Používame cookies. Viac informácií tu.
Zavri
katjanka
24. apr 2017
56 

Prečo trpíme jarnou únavou a ako s ňou zatočiť?

Túžite si príchod jari užívať plnými dúškami, no kazí vám to tak neobľúbená jarná únava? Zistite, prečo sa vlastne rok čo rok vracia a ako s ňou účinne zatočiť.

Súboj hormónov v tele

Jarná únava je väčšinou prechodný stav vyvolaný zmenou ročných období. Nejde o chorobu, skôr o súboj hormonálnych zmien v organizme.

V zimných mesiacoch je úplne prirodzene cítiť sa mierne depresívne. Dni sú krátke a stmieva sa veľmi skoro. Vášmu organizmu preto chýba dostatok serotonínu, hormónu, ktorý v našom tele vyvoláva pocit šťastia a spokojnosti. Kormidlo v tom čase preberá iný hormón - melatonín, tzv. hormón spánku. S príchodom jari sa pôsobenie týchto dvoch chemických látok v tele mení. Organizmus si musí zvykať na hormonálne zmeny, čo sa prejavuje práve poklesom energie a pocitom zvýšenej únavy.

Poznajú to mnohí

Raz za čas to príde na každého. Za oknami je krásne slnečné ráno, no vy sa ledva vytrepete z postele. Oči sa vám zatvárajú počas celého dňa. Máte pocit, že vaša hlava váži prinajmenšom tonu. Bolia vás svaly i kosti, napriek tomu, že ste včera nepraktizovali žiaden namáhavý šport či inú fyzickú aktivitu. Neviete sa dočkať večera. Poradíme vám niekoľko jednoduchých tipov, ako môžete tohtoročnú jarnú únavu ľahšie prekonať. 

  • Doprajte si dostatok kvalitného spánku

Vaše telo sa prebúdza po namáhavej zime a opäť sa zoznamuje so slnečnými lúčmi a vitamínom D. Kým si organizmus zvykne na to, že zima sa skončila, istý čas to trvá. Doprajte si preto práve v tomto období dostatok spánku. Neponocujte zbytočne pred telkou. Pomôcť vám môže, ak sa večer do postele uložíte a ráno opäť vstanete v približne rovnakom čase. Takisto odporúčame vytvoriť si v spálni kvalitné podmienky na spánok. Izba by mala byť tichá a vyvetraná, v posteli by sme už nemali pozerať telku či "scrollovať" v mobile.

  • Dobite sa energiou vonku

Vymeňte monitor počítača či televízor za prechádzku vonku. Už 10-minútový pobyt na čerstvom vzduchu dokáže urobiť zázraky. Telo potrebuje načerpať energiu zo slnečných lúčov. Ak budete celý deň zavretá medzi štyrmi stenami doma či v kancelárii, s jarnou únavou tak ľahko nezatočíte. A keď už budete na čerstvom vzduchu, nezabudnite sa ho poriadne nabažiť. Ako? No predsa poriadnym hlbokým a uvedomelým dýchaním! Pomôže vám to načerpať potrebnú energiu.

  • Hýbte sa

Posedenie na čerstvom vzduchu s priateľmi či rodinou môže byť efektívne. No ešte viac vám s jarnou únavou pomôže zatočiť aktívny pohyb. Urobíte tak niečo pre svoje telo i ducha. Rozhýbte sa! Doprajte si dlhšiu prechádzku, choďte si zahádzať freesbee, vytiahnite bicykel alebo korčule, vyberte sa na túru do lesa. Doma pred telkou vytiahnite karimatku a poriadne sa ponaťahujte. Zacvičte si s váhou vlastného tela, prípadne s ľahšími závažiami. Stuhnuté svaly vám budú obzvlášť vďačné a verte nám – po cvičení sa nebudete cítiť unavené, práve naopak.

  • Zamyslite sa nad svojim jedálničkom

Na to, ako sa cítite, má veľký vplyv naša strava. Možno väčší, než si mnohí z nás myslia. Zlé stravovacie návyky sa takisto môžu podpísať pod jarnú únavu. Jedzte v menších množstvách, zato častejšie. Nevynechávajte raňajky. Zaraďte do svojho jedálnička ľahko stráviteľné produkty, veľa čerstvej zeleniny a ovocia. Zamerajte sa najmä na sezónnu zeleninu z domácej produkcie - reďkovky, cibuľka, medvedí cesnak či prvý šalát sú plné cenných vitamínov a látok, o ktoré ste boli v zime ochudobnení. Počas celého dňa majte po ruke nejakú zdravú maškrtu, ako prvú pomoc, keď sa dostaví hlad. Pomôže vám to udržať hladinu cukru v krvi v rovnováhe, čo zabráni pocitu únavy a vyhnete sa tak nárazovému jedeniu, ktoré môže organizmus ľahšie zaťažiť.

Zdroj foto: shutterstock
#jarna_unava #zdravie