Má moje 4-ročné dieťa ADHD, alebo som ja neschopná?

Zodpovedané
13. feb 2024

Dobrý deň,

dcéra má 4 roky a od malička je neposedná. Bez toho, aby behala, tak sa nikam doma nepremiestni. Ak si ide sadnúť na gauč, tak skoro vždy skočí. Buď z rozbehu alebo príde, podskočí a skočí. Keď stolujeme, tak sa neustále trepe, odbieha a len málokedy ostane sedieť, aby sa najedla. Uvedomujem si, že tým, že je jedináčik som jej náhradou za parťáka. Rada sa s ňou zahrám, no pri žiadnej hre nevydrží veľmi dlho. Pexeso, Človeče nehnevaj sa a ani iná hra ju veľmi nelákajú. Pri kreslení a maľovaní sa vie sústrediť o niečo viac. Mám pocit, že ju to baví, preto sa s ňou snažím často maľovať. Kým niečo robím, tak ona maľuje, alebo sa nejako zabaví/vymýšľa.

Čo sa týka denných aktivít, tak jej opakujem všetko aspoň 20x kým sa dopracujeme k tomu, že sa napríklad začne prezliekať, že donesie gumičky. Čo vyžadujem, tak to sa jej “musí” opakovať. Veľakrát už neviem čo mám robiť. Vidím ignoráciu a začnem strácať trpezlivosť.

V škôlke je ale presný opak. Podľa info od učiteľky zje všetko pekne sama. Vraj je tichá, veľmi sa nezapája. Ak je nejaké podujatie, tak radšej ostáva mimo. Zhodnotia to tak, že je dobrá.

Kde robím chybu?

Môžem hovoriť o ADHD alebo skôr o mojej neschopnosti?

Vedeli by ste mi poradiť nejakú literatúru?

Ďakujem

Dobrý deň,

ďakujeme, že ste sa na nás obrátili. O Vašej situácii sme dlhšie uvažovali, nakoľko ste sami postrehli, že jej správanie doma a v škôlke je protichodné. Rozhodne by sme to však nepomenovali, že ste neschopná alebo podobne. Keďže si jej správanie všímate, zaujímate sa o ňu, poznáte je záujmy a zaujíma Vás aj jej správanie v materskej škole, môžeme povedať, že ste dobrá matka, ktorá chce pre svoje dieťa to najlepšie.

Podľa Vášho popisu správania doma je veľmi aktívna a nepokojná. Má problém s pozornosťou, najmä pokiaľ ide o veci, ktoré "musí", teda nejde o niečo, čo chce robiť sama. Ak ide o jej záujmy, venuje im obrovskú pozornosť. Tieto prejavy sú často spojené s poruchou pozornosti. Jej správanie v škôlke však skôr poukazuje na introvertné a tiché dievčatko, ktoré nemá rado vystupovanie na verejnosti a je si neisté.

Skúste pouvažovať, kde viac prejavuje svoju osobnosť. Predpokladáme, že je to v domácom prostredí. Aj dospelí sa zvyčajne správajú inak doma a inak v práci. Skúste sa pozrieť na to z pohľadu toho, že doma prejavuje to, aká je. V škôlke sa možno hanbí, ovláda ju neistota a chce do kolektívu zapadnúť, resp. sa zapáčiť učiteľkám. Je dobré, že sa učí ovládať a prispôsobovať, ale súčasne by ste ju mala podporiť, aby prejavila v škôlke svoju osobnosť. A na druhej strane, aby sa doma pokúsila ovládať, alebo viac sa zapájať do "starostlivosti" o seba (napr. skúsiť sa najesť bez pobehovania, alebo to obmedziť). Jej tichosť v škôlke tiež môže byť prejavom poruchy pozornosti, keďže môže mať problém všetko sledovať, a preto sa nezapája. Skúste poprosiť učiteľky, nech si to pár týždňov všímajú.

Pokiaľ ide o ADHD, odporúčame Vám osloviť centrum včasnej intervencie v okolí, alebo sa poradiť s pediatrom. Dcérku vyšetria, vypočujú si Vaše obavy a v prípade potreby Vám odporučia návštevu napr. neurológa, ktorý môže poruchu pozornosti potvrdiť.

Ak by sa ADHD potvrdilo, existujú viaceré cvičenia alebo terapie, ktoré Vám môžu pomôcť naučiť sa, ako trénovať jej pozornosť. Určite Vám ich odporučia po vyšetrení v CVI. Ohľadom literatúry je tu pár dobrých publikácií, ale často sú orientované na deti v školskom veku. Napriek tomu môže skúsiť: DAWSON, P. A GUARE, R.: Chytré, ale roztěkané, GOETZ, M. – UHLÍKOVÁ, P. 2009. ADHD - porucha pozornosti s hyperaktivitou : příručka pro starostlivé rodiče a zodpovědné učitele alebo MUNDEN, A. a ARCELUS, J. 2006. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Přehled současných poznatků a přístupů pro rodiče a odborníky.

V prípade ďalších otázok nás kontaktujte cez sociálne siete.

S pozdravom

Kristína a Veronika


Akčné rodiny
IG a FB: @akcnerodiny

V prípade otázok a potreby ďalšej pomoci nás neváhajte kontaktovať.