Ako sa dostanem k peniazom za vyplatenú dovolenku?

Zodpovedané
19. máj 2020

Dobrý deň,

mám vyplatenú dovolenku v plnej výške do Karibiku. Tri mesiace pred odletom mi CK vypočítala storno z 1700 eur na 1200 eur s ohľadom na blížiaci sa termín zájazdu. Žiadne percentá.

V zmluve mám 30 percent 60 dní pred odletom. Telefonujem, mailujem do CK a odpoveď je stále rovnaká: Čakajte.

Zrejme dovtedy, kým to nebude 100 percentne storno. Prebookovanie alebo woucher absolútne nepripúšťajú, resp.elegantne sa vyhýbajú takejto odpovedi.

Už sa mi stalo, že mi aj telefón zložili.

Ako sa dostanem k svojim peniazom?

Ako mám od CK dostať aspoň slušnú odpoveď?

Ďakujem

Dobrý deň,

bohužiaľ finálna pomoc pre cestujúcich, resp. aj cestovné kancelárie, nie je stále doriešená. V súvislosti s pandémiou stále prebieha novelizácia zákona. Malo by to byť riešené formou poukážok, kedy by nedošlo priamo k stornovaniu zájazdu, ale dostali by ste poukaz, na ktorý by ste cestovali cez agentúru neskôr - keď to bude bezpečné.

V tomto smere sú na tom veľmi zle aj cestovné kancelárie, ktoré potrebujú vyslovene pomoc, ktorá stále nie je presne doriešená. Zároveň súhlasím, že komunikácia s klientom by mala byť aj v tejto situácii korektná a transparentná.

Cestovné kancelárie zatiaľ žiadajú klientov o strpenie, nakoľko je pre nich tiež dôležité, aby sa táto situácia nejako kompromisne doriešila. Európska komisia už vyzvala členské štáty, aby zabezpečili, že cestovné poukazy budú na 100 % kryté pred platobnou neschopnosťou či úpadkom cestovných agentúr. Cestovné poukazy by mali platiť nejakú dobu od zrušenia cestovných obmedzení (napr. 12 mesiacov). V odporúčaní sa tiež rieši, že ak ich spotrebiteľ nevyužije, peniaze sa mu majú do 14 dní vrátiť. Toto všetko však ešte nie je u nás legislatívne dotiahnuté.

Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) uvádza, že pre posúdenie možnosti bezplatného odstúpenia od zmluvy je rozhodujúce oficiálne vyhlásenie Ministerstva zahraničných vecí o neodporučení cestovania do konkrétnej oblasti alebo krajiny z akéhokoľvek dôvodu. Zákon v ust. § 21 ods. 2 priznáva právo cestujúcemu odstúpiť od zmluvy o zájazde pred začatím zájazdu bez povinnosti zaplatiť odstupné, ak v cieľovom mieste alebo v jeho bezprostrednej blízkosti nastanú neodvrátiteľné a mimoriadne okolnosti, ktoré významne ovplyvnia poskytovanie zájazdu alebo prepravu cestujúcich do cieľového miesta; pri odstúpení od zmluvy o zájazde má cestujúci nárok na vrátenie všetkých platieb, ktoré za zájazd zaplatil a cestovná kancelária je ich povinná vrátiť bezodkladne najneskôr do 14 dní odo dňa doručenia oznámenia o odstúpení od zmluvy o zájazde. Viac sa dozviete priamo vo vyjadrení SOI, ktoré by malo byť v tomto rozsahu stále platné - https://www.soi.sk/sk/informacie-pre-verejnost/....

Tiež ako podklad, pre nárok na prípadné bezplatné odstúpenie, môžu pomôcť informácie na stránkach Ministerstva zahraničných vecí - https://www.mzv.sk/cestovanie_a_konzularne_info.... Cez SOI môžete riešiť aj reklamáciu na postup cestovnej kancelárie.

Verím, že v médiách bude čoskoro komunikované finálne komplexné riešenie.

Pekný deň.


Ing. Michal Ducký
web a blog: www.finporadna.sk
email: posta@finporadna.sk