icon

Lehota na vybavenie reklamácie

avatar
namakuz
23. apr 2012

ahojte,
potrebovala by som ODBORNÚ radu týkajúcu sa zákona o ochrane spotrebiteľa, nakoľko som nikde na nete nenašla odpoveď na moje otázky, resp. skôr som našla protichodné názory. Pevne verím, že táto téma pomôže niekomu aj v budúcnosti.
Zákon o ochrane spotrebiteľa (§18, ods.4) hovorí :
"Ak spotrebiteľ uplatní reklamáciu, predávajúci alebo ním poverený zamestnanec alebo určená osoba je povinný poučiť spotrebiteľa o jeho právach podľa všeobecného predpisu; na základe rozhodnutia spotrebiteľa, ktoré z týchto práv spotrebiteľ uplatňuje, je povinný určiť spôsob vybavenia reklamácie podľa § 2 písm. m) ihneď, v zložitých prípadoch najneskôr do 3 pracovných dní odo dňa uplatnenia reklamácie, v odôvodnených prípadoch, najmä ak sa vyžaduje zložité technické zhodnotenie stavu výrobku alebo služby, najneskôr do 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie. Po určení spôsobu vybavenia reklamácie sa reklamácia vybaví ihneď, v odôvodnených prípadoch možno reklamáciu vybaviť aj neskôr; vybavenie reklamácie však nesmie trvať dlhšie ako 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie. Po uplynutí lehoty na vybavenie reklamácie má spotrebiteľ právo od zmluvy odstúpiť alebo má právo na výmenu výrobku za nový výrobok."
Zaujala ma časť o lehote vybavenia reklamácie a síce - "najneskôr do 30 dní ODO DŇA UPLATNENIA REKLAMÁCIE". Ako sa počíta lehota 30 dní? podľa tohto ustanovenia si to ja vykladám tak, že odo dňa kedy som si uplatnila reklamáciu, čiže ak som niečo reklamovala u predajcu 22.3., tak lehotu začnem počítať od 22.3. , nie nasledujúceho... Ale stretla som sa aj s názorom, že sa počíta od nasledujúceho dňa.. Prečo? keď som si reklamáciu uplatnila trebárs toho 22.3.? Ďalej ma zaujíma, keby posledný deň lehoty - 30 deň, pripadol na sobotu, kedy má predajca určené otváracie hodiny, počíta sa tento deň ako posledný deň lehoty alebo až pondelok by v tomto prípade bol považovaný za posledný deň lehoty?

Predávajúci by mal spotrebiteľovi odovzdať doklad o prijatí reklamácie a potom aj doklad o vybavení reklamácie... Mnohí predajcovia odovzdajú spotrebiteľovi pri vybaveni reklamacie len doklad zo servisu a nic viac... Nemyslím si, že toto je doklad o vybavení reklamácie, najmä ak berieme do úvahy počítanie lehôt v budúcnosti... ako má vlastne vyzerať tento doklad? Seriozny predajca vystaví reklamačný protokol, ale stretla som sa už aj s tým, že predajca vypísal len nejakú príjemku tovaru do servisu, aj ked výrobok posielal do iného servisu..

Ak je výrobok neopraviteľný, a oznámi túto skutočnosť spotrebiteľovi v zákonnej lehote 30 dní, musí si spotrebiteľ vziať nový výrobok alebo môže odstúpiť od kúpy a má narok na vratenie peňazí?
Ak by si vzal nový výrobok, musí predajca vystaviť nový pokladničný doklad s dátumom kedy si výrobok prevzal, alebo ako to vlastne je?

Prečítať zákony si vieme viacerí, ale skutočne ocením fundované odpovede založené na skúsenostiach a odborných vedomostiach. 🙂
Vďaka

avatar
namakuz
autor
28. apr 2012

Medzičasom som si zistila potrebné info, takze ak by niekto v buducnosti potreboval radu, tu su odpovede:
Lehota 30 dní sa počíta od nasledujúceho dna. Pocítaju sa kalendarne dni, avsak ak 30-ty den na vybavenie reklamacie pripadne na sobotu, poslednym dnom na vybavenie reklamacie je pondelok, nie sobota.
Pokial reklamacia nie je vybavena v tejto zakonnej lehote, mate pravo odstupit od kupnej zmluvy, cize mate narok na vratenie penazi.
Pri kazdej reklamacii by mal predajca spisat reklamacny protokol, po vybaveni reklamacie by vam mal zostat doklad o reklamovani vyrobku. Ziaden papier zo servisu nie je dokladom o reklamacii... (pozor na to pre pripad zeby ste vyrobok reklamovali viackrat..)
Ak je vyrobok neopravitelny mate narok bud na novy vyrobok, alebo vratenie penazi. Predajca vam nemoze vnucovat napr. ten novy vyrobok, ako sa rozhodnete je na vas, nie na predajcovi.

avatar
sisko78
4. jún 2013

Otazocka ak som mala mobilny telefon 3 krat za sebou v oprave a pokazil sa aj na 4 krat nevratili mi peniaze ani novy mobil maju nato pravo ???

avatar
namakuz
autor
26. sep 2013

@sisko78 samozrejme, ze na to pravo nemaju... ale uz ste to asi vyriesili.. smiem sa spytat ako?

avatar
sisko78
26. sep 2013

@namakuz je to vybavene po viacerych telefonatoch a vyhrazkach šojkou:( no peniaze my nevratili ale zobrala som si iphon a doplatila zbytok ale su to h,,,,i:(

avatar
stofkana
23. jún 2016

Ahojte chcem sa opýtať uznali nám reklamáciu sedačky a vrátenie hotovosti pred10 dňami si boli po sedačku a hotovosť nemáme doteraz na účte .. neviete do koľkých dni je ich povinnosť vrátenie hotovosti ? neviem ako to mám riešiť jedná sa o dosť značnú fin. hotovosť a na tel. čísle som ich nezastihla ... jedná sa o ASKO a keďže som zo ZA nemám až tak blízko tam zbehnúť .. Ďakujem za rady

avatar
elenkataki1
8. sep 2016

veď nie je možné aby si sa nedovolala, skúšaj ústrednu, musia ťa tam nakontaktovať..my sme riešili reklamáciu sedačky tiež..ale v tom nám pomohla DAS ochrana práv, neviem, či to máte, poistenie čo si predplatíte- poradili nám znalecký posudok a na súde nás zastupovali, ušetrili sme okolo 1000€ všeho všudy

avatar
janula2511
4. okt 2016

@elenkataki1 spokojný ste s das?a to ste mali prvý pripad ze ste sa na nu obratili alebo už viackrat?mi sme teraz si spravili poistenie ale ja som bola trocha proti.

avatar
elenkataki1
31. okt 2016

my sme zatial spokojní, poistenie máme už niekolko rokov celá rodina. Využili sme už viac krát-napríklad aj keď sme sa súdili s poisťovňou, ktorá nám nedala plnenie v takom rozsahu ako sme požadovali a očakávali............A prečo si bola proti?-vy ste to už využili?

avatar
janula2511
31. okt 2016

@elenkataki1 takže ste spokojný.ja som zato trocha proti že neviem či je to naozaj tak ako sľubujú.pokial nevyskusam tak neviem.a ked ste mali ten spor s poistovnov tak ste dostali potom vsetko co ste chceli?

avatar
doletinova
28. sep 2023

Vie mi niekto poradiť? Reklamovala som vírivku mailom dňa 30.8.2023 , odpovedali mi hneď na druhý deň. Po viacnásobných telefonatoch, aby sme vyskúšali to alebo ono a k odstráneniu vady nedošlo ,tak som im napísala v polovici septembra , že budem mimo miesta trvalého pobytu asi týždeň . Po návrate z dovolenky sa mi ozvali, zase sme mali vyskúšať nejaké úkony, ale k odstráneniu vady zase nedošlo. Termín opravy vírivky presunuli celkovo tri krát a po telefonáte , že majú na odstránenie vady 30 dní , nakoniec prišli dňa 25.9. Vady odstránili, ale v reklamačnom protokole uviedli deň reklamácie na 8.9. , lebo sme si to posunuli o týždeň, keď sme neboli doma. Mali na to právo, takto si posunúť dátum reklamácie, veď aj oni čas obhliadky posúvali od 19.9. a prišli až 25.9. Prosím odpoveď na mail valikadoletinova@gmail.com. Ďakujem krásne.