Používame cookies. Viac informácií tu.
Zavri
dandy557
12. apr 2017
7062 

Ako rýchlo, zdravo a chutne pripraviť deťom desiatu?

Každé ráno v zhone natriete chlieb s maslom a "capnete" na to šunku, strčíte dieťatu desiatu do tašky a bežíte s ním najprv do školy, potom do práce. Našli ste sa v tom aj vy? Chcete to zmeniť a vašim deťom pripraviť konečne niečo iné? Možno, že si odteraz budete musieť nájsť viacej času na prípravu - napríklad pripraviť desiatu už večer. Rozhodne to však stojí za to. 

Stereotypná strava dieťaťu škodí 

Dieťa pre svoj zdravý rast a vývin potrebuje dostatok živín, vitamínov, minerálov, ale aj zdravých tukov. Ako sa hovorí, všetkého veľa škodí a pokiaľ je v jedálničku dieťaťa príliš veľa pečiva, najmä toho bieleho, môže to dopomôcť k zvýšeniu hmotnosti, najmä ak nemá dostatočný pohyb. Navyše sa môže stať dieťa intolerantné na druh potraviny, ktorú príliš často konzumuje - v prípade "chleba s maslom a šunkou" to môže byť napríklad lepok, nehovoriac o tom, že ak je šunka údená, taktiež to veľa prospechu neprinesie. 

Prečo je desiata pre dieťa tak dôležitá? 

Dieťa má v porovnaní s dospelým menší žalúdok a preto nevie skonzumovať toľko množstva jedla naraz. Preto by dieťaťu mali byť podávané menšie porcie častejšie- ideálne sú 3 hlavné jedlá a 2-3 doplnkové porcie. Školopovinné deti, ktoré doobeda podávajú najväčšie psychické výkony, by mali v tomto období dňa skonzumovať 60-65% celodenného množstva stravy, pričom desiata by mala tvoriť asi 10-15%. 

Čo by mala taká desiata obsahovať a čo nie?

Ideálna desiata by mala obsahovať vyvážený pomer všetkých základných výživových prvkov ako sú komplexné sacharidy pre dobrú činnosť mozgu, zdravé tuky, bielkoviny, vitamíny, minerálne látky a vlákninu, ktorá je nielen prospešná pre trávenie, ale aj zasýti na dlhšiu dobu. Preto ak pečivo, radšej celozrnné, v bielom sa nenachádzajú podstatné živiny a už spomínaná vláknina. Súčasťou každého jedla by mal byť kúsok ovocia či zeleniny. Dôležitou zložkou detskej výživy sú bielkoviny, ktoré nájdu napríklad v ovsených vločkách, rybách alebo vajci či v jogurte. Pozor na vysoký obsah soli v potravinách, ideálne je vôbec pokrm pre dieťa nedosoľovať soľou navyše, ak predsa, tak iba trochou morskej soli. Dôležitý pre deti je aj pitný režim, najlepšie piť čistú nesladenú vodu alebo ovocné šťavy. Podľa veku, váhy dieťaťa a miery športovej aktivity sa odporúčané množstvo vody pohybuje od 1,5 litra do 2,5 litra denne. 

Smoothies

V dnešnej dobe sa veľmi populárne stali takzvané "smoothies". Je to najmä preto, že sú veľmi ľahko pripraviteľné, ovocie ako hrušku, jablko či hrozno môžete zmiovať aj so šupkou. Na trhu je veľa "smoothie makerov", ktoré si môžete zadovážiť do vašej domácnosti, ale postačí vám na to aj obyčajný mixér alebo ručný mixér. Výhodou smoothie nápojov je, že ich v prenosnej fľaši môžete zobrať kamkoľvek a taktiež fakt, že na rozdiel od ovocných a zeleninových štiav sa zmixuje celý kus zeleniny alebo ovocia, takže dieťa nepríde o živiny a vitamíny, ktoré sú napríklad v šupke ovocia a sú hustejšie, takže sú od smädu, ale aj hladu. Smoothies musia mať dve zložky: tekutú, kde môžeme použiť vodu, mlieko alebo rastlinné mlieko (podľa kombinácie ostatných surovín) a tuhú- ovocie a zelenina. Je veľmi vhodné pridať do smoothie ovsené vločky, chia semienka alebo kokos či avokádo, aby sa dieťa zasýtilo na dlhší čas.

Jogurt 

V obchodoch máte možnosť kúpiť rôzne druhy jogurtov od rozmanitých značiek, ktoré vás budú lákať svojimi etiketami. Nedajte sa však zlákať reklamou, väčšina z nich obsahuje množstvo konzervantov a jogurty s príchuťami prudko zvýšia u dieťaťa glykemický index. Čím viac prísad jogurt obsahuje a čím dlhšia je doba spotreby, tým sa kvalita jogurtu znižuje. Preto pri kúpe jogurtu voľte radšej jogurt biely, prípadne grécky biely jogurt alebo sójový jogurt bez príchutí. Čo však v prípade, že obyčajný jogurt vašim deťom veľmi nechutí? Máme pre vás skvelý tip, ako to zmeniť.

Jogurt s ovocím v zaváraninovom pohári

  • biely jogurt
  • banán
  • kiwi/jahody/čučoriedky/maliny
  • med
  • chia semienka

Jogurt prichystajte večer deň vopred, aby chia semienka stihli "nabobnať". Jogurt zmiešajte s medom podľa chuti, očistite ovocie. Banány pokrájajte na kolieska, ostatné ovocie na menšie kúsky. Do menšieho zaváraninového pohára potom vrstvite: banán, jogurt, chia semienka, ovocie podľa výberu, jogurt a na záver chia semienka. Nielenže bude desiata skvele chutiť, ale ešte aj výborne vyzerať. 

Pečivo

Ako už bolo spomínané, naozaj treba dbať na pečivo z kvalitnej múky, najlepšie, ak si ho upečiete sami doma. Avšak už aj v obchodoch máme okrem "nezdravého" bieleho pečiva z rafinovanej múky, ktorá je zbavená živín, produkty z ražnej múky, bielkovinový či ražný chlieb. S čím pečivo kombinovať, aby deti zasýtilo na ešte dlhšiu dobu? Vhodné sú nátierky z tvarohu,cottage cheese, avokádo alebo arašidové maslo. 

Netradičný hamburger nasladko  

  • banán 
  • kvalitné arašidové maslo
  • celozrnná kaiserka

    Kaiserku si rozkrojíme napoly a obe časti potrieme arašidovým maslom. Píšeme "kvalitné", pretože na trhu sa objavujú aj arašidové maslá, ktorých hlavnou prísadou je soľ a olej. Na jednu časť kaiserky poukladáme ošúpaný, na kolieska nakrájaný banán. Spojíme obe časti a máme vynikajúci "hamburger" na sladko.

Aká je obľúbená desiata vašich detí? Podeľte sa o ňu v komentároch!

Foto: pixabay.com, pexels.com