• Prihlás sa
  • Registrácia nového člena
  • Získaj PLUSPRO
  • Odporúčame:  Mojasvadba.sk Modrastrecha.sk
  • Prihlás sa
  • Registrácia nového člena
  • Získaj PLUSPRO
Príspevky pre registrovaných používateľov sa ti nezobrazujú.
a uvidíš všetky príspevky!
anuska74
25. mar 2015
Zdravé aj nie 5 fotiek
anuska74
3. nov 2014
Varenie občas zdravo občas nie 13 fotiek
anuska74
27. aug 2014
Od 28.8 do 1.9 som na dovolenke. odpovedám na správy po príchode.
Zobraz celú správu
anuska74
12. feb 2014

Nerozpráva: Varovné signály, že má dieťa poruchu reči

dnes
 

Je s jeho rečou všetko v poriadku alebo treba zbystriť pozornosť? Všímajte si výslovnosť a koľko slov používa.

Zdá sa vám, že by sa vášmu drobčekovi už mal rozviazať jazýček, on však stále iba nezrozumiteľne bľaboce? Alebo rozpráva ostošesť, no nevyslovuje správne, hoci ho stále opravujete? Vývin rečí je zo všetkých oblastí osobnosti dieťaťa asi najindividuálnejší a presné rozmedzie, kedy má začať a odkedy už má rozprávať, viac-menej neexistuje.

Výstražné signály

Predsa len sú isté prejavy, ktoré vám napovedia, že treba vyhľadať odborníka. „Nie je na mesiac presne dané, kedy je s dieťaťom nutné vyhľadať logopéda, ale pridŕžame sa nepísaného pravidla, kedy rodičov informovať, že treba logopedickú pomoc,“ hovorí klinická logopedička Mgr. Helena Holičková. Prvým výstražným znamením je, ak vaše dieťa ani po treťom roku netvorí správne hlásku alebo ju netvorí na správnom mieste.

Druhým signálom je, ak v troch rokoch má problém zopakovať dlhé slovo alebo ho komolí a celkovo je jeho spontánna reč nezrozumiteľná pre okolie. Do tretice buďte v strehu, ak v štyroch rokoch dieťa nesprávne vyslovuje množstvo hlások a v piatich rokoch má s niektorými stále problém, napríklad s l alebo so sykavkami. „Ďalej je nutné vyhľadať odbornú pomoc logopéda, ak dieťa nemá potrebu komunikácie v druhom roku, ak používa menej ako desať zrozumiteľných slov a netvorí v tomto období žiadne dvojslovné kombinácie.

V treťom roku by už malo tvoriť jednoduché vety a porozumenie reči by nemalo byť lepšie ako rečová produkcia. Všeobecne platí, ak máte pochybnosti o správnom vývine reči svojho dieťaťa, je vhodné navštíviť logopéda a poradiť sa o otázke prípadnej intervencie,“ hovorí odborníčka. Ak sa nič zo spomenutého vášho drobca netýka, s veľkou pravdepodobnosťou uňho prebieha všetko normálne.

Radšej zbytočne ako neskoro

Rozhodne je lepšie, ak k odborníčke zájdete pri najmenších pochybnostiach. Je totiž rozdiel, ako sa dá napraviť reč u trojročného a, povedzme, šesťročného dieťaťa, keď už môže byť veľmi neskoro.

„Môj osobný názor po vyše dvadsiatich piatich rokoch praxe je taký, že by bolo vhodné prijať nejakú zákonnú smernicu, ktorá by určovala povinnú prehliadku u klinického logopéda po treťom roku života dieťaťa a predišlo by sa tak mnohým problémom. Rodič totiž často veľmi neskoro navštívi odborníka a aj samotná logopedická pomoc sa tak začne neskoro, čo sa často končí odkladom školskej dochádzky u dieťaťa,“ hovorí Mgr. Holičková. Nič teda nepokazíte, ak sa k logopedičke vyberiete čisto preventívne.

Trpezlivosť, trpezlivosť...

Na druhej strane, problémom môže byť, ak sa snažíte vývin drobca príliš urýchľovať nehľadiac na to, čo vzhľadom na vek naozaj dokáže. A to len preto, že podľa tabuliek alebo dieťaťa kamarátky by už čosi dávno mal vedieť. „Musíte byť vnímaví do maximálnej miery na úroveň komunikácie svojho dieťaťa.

Je vhodné nič neurýchľovať, ako je to dnes veľmi častým problémom – rodič chce, aby jeho dieťa už ako trojročné malo úplne čistú výslovnosť a úroveň spontánnej reči ako šesťročné. Často sa stretávam s tým, že rodičia už od dvoch rokov dieťaťa robia všetko pre to, aby dieťa používalo čistú hlásku r, čo sa však často končí práve problémom ‚francúzskeho r‘,“ vystríha logopedička.

Buďte trpezliví, aj ak vaše dietko už logopedickú ambulanciu navštevuje a neviete sa dočkať jeho prvého ozajstného r. „Sedemdesiat percent rodičov mi pri návšteve ambulancie položí otázku, kedy jeho štvorročné dieťa začnem ‚konečne‘ učiť r. Je až zarážajúce, ako mnohým rodičom nie je možné vysvetliť, že existuje určitá postupnosť,“ dodáva odborníčka.

Fyzické prekážky

Na to, aby váš drobček rapotal podľa príručky, musí mať v prvom rade v poriadku rečové orgány. Za nesprávnou výslovnosťou, komolením či šušlaním môžu byť rôzne anatomické zmeny – skrátená uzdička pod jazykom, medzierka medzi zubmi, nesprávne umiestnenie zubov, predhryz, ale aj ochorenia ako zápaly hrdla či časté nádchy.

„Všetko toto má priamy vplyv nielen na výslovnosť, ale aj na celkový rečový vývin dieťaťa. Zápal stredného ucha sa napríklad spája s tvorbou tekutiny v dutine stredného ucha, čo spôsobuje prechodnú poruchu sluchu.Ak ide o chronické zápaly stredného ucha, je táto porucha o to závažnejšia a dochádza aj k oneskorenému rečovému vývinu. Pri zápalových ochoreniach nosohltanovej mandle nemôže dieťa dostatočne dýchať cez nos, preto dýcha ústami a následkom toho môže byť fufňavá reč a poruchy dýchania. Vtedy zasahuje nielen otorinolaryngológ, ale aj foniater a ďalší lekári špecialisti,“ vysvetľuje logopedička.

Podľa nej, ak dlhodobo necháte dieťa dýchať ústami, zmení sa pokojová poloha jazyka a ten nebude tlačiť na horné podnebie. V dôsledku toho môže dôjsť k zmenám tvaru ústnej dutiny a postavenia zubov, čo opäť ovplyvňuje výslovnosť a spôsobuje jej poruchy.

„Často sa stretávam v praxi aj s problémom krátkej podjazyčnej uzdičky – frenuly. Ak je veľmi krátka, spôsobuje problém s niektorými hláskami, preto je vhodné chirurgicky ju upraviť, čo je veľmi krátky a nebolestivý zákrok. Aj postavenie zúbkov a zlý zhryz má nesmierny význam pre správnu výslovnosť. Napríklad pri zlom postavení zúbkov sú veľmi často nesprávne tvorené najmä sykavky, ale aj l, t, d, n,“ dodáva Mgr. Holičková.

Varovné signály:
  • v druhom roku dieťa nemá potrebu komunikácie, používa menej ako 10 zrozumiteľných slov a netvorí dvojslovné kombinácie
  • po treťom roku netvorí aspoň jednoduché vet y, porozumenie reči je lepšie ako rečová produkcia
  • po treťom roku netvorí správne hlásk u alebo ju netvorí na správnom mieste
  • v troch rokoch nevie zopakovať dlhé slovo alebo ho komolí, spontánna reč nezrozumiteľná pre okolie
  • v štyroch rokoch má množstvo nesprávne vyslovovaných hlások
  • v piatich rokoch množstvo nesprávne vyslovovaných hlások – napríklad l a sykavky c, s, z, dz, č, š, ž, dž
  • máte pocit, že zle počuje, neotáča sa za jasným zvukom
  • neplynulosť v reči pretrváva dlhšie ako 6 mesiacov, hovorí s námahou
Autor: Mamina/Dáša BALOGOVÁ
 
Čítaj celý článok