emma_932
16. feb 2015

Ako si privyrobiť popri materskej - 2. časť

Sú ľudia, ktorí vám predajú aj „teplú vodu“. Sú ukecaní, spoločenskí, majú kopec známych a kontaktov, a neustále získavajú nové a nové kontakty. Sú z nich perfektní obchodníci, sú úspešní trebárs aj v MLM biznise - ak to robia seriózne. Pozor! Nehovorím teraz o tých zúfalcoch, ktorí sa snažia predať za každú cenu a z každého ich slova cítiť túžbu zarobiť. Ale o skutočných extrovertoch, ktorým sa darí vďaka širokému okruhu kontaktov a schopnosti predávať.

Ak patríte medzi nich, ani nemusíte ďalej čítať, určite sa vám výborne darí, o prácu nemáte núdzu. Nuž, ale ja už také šťastie nemám. Nehovorím, že som úplný introvert, ktorý pred dvomi ľuďmi už neotvorí pusu, ale že by som bola mimoriadne spoločenská, tiež nemôžem tvrdiť. A to už pomaly desať rokov fungujem v reklame, kde sú komunikácia aj kontakty veľmi dôležité.

Pre nás všetkých, ktorí nedisponujeme hromadou kontaktov a darom predávať teplú vodu, je výborným riešením online marketing. Ako som už napísala v predchádzajúcom článku, žijeme v treťom tisícročí, ľudia hľadajú služby aj tovar na internete. Tak prečo to nevyužiť?

Vyrastala som na malej dedine, kde každý každého poznal /no áno, malo to aj svoje nevýhody :D /, ale keď sa nám pokazila telka, volali sme uja Števa /mimochodom ocka môjho spolužiaka/, na zabíjačku jednoznačne uja Fera /ocka bratovej spolužiačky/, šaty nám opravovala /a krásne šaty šila!/ teta Evka /mamka dievčaťa, ktoré som nepoznala :D / a keď neštartovala škodovka, prišiel ujo Jano.

Toto dnes /bohužial/ vystriedal facebook, linkedin, twitter, ale aj modrýkoník.  Často sme si anonymní a dominujú virtuálne priateľstvá a známosti. Verím tomu, že napriek tomu všetkým nám ešte zostalo zopár – tých najlepších – kamarátov, s ktorými si občas sadneme pri víne, a môžeme ísť rovno na výhody, ktoré prináša virtuálny svet pre biznismamky ;)

  1. Pre váš biznis stačí virtuálny priestor, ktorý je oproti klasickému prenájmu neporovnateľne lacnejší. Potrebujete prakticky len priestor pre svoj web, či blog, čo predstavuje do 20 eur ročne.
  2. Môžete začať podnikať viac-menej bez rizika, do podnikania nevkladáte okrem svojej práce žiadne alebo minimálne finančné prostriedky.
  3. Ak nie ste extrovert, o akom píšem v úvode článku, bude pre vás jednoduchšia  komunikácia cez internet /blog, maily, skype a pod./, nemusíte sa trápiť s face to face komunikáciou. Aj odmietnutie je v takomto prípade znesiteľnejšie .

Ako budovať svoju značku?

Ak používate internet, ste registrované na sociálnych sieťach, urobili ste prvý krok k vytvoreniu svojho brandu, teda svojej značky. Určitým spôsobom sa tam totiž prezentujete, zdieľate svoj názor, svoje pocity a ľudia vás istým spôsobom vnímajú, určitým spôsobom si vás zapíšu, zapamätajú. Vaša práca je priebežne budovať svoju značku.  Čo k tomu budete potrebovať?

1.   Profil na sociálnych sieťach – Facebook, LinkedIn, Twitter, kľudne aj Modrý koník ;)

2.    Blog alebo vlastná webstránka  - Začnite sa venovať  téme, ktorá vás zaujíma – či už na verejnom blogu /táto možnosť je zadarmo, takže okrem vlastnej práce naozaj nepotrebujete iný kapitál/ alebo na vlastnej webstránke.  Mnohí majú pocit, že vlastná stránka je drahá záležitosť, veď treba zaplatiť priestor na webe /okolo 20 € ročne/, treba platiť človeka, ktorí sa o to stará a títo veru nebývajú lacní. Nuž pravda je taká, že ak ste ochotné venovať tomu trochu času, trochu si to naštudovať, tak to zvládnete aj samé. Môj obľúbený editor je wordpress, kde vytvoriť a editovať webstránku zvládne naozaj každý.

Poviete si, že to vyzerá jednoducho? Ono je to naozaj jednoduché ;)

 Čo, keď mám hotovú stránku, resp. založený blog? Tak s tým pracujte. Každý, každučký deň. Keď dieťatko spinká /ten môj od 1,9  roka nespal cez deň vôbec a prežili sme to – obaja/. Píšte články, pýtajte sa svojich zákazníkov na ich názor, pridávajte zaujímavosti, informácie o svojej službe/produktoch, pravidelne aktualizujte obsah aby sa zákazníci vracali. A motivujte ich k nákupu. Ponúknite im niečo. Najklasickejšia klasika je zľava alebo malý darček k nákupu, a áno, stále to funguje. Ale môžete pridať aj inú hodnotu, napr. vzdelávajte ich, dajte im niečo zo svojich skúseností, tipy z praxe. Môžete nájsť partnerov a pribaliť k nákupu ich vzorku a naopak, aj oni môžu posielať referencie na vás. Ani vizitka nemusí byť klasická 9x5 cm, zapojte svoju fantáziu, inšpirujte sa a pridajte tam aj motto firmy. A nezabudnite využiť zadnú stranu vizitky, pridajte tam niečo užitočné, aby ju ľudia nevyhodili, ale naopak, brali ju stále do rúk.

Aby sa ľudia dostali na vašu stránku, budete sa musieť zoznámiť aj s ďalšími nástrojmi ako sú kľúčové slová, SEO, online inzercia /napr. google adwords/ Tej inzercie sa nemusíte zľaknúť, nemám na mysli inzerciu v Eve na druhej strane obálky za 7000 eur, pri PPC /pay-per-click/ platíte len za reálnych návštevníkov, a je to len pár centov na zákazníka. Dá sa nastaviť aj celková suma, ktorú chcete investovať.

3.   Portfólio – nebuďte zbytočne skromné. Pochváľte sa svojou prácou a výsledkami.  Či už chcete podnikať  alebo sa zamestnať, musíte sa predať. Mnohí napíšu do životopisu frázu „mám 5 ročné skúsenosti so zákazníckym servisom“. Lenže toto píše každý, toto vás neodlíši od ostatných. Napíšte konkrétne výsledky, pre koho ste pracovali, na akých projektoch, môžete pridávať fotky, videá, prípadové štúdie.

4.  Mailová adresa – seriózna. Nie macicka2157 a evuska563 ale meno.priezvisko!

Mamičky, ktoré sa chcete po „materskej“ vrátiť do práce alebo si hľadať novú prácu, dávajte si pozor aby ste „nevypadli“ z práce na 4-5-6 alebo viac rokov. Občas môžete zobrať nejakú menšiu prácu, zapojiť sa do nejakého projektu, alebo aj napísať nejaké články, názory týkajúce sa vašej práce.  Budete mať neporovnateľne atraktívnejší životopis bez niekoľkoročnej pauzy a budete stále v obraze.

Tak hor sa  do budovania svojej značky. Nabudúce si napíšeme čo-to o marketingu. Lebo bez toho to nepôjde.

Najskôr musíme mať nápad/službu/produkt, ktorý je v niečom iný, ako konkurencia. Jedinečnosť je dôležitá pri budovaní a propagovaní vlastnej značky. To, čím sa odlišujeme, musíme odprezentovať ako našu hlavnú výhodu.

Ak budeme robiť niečo, čo robia všetci ostatní, položme si objektívnu otázku: prečo by ľudia kupovali práve náš produkt alebo službu?

Čiže - dobrý nápad nepotrebuje toľko financii a času na svoju propagáciu. Kdežto tuctový "nápad" vám prinesie nejaké peniaze iba ak do neho veľa času a peňazí nalejete.

Takže baby, ak nemáte niečo, s čím sa môžte odlíšiť, opatrne s tým podnikaním. Hlavne v MLM sfére. Aby ste nevyšli na psí tridsiatok. Počiatočné náklady na váš biznis by sa vám nemuseli vrátiť.

25. feb 2015

@monca1982 Monči, nie je to tak.
1. zoberme si, že 50 mamičiek si teraz povie, že si vybuduje online podnikanie. vedela by si z brucha povedať 50 nápadov, čo ešte nie je na trhu? ja nie. musia sa odlíšiť inak - zákazníckym servisom, reklamou, celkovým prístupom.

2. počula si už o skalkových plotoch? je to alternatíva k betónovým plotom. totiž v BA a na okolí sa predávajú /a ľudia ich kupujú/ mini pozemky, kde sa ti zmestí dom a to je tak všetko. tak si môžu vybrať, že keď sedia na terase, či kukajú na čistý betón alebo skalkový plot, kde je milión kvitnúcich rastlín /ktoré sa im do záhrady nezmestia/. že je to super nápad? robí to môj muž, neponúka to nikto iný, už sa to objavilo aj v rôznych časopisoch /sami sa mu ozvali/. vieš koľko takých plotov urobil/predal? ani jeden. záujemcov je dosť, no k realizácii ešte nedošlo. takže "netuctový" nápad ti nič nezaručuje.

k tomu MLM. ak to niekto robí seriózne, nevidím v tom problém. sama som v dvoch firmách, aktívne to síce nepredávam, ale mne osobne veľmi pomohli, vyriešili problémy, ktoré u mňa trvali roky a drahé výrobky a lekári nepomáhali. jednoducho systém MLM kazia neschopní a dotieraví predajcovia a zopár podvodníkov.

25. feb 2015

Ahoj no je MLM do ktorého nemúsíš vraziť peniaze za podnikanie, online -referenčné podnikanie , platíš iba za produkty,ktoré užívaš..to je rozdiel a veľký.

26. feb 2015

@blue99 Referenčné podnikanie vôbec netuším čo je. Ani google mi nič nevyhodil. 🙂

27. feb 2015

Začni písať komentár...

Odošli