Používame cookies. Viac informácií tu. OK

Dobrý deň,

komplex intolerancií, ktoré uvádzate vám môžu pri nesprávnej diéte značne znižovať kvalitu života a dôsledkom môže byť podvýživa.

Otázne je kedy vám boli všetky tieto diagnózy stanovené a ktorá z nich bola prvá. Je dosť možné že niektoré vznikli v dôsledku neriešenej primárnej príčiny, čo mohla byť napríklad laktózová intolerancia.

Z nadpisu mi vyplýva, že najviac vás trápi práve fruktózová intolerancia. Touto intoleranciou trpí 15-20% populácie. Je spôsobená poruchou transportu fruktózy cez riasinkový epitel črevných buniek. Prechádza tak do hrubého čreva, kde sa ju snažia rozložiť baktérie. Vedľajší efekt je produkcia vodíka. Princíp je podobný ako laktózovej intolerancii.

Zoznam potravín, ktoré sú bohaté na fruktózu

  • ovocie: jablká, slivky, hrozienka, ďatle, ovocné džúsy a sirupy, ovocné sladidlá.
  • med
  • zelenina : artičoky, špargľa, brokolica, pór, cibuľa, hrach, šalotka, rajčiny a produkty z rajčín.
  • cereálie: pšenica
  • šampiňóny
  • výrobky obsahujúce fruktózový sirup.


Ovocie, ktoré má nízky obsah fruktózy je avokádo, brusnice, citróny, ananás, mandarínky, jahody, banány. Prevažná väčšina druhov však nie je vhodná pri HIT.

Nastavenie výživy pri takejto kombinácií si vyžaduje individuálny prístup a postupné riešenie jednotlivých problémov.

Ak by ste mali pocit že potrebujete poradiť viac kľudne ma kontaktujte.

V odbornej literatúre sa uvádza, že terapia fruktózovej intolerancie spočíva v eliminácií potravín obsahujúcich fruktózu na úroveň, ktorá vedie k tolerancii t.j. ústup klinických prejavov.

Vhodná náhrada cukor bez obsahu fruktózy je cukor z kokosových kvetov.


Prajem Vám pekný deň,
Mgr. Veronika Mičianová, PhD.

+421 944 331 420
mail: info@imwell.sk
web: www.imwell.sk
FB: https://www.facebook.com/imwell.sk/