Dvojičky v škôlke majú PAS a ťahajú moju dcéru k horšiemu. Ako postupovať?
ZodpovedanéDobrý deň,
moja 5-ročná dcérka chodí do škôlky so 7-ročnými dvojičkami, ktoré majú diagnózu PAS a NKS. Sme zhodou okolností aj susedia na jednej chodbe. Dvojičky sa na moju dcéru doslova upli. Svojej mame dookola opakujú moju dcéru, chcú s ňou tráviť všetok čas a iných kamarátov nemajú. Moja dcéra je veľmi citlivá a ovplyvniteľná. Vždy sa nechá nimi presvedčiť. V škôlke si nevytvára vzťahy s inými deťm, lebo dvojičky sú na nej zavesené.
Moje dieťa je bohužiaľ ovplyvnené dvojičkami k horšiemu. Zhoršila sa jej výslovnosť písmena R, lebo opakuje po dvojičkách s NKS, ktoré ho nevedia povedať. Začala opakovať nevhodné prvky správania, ktoré odkukala od nich a tisíc ďalších vecí. Extrémne mi to vadí. Raz som si odsledovala situáciu, kedy sa spolu všetky tri hrali. Moja dcéra bola totálne nimi nevypočutá, žiadna spätná väzba, lebo tie dve ju nevedia podať. Zostala z toho smutná, lebo dvojičky si presadzujú a idú len svoje.
Ako postupovať?
Ja si neželám, aby sa moja dcéra s nimi hrala. Inklúzia je jedna vec, ale druhá vec je nevedomá posadnutosť mojím dieťaťom.
Ďakujem
Dobrý deň,
ďakujeme, že ste sa na nás s dôverou obrátili.
Chápeme Vašu obavu, no nemyslíme si, že úplné znemožnenie vzájomného kontaktu medzi deťmi je dobré pre Vašu dcéru i jej kamarátky. Je potrebné nájsť správny model, ako situáciu vyriešiť v prospech všetkých.
Je dobré tiež si uvedomiť, že deti s PAS majú najväčší problém v komunikácii a sociálnych vzťahoch. Nemajú radi kritiku a radi sú pánmi situácie, pretože pochopenie, prejavenie a spracovanie emócií je pre ne náročné. Tieto oblasti je u nich potrebné rozvíjať. Všetko, čo popisujete, súvisí práve s ich diagnózou, ale súčasne sú neustále vo vývoji a ich správanie sa môže časom upraviť.
Je pekné, že sa dcérka s nimi kamaráti. Buduje to v nej empatiu a toleranciu. No na druhej strane Vám spôsobuje starosti, lebo je veľmi ovplyvniteľná. Je vo veku, keď sú deti všeobecne ľahšie ovplyvniteľné a odzerajúce vzory od iných detí. Je to spojené s vývinom potreby byť súčasťou kolektívu a budovať si priateľské vzťahy. Preto striktné prerušenie ich vzťahu by asi nebolo vhodné. Skúste dcérke vysvetliť, že je múdra, šikovná a môže kamarátky veľa naučiť. Namiesto toho, aby ona odzerala napríklad reč od nich, nech ich skúsi naučiť niečo nové ona. Nech spolu trénujú napr. výslovnosť R. To jej súčasne pomôže, aby si ho upevnila aj ona v hovorovej reči a zafixovala správnu podobu hlásky. Povedzte jej, že hoci je mladšia, aj ony sa môžu naučiť niečo od nej. Dáte jej tým pocit dôležitosti.
Skúsili ste sa porozprávať s maminou dvojičiek? Môže Vám pomôcť s nastavením dvojičiek, aby viac rešpektovali vašu dcérku, alebo s upravením ich správania počas hry s ňou. Je možné, že v pokoji nájdete kompromis. Tým, že dcérke vyslovene zakážete kamarátiť sa s nimi, jej môžete nechcene ublížiť, najmä po duševnej stránke, keďže podľa vášho popisu k nim má vytvorený pevný vzťah. Je to skôr o nastavení hraníc u dcérky aj u nich.
Veríme, že vďaka spolupráci medzi dospelými a snahe o kompromis sa podarí zachovať ich vzájomný vzťah vo vhodných medziach.
S prianím príjemného dňa
Veronika a Kristína
Akčné rodiny
IG a FB: @akcnerodiny
V prípade otázok a potreby ďalšej pomoci nás neváhajte kontaktovať.