Štvorročnému synovi sa páčia negatívni hrdninovia. Čo nám odporúčate?
ZodpovedanéDobrý deň,
náš štvorročný synček mi začína robit obavy. V rozprávkach preferuje negatívnych hrdinov (postavičky). Je síce pravda, že na konci sa väčšinou tie negatívne postavy polepšia. Páči sa mu, keď sa zvieratká medzi sebou “lovia” (filmová kniha džungli). Keď pozerá encyklopédiu o dinosauroch, tak sa mu najviac páčil dinosaurus, ktorý ulovil a zral druhého Dina.
Ďalej máme problém s tým, že ak nie je prvý, alebo keď nevyhrá v spoločenských hrách. Dostáva potom doslova hysak a chce mňa alebo manžela aj udrieť. No neurobí to.
Máme ešte staršieho synčeka, ktorý bude mať 6 rokov, ale žiaľ má PAS. Tie záchvaty zlosti podľa mňa odkukal od neho. Snažíme sa k ním pristupovať rovnako a neuprednostňovať jedného pred druhým.
Čo sa týka rozprávok, tak väčšinou sa pozerá to, čo chce starší. Ďalej starší syn začal chodiť na futbalové tréningy, kde chcel aj on, ale ešte nemá na to vek. Počas celého tréningu sa ho snažím zabávať rôznymi hrami, lebo muž robí “asistenta” na tréningu staršiemu.
V škôlke nemá žiadny problém. Aspoň učiteľky mi nikdy nič nevraveli. Teda až na 2 či 3 razy, kedy rozhadzal svoje oblečenie pri prezliekani po šatni alebo po triede.
Chcem byť na neho dobrá, no vedome ma ignoruje a potom si robí z toho srandu. Keď už veľmi nakričím, tak plače a pýta sa ma, že prečo kričím. Pri kľudnom rozhovore chvíľku vníma a komunikuje. Potom sa už nesústredí a pýta sa ma na to, čo ho zaujíma. Je to múdry a šikovný chlapec, teda až na pár nedostatkov.
Má problém sa sústrediť (spoločenská hra na pozornosť, pri ktorej musí poskladať farebne poháriky podľa predlohy na obrázku). Neviem či nerozumie tomu, že to musí mat podľa obrázku, ale musím ho kontrolovať a opravovať, aby to spravil dobre. Vždy mu rada pomôže, ale neviem čo si mám o tom myslieť.
A ešte máme problém v kreslení. Do toho sa mu vo všeobecnosti moc nechce. Inak vie počítať pekne sám do 5 a iné spoločenské hry ho bavia. Dokonca prejavil záujem aj o šach.
Čo robiť najmä s tými zápornými postavami?
Ako matka, ktorá ma už doma jedno dieťa postihnuté si možno veľmi namýšľam a sledujem. No mám obavy.
Ďakujem
Dobrý deň,
rozumiem vašim obavám a neistote v súvislosti so synom.
Syn je vo veku kedy celkom nedokáže rozlíšiť fantáziu od reality, a preto vy rodičia by ste mu v tom mali pomáhať.
Rozprávky nás často oslovia prostredníctvom symbolov. Skúste preto zisťovať, čo konkrétne sa synovi na postave páči, prečo sa možno v nej vidí alebo sa s ňou stotožňujte. Pýtajte sa teda: Čo sa ti na tom páči keď sa zvieratká lovia? Čo ťa na tom zaujalo? Si z toho šťastný?
Napr. aj keď je postava negatívna synovi sa môže páčiť to, že je priebojná čo je v poriadku. Dostaňte sa hlbšie do jeho myslenia.
Vždy spoločne komunikujte a vysvetlite mu reálnu pointu, ktorú rozprávka má pritom sa samozrejme sústreďte na pozitívne stránky.
Uznajte synovi jeho názor a v prípade, že je nevhodný zadajte hranicu. Počujem, že sa ti hrdina páči lebo sa pobil, ale ľudia sa nebijú, keď sme nahnevaní môžeme o tom niekomu povedať a pod. Pretočte to teda na inú priateľnú stranu.
V tomto veku veľmi odporúčam rozprávky alebo príbehy, ktoré učia deti poznávať a pomenovať emócie napr. Mami, oci poďme sa porozprávať, Ja a pánko hnev, Škriatok v pyžamku a pod.
To či záujem o neg. hrdinov by mohol do budúcna niečo znamenať sa nedá určiť, dôležité je to, aby ste dieťa správne usmernili.
Prajem veľa pekných chvíľ pri čítaní rozprávok.
Mgr. Katarína Kaličiaková
psychologička online poradne Mojra.sk, Mojra.cz
Psychologické poradenstvo Katarína Kaličiaková