Ako zvládať stres a tlak v manažérskej pozícii?
Ahojte,
koníka čítam už dlho a prišiel čas si príst pre radu, povzbudenie, názor tu, pretože nemám v okolí človeka, ktorý by to plne chápal. Vždy som chcela byt finančne nezávisla žena, podieľať sa na budovaní vysneného domova rovnakým dielom a na tom som posledné roky aj makala. V skratke pracujem na dobre platenej manažérskej pozícii v jednom korporáte. Po tvrdo odmakaných rokoch, prišlo povýšenie. A to je ten kameň úrazu, dovtedy som svoju prácu milovala aj keď bola náročná a človek si povie, že ide robit to isté len sa mu zmení jeho rola. Nieje to však tak, stres a tlak bol aj predtým ale teraz je to tak 100x horšie. Nemala som ružové okuliare ale to čo prišlo ma ničí. Tým, že mám zmysel pre zodpovednosť neviem sa nad niektoré situácie povzniesť tak ako moji kolegovia, ktorí to robia roky a už majú úplny iný nadhľad a veľmi si pripúštam ak urobím chybu. Sú však situácie, ktoré neviem ovplyvnit ale znášam za ne zodpovednost.
V okrese, v ktorom žijem je dobre ohodnotenej práce pre ženy ako šafránu, nechcem meniť aktuálne prácu a začínat odznova keďže mi začínajú tikať aj biologické hodiny a prichádza aj túžba založit časom rodinu. Zároveň vrátit sa na pôvodnú pozíciu nieje možné.
Moja otázka znie- zlepší sa moje vnímanie s prichádzajúcimi situáciami? Tlak sa nezmení, práve naopak ale či samotné vnímanie situácii u vás prišlo s vekom/skúsenosťami a praxou prišiel ten pomyselný nadhľad? Ako ste zvládali vaše začiatky ? Ako ste pracovali s tlakom, čo ste si zvykli povedat?
Ďakujem za zdieľanie všetkých konštruktívnych názorov.
@elenlen veľmi mi pomohli terapie, aby som nebrala každú malú chybu ako moje zlyhanie. Okrem toho som sa naučila lepšie pracovať so stresom a brať všetko tak ako to je. Takže moje odporúčanie, ak nechceš opustiť prácu, skús psychológa, začneš sa na veci pozerať trošku inak a získaš si ten nadhľad. A keď nepracujem, tak vypínam - výlet, masáž, doma vypnutý mobil a žijem prítomný okamih. Samozrejme, nešlo to hneď, ale keď sa aj dnes pristihnem pri myšlienkach nad prácou, okamžite vedome ich presúvam inde.
Nie som si istá, či celkom chápeš svoju pozíciu manažéra. Píšeš totiž - človek si povie, že ide robit to isté len sa mu zmení jeho rola. Ale rola manažéra nie je to isté ako nemanažér. Je to úplne niečo iné. Ako radový člen tímu si výkonný pracovník, ako manažér ním nie si. Keď si manažér, tvojim výkonom je byť lídrom, mentorom, tvojou rolou je s ľuďmi zdielať informácie, motivovať jednotlivcov, ak je to potrebné aj kontrolovať, sledovať dôslednosť a dochvíľnosť pri plnení úloh. A často aj byť psychológom, vedieť, kto je v pohode, kto nie, prečo a pomôcť mu. Ak sa teda bavíme naozaj o manažérskej pozícii.
Sama som v korporáte usilovala o manažérsku pozíciu a práveže mi priniesla menej stresu. Áno, zodpovednosti oveľa oveľa viac, nielen zodpovednosti za plnenie úloh tímu, ale aj za ľudí, aby boli v tíme správni ľudia, aby boli spokojní, motivovaní, aby ich to bavilo, zarábali. Takže celkom nerozumiem, čo je vlastne problém - jedine že by si absolútne netušila, o čom je byť manažér a preto si teraz v strese. Skús konkretizovať, aký tlak pociťuješ, z čoho? Ak ti chýbajú manažérske zručnosti, pýtaj si ich. Korporáty štandardne manažérov vzdelávajú, bežne sa im poskytujú celé bloky manažérskeho vzdelávania, pýtaj si to. Pýtaj si koučing a mentoring, či už externý od biznis kouča alebo od nadriadeného či interných koučov.
@elenlen veľmi mi pomohli terapie, aby som nebrala každú malú chybu ako moje zlyhanie. Okrem toho som sa naučila lepšie pracovať so stresom a brať všetko tak ako to je. Takže moje odporúčanie, ak nechceš opustiť prácu, skús psychológa, začneš sa na veci pozerať trošku inak a získaš si ten nadhľad. A keď nepracujem, tak vypínam - výlet, masáž, doma vypnutý mobil a žijem prítomný okamih. Samozrejme, nešlo to hneď, ale keď sa aj dnes pristihnem pri myšlienkach nad prácou, okamžite vedome ich presúvam inde.
@anonym_e1abac nespomenula som to, ale ty si to napísala - vedieť doma vypnúť, oddeliť súkromie od práce, vedieť doma relaxovať, vo voľnom čase psychogiena formou, ktorá človeku vyhovuje. Bez toho to nejde. A vedieť oddeliť prácu a súkromie je o prioritách - nemať prácu ako jedinú prioritu. Naopak, mať súkromie a rodinu na prvom mieste. Vtedy človek bude sám vedieť nenosiť si prácu domov.
@elenlen Ak firma ponuka, tak vyuzi koucingovy program - niekde maju koucing pre zacinajucich manazerov, alebo vseobecne psychologov/terapie. Hladaj ake mate nastroje na podporu work-life balance a vyuzi ich na maximum.
Nie kazdy to psychicky da, aj ked na to ma ostatne predpoklady.
Nie som si istá, či celkom chápeš svoju pozíciu manažéra. Píšeš totiž - človek si povie, že ide robit to isté len sa mu zmení jeho rola. Ale rola manažéra nie je to isté ako nemanažér. Je to úplne niečo iné. Ako radový člen tímu si výkonný pracovník, ako manažér ním nie si. Keď si manažér, tvojim výkonom je byť lídrom, mentorom, tvojou rolou je s ľuďmi zdielať informácie, motivovať jednotlivcov, ak je to potrebné aj kontrolovať, sledovať dôslednosť a dochvíľnosť pri plnení úloh. A často aj byť psychológom, vedieť, kto je v pohode, kto nie, prečo a pomôcť mu. Ak sa teda bavíme naozaj o manažérskej pozícii.
Sama som v korporáte usilovala o manažérsku pozíciu a práveže mi priniesla menej stresu. Áno, zodpovednosti oveľa oveľa viac, nielen zodpovednosti za plnenie úloh tímu, ale aj za ľudí, aby boli v tíme správni ľudia, aby boli spokojní, motivovaní, aby ich to bavilo, zarábali. Takže celkom nerozumiem, čo je vlastne problém - jedine že by si absolútne netušila, o čom je byť manažér a preto si teraz v strese. Skús konkretizovať, aký tlak pociťuješ, z čoho? Ak ti chýbajú manažérske zručnosti, pýtaj si ich. Korporáty štandardne manažérov vzdelávajú, bežne sa im poskytujú celé bloky manažérskeho vzdelávania, pýtaj si to. Pýtaj si koučing a mentoring, či už externý od biznis kouča alebo od nadriadeného či interných koučov.
@melanta ahoj, vďaka za odpoveď. Nepopísala som to dost presne a nadpis sa zmenil- ja neprechádzam z role nemanažéra na manažéra - zmenil sa objem, nechcem bližsie specifikovat ale zmenil sa rozdiel zodpovednosti za 1tím a 30 ľudí na 200 ľudí, môj čas ostal rovnaký pričom vnímanie potrieb ktoré si opísala a budovaní tímov je pre mňa nemenné, nieje však v mojich silách ich zachovávat tak ako na pozícii predtým, čo je jasné. a tlak v zmysle, že vedome práca ktorú by mali tí ľudia urobit za daný čas je nie vždy splniteľná a ciele sú nastavené tak, že vzdy ide o priority čo musí byt a čo počká a ak si tím, zvolí zlé priority či už vedome/nevedome na danej smene tú zodpovednosť mám ja, zároveň ich rozhodnutia nebudem ovplyvňovať 24/7.
Takto to myslím.
@elenlen nadhľad je zaklad a uvedomit si, ze ludia robia chyby. Nie musis mat vsetko pod kontrolou a mozes aj delegovať. Ideálne je si spravit úzky okruh ludi, co vies, ze chyby su minimalne, ktory spravia prvy filter po ostatnych ludoch. Predstav si to ako piramídu. Bez toho to nepojde. Druhe je urcite uvedomenie si, ci tvoj stres nepramení z niecoho ineho. Napr. z detstva, moc si bola kritizovaná za chyby, chcela si dokazovať nieco rodicom aby si mala pochvalu… je toho milion. Teraz to podvedome stale takto spracovavas aj v praci. Nie nemusis byt najlepsia. Si dobra a vážia si ta, lebo ta povýšili. A za dalsie urcite vekom prides k nadhľadu. Ale aby si pri predtym nevyhorela ako ja. Naucila som sa delegovať a ku mne sa dostanu uz iba realne problemy, ktore ja uz s tym nadhľadom poriesim.
@elenlen nadhľad je zaklad a uvedomit si, ze ludia robia chyby. Nie musis mat vsetko pod kontrolou a mozes aj delegovať. Ideálne je si spravit úzky okruh ludi, co vies, ze chyby su minimalne, ktory spravia prvy filter po ostatnych ludoch. Predstav si to ako piramídu. Bez toho to nepojde. Druhe je urcite uvedomenie si, ci tvoj stres nepramení z niecoho ineho. Napr. z detstva, moc si bola kritizovaná za chyby, chcela si dokazovať nieco rodicom aby si mala pochvalu… je toho milion. Teraz to podvedome stale takto spracovavas aj v praci. Nie nemusis byt najlepsia. Si dobra a vážia si ta, lebo ta povýšili. A za dalsie urcite vekom prides k nadhľadu. Ale aby si pri predtym nevyhorela ako ja. Naucila som sa delegovať a ku mne sa dostanu uz iba realne problemy, ktore ja uz s tym nadhľadom poriesim.
@betulinka1 tu si absolútne trafila klinček po hlavičke s tým detstvom, nikdy nebolo dost dobré a ked uz to bolo výborne tak to bola vlastne samozrejmosť- akurát, že som si hovorila, že toto už je za mnou ale očividne to nevedome prenášam dlhoodobo so sebou
vdaka za pohľad
@melanta ahoj, vďaka za odpoveď. Nepopísala som to dost presne a nadpis sa zmenil- ja neprechádzam z role nemanažéra na manažéra - zmenil sa objem, nechcem bližsie specifikovat ale zmenil sa rozdiel zodpovednosti za 1tím a 30 ľudí na 200 ľudí, môj čas ostal rovnaký pričom vnímanie potrieb ktoré si opísala a budovaní tímov je pre mňa nemenné, nieje však v mojich silách ich zachovávat tak ako na pozícii predtým, čo je jasné. a tlak v zmysle, že vedome práca ktorú by mali tí ľudia urobit za daný čas je nie vždy splniteľná a ciele sú nastavené tak, že vzdy ide o priority čo musí byt a čo počká a ak si tím, zvolí zlé priority či už vedome/nevedome na danej smene tú zodpovednosť mám ja, zároveň ich rozhodnutia nebudem ovplyvňovať 24/7.
Takto to myslím.
@elenlen chápem, tiež som riadila pár ľudí, potom 30, potom 100, nakoniec tisícku. Chápem, že čím viac ľudí, tým viac zodpovednosti. Ale na druhej strane, ak riadiš v korporáte 200 ľudí, tak ich neriadiš napriamo. Máš pod sebou vedúcich oddelení, vedúcich tímov, tímlidrov. Čiže z priameho riadenia pár ľudí prechádzaš na priame riadenie pár vedúcich pracovníkov a nepriame riadenie ostatných. Ak si bola dobrý vedúci pracovník, budeš aj manažér, pretože vieš, čo ti ako vedúcemu vo vedení ľudí fungovalo a vieš teda, akým smerom viesť vedúcich tímov. Vieš, akých vedúcich v tíme chceš a akých nie. To je základ. Na toto sa musíš orientovať, aby si mala na týchto pozíciách správnych ľudí a vedela sa na nich spoľahnúť. Oni ti zabezpečia to, že ich tímy budú pracovať na 100% a že ti tímy budú zároveň dobré kolektívy. Vtedy nebudeš mať stres, lebo budeš vedieť, že ten živel pod tebou funguje ako má. Čiže základ je nerobiť mikromanažment. Vedenie tímov a celého tímu nechaj na vedúcich. Samozrejme, zažila som sama, že väčšinu vedúcich som musela vymeniť, pretože to boli poväčšine ľudia, ktorých zaujímali iba čísla, nie ľudia. A to nikdy neprináša dlhodobo dobrý výsledok. Alebo to neboli skutočne vedúci pracovníci a viac robili výkon ako vedenie tímu.
@elenlen chápem, tiež som riadila pár ľudí, potom 30, potom 100, nakoniec tisícku. Chápem, že čím viac ľudí, tým viac zodpovednosti. Ale na druhej strane, ak riadiš v korporáte 200 ľudí, tak ich neriadiš napriamo. Máš pod sebou vedúcich oddelení, vedúcich tímov, tímlidrov. Čiže z priameho riadenia pár ľudí prechádzaš na priame riadenie pár vedúcich pracovníkov a nepriame riadenie ostatných. Ak si bola dobrý vedúci pracovník, budeš aj manažér, pretože vieš, čo ti ako vedúcemu vo vedení ľudí fungovalo a vieš teda, akým smerom viesť vedúcich tímov. Vieš, akých vedúcich v tíme chceš a akých nie. To je základ. Na toto sa musíš orientovať, aby si mala na týchto pozíciách správnych ľudí a vedela sa na nich spoľahnúť. Oni ti zabezpečia to, že ich tímy budú pracovať na 100% a že ti tímy budú zároveň dobré kolektívy. Vtedy nebudeš mať stres, lebo budeš vedieť, že ten živel pod tebou funguje ako má. Čiže základ je nerobiť mikromanažment. Vedenie tímov a celého tímu nechaj na vedúcich. Samozrejme, zažila som sama, že väčšinu vedúcich som musela vymeniť, pretože to boli poväčšine ľudia, ktorých zaujímali iba čísla, nie ľudia. A to nikdy neprináša dlhodobo dobrý výsledok. Alebo to neboli skutočne vedúci pracovníci a viac robili výkon ako vedenie tímu.
@melanta popísala si to absolútne presne - ja som ten tím preberala vedome s tým, že 30% týchto ľudí ktorí majú byt moja pravá ruka budú časom out- ked za nich budem mat náhradu- čo nebude skôr ako o polroka. 20% sú schopní ale na pokraji vyhorenia, čiže úplne ina podpora z moje strany a tí zvyšní sú na pozíciach noví a opäť môj prístup a delegovanie úloh je vo väčšej forme nápomocny ako by mal byt štandard. suma sumárum keď toto spojím, neviem sa odosobniť keď viem, že veci niesú okej ale môj dosah na ne je možný s dlhodobého časového horizontu ale výsledky maju byť ihneď.
@betulinka1 tu si absolútne trafila klinček po hlavičke s tým detstvom, nikdy nebolo dost dobré a ked uz to bolo výborne tak to bola vlastne samozrejmosť- akurát, že som si hovorila, že toto už je za mnou ale očividne to nevedome prenášam dlhoodobo so sebou
vdaka za pohľad
@elenlen no Ved preto mas stres, tvoris si ho sama vo svojej hlave.
@melanta popísala si to absolútne presne - ja som ten tím preberala vedome s tým, že 30% týchto ľudí ktorí majú byt moja pravá ruka budú časom out- ked za nich budem mat náhradu- čo nebude skôr ako o polroka. 20% sú schopní ale na pokraji vyhorenia, čiže úplne ina podpora z moje strany a tí zvyšní sú na pozíciach noví a opäť môj prístup a delegovanie úloh je vo väčšej forme nápomocny ako by mal byt štandard. suma sumárum keď toto spojím, neviem sa odosobniť keď viem, že veci niesú okej ale môj dosah na ne je možný s dlhodobého časového horizontu ale výsledky maju byť ihneď.
@elenlen ty nemôžeš za to, že si prevzala tím vedúcich pracovníkov, ktorí nefungujú. To je zlyhanie ani nie tak tvojho predchodcu, ale tvojho nadriadeného, ktorý mal na pozícii tvojho predchodcu niekoho, kto s tímom vedúcich nepracoval efektívne. Toho pol roka - zdá sa to dlho, ale prejde to rýchlo. Dôležité sú dve oblasti, ktoré si teraz potrebuješ nastaviť:
1. S HR si potrebuješ nastaviť výberové procesy, zrejme neverejné. HR musí mať od teba presnú špecifikáciu človeka, akého hľadáš. Vedomostne, povahovo, aj z pohľadu soft skills. Nech hľadajú nielen na Linkedine, ale cez referencie z iných korporátov. Tiež sa skús pozrieť na jednotlivcoch v tíme - veľmi často majú ľudia tendenciu hľadať nových vedúcich pracovníkov vonku a ani sa nepozrú do svojich radov. Nemusí tam byť niekto, kto bude hotovým človekom. Ale môže tam byť niekto, kto má potenciál byť dobrým vedúcim pracovníkov, je platný člen tímu, kolegovia ho rešpektujú ako človeka aj odborníka a ak mu dáš šancu, že ho poveríš vedením tímu a budeš sa mu venovať, tak sa dostaneš k novému vedúcemu oveľa skôr ako keď ho hľadáš vonku.
2. Potrebuješ stabilizovať tímy, ktoré nemajú nad sebou toho správneho vedúceho, aby kým nájdeš nového, aby ti šikovní ľudia nevyhoreli a neodišli. Samozrejme, nie priamym riadením, to by si sa zbláznila. Chodiť na ich týždenné porady, chodiť priebežne počas týždňa medzi ľudí, baviť sa s nimi, pochváliť ich, zdieľať s nimi informácie, aby keď nemajú motivujúceho vedúceho, nech vidia, že nad ich vedúcim je niekto, kto za nimi stojí a že keď bude potrebné, majú za kým prísť. To je podľa mňa v takejto situácii rola manažéra. Tomu keď budeš venovať pozornosť, ľuďom, nie primárne výkonom, ti pomôže prekonať to niekoľkomesačné obdobie, kým vymeníš vedúcich pracovníkov.
V podstate si teraz tak trochu krízový manažér, keď si prebrala nefungujúci tím z pohľadu vedúcich pracovníkov. Musíš sama vo svojej hlave nastaviť to, že krízy sa nevyriešia za deň ani za mesiac.
Bola som v tvojej pozicii. Ja som bola povysena akosi dobrovolne-nasilu (a asi ma to caka zas), z najnizsieho admin pracovnika na TL a potom manazerku. Ja som chcela cely cas len byt obyc radovym admin pracivnikom, nikdy som nemala aspiracie na veduce pozicie. Povahovo, skills by aj boli. Sprvu som bola fakt v strese kazdy den, po rokoch som nad vecou a pohoda.

Ja som síce robila v úplne inej sfére ale najprv som bola klasický zamestnanec a potom vedúca smeny.Nikto to nechcel robiť kvôli zodpovednosti ale ja som si povedala že každý dospelí človek má zodpovednosť sám za seba a ja len za chod zmeny.Bola som sama sebe pani a to mi vyhovovalo