory nevedia o co sa jedna je tazko.
Tebe by som doporucovala ho dat otestovat na poruchu ucenia.

avatar
anjelicek26
19. nov 2020

@ajsha123 u najmladsieho nepozornost, ale on ma vyslovene poruchu kratkodobej pamate, bol dlho priduseny po porode. Ucitelka to vie, stoji pri nom, napomenie ho (a nie v ziadnom negativnom zmysle, ale vie, ze staci sekunda a miesto pisania pozoruje padajuce listie za oknami).

Strana
z2