Môžu ma vylúčiť z vysokej pre osobnostné predpoklady?
Dobrý deň, študujem na Mgr. stupni učiteľstvo na 1.stupni. Tento rok dosť filtrujú študentov (vyhadzujú ich z ústnych skúšok, neuznávajú prípravy na vyučovanie atd.) U mna to je tak, že počas výstupov keď som mala odučiť nejaké učivo (pred spolužiakmi), som to vždy nejak dokašľala, nevysvetlila som to dobre. Mám taký pocit že chcú mu vyraziť lebo osobnostne na to nemám. Na skúšky sa učím ale tam je tiež dôležité prepojiť veci prakticky. Z minulej skúšky ma docent poslal na opravný lebo som síce učivo vedela ale vraj som to podľa neho mám príliš veľa myšlienok a neviem to povedať v postupnosti. Ja sa skrátka vždy zamocem a to nezávisí od toho či latku ovládam alebo nie. Mám “hyperaktivnu” myseľ. A bolo mi aj povedané že neviem vysvetľovať primerane pre ziaka na 1.stupni. Môžu mi nedať urobiť skúšky keď neviem veci vysvetľovať detskou retorikou? Mám rozmýšľať o inom profesijnom zameraní? Nechcem stratiť rok magistra len preto že neviem vysvetľovať a nemám v hlave “upratané”. Ďakujem za rady.
A co tak druhy stupen?
no je možné, že sa na to nehodíš, aj ja aj môj syn sme mali takých učiteľov, ktorí to síce sami vedeli, ale nedokázali to naučiť druhých... možno by som skúsila iný smer
Mne sa zdá výborné, že to takto selektuju. Alebo zajdi za didaktikom, nech ti pomôže sa zlepšiť.
Mám kolegu, PhD., ale na ZŠ nepatrí.
Je mi ľúto že si v takej situácii, ale asi by som tiež prehodnotila učiteľstvo na prvom stupni😕. Keď máš problém že sa zamoceš aj pri docentovi, ktorému nič nemusíš vysvetliť lebo on vie o com rozprávaš len vlastne obhajuješ svoje vedomosti tak vies si predstaviť že sa na teba pozerá 20 deti, ktoré sa s daným učivom stretli prvý raz v živote a musíš hovoriť veľmi jasne a presne? Nemyslim to voči tebe zle, len aby si nemala aj ty potom po pár rokoch praxe pocit vyhorenia že si zla učiteľka.
Ano, vyber si iny profesny smer.
Budes sa trapit ty, budu ta neznasat ziaci, nebudes schopna ucivo oducit. Budes neznasat svoju pracu.
Mali sme na strednej ucitelku, ktora vedela ucivo podat len jednym sposobom. Kto sa na jej myslenie nechytal, nechapal a musel na to prist nejak sam. Slo konkretne o matiku, takze to bol masaker.
Podobne ako ty mala take "asociativne skoky" vo vysvetlovani. Takze my, ktori sme nemali o novej latke ani ponatia, sme za nou nestihali a vobec sme nechapali, z coho jej co vyplynulo. A to este chvilami zabiehala do uciva, ktore sme mali brat az neskor a vzdy skoncila tym, ze to nemusime vediet, lebo to este len budeme brat.
Ale my sme z toho mali uz gulas.
Uprimne sme ju neznasali, aj ked inak bola fajn. Ale ako ucitelka katastrofa.
Potom nam ju vymenili za skusenejsiu ucitelku a slo to ako po masle. V triede, kde najlepsi mal horko-tazko trojku, sme zrazu chapali skoro vsetci a trojka bola najhorsia znamka.
Aktualne ma moje dieta podobnu ucitelku. Kedze dany predmet ovladam aj aj, tak mu to vysvetlujem a doucujem doma.
Ale viaceri spoluziaci su strateni a nestastni.
Mozno skus ist na filozoficku, ostat na skole, dorobit si doktoraty a viac sa uplatnis na SAV-ke, alebo inde vo vyskume. Skor vedeckym smerom, ako ucitelstvo. Ak ta dane predmety zaujimaju do hlbky.
Problem ucitelstva je, ze ludia si myslia, ze ak to ovladaju, vedia to aj naucit (pre to ho tak zlahcuju). Co vobec nie je pravda.
Schopnost vysvetlit tak, aby pochopili aj druhi (ktori nemaju zatial o veci ani ponatia), nie je samozrejma.
Ja som si myslela, ze jedna z veci, ktore ta maju na pedagogickej fakulte naucit, je aj to ako mas pristupovat k ziakom a ako ich mas ucit🤔 ja si myslim, ze to, ze to teraz nevies neznamena, ze to nebudes vediet ani neskor, ked dostudujes
Ja by som sa spýtala aj z druhej strany. Štúdium učiteľstva by ťa malo naučiť ako učiť a pripraviť ťa do praxe. Máš pocit, že sa to deje ?
Áno, na jednej strane na to musíš mať aj predpoklady, no na druhej strane nik učený z neba nespadol. Prvý stupeň VŠ si zvládla v pohode ? Máš aj nejakú prax s deťmi, doučovania, tábory, krúžky ? Až tam sa to podľa mňa ukáže v plnej miere, či na to máš alebo nie.
No, pre mňa je napríklad veľký rozdiel, keď mám prezentovať učivo pred dospelými spolužiakmi alebo pred deťmi na prvom stupni.
Predstav si tam deti, nemôžeš vysvetľovať zložito keď nevedia ani základy.
Ak chces byt ucitelkou tak to skus prehodnotit s vyucujucim, ci by ti odporucil sa zamerat napriklad skor na druhy stupen. Ak nechces byt ucitelkou tak urcite skus iny odbor, radsej stratit rok, ako cely zivot sa trapit.
@mimirka32 nuz...toto ako ucit, sa velmi neucilo ani za mojich cias, ked som pedagogicku studovala....
@autorka - ak je to takto, skus sa skor zmenit smer a vybrat si skor nieco z druheho stupna.. Tam mozes ucit aj na zs i ss, vs tiez , su studaci, co potom ostavaju na fakulte a ucia.
Ono je dolezite vediet vysvetlit tak, aby to druha strana pochopila a je jedno, ci ide o dieta, ci o dospeleho, len tu je otazka, ci je to neprimerane len detskemu veku alebo celkovo mas problem nieco zrozumitelne vysvetlit. Podla toho bud zmenit len specializaciu alebo sa zamerat na iny typ vzdelania.
Tak zrejme maju tvoji vyučujúci pravdu,lebo ako učiteľka sa nesmieš "zamotať"a zvlášť na prvom stupni,kde sú úplne malé deti,tie potrebujú jasné a presné spôsoby učenia. To,že ty tomu rozumieš,ešte neznamená,že to vieš aj naučiť druhého. To je asi aj problém niektorých učiteľov.
Nie každý vie učebnú látku podať tak,aký ju aj iní pochopili. Ja som z rodiny učiteľov, pamätám si,že k nám chodilo veľa detí na doučovanie,otec bol učiteľ matematiky,a hovorilo sa o ňom,že dokáže naučiť matematiku aj "poleno". Ja som napríklad v škole často nechápala, čo nám učiteľka hovorí,keď mi to podal on,bolo mi všetko jasné. Jednoducho mal iný spôsob, iné vyjadrovanie, ine postupy. Proste "vedel učiť"
@autorka bola si už aj v škole na praxi? Predpokladám, že aspoň náčuvy ste mali, teda asi si videla, ako zvyknú deti v triede reagovať a čo robí pani učiteľka, ako im to vysvetľuje.
Myslím si, že keď budeš mať výstup na praxi v reálnej triede, nie pred docentom, tak budeš vedieť zareagovať aj situačne, podľa toho, ako sa deti chytia. Väčšinou máš v tej triede, kde budeš mať výstup aspoň 1 náčuv, tak si ich poriadne pozri. Priprav si tú hodinu spredu-dozadu, urob si pre seba osnovu hodiny, myšlienkové mapy, polož si to na katedru a pozeraj na to, priprav si skôr aktivity, hry... Ešte by som nehádzala flintu do žita, kým si neskúsiš odučiť aspoň 20 hodín (nejaké 2, 3 hodiny sú málo) a potom uvidíš.
Nikto učený z neba nepadol, ja som sa tiež v triede oťukávala tak aj pol roka (na gymnáziu, tam sme sa síce s deckami videli len raz do týždňa) . Veľa vecí ti príde až praxou.
Pri tomto podľa môjho sú len dve možnosti, buď zamakáš a naučíš sa ako vysvetľovať pre deti. Alebo prestup. Ono je umenie na tom vysvetliť niečo aj pre "debila" je skvelé vedieť poučky, predmety, a neviem čo všetko ale keď to vysvetlíš tak že to žiaci nechápu je to prd platné.
Na ZŠ je to obrovský problém pretože tam sa decká musia učiť chápať veci. Tento prístup by nejak preliezol možno na SŠ/VŠ. No aj na VŠ je to o hubu. Aktuálne mám profesora ktorý je jedna z najlepších hláv v odbore, ale tomu čo hovorí nechápeme ani jeden. Čiže je nám jeho inteligencia absolútne na nič, a aj tak spoliehame na skriptá.
Takže koniec koncov sama sa zamysli ako chceš postupovať, ale ver mi ako zmätočná učiteľka nebudeš obľúbená nikde. A kvitujem vašu školu že sa to snažia korigovať 🙌
Preco neuznavaju pripravy na vyucovanie? Co je na nich zle?
Prečo berieš za stratu času štúdium ? Ja mám širší záber čo sa týka rôznych oblastí a z vlastných skúseností ti musím povedať, že nasávať vedomosti ako špongia je to najlepšie čo môžeš urobiť. Po mnohých rokoch keď to zhrniem, každa práca, každá informácia, ktoru som získala bola pre mňa užitočná. To, že budeš mať vedomosti z pedagogiky sa ti nakoniec môže skvele hodiť, dokonca aj v prípade keď úplne zmenis zameranie. Nenechaj sa obmedzovať predstavami, že stratis čas a preto musíš dokončiť školu...to je omyl.
A co tak skusit poriesit seba, svoju mysel. Ja mam toez hyperaktivnu mysel. Uzivam 1 tbl a funguje mi normalne.

Radšej stratiť rok ako byť učiteľka,ktorá nevie deťom vysvetliť učivo.Ucitelia na vš asi vychovali celkom dosť učiteľov a vedia s kým tam majú do činenia.Trocha sebareflexie a môžeš byť v živote úspešná v niečom inom.