Používame cookies. Viac informácií tu.
Zavri
    Príspevky pre registrovaných používateľov sa ti nezobrazujú.
    lolinkamaminka
    24. nov 2012    Čítané 0x

    Čo nejesť do roka

    Stručný zoznam toho, čo sa neodporúča podávať deťom pred ukončením prvého roka života. 

    Milé mamičky, je to výsek z odborného článku, nemám to z vlastnej hlavy, preto sa prosím ZDRŽTE komentárov že SO MNOU nesúhlasíte. Zoberte si z toho poznatky, ktoré Vám môžu pomôcť 🙂 Samozrejme ak viete o ďalších potravinách nevhodných pre deti menšie ako ročné, uvítam ak napíšete do komentu a ja to pridám do článku 🙂

    Potraviny, ktoré odporúčame určite vynechať počas prvého roku života:

     Kivi, ananás, mango, broskyne, figy

    Citrusové plody

    Bobuľové ovocie (ríbezle, egreše, maliny, jahody, černice), výnimou sú čučoriedky

    Orechy, mandle, pistácie, olejové plody, slnečnicové jadierka, píniové orechy, tekvicové jadierka

    Cukor a hnedý cukor, sladkosti, med, javorový sirup

    Paradajky, zeler, paprika, reďkovka, chren, strukoviny, kyslá kapusta

    Žerucha, bazalka

    Exotické korenie (vanilka, škorica, karí...)

    Vaječný bielok, mlieko, mliečne výrobky – okrem bielych jogurtov s tukom do 3%

    Ryby, mäkkýše

    Bravčové mäso

    Celozrnné pečivo

    Instatné polievky, vyprážané jedlá, hranolky, lupienky, perlivé a kolové nápoje, fast foody

    Doplnili mamičky:

    údeniny - údené mäso, syry, klobásy...

    morské príšery 

    lolinkamaminka
    24. nov 2012    Čítané 0x

    Výživa v tehotenstve a počas dojčenia

    Milé mamičky a budúce mamičky. Toto je odborný článok zostavený z prednášky pre tehotné a dojčiace ženy, ktorý som si ja našla a uložila ešte v čase keď som bola tehotná. Nie je to z mojej hlavy ani môj osobný názor, preto sa prosím ZDRŽTE komentárov ako s tým nesúhlasíte alebo že tu píšem bludy. Vyberte si z toho to čo potrebujete, prípadne odporučte-pošlite ďalej. Nájdete tu dôležité informácie napr. aj o kyseline listovej či rybách a ich vplyve na zdravie matky a plodu/dieťatka.

    Výživa v tehotenstve a počas dojčenia

    ● Úplne vynechajte surové alebo nedostatočne tepelne upravené mäso (tatársky biftek, krvavésteaky), pretože sa vystavujete riziku infekcie toxoplazmózou, ktorá môže viesť k vážnemupoškodeniu zraku a mozgu plodu, alebo v neskoršom veku dieťaťa k psychickým poruchám aepilepsii. Ďalším rizikom takéhoto mäsa je infekcia pásomnicou alebo svalovcom stočeným.

    ● Nevhodné sú mäsové konzervy a údené mäsové výrobky pre vysoký obsah solí a mnohýchtoxických látok, zvyškov antibiotík a hormónov.

    ● Morské ryby sú často zaťažené tažkými kovmi, najmä metylortuťou, vhodnejšie sú preto rybysladkovodné.

    ● Vyhnite sa taveným syrom pre vysoký obsah fosforečnanov – taviacich solí, viažu na sebavápnik a zaťažujú organizmus.

    ● Tehotným sa neodporúča jesť pečeň, pretože obsahuje veľké množstvo vitamínu A (ten privyšších dávkach, ako je cca 3,3 mg/deň, môže spôsobiť poškodenie plodu). Pečeň tiežobsahuje vysoké koncentrácie toxických látok.

    ● Kravské mlieko je potrava pre teliatka. Nie je určená pre ľudí. Žiadny cicavec v prírodeprirodzene neprijíma iné mlieko ako materinské, a už vôbec nie mlieko iného druhu. Kravskémlieko človeka kvôli vysokému obsahu fosforu odvápňuje a pre vysoký obsah bielkovínprekysľuje a zaťažuje obličky. Mlieko z obchodu (aj pasterizované) navyše obsahuje zvyškyantibiotík a hormónov a mikroorganizmy, ktoré prechádzajú do vášho materinského mlieka.

    ● Zo stravy úplne vylúčte stužené rastlinné tuky, obsahujúce zdraviu škodlivé transformymastných kyselín, ktoré ohrozujú zdravý vývoj centrálnej nervovej sústavy dieťaťa. Nachádzajúsa v pečive, keksoch, väčšine čokolád, zmrzline, rastlinných „maslách“ ako Hera, Rama,Palma, Veto a pod. Malé množstvo transforiemje aj v produktoch z hovädzieho dobytka.

    ● Kravské maslo konzumujte len výnimočne. Obsahuje malý podiel transforiemmastnýchkyselín a množstvo nasýtených mastných kyselín, ktoré pôsobia nepriaznivo nakardiovaskulárny systém. Nahraďte ho olejmi alebo strukovinovými nátierkami.

    ● Najvhodnejší na prípravu jedál za studena aj za tepla je olivový alebo sezamový olej. Ľanový aslnečnicový olej tepelne neupravujte.

    ● Nejedzte jedlá zahustené zápražkou, sú to zbytočné kalórie naviac.

    ● Biela múka vás ochudobňuje o minerály, ktoré sú potrebné pre spracovanie zložených cukrov.Nahraďte ju celozrnnou.

    ● Vyhýbajte sa silne koreneným a umelo prifarbovaným potravinám.

    ● Úplne sa vyhnite jedlám s obsahom glutamanu sodného (E621). Na pokusoch na zvieratáchbolo dokázané, že kyselina glutámová obsiahnutá v glutamane sodnom prechádza bariéroumedzi krvou a mozgom a poškodzuje nervové bunky. Glutaman je bežne v lacných sójovýchomáčkach, sáčkových polievkach a omáčkach, vegete, koreniacich zmesiach.

    ● Minimálne 1,5 l tekutín denne v závislosti od klimatických podmienok.

    ● Pred užívaním bylinkových čajov sa poraďte s odborníkom, či sú vhodné aj pre tehotné.

    ● Ovocné čaje sú často príčinou zvýšenia množstva žalúdočnej kyseliny a môžu obsahovaťnebezpečné plesne.

    ● Vylúčte vínny ocot, obsahuje alkohol a nahraďte ho ryžovým, jablčným alebo umeoctom.

    ● Káva a alkohol sú nevhodné, je najlepšie sa im úplne vyhnúť. Etanol a kofeín sú pre plodtoxické.

    ● Čierne a zelené čaje užívajte veľmi obmedzene.

    ● Určite sa vyhnite limonádam s obsahom cukru, kofeínu a chinínu. Pri kupovaní ovocnýchdžúsov si prečítajte zloženie! Najmä malé, tzv. detské krabičkové džúsy obsahujú množstvocukrov, vody a prísad, ale len minimum ovocnej zložky.

    ● Železo: zdrojom sú riasy, sója, zelená zelenina, strukoviny, pšeno, sezam, melasa. Pokvapkaniezeleniny citrónovou šťavou zvyšuje využiteľnosť železa.

    ● Vápnik: sezam, tofu, mandle, kel, čínska kapusta, riasy, mak, brokolica, pažítka a petržlenová1vňať, biela fazuľa a cícer. „…čínska kapusta je výborný a bezpečný zdroj vápnika: šálkakrájanej čínskej kapusty poskytne telu toľko vápnika ako šálka kravského mlieka. Bezcholesterolu, vírusov, zvyškov antibiotík a hormónov….“ (cit. Recepty na fajn časy, MUDr. I.Bukovský, vyd. Advent Orion2001). Surové obilné vločky pre obsah fytátov na seba viažuvápnik, je preto potrebné ich tepelne upravovať!

    ● Horčík: zdrojom sú slnečnicové a tekvicové jadrá, ľan, mak, sezam, pšeničné klíčky, pšenosója, orechy, strukoviny, celozrnné obilniny. Tehotné a dojčiace ženy ho potrebujú viac.

    ● Kyselina listová: jej nedostatok môže spôsobovať poruchy v tvorbe chrbtice (rázštepy), nízkupôrodnú hmotnosť a krvácania. Odporúča sa užívať tento vitamín pred tehotenstvom a počasprvých troch mesiacov, najmä vo vyspelých krajinách, kde je strava v tomto ohľade väčšinounedostatočná. Zdrojom je zelená listová zelenina, brokolica, repa, ružičkový kel, hrach,šošovica, fazuľa, sójové bôby, pomaranče, droždie Tebi. Nedostatok kyseliny listovejprehlbuje používanie hormonálnej antikoncepcie pred tehotenstvom a užívanieantibiotík!

    ● Vitamín B6: jeho potreba je vyššia v druhej polovici tehotenstva, keď sa urýchľuje procesrozvoja centrálneho nervového systému plodu. Strava bohatá na celozrné obilniny, strukoviny,mäso a ryby väčšinou zabezpečí dostatočný prívod tohto vitamínu.

    ● Vitamín B12: spolu s kyselinou listovou sa podieľa na množení buniek, čo je zásadný procespri rozvoji plodu. Nachádza sa v potravinách živočíšneho pôvodu, v tempehu, prirodzenefermentovanej sójovej omáčke a paste miso, v prirodzene nakladaných a nakličovanýchpotravinách (čiže bez umelých sladidel a bez cukru). Donedávna sa usudzovalo, že jehojediným zdrojom sú mäso, mlieko a vajcia, avšak sú mnohí vegáni, ktorí prejavmi jehonedostatku netrpia. Podľa najnovších vedeckých štúdií ho vytvárajú baktérie v ústnej dutine a vzdravom čreve. Telo si vytvára zásoby asi na 510rokov. Užívanie hormonálnejantikoncepcie, mnohých liekov a konzervant E200 (kyselina sorbová) likvidujú zásobyB12 v tele. Vegáni odmalička majú spotrebu vitamínu B12 asi o 75 % nižšiu, ako ostatnápopulácia, pri ktorej to je 2,5 mikrogramov denne.

    ● Vitamín D: je nenahraditeľný pre látkovú premenu vápnika. V oblastiach s nedostatkomslnečného žiarenia, u dospievajúcich žien a pri strave s obmedzeným príjmom tukov bývapotrebné podávanie vitamínových doplnkov. Potravinovým zdrojom je avokádo a klíčenépotraviny, napríklad mungo fazuľa, šošovica, cícer, pšenica.

    ● Jód: zdrojmi sú morská soľ (výhodnejšia ako klasická pre obsah minerálov) a morské riasy,najmä Kombu. Jód je podstatný pre vývoj mozgu dieťaťa, bez neho bude dieťa mentálneretardované!

    ● Bielkoviny: v tehotenstve je potrebný zvýšený príjem – okolo 80100gdenne, zdrojmi sú sója,sójové produkty tofu alebo tempeh, riasy, najmä Nori, strukoviny, celozrnné obilniny. Príjemmäsa ako zdroja bielkovín nie je potrebný.

    ● 3omegamastné kyseliny: ľanový olej, sója, riasy, ryby, podrvené semená ľanu alebo sezamu.Sú podstatné pre vývoj nervovej sústavy dieťaťa! Naša populácia trpí nedostatkom 3omega.

    ● Zázvor, klinčeky a škorica môžu vyvolať silné kontrakcie maternice, minimalizujte ich.

    ● V obmedzenom množstve používajte kardamon, oregano, bazalku a zelený petržlen.

    ● Cukor vynechajte úplne (biely aj hnedý), oslabuje imunitný systém a ochudobňuje vás o cennéminerály. Nahraďte ho jačmenným, kukuričným alebo ryžovým sladom. Med je pre vysokýglykemický index takisto nevhodný. Cukor obsahujú aj bežne predávané džemy a mnohézaváraniny!

    ● Vyhnite sa umelým sladidlám, ako je aspartám, cyklamát, sacharín. Mnohé z nich súrakovinotvorné. Aspartám môže spôsobiť nenávratné poškodenie plodu, rôzne vývinovéporuchy alebo mentálnu retardáciu.

    ● V tehotenstve môže byť výrazná chuť na sladkosti, snažte sa ich nahradiť ovocím, pšenovýmkoláčom, orieškami, obilninovými kašami. Čokoláda môže obsahovať tropické plesne.

    ● Nezabúdajte na ľanové semená, majú vysoký obsah vlákniny a mnohých dôležitých látok,2potrebné sú najmä v posledných týždňoch pred pôrodom.

    ● V tehotenstve je spomalený pohyb čriev, preto je potrebné vyššie množstvo nerozpustnejvlákniny – celozrnné obilniny, zelenina, semená, riasy.

    ● Riasy je možné konzumovať počas celého priebehu tehotenstva. Užívajte ich v malýchdávkach, ale pravidelne.

    ● Nakličujte špaldovú pšenicu (asi 4 dni), potom ju krátko blanšírujte (510minút) a pravidelneužívajte, samotnú, v polievke, omáčke, alebo spolu s varenými obilninami. Pšeničné klíčkyznižujú riziko potratov a nedonosenia dieťaťa! Inou vhodnou alternatívou je klíčkový olej.

    Ryby – riziká:Parazity – Diphyllobotrium latum, človek sa nakazí konzumáciou surovej alebo nedostatočne upravenej ryby.Toxické látky – najmä ciguatoxín.Ťažké kovy – najmä metylortuť.Nádorové bunky – mnoho rýb má rakovinu lymfatického systému.Odpadové látky – v mori z havárií tankerov alebo ropných plošín, z podmorskej ťažby, v jazerách z pesticídov aherbicídov, ktoré z pôdy prechádzajú do podzemnej vody. Patrí sem napr. PCB (polychlórované bifenyly), DDT(dichlorodifenyltrichloretán)a dioxín.Nadmerná konzumácia rýb vedie k preťaženiu obličiek, prekysleniu a odvápneniu organizmu. Eskymáci sícenemávajú infarkt myokardu (chránia ich 3omegakyseliny), ale mávajú osteoporózu. Vegetariánske domorodénárody nemávajú infarkt, osteoporózu, žlčové, obličkové kamene ani rakovinu hrubého čreva.Ciguatoxín sa nachádza v 400 druhoch morských rýb, príčina častých otráv, príznaky – žalúdočná nevoľnosť,zvracanie, bolesti hlavy a svalov, v ťažkých prípadoch sa vymieňa pociťovanie chladu a tepla a choroba sa častozamieňa za sklerózu multiplex.DDT je insekticíd používaný najmä v 2. svetovej vojne proti prenášačom malárie, zakázaný v 1970 naprv vNórsku a Švédsku, je vysoko karcinogénny a mutagénny. Pri akútnom zasiahnutí pôsobí na centrálnu nervovúsústavu, vyvoláva kŕče a končí obrnou dýchania. Akutná inhalácia spôsobuje bronchitídu, pri chronickej otravesa prejavujú zmeny krvného obrazu. DDT sa dobre rozpúšťa v tukoch.PCB (polychlórované bifenyly) – začali sa hromadne vyrábať v roku 1929 a používali sa v elektrikárstve,tmeloch, farbách, pesticídoch. Matka, ktorá jedla ryby otrávené PCB, ich prenáša na plod jednaktransplacentárne, ale najmä mliekom. PCB narúšajú najmä vývin pohlavných orgánov a môžu sa vyvinúť obapohlavné orgány. Pri dojčení môžu byť výsledkom poruchy správania a motoriky, zhoršenie krátkodobej pamäti,poruchy imunity. PCB sú tiež karcinogénne a spôsobujú rakovinu pečene a žlčového systému.Dioxín – extrémne jedovatý plyn, ktorý vzniká pri výrobe herbicídov. Spôsobuje závažné formy akné,hyperpigmentáciu, poruchy vývinu zubov u detí, poruchy nervového systému, štítnej žlazy a imunity. Môžeprispievať k rozvoju cukrovky 1. typu. Ďalej je to teratogén, mutagén a karcinogén. Akumuluje sa v tukovomtkanive. 1 mg dioxínu je pre človeka smrteľný. Dioxín vzniká pri činnosti priemyselných tovární, najmä prihorení a spaľovaní a v 95% sa do tela človeka dostáva potravou.Metylortuť kumulujú najmä dravé ryby na vrchole potravinového reťazca, pretože ortuť sa ukladá dominantne vsvaloch. Je toxická najmä pre plod a malé deti, preto EPA a FDA odporúčajú, aby žena, ktorá chce otehotnieťdo 2 rokov, nejedla viac ako 1 rybie jedlo za týždeň. Viaceré štúdie preukázali, že expozícia metylortutipočas vývinu plodu môže viesť k nižšiemu IQ až mentálnej retardácii, poruchám pamäti, reči, pozornosti,motoriky a zraku. Metylortuť ľahko prechádza cez hematoencefalickú bariéru a cez placentu pre silnú väzbu nakrvné bielkoviny.Toxické látky sa nachádzajú aj v rastlinách, ale sú tam viazané na vlákninu, ktorá sa u človeka v čreve neštiepiani nevstrebáva (deje sa to len u bylinožravcov) a preto tieto látky vo väčšine prípadov odídu stolicou.Vyčistenie organizmu pred plánovaným tehotenstvom: minimálne 2 roky dopredu nejesť surové mäso,minimalizovať, najlepšie vylúčiť konzervy, údeniny, salámy, tavené syry, mliečne produkty. Ideálne je vylúčiť3kravské mlieko, možno ho nahradiť sójovým, ovseným, ryžovým. Ryby najviac 1 porciu za týždeň (ideálnevôbec).

    Zaradiť veľa celozrnných obilnín, najlepšie varené celé zrno, najmä jačmeň a ovos (obsahujú cennúsolubilnú vlákninu, ktorá upravuje cholesterol a hladinu krvného cukru), ryžu, pšeno. Veľa zeleniny, najmäbrokolica, repa, mrkva pre antioxidačné vlastnosti. Nezabudnúť na semená ľanu a sezamu, vcelku pomáhajúčisteniu čreva, podrvené dopĺňajú cenné 3omegakyseliny.

    Detoxikačne pôsobia riasy: zo sladkovodných Chlorella, z morských Kombu na vyčistenie čreva a Wakame na čistenie krvi, Wakame je vhodná aj prezotavenie po pôrode, ďalej sójové, ryžové alebo jačmenné miso, tempeh a natto (odvádzajú z tela aj rádioaktívnelátky). Deti do 6 mesiacov nemajú vytvorený filter medzi krvným obehom a mozgom (hematoencefalickúbariéru) a preto toxické látky u nich ľahko prenikajú priamo do mozgu.

    lolinkamaminka