ani3012
27. jan 2013

Analyticko-syntetická metóda nácviku čítania (predčítankové obdobie – príklady hier)

Analyticko-syntetická metóda nácviku čítania (predčítankové obdobie – príklady hier)

Mgr. Katarína Šimunová, školský logopéd odporúča

Hra – Čo počuješ?

Cieľom tejto hry je určovanie prvej hlásky v slove. Žiakom sa rozprávajú slová a žiaci na základe sluchu majú určiť prvú hlásku v slove.

Hra na Francúzov

Pri tejto hre určujeme poslednú hlásku v slove. Žiakom sa povie, že k nám prišiel na návštevu kamarát z Francúzska a on hovorí tak, že predĺži poslednú hlásku v slove. Učiteľ vyberá také slová, v ktorých vie poslednú hlásku vysloviť dlhšie. Napr. mamičkaaa, oteckooo, cukríkyyy. Pozor na slová ako sú napr. slon – nakoľko hláska n sa nedá predĺžiť, francúzska výslovnosť bude následovná, slon-n-n-n atď. Úlohou žiakov je určiť pomocou sluchu poslednú hlásku v slove. (Tréning fonematického uvedomovania podľa Eľ Konina).

Hra na robotov – syntéza

Účelom hry je z počutých hlások poskladať dané slovo. Učiteľ rozpráva žiakom hlásky ako robot a na základe sluchu majú žiaci povedať celé slovo naraz. Napr. učiteľ hovorí p – e – s a žiaci odpovedajú pes. Postupuje sa od jednoduchšieho k zložitejšiemu. To znamená, že začíname s jednoslabičnými slovami a pokračujeme dvoj-, troj- a viacslabičnými slovami.

Hra na robotov – analýza

Táto hra je opakom hry Hra na robotov – syntéza. Zámerom tejto hry je, aby žiak povedal slovo ako robot (po hláskach) a ostatní žiaci majú uhádnuť aké slovo povedal. Opäť sa postupuje od jednoduchšieho k zložitejšiemu. Môžeme použiť viacero obmien:

  • slovo, ktoré hláskuje počuje;
  • hláskujeme slovo, ktoré je k dispozícii na obrázku – žiak si musí slovo správne vysloviť (nemá sluchovú oporu – dôležité u žiakov, u ktorých je diagnostikovaná dyslália);
  • slovo si musí sám vymyslieť.

Kúzlime s písmenkami

Cieľom tejto hry je poskladať čo najrýchlejšie dané slovo. Každý žiak dostane jednu kartičku s písmenom. Učiteľ zadá slovo napr. koník.  V čo najkratšom čase sa musia postaviť vedľa seba a v správnom poradí žiaci, ktorí majú takéto písmeno v ruke. Písmená ukážu spolužiakom a ostatní žiaci poskladané slovo prečítajú. Okrem orientácie v slove sa pri tejto hre precvičuje aj práca v kolektíve a orientácia v priestore.

Jazyková úprava: Bc. Michaela Dobrocká

Zdroj: http://www.virtualna-akademia.sk/aktivni/ucitelia/komunita/archives/965?fb_action_ids=4692673606413&fb_action_types=og.likes&fb_source=aggregation&fb_aggregation_id=246965925417366

Komentár bol odstránený

Začni písať komentár...

Odošli