Tradičná škola alebo výučba doma? Porovnajte možnosti
Je tu niekto kto môze porovnat tradicne vyucovanie v skole a vzdelavanie sa doma u deti?
@zltalienka Je doma. Hovorila, ze si urobi nejaku skolu online a zacne sama podnikat.
@scorpionflower1 má skončenú povinnú školskú dochádzku?
Však aj bez ukončeného vzdelania sa dá zamestnať. Ako som písala, do Lidlu na dokladanie tovaru (a na mnohé iné pracovné miesta) stačí chcieť pracovať.
A možno jej vyjde podnikanie. Vstupný kapitál možno dajú rodičia....
@heni79
Na yt je toho dosť vela. Odporúčam. Je fakt dobre si pozrieť, ako to vnímajú deti, resp. ako vyzerá pokracovanie na SŠ, VŠ, v uplatnenie živote.
@scorpionflower1 tak ja poznam viac DV deti ktore takto po roku strednu školu opustili alebo zvolili inu, zahraničnu alebo online, a nepozerala by som sa na to len ako na zlihanie DV, pripadne lenivosť alebo pohodlnosť alebo nezvyk študenta... na drujeh strane tiež predsa stoji kvalita školy, praktiky, povaha učiteľov, zmysluplnosť postupov a veľa iného , tym nechcem povedať že si zla učiteľka alebo vašaškola je zlá, tiež poznám veľa učiteľov ktorý si nepomôžu so svojimi názormi ak majú nejaké povinnosti ktoré musia splniť zo zákona, plus ak uvážim to že pri 20-25 žiakoch sa ani zčasti nedá hovoriť o individuálnom prístupe a nieje to chyba učiteľov. ... Ja veľmi citlivo vnímam to ak mladý ľudia (15+) rozmýšľajú čo je pre nich vhodné a čo je pre nich prospešné s kritickým mzslením a nie len slepo idú lebo mama povedala... ale jasné źe som ovplivnená mojími skúsenosťami plus vychádzam z povahy mojich detí ktoré naozaj môžu byť úplne odlišné od nejkých iných...
@scorpionflower1 velka vacsina takýchto absolventov podnikajú, uspesne, majú predstavu, čo chcú robiť, zamerajú sa na to, čo ich baví, keď to robia s radosťou, dávajú do toho cele svoje ja, je to poznat.
majú v tom väčšinou značne vedomosti, skúsenosti, sú motivovaní, nelimituje ich strach svoj či iných, nazory, že niečo nemôžu alebo naopak musia
@zltalienka vieš, veď to učenie by malo byt zo zvedavosti, radosti, vnútornej motivácii, potrebe (no nielen).
Kľudne nech sa dieťa uci i o Márii Terézií, ak to chce,dajme mu možnosť. Nech spozná tu dobu, architektúru, obliekanie, zvyky, kultúru, politické konflikty, ich riešenie… Čo na tom to dieťa osloví, akým spôsobom ho to ovplyvní, sa ukáže - možno bude architekt, krajčír, kadernicka, politik, turisticky sprievodca..
Len pokial ho to nezaujíma, je možné že to v živote potrebovať nebude a pokial áno, nájde si to za pár minút. A teda ten čas môže venovať chemickým pokusom lebo je to pre neho nr.1.
V tomto je ta skola pozadu, že sa ucia všetci všetko v rovnakom čase, i keď ich to práve nezaujíma, nebaví, nielen, že to nepotrebujú..
@tiika ja neviem z akych informacnych zdrojov cerpas a preco si presvedcena, ze "vacsina"z tychto absolventov (neviem akych; lebo ona ma prakticky 17 rokov a nema dokoncene nic okrem ZŠ) to tak ma. Robila sa na to nejaka velka studia? Homeschooling je pomerne novy trend v spolocnosti.
To dievca o ktorom hovorim malo problem sa prisposobit v kolektive, mala v nom konflikty aj ked ten kolektiv je inak bezproblemovy. Dokonca raz povedala jednej studentke, ze jej mama vyzera ako štetka. Ked mala na jednej kulturnej akcii strazit mladsie deti na chodbe robit dozor; tak povedala, ze to je obmedzenie jej osobnej slobody a po Vianociach sa jednoducho nevratila uz do skoly.
Intelektovo bola na tom celkom dobre - dobry priemer. Kludne moze podnikat, ona ma know-how jej mama tiez podnika, nemusi si robit ani skolu, ja defacto nie som proti HS, ale nemam rada ten narativ o tom ako sa v skole ucia len zbytocnosti a vsetko v nasom skolstve je nanic. Aj to co pises v inom prispevku, ze sa ma kazdy venovat tomu, co hi najviac bavi...vacsina ZŠ skolakov nevie, co bude ro it v zivote a skola je o vseobecnom rozhlade. Pozri sa na to akych magorov si volime a akej miere verime konspiraciam. Osobne si myslim, ze je to dlhodobym zaznavanim humanitnych predmetov a ich oznacovanim za zbytocne.
Ja som ucitelka SJL mam niekolko maturantiek, ktore stale opakuju, ze nevedia na co im SJL bude a maturitu, kde je podstatna cast citanie s porozumenim ledva preliezli. Dejepis maju oduceny nekvalifikovane 1 hodinu do tyzdna dva roky, obciansku tiez dva roky 1 hod do tyzdna.
V tom, co budu robit budu asi dobre, vo svojom odbore, ale.okrem toho budu aj zit v tejto krajine, tak by napr. mohli vediet aky je rozdiel medzi autokraciou a demokraciou ako funguje nas volebny system alebo kto bol Alexander Dubcek ci Jozef Tiso.
@scorpionflower1
Keďže učíš, vidíš rozdiel medzi tým, keď tých študentov niečo zaujíma, chcú sa niečo nove dozvedieť, sú motivovaní a hladní po informáciách a tvojom výklade, sú ti vďační, vážia si, že si tam bola a to všetko si ich naučila? Lenže skola vychováva skôr k pasivite, vedomosti su servírované a potom vyžadované ich ovládanie. K tomu, aby to cele fungovalo sa používa vonkajšia motivácia, známkovanie, tresty..
Vôbec nezaznavam školstvo ako take, v podstate nič lepšie nemáme, je vytvorené z dobrých pohnútok a napĺňa vela potrieb našej spoločnosti, lenže ja vidím, že by mohlo fungovať lepšie, že je priestor a požiadavka na zmenu. Vidím, že niekde nastala chyba, sama píšeš, volíme si magorov, veríme konšpiráciám. Za tým sú dospeli, ktorí sa učili v školách (nie doma) a ktorých vychovávali rodičia, ktorí vychodili školu. Potieranie rozdielov, individuality, najlepšie je byt poslušný a prispôsobiť sa, zapadnúť, porovnávanie sa, pravidla dodržiavať nie z presvedčenia ale pod hrozbou trestu, posmechu, vylúčenia, tlak na výkon sa len neustále zvyšuje. Viem, že preháňam a vypichnem tie nefungujúce veci … avšak práve toto si myslím najviac negatívne ovplyvnilo stav našej spoločnosti.
Chyba viac zamerania na soft skills, emočnú inteligenciu, empatiu, spoluprácu, našu jedinečnosť..
To, že deti nevedia, čo chcú robiť je práve o tom, že aj ked ich niečo baví (napr.fyzika), musia sa učiť i ďalšie veci (dejepis,zemepis,slov.jazyk, vytv.výchovu). Mozno, ak by dostali väčší priestor, nie 2x do týždňa, ale 10x išli by ďalej a zistili nielen smer ale konkrétne i specialny odbor, ktorému sa chcú venovať.
A popritom môžu zistiť vela i o histórii (pokrokoch vo vede, aký mali vplyv na spoločnosť, o vedcoch, objavoch, vynálezoch), zemepise(kde sa čo udialo,kde kto žil..), literatúre, cvičiť cudzí jazyk.
Niekto vie vela o našej krajine, niekto malo a je s tým v pohode. Koho to zaujíma ma toľko možnosti a cely život si zisťujem nejaké fakty, info. Problém je naše odsudzovanie, ponižovanie, zahanbovanie, keď niečo niekto nevie.
A nie, DV nemusi byt podľa mna automaticky lepšie.
@scorpionflower1 podnikanie - to je to čisto môj postreh založený na tom, čo som si o absolventoch HS, alternatívnych škol zistovala, rozhovory, články, príspevky, dostupné údaje, skúsenosti mamičiek, ktoré majú dospelé deti; teda vela z nich s tým začína uz počas strednej skoly a potom v tom iba pokračujú
@tiika "Potieranie rozdielov, individuality, najlepšie je byt poslušný a prispôsobiť sa, zapadnúť, porovnávanie sa, pravidla dodržiavať nie z presvedčenia ale pod hrozbou trestu," .... máme tu pozostatok doby "socialistickej" za to nemôže škola ako taká.
"To, že deti nevedia, čo chcú robiť je práve o tom, že aj ked ich niečo baví (napr.fyzika), musia sa učiť i ďalšie veci (dejepis,zemepis,slov.jazyk, vytv.výchovu)." Dieťa, ktoré vie čo chce robiť, tak to nezabudne len preto, lebo mu na druhom stupni pribudli nové predmety. Možno ostane verné tomu, čo ho bavilo doteraz, možno príde na to, že ho niečo iné bude baviť viac. Deti nevedia čo chcú robiť, lebo učivo v škole je odtrhnuté od reálneho života. Deti potrebujú vedieť ako v reálnom využijú to, čo sa učia.
"Mozno, ak by dostali väčší priestor, nie 2x do týždňa, ale 10x išli by ďalej a zistili nielen smer ale konkrétne i specialny odbor, ktorému sa chcú venovať." Špecializácia už po prvom stupni ZŠ?
@zltalienka mozno nemôže, je to pozostatok, avšak je to tam a mne je jedno z akého dôvodu
Nepísala som o 1.stupni. Ale áno, ak niečomu venujem dostatok času, mám možnosti,podporu napr.maľujem,skúšam všetko možné, spoznávam sa, po čase zistim, ci ma viac baví maľovať akrylom, vodovkami, pastelom, či portréty,krajinky,zatisia.. minimálne sa posuvam a zlepšujem.
Áno, keby je to čo sa učíme viac prepojené s tým, čo žijeme, vidíme zmysel, mame väčšiu chuť sa vzdelávať.
@tiika "To, že deti nevedia, čo chcú robiť je práve o tom, že aj ked ich niečo baví (napr.fyzika), musia sa učiť i ďalšie veci (dejepis,zemepis,slov.jazyk, vytv.výchovu)" tak o akých deťoch si písala? Deti po druhom stupni si môžu vybrať na akú školu chcú ísť. Ak ich baví fyzika, môžu ísť na takú školu, kde bude viac fyziky a naopak dejepisu, zemepisu minimum. Akurát na gymnáziu je všetkého veľa.
Škoda, že dieťa si už po prvom stupni nevie vybrať školu zameranú na fyziku, techniku, či programovanie.
@zltalienka o tých, ktoré chodia na ZŠ, nepísala som o žiadnom stupni. Verím tomu, že pokial 9 rokov bude mat možnosť dostatočne sa rozvíjať v preferovanej oblasti, je schopné vedieť a rozhodnut sa, na akú SŠ pôjde
Ja mám dieťa prváčku na sš po siedmich rokoch v DV. Ten prechod bol ťažký, nevravím že nie, dcéra po polroku prestúpila na inú školu, ktorá jej vyhovuje viac a už je spokojná. Má veľmi veľa mimoškolských aktivít, stáže, súťaže, a na pôvodnej škole mala pocit, že ju brzdili v rozlete. Teraz je to fajn. S vedomosťami problém nemala, najviac jej prekáža slabá efektivita času stráveného v škole, keďže je zvyknutá naštudovať si veci podľa seba...

@aurora33 pani letuška písala nereálne veci, hoci ona si to možno vážne tak myslí. Tie, ktoré máme už staršie deti vieme, že je veľmi ťažké správne odhadnúť na čo konkrétne bude mať 5-6 ročné dieťa talent a čo ho bude naozaj baviť. V tomto veku sa to často mení.
Môj prostredný syn chcel byť v tom veku kardiochirurg, aktuálne má 10 rokov a pod vankúšom má atlas sveta. Ale ani toto zameranie neberiem ako definitívne.
Sama pani letuška písala, že zo strednej školy, z triedy, ktorú ona navštevovala len jedna ostala pracovať v odbore. Myslím, že to nie je ojedinelý stav. Ani deti v 13-14 rokoch ešte nevedia akým smerom sa vybrať. A zjavne ani ich rodičia.