Používame cookies. Viac informácií tu.
Zavri
katjanka
2. aug 2017
187 

Ani v tehotenstve sa nemusíte prestať hýbať! Stačí pamätať na niekoľko zásad

Tehotenstvo nie je choroba, aj keď má k nemu mnoho ľudí tendenciu tak pristupovať. Pre mnoho budúcich mamičiek je to však len výhovorka, prečo stráviť najbližšie mesiace na gauči pred telkou. Vedzte však, že ani vy sa po tom, čo sa na teste objavia dve čiarky, nemusíte vzdať svojich koníčkov. Ak medzi ne patril práve šport, fitness či akýkoľvek iný pohyb, nemusíte hneď automaticky so všetkým skoncovať.

Zrejme budete vo svojom okolí počúvať reakcie typu: „Ale vieš predsa, že to by si nemala... Teraz, keď si tehotná!“ Ak však pristupujete ku sebe aj ku vyvíjajúcemu sa dieťatku zodpovedne a racionálne, existuje množstvo vecí, ktoré môžete naďalej praktizovať. Stačí sa riadiť niekoľkými základnými zásadami.

Počúvajte vlastné telo

  • Tak, ako každé tehotenstvo je iné, dokonca aj každý deň počas toho vášho tehotenstva, môže byť iný. Raz prekypujete energiou a ani poriadne neviete, že ste v druhom stave, inokedy ledva vstanete z postele a nič sa vám nechce. Preto sa počas tehotenstva do ničoho nenúťte. Zvykli ste trénovať 5 či dokonca 6-krát týždenne, no teraz vám stačia sily na maximálne 3 tréningy? Nič sa nedeje! Dôležité je, že sa počas cvičenia cítite dobre a po cvičení ešte lepšie!

Zbohom nebezpečenstvo

  • Zvykli ste lyžovať na snehu či na vodných lyžiach, korčuľovať či loziť po strmých kopcoch? Existujú športy, ktoré nie sú počas tehotenstva práve najbezpečnejšie, a s tými by ste si mali dať, logicky, na najbližšie obdobie pauzu. Akýkoľvek šport, kde hrozí riziko pádu, nie je vhodnou voľbou. Stále však existujú športy, ktoré zvládnete aj počas tehotenstva. Naháňanie výškových metrov môžete vymeniť za lesnú turistiku, lyže za bežky, vodné lyže za pravidelné plávanie, jogging za rýchlu chôdzu.

Pozor na brušné svalstvo

  • Pre mnohé ženy je tzv. drogou návšteva fitness centra. Dvíhanie činiek a posilňovanie svalov na strojoch už nie je vyslovene mužskou záležitosťou. Ak ste teda holdovali silovým tréningom, môžete s nimi pokračovať aj počas tehotenstva. Je však dobré ubrať zo záťaže (približne na 60%), obmedziť alebo úplne vynechať cviky, kde primárne zapájate brušné svalstvo, ako aj cviky, pri ktorých hrozí pád (výskoky a pod.).

Je to najmä o zvyku

  • V tehotenstve sa neodporúča začať intenzívne cvičiť či športovať, ak ste doteraz boli skôr „gaučosed“. Ak ste však pohyb milovali a pravidelne si ho dopriali, v tom prípade je vaše telo na neho zvyknuté a nebude to pre neho taká záťaž. Ak ste sa aj doteraz nehýbali, no počas gravidity by ste radi začať, nič nie je stratené. Začnite však zjemna, ideálne nejakými ľahkými a pravidelnými tehotenskými cvičeniami. Na internete nájdete množstvo inšpirácie. Obľúbená je tehotenská kalanetiky, jóga či pilates.

Každý trimester je o čosi iný

Váš tréning sa môže meniť aj v závislosti od stupňa tehotenstva. Prvý trimester je pre mnohé ženy náročný, a to obzvlášť kvôli „ranným“ žalúdočným nevoľnostiam a nedostatku energie. Ak sa teda necítite dobre, zvoľnite tempo a počkajte si na obdobie, keď sa vaše telo s novým stavom vysporiada.

Druhý trimester je zas pre väčšinu žien tým najpohodovejším. Organizmus si zvykol  na zmeny, ktoré sa v ňom udiali, bruško začína rásť, no ešte vás neobmedzuje v pohybe. Práve tieto mesiace môžu byť najvhodnejšie na aktivity, ktoré obľubujete.

Mnoho tehuliek sa neprestáva hýbať až do konca tehotenstva, aj keď v pokročilom štádiu je potrebné svoje pohybové aktivity prispôsobovať. Nezabúdajte počas akéhokoľvek cvičenia dostatočne piť. Rovnako dodržiavajte pitný režim aj pred a po cvičení. Pozor si dávajte aj na prílišné zadýchanie sa. Vždy by ste mali byť schopná počas pohybu plynule hovoriť. Ak strácate dych, spomaľte! Medzi cvičeniami či počas športu si doprajte dostatočné prestávky. Ak vám je cvičenie akokoľvek nepríjemné, pociťujete bolesť či závrate, okamžite prestaňte. 

Nie je to o prekonávaní sa

Pamätajte na zásadu, ktorú pripomínajú mnohí fit tréneri a trénerky – pohyb v tehotenstve nemá byť v žiadnom prípade o snahe prekonávať samu seba, snažiť sa dosiahnuť nové rekordy či zhodiť kilá. Na to budete mať dosť času opäť po pôrode. Veľa zaujímavých rád sa môžete dozvedieť od slovenskej fitness trénerky, ktorá sama cvičila až do konca tehotenstva, a to čakala dokonca dvojičky.

Cvičenie v tehotenstve je najmä o tom, aby ste sa cítili fajn, aby vaše svaly neochabli a aby ste zbytočne nenabrali extra kilogramy, ktoré sa neskôr môžu podpísať pod ďalšie zdravotné problémy. Pravidelné cvičenie dokáže pozitívne pôsobiť napríklad na bolesti chrbta, ktoré sa s postupujúcou graviditou tak radi objavujú. Zároveň vás pravidelné cvičenie dokáže lepšie pripraviť na pôrod aj na obdobie po pôrode.

Je väčšia pravdepodobnosť, že práve po pôrode bude váš organizmus schopnejší rýchlejšie sa „dať dokopy“. No a v neposlednom rade – zdravý životný štýl a aktívny pohyb počas tehotenstva má kladný vplyv aj na vaše dieťatko. Nielenže vy naberiete počas cvičenia silu, pozitívnu energiu a váš organizmus sa krásne prekysličí. To všetko predsa pocíti aj ten malý drobec, ktorý vo vás rastie.

Tento text píšem v 36tt, keď naďalej pravidelne približne 4x týždenne cvičím - s vlastnou váhou, fitloptou aj s činkami, a chodím na pravidelné hodinové prechádzky. Ešte mesiac pred otehotnením som zabehla polmaratón a počas niekoľkých mesiacov pred otehotnením sa mi konečne podarilo výraznejšie schudnúť - vďaka pravidelnému pohybu a zdravším stravovacím návykom. Práve preto som sa počas gravidity svojich koníčkov nechcela vzdať. Veľa som o cvičení v tehotenstve študovala a aj vďaka tomu, že priebeh môjho tehotenstva bol bez akýchkoľvek zdravotných komplikácii, sa mi podarilo udržiavať vo forme. Jogging som vymenila za chôdzu a turistiku (beh mi nebol príjemný), naďalej som však zostala verná silovému tréningu (s menšími váhami ako pred otehotnením a s vylúčením cvikov, pri ktorých sa zapieram bruchom). Aj keď sa mnoho krát, najmä s rastúcim bruškom, do cvičenia musím tak trochu "nútiť", ženie ma ten úžasný a skvelý pocit, ktorý počas aj po cvičení mám. 

Zdroj foto: pixabay

#tehotenstvo #cvicenie_sport

    Odporúčame