Kúpa prvého auta
Chcem si kúpiť svoje prvé auto. Ale som v tom taký tĺk 😁 Budem sa radiť aj doma, ale rada by som sa predom informovala.
- čo všetko treba pravidelme kupovať, riešiť? STK, emisná kontrola, raz za dva roky, však? Mať a prezúvať zimné a letné gumy. Kontrolovať a dolievať olej, tak isto vodu do ostrekovačov. Raz ročne dialničná. Raz ročne povinné zmluvné poistenie. A keď treba a niečo sa s autom deje, tak jasné, že servis. Samozrejme benzín alebo nafta 😁 Zabudla som na niečo? Ako sa vlastne o to auto starať? Čo to obnáša ešte?
- a na čo pozerať pri kúpe auta? To už asi nebude tak jednoduché. Chcem nejaké staršie menšie auto s automatom. Určite pozerať najazdené km, či nie je nejaká porucha, hrdza, či malo auto haváriu... dokedy platí STK, EK. Niečo ďalšie podstatné?
Ako pýtam sa určite jak blbec, ale fakt je to pre mňa zatiaľ španielska dolina.
@patka06 ďakujem. Áno, určite nepôjdem auto kupovať sama. Som ideálny adept na to, aby ma ktosi riadne oklamal 😁 Len sa tak predom informujem čo a ako.
Keď ideš kupovať jazdenku s automatickou prevodovkou tak hlavne sa informuj či bol pravidelne menený olej v prevodovke. Lebo veľa ľudí mení len motorový a ten automat zanedbáva. Môže ti potom rýchlo odísť prevodovka a to nie je lacná záležitosť. Veľa krát nová prevodovka stojí toľko, čo jazdené auto. Tak na to dávaj pozor. A samozrejme by som sa dohodla s nejakým mechanikom, že mu prídeš pred kúpou dať skontrolovať auto. Seriózny predajca by s tým nemal mať problém. Auto môžeš ešte k tomu dať preveriť pod Win číslom cez špecializované stránky, či nebolo havarované atd.
@lenuska9999 super. Ďakujem za cenné info. To s olejom by mi absolútne nenapadlo a o win čísle počujem prvýkrát 😁
Hore ti chyba ešte servisná prehliadka (raz za rok ale o dva - podľa autá). Plus rátaj pár stovák ročne na údržbu. Stále sa niečo kazí.
Dôležité je aj parkovanie, teda zrejme treba pripočítať ešte náklady parkovného..
Hlavne si kúp benzín a nie vylagrovany 15 ročný diesel
olej sa meni raz rocne, do mesta benzin, este sa kontroluje chladiaca kvapalina. To s tym win cislom pozeral a kontroloval aj moj manzel, plus este vedel ist do servisu, kde napojili auto a vedeli zistit nejake pripadne chyby...stalo to vtedy 20e, ale radsej clovek da ako kupi zle. Alebo ist s niekym, kto sa vyzna v autach.
Jazdenku s automatom by som nekupovala iba, ak by bolo v zaruke. Zaplatit si za preverenie vozidla v autorizovanom servise, idealne ak ti predavajuci umožní tam auto aj zobrat. Auto s plnou servisnou históriou. Kukni si nejake videa na YT David Kubrt, skor jeho starsie videa, ked to nebolo este moc komerčne. Tam uvidis co vsetko kontrolujú.
Kupuj auto od súkromnej osoby, najlepšie od prvého majiteľa. V bazároch sú väčšinou autá, ktorých sa potrebovali rýchlo zbaviť. Od súkromného majiteľa sa dozvieš ako bolo o auto starané. A hneď po kúpe daj vymeniť rozvodový remeň s kladkou a vodnou pumpou. U niektorých áut sa mení aj reťaz, môže sa roztrhnúť, hlavne prvé motory tsi vo vw, škoda, seat, audi. Automat nekupuj multitronik, DSG ,sú poruchové, ani CVT s variátorom, nový je fajn, ale jazdený takmer nikto neopraví. A stále maj na pamäti, že auto s automatom sa nesmie ťahať, ak je porucha treba volať odťahovku. Pri nafte buď mimoriadne opatrná, tam je množstvo vecí, ktoré u jazdeného auta môžu skolabovať a oprava môže vyjsť drahšie ako je cena auta. Vstrekovače, vysokotlaké čerpadlo, turbo, EGR ventil, DPF/FAP filter, dvojhmotový zotrvačník, to všetko sa opotrebováva. Takýchto áut sa ľudia zbavujú. Ak ti môžem poradiť, hľadaj Toyotu Auris hybrid 1,8 atmosferický benzín automat s planetovou prevodovkou. Výmena batérie vyjde lacnejšie ako opravy naftového motora a rozvody netreba meniť.
@tundra veď v poslednej vete píšem, že rozvody netreba meniť 🙂 Tie bazáre boli myslené typu AAA auto, nie predaj jazdených áut vykúpených na protihodnotu u autorizovaných predajcov, kam auto chodilo do servisu. Píšem, preto od prvého majiteľa, lebo v bežnom bazáre sa nedozvie kto s autom jazdil, ako často bol menený olej, či bolo jazdené viac v meste alebo po diaľnici. Ak by išlo o firemné auto na ktorom sa striedalo viac vodičov a jazdilo prevažne po BA bude iné opotrebenie ako auto od súkromníka z dediny, ktorý na ňom jazdil do práce do okresného mesta. S tým Yarisom súhlasím, mohol by jej stačiť, ale až od modelu 2014, tie staršie mali nepraktické umiestnenie prístrojov v strede.
@lenuska9999 Len ci jej to niekdo na sk aj povie pravdi ci menil olej v automate , nikdy by som nekupil auto na sk a este ktomu s automatom jazdenku
@sylvester1 práve preto som je j doporučil e-CVT prevodovku od Toyoty. Prevodovka e-CVT nie je variátor ale planétová prevodovka (najspoľahlivejší typ prevodovky, spoľahlivejší je už len pohon v BEV teda čisto elektroautá). Toyota ani nepredpisuje výmenu oleja v prevodovke, kto chce môže si ju spraviť alebo o to požiadať ale za tých 20 rokov HSD na trhu sú hybridy od Toyoty s 250000 míľami či 400000 km na odometri a nemali nikdy menený ATF WS a jazdia na nepoznanie od nových. Planetova prevodovka v hybride je ozubene sukolesie, ktore je prakticky neznicitelne, prezije cele auto.
@lenuska9999 a keď ti zaklamu? Opýtas sa a on odpovie na všetko ..pravdaže 🙃. Skôr všeobecna otázka
Aký servis bol robený na aute? ale zasa v strese može zabudnúť spomenut.
@done Ano viem ze je uvedena prevodovka dobra ,len si treba jedno uvedomit v ako stave bude uvedene auto, aj prevodovka ked slovacia jazdia F1 jedno ci mA AUTOMAT ci ma manual. urcite ako som pisal by som naa sk auto automatom ani manualom nekupil. a za tie vraky co pytaju cista katastrofa, Ak by si malaa kupit auto na sk tak ho treba preverit cez cebia.cz ci neni otocene 5x , je to platene , samozrejme nieje to zadarmo, ae mam hystoriu o celom aute od kupy po svoju kupu, V dnesnej dobe moze clovek verit iba sam sebe. aka kolvek laicky sa da zistit jednim pozretim ,
@mantilka Pokial mas hystoriu od original servisu , dasa to zistit v danom servise, nie kazda znacka je ako skoda ktora ma servis prepojeny po celej EU, ale k original servisu dostanes papier kde co menily na aute, pokial nema hysturiu papierovu tak to je len vrak, aa potom su taky co si pisu do servisnej knihy sami, bez razitka, vela krat sa podpisuje ze servis bol urobeny, ked si pozres portale z vrakmi, a niekdo ma servisku nafotenu, tak maju aj taketo tahy, na autach . A su aj taky co ma motor sice 130tis km auto ma 10r a viac ma 3 papiere co urobil v nutnosti, nahradou 30000ks ktora vobec nezodpoveda autu, ani ako nahradny diel miliontej ruky, vela ludi robi z auta vrak, len aby usetrily, Hold taky su ludia,
@sylvester1 práve preto by mala kupovať auto od prvého majiteľa
@sylvester1 Sú ľudia, ktorý opravujú auto kade-tade a to sa nedá dohľadať. Najlepšie spraví autorka keď si pri hľadaní všimne základné info a potom už osobnú obhliadku s človekom od fachu. Lebo ústna odpoveď je len slovo, ale automechanik už vie ako ho preklepnúť.
Ja som kupovala od ruky len prvé auto a max. spokojnosť ešte ďalším dvom v rodine poslúžilo na rozjazd.
@done Len ktory predajca sa prizna ze je to po prvom majitelovi
@mantilka ja od 18r mam to to ako 54 auto, ked nerataam skodovky 4ks , a vsetky som iba doviezol, a nikdy by som na sk nekupil ani nove, nieto jazdene, ja som vzdy chodil iba original servis,
@mantilka veď mal by mať servisnú knižku a v nej túto výmenu zapísanú
@sylvester1 prvý majiteľ má faktúru o nákupe od dealera ktorá je časovo zhodná s rokom výroby možno plus rok ak ide o skladové vozidlo.
@lenuska9999 ak robili výmenu v autorizovanom servise.
Tu mas pekny Yaris po prvej majitelke,zial manual.
https://www.autovia.sk/osobne-auto/toyota-yaris...
@done Dajme tomu, ale musi byt zodpovedny, nie kazdy je pedant na tieto veci


Asi bude najlepšie ak si nájdeš v okolí spoľahlivého automechanika, ktorý ti poradí, pred kúpou auto prezrie a bude ho potom aj servisovať
Rozmýšľaš dobre ... treba všetko to čo píšeš