Používame cookies. Viac informácií tu.
Zavri
bienennest
2. dec 2016
1495 

Rady a tipy na prírodné cesty k podpore plodnosti, alebo čo robiť keď sa nedarí otehotnieť?

Časť 1 - Všeobecné rady

Počas čakania som sa vždy snažila získať čo možno najviac informacií o tom, ako môžem sama podporiť svoju plodnosť a tým zvýšiť šance na otehotnenie. Mala som pri tom dobrý pociť, že sa nemusím len nečinne prizerať ako sa nedarí ale môžem skúsiť trošku prírode napomôcť a tiež tým odpútať myseľ od tohto neustáleho kolotoča (každý mesiac snaženie, čakanie a nakoniec neúspech). Tak som sa rešeršovaním dopracovala k obrovskému množstvu informácii o tom, čo môže pomôcť a o tieto sa chcem teraz s vami podeliť, možno sa vám tiež niektorá rada zíde.

1) Zdravý životný štýl a dostatok spánku

Väčšina článkov o otehotnení začína radou, že treba viesť zdravý životný štýl pri snahe o otehotnenie. To však vie každá z nás. Čo sa však častejšie zabudne pripomenúť, že zdravý životný štýl nezahŕňa len zdravé stravovanie ale aj dostatok pohybu a spánku. Práve nedostatok spánku (menej ako 8 hodín denne), ktorý pozná minimálne každá, ktorá už má aspon 1 dieťa doma, môže zapríčiňovať veľké množstvo problémov od hormonálnej nerovnováhy až po absenciu ovulácie.

Tiež väčšina z nás nemyslí pri zdravom životnom štýle na elimináciu stresu. Avšak práve stres je u veľa žien spúšťačom zvýšenia hormónu prolaktínu (tento hormón produkuje telo normálne počas kojenia aby ochránil ženu pred otehotnením) a tak priamo bráni otehotneniu.

2) Hormonálna rovnováha

Ten najväčší podieľ na otehotnení majú naše hormóny. Preto je to aj jedna z prvých vecí, ktoré lekári skúmaju keď sa nedarí. Hormonálna rovnováha je však mnohokrát tažko dosiahnuteľná nakoľko ju narúša nespočetné množstvo faktorov, od chorôb (bežných či chronických), porúch štítnej žľazy (táto je absolútne najdôležitejší orgán, ktorý kontroluje všetky hormóny) až po reakcie tela na rôzne chemické látky, ktoré nás bežne obklopujú (chémia, ktorá sa pridáva do všetkých prostriedkov na upratovanie či v kozmetike). Samozrejme sa všetkým týmto vplyvom nedá vyhnúť ale je mimoriadne dôležité si zistiť, či sú hormóny v rovnováhe (to dokáže zistiť gynekológ pomocou krvných testov) a keď nie, snažiť sa podporiť hormóny, ktoré niesú v norme. Tuto zopár praktických rád:

  • celkovo treba znížiť konzumáciu cukru, nakoľko tento má negatívny vplyv na hormonálnu rovnováhu
  • na zníženie hormónu prolaktínu má priaznivý vplyv Maca (dá sa kúpiť vo forme prášku alebo tabletiek)
  • na zníženie hormónu estrogénu pôsobí obmedzenie kávy (táto môže spôsobiť nárast estrogénu); takisto čaj z ďateliny lúčnej pôsobí priaznivo na estrogén
  • na zvýšenie hormónu estrogénu pôsobí konzumácia potravín s obsahom fytoestrogénov (lúšteniny, brokolica, ľanové semiačka)
  • na zvýšenie testosterónu (zaujímavé hlavne pre mužov) pôsobí priaznivo zinok

Veľmi prospešná bylinka pre cyklus a celkovo na podporu plodnosti je tiež Agnus Castus (jahňací extrakt). Viac o ňom si môžete prečtať tu - https://www.modrykonik.sk/blog/bienennest/article/prirodne-lieciva-bylinky-na-podporu-pl-mktisu/

Celkovú podporu cyklu a tým aj zvýšenie šance na otehotnenie (v prvom rade u žien s PCO) má poskytovať tiež liek Infolic, existuje k tomu veľké mnoštvo diskusii, napríklad táto https://www.modrykonik.sk/forum/ideme-na-to/ostali-ste-tehotne-vdaka-inofolicu/

3) Podpora prvej a druhej menštruačnej fázy

vrámci homeopatických liekov existuje:

Oba lieky sa používajú dvakrát denne, 5 guličiek treba rozpustiť pod jazykom.

Taktiež existujú zmesky byliniek na tzv. cyklusové čaje, ktoré sa dajú kúpiť už namiešané alebo vám ich môžu namiešať v lekárni. Z tých najznámejších byliniek odporúčam čaj z:

  • Alchemilka lekárska (počas celého cyklusu)
  • Maliník (v prvej časti cyklusu)
  • Kapsička pastierska
  • Majorán
  • Rozmarín

Viacero informácii o bylinkách vhodných pre ženy nájdete tiež v tomto článku: https://www.modrykonik.sk/blog/bienennest/article/prirodne-lieciva-bylinky-na-podporu-pl-mktisu/ 

4) Vitamíny a rastliny podporujúce plodnosť

  • Vitamin D – podporuje fukciu vaječníkov
  • Vitamín B – podporujú životaschopnost spermií
  • Vitamín C – podporuje vstrebávanie kyseliny listovej
  • Vitamín E mit Selén- denne by sa malo konzumvať 15 mg Vitamínu E, Selén podporuje jeho vstrebávanie
  • kyselina listová – absolútne nevyhnutná pre zdravý vývoj plodu
  • Vitamin B6/ Pyridoxín – má priaznivý vplyv na predĺženie luterálnej fázy
  • Zinok – má vplyv na dozrievanie vajíčok a tiež podporuje plodnosť u mužov, denne by sa malo konzumvať 10 mg

Aby sme získali tieto vitamíny a mineráli prírodne odporúča sa stravu obohatiť o nasledovné potraviny:

  • Avokádo – obsahuje veľké množstvo vitamínu E
  • Rybí tuk – obsahuje Omega 3 (dá sa kúpiť aj vo forme tabletiek, pre všetkých čo nemajú radi jeho chuť), tiež vitamín D
  • Včelia materská kašička (to je extrakt z medu- dá sa kúpiť tekutý alebo vo forme tabletiek)
  • Bio kokosový olej- http://www.fertility.sk/sk_SK/plodnost-a-zdravie/kokosovy-olej.html
  • Olej z tekvicových semiačkov – obsahuje veľa vitamínov B a omega kyseliny - http://biocare.sk/zdrava_vyziva/clanok/zdrave-tekvicove-semienka
  • plnotučné mlieko a vaječný žĺtok – veľké mnoštvo vitamínu D
  • Orechy – bohaté na omega-3 mastné kyseliny (DHA, ALA, EPA)
  • Vločky – prírodný zdroj vitamínu B
  • Kapusta, ružičkový kel, kaleráb – znižujú estrogén
  • cesnak – pomáha zvyšovať hladinu testosterónu, u žien znižuje riziko potratu
  • mrkva - má blahodárny účinok na slezinu, ktorá je dôležitá pre plodnosť
  • klíčky, ořechy, sója a rastlinné oleje – zdroj vitamínu E

5) Cvičenie

Najznámejšie sú cviky Ľudmily Mojžišovej. Zopár základných cvikov nájdete tu - http://archiv.ihned.cz/c1-13380630-deset-cviku-podle-ludmily-mojzisove-k-posileni-zad

Taktiež Pilates a Joga majú priaznivý vplyv na otehotnenie. Vrámci Jogi existuje aj rada špeciálnych cvičení pre ženy, takzvaná hormonálna Joga. Pár cvikov nájdete tu - http://casprezeny.azet.sk/clanok/101893/zazrak-pre-zenske-zdravie-vyskusajte-hormonalnu-jogu

Takisto majú plodnosti napomáhať dychové cvičeniahttp://www.fertility.sk/sk_SK/terapie/dychacie-cvicenia/

A na záver sa odporúča májska masáž brucha ako podpora plodnosti - http://www.fertility.sk/sk_SK/terapie/mayska-masaz-brucha.html (videa sa dajú nájsť aj na YouTube)

Určite som tým nevyčerpala všetky informácie o tom, čo môže pomôcť k zvýšeniu plodnosti ale dúfam, že som poskytla aspoň dobrý základný prehľad. Samozrejme, že sa nedá uplatniť všetky tieto rady, avšak mnohé sa dajú integrovať do bežného života (napríklad namiesto čierneho čaju piť bylinkový z alchemiky, pri varení zas objaviť častejšie lušteniny alebo mrkvu či cesnak, do kávy si pridať 1 čl kokosového oleja, pri ceste autom z roboty urobiť 5 min. dychové cvičenia, večer si zacvičiť hormonálnu jogu a pred spaním ešte pekne pomasírovať brucho májskou masážou 🙂...).

Každý deň robíme stovky rozhodnutí, ide len o to sa rozhodnúť pre tie správne veci, teda také, ktoré nám môžu v túžbe po tehotenstve napomôcť.

Držím všetkým snažilkám palce nech úspešne dôjdu do cieľa.

Ďalšie zaujímavé informácie sa dozviete tiež na týchto stránkach:

http://www.fertility.sk/sk_SK/plodnost-a-zdravie/superpotraviny-pre-plodnost.html

https://fertilomat.com/cs/plodnost-strava

http://cs.wikihow.com/Jak-zv%C3%BD%C5%A1it-hladinu-estrogenu

http://fibromyalgik.webnode.cz/news/potraviny-s-vysokou-urovni-estrogenu-/

http://www.impotent.sk/tipy-ako-zvysit-hladinu-testosteronu/

http://www.mamaaja.cz/ActiveWeb/Article/3653/probudte_svou_plodnost.html

http://www.fertility.sk/sk_SK/plodnost-a-zdravie/zinok.html

http://najmama.aktuality.sk/clanok/224545/ovulacia-a-zensky-cyklus-iicast/

https://www.faminino.de/zyklustee/

Začni písať komentár...

Odošli