icon

Ako bezpečne zvládnuť jazdu po klzkom kopci?

10. jan 2025

Ahojte, dnes som sa dostala do neprijemnej situacie. Musela som zist strmym kopcom dole na aute,nebol posypany. Kopec koncil napojenim sa na hlavnu cestu, ktora je pomerne frekventovana, teda je treba zastat a dat prednost. Po kopci som sla na jednotke, ale auto slo rychlo aj tak. Stlacila som spojku a brzdu, jemne, ale aj tak sa zaplo abs (alebo esp?), to, co zabranuje autu sa dostat do smyku. Auto celu cestu dole rapkalo a skackalo, jednoducho,bolo tam velmi klzko. Dole som zisla v bezpeci. Ako som mala ist dole? Akym stylom mam ist nabuduce, aby som sa nedostala do smyku? Ak sa rozbehnem na jednotke bez brzdenia, vybehnem priamo do premavky. Dakujem za vsetky rady, na tom kopci sa mi to stalo uz druhy krat. Retaze by pomohli, ale vsetky ostatne auta tam chodia bez retazi. Co robim zle?

Strana
z2
avatar
marian341
10. jan 2025

Keď ideš dole na 1 nestlacat ani spojku ani brzdu

avatar
gribka1
10. jan 2025

Pneumatiky ok? Už sa strácam, keďže automat, ale brzdu aj spojku a rýchlosť 1?

avatar
thirstymonk
10. jan 2025

Akože ty si šla dole kopcom na jednotke XY metrov? Nemyslíš vážne :D Na jednotke sa patrí ísť maximálne 4 dĺžky vozidla, čiže keď má auto 5 metrov, tak je slušnosť ísť na jednotke maximálne 20 metrov. Jednotka nie je na jazdenie, ale na rozbeh. Aj keď niekedy sú prípustné určité výnimky, ale nie je to dobre...

Daj foto, čo je to za kopec (z google maps kľudne), pokiaľ sa tam šmýka, tak by som volil asi inú cestu, keď to nie sú schopní odhrnuť. Chodím po tatrach, cez jahodnu, po hrôzostrašných kopcoch, ale toto som ešte nezažil nikde, že by som musel ísť na jednotke a pri slabom dotyku brzdy ABSko...

Každopádne, že ti brzdový pedál skáče pri ABS nič neznamená, smelo ho stláčaj, on bude skákať práve preto, aby ťa nezobralo do šmyku, ale to neznamená, že nemožeš brzdiť.

avatar
tiika
10. jan 2025

Stláčať jemne iba brzdu podľa potreby, tak budeš brzdiť i “motorom” (nižším prevodom) a nie zároveň i spojku.
A pokial by ti skackalo (nemyslim abs), tak preradiť vyššie.

avatar
madeincssr
10. jan 2025

Ked ides z prudkeho kopca, nechaj auto ist na dvojke (len v extremnom klesani az jednotke) uplne bez plynu (noha z plynu prec). Motor ti pomaha s brzdenim. Ked je sneh, poladovica, jemne pribrzduj brzdami a nerob ziadne prudke pohyby volantom, nestlacaj spojku (auto by sa z kopca samo rozbiehalo). Ak by to jemne brzdenie nestacilo, musis brzdit prudsie a "strpiet cinnost" (pulzovanie, cvakotanie) ABS. ABS brani, aby sa kolesa prestali otacat (smykali sa) a auto by sa stalo neovladatelnym.

avatar
idamia
Autor odpoveď zmazal
avatar
janai1
10. jan 2025

Dvojka, bez spojky, v prípade potreby jemne stláčať brzdu.
ESP vyrovnáva auto a malo by zabrániť šmyku preto sa ti zaplo

avatar
kabinka11
10. jan 2025

Tiež sa prikláňam dať dvojku a jemne brzdiť bez tlačenej spojky.

autor
10. jan 2025

Zo zaciatku som isla na jednotke,ale auto sa velmi rozbiehalo a to som nemohla dovolit, lebo rovno z kopca vchadzam na frekventovanu cestu a pred vstupom musim uplne zastat. Ak by som bola rozbehnuta na jednotke ( na dvojke o to viac) , ako by som na tom lade ubrzdila okamzite? Preto som stlacila spojku, aby som sla este pomalsie a viac brzdila. Ale to bola asi chyba. Tak nechat na jednotke a pribrzdovat a strpiet skackanie?aj ked to skackalo, velmi to nebrzdilo...

autor
10. jan 2025

Nemozem tam ist na dvojke, to je prilis velka rychlost na uplne zastavenie pred vjazdom na cestu. Nie je tam rovina, rovno z kopca do cesty.

avatar
gribka1
10. jan 2025

Veď keď nepridavaš plyn, tak auto samo brzdí.

avatar
madeincssr
10. jan 2025

Hlavne nestlacaj spojku a nohu daj uplne prec z plynu. Vtedy motor auto pribrzduje a ty mu jemne (v kritickej situacii silnejsie) pomahas brzdami.

autor
10. jan 2025

@gribka1 ale nie dostatocne. Na jednotke sa rozbieha dole strmsim kopcom a zvysuju sa otacky aj rychlost.

avatar
gribka1
10. jan 2025

Tak len pribrzduj, bez spojky.

avatar
gribka1
10. jan 2025

A tie pneumatiky máš ok?

avatar
janai1
10. jan 2025

Chceš rady ale všetky neguješ (aj napriek tomu, že sú rovnaké) a ideš si svoje... No tak drž spojku a choď na jednotke 🤷🏽‍♀️

autor
10. jan 2025

@janai1 vsak si to precitaj riadne. Poradili mi, ze nestlacat spojku, len pribrzdovat opatrne. Na dvojke nemozem, to je prirychle, ale mozem na jednotke. Chyba je, ze stlacam spojku.

autor
10. jan 2025

@gribka1 ano, musim bez spojky. Pneumatiky neviem, pri prezuvani mi v servise nic nevraveli, ale ja to volnym okom neviem odhadnut.

avatar
zic
10. jan 2025

Neodhaduj volnym okom, pomeraj hrubku dezenu... plus sa vravi, ze ked su pristare pneu, tak su stvrdnute... tak mlzno po 4-6 rokoch vymenit aj ked nie su zodrate

avatar
gribka1
10. jan 2025

No lebo keď sú vyjazdené, tak môžu šmýkať. Vieš koľko ročné?

avatar
madeincssr
10. jan 2025

Aj na dvojke (uplne bez plynu a bez stlacania spojky) ti motor brzdi dost - vyskusaj si to najprv niekde na miernejsom kopci.

avatar
tiika
10. jan 2025

Vo chvíli, keď stlačiť spojku, odstavis motor a potom je to už všetko len na brzdách, čo je veľmi veľký rozdiel. Už ti t sila a spomaľovanie motorom nepomôže.
Auto sa ti na jednotke rozbehlo, no ty si asi v strese stlačila tu spojku a potom ledva dobrzdila. Vyskúšaj a uvidis. Najlepšie je si to otestovať najskôr niekde inde, nie na zľadovatenej ceste. Ak to máš riešiť stále, tak prinajhoršom radšej pozrieť špeciálne pneumatiky než takto riskovať.

avatar
tamitamitami
10. jan 2025

Choď na jednotke a jemne si brzdi.... stláčať spojku je chyba. Chodím takýto kopec, ABS (ESP) zapne v 90% aj mne.

autor
10. jan 2025

Dakujem za rady. Pojdem bez spojky a treba prekontrolovat pneumatiky. Inak, je tam taky lad a vysmykane, ze na peso clovek bez padu nezide. Ale druhi na autach idu normalne.

avatar
hefo
10. jan 2025

Na ľade pomôžu len pneumatiky s hrotmi (u nás nie sú povolené). Možno že tí ostatní tiež nejazdia normálne, len si neuvedomujú nebezpečenstvo. Asi sa budeš musieť spýtať niekoho z nich.

avatar
beronsche
10. jan 2025

@thirstymonk a ako by si teda išiel ty?
Aj ja musim zachádzať taký kopec.. na dvojke auto naberie príliš veľkú rýchlosť.... Obísť sa nedá, je to jediná cesta. Často ráno, keď idem do práce nie je ešte upravená, čiste klzisko...
Pneu mám nové a aj tak má naposledy šmýkalo....
Ja idem na 1 a opatrne brzdim..

avatar
madeincssr
10. jan 2025

Dievky, poproste skusenu vodicku/vodica, nech s vami ako spolujazdcami zide prudke (kludne aj zasnezene) klesanie a povie+predvedie vam, co presne robi.

avatar
20erika07
10. jan 2025

@beronsche 1 a opatrne pribrzdovanie - toto sa aj mne vždy najviac osvedcilo pri schadzani z prudkeho zladovateleho kopca.
Autorka určite naďalej jazdi radšej pomaly a opatrne z toho kopca, len vynechaj tu spojku, v žiadnom prípade dvojka , na to sú iní machri co to už majú v malicku.

avatar
doriiis
10. jan 2025

A keď už brzdis,tak najprv stláčaj brzdu až potom spojku.Nie naopak

avatar
arianna25
11. jan 2025

V najhoršom prípade, stalo sa mi to 2x, som k tomu zapla vystrazne blinkre a pri hrozne stretu s vozidlom aj zatrubila. Neprajem..

Strana
z2