minidomko
19. jún 2015
Od septembra 2015 radi v našom minitíme privítame dvoch nových členov - máme voľné miesto pre jedného full-timistu a jedného part-timistu :slight_smile: Ozvite sa nám čo najskôr!
Zobraz celú správu
minidomko
12. júl 2014
Voľné miesto pre jasličkára od augusta/septembra 2014. Neváhajte, a ozvite sa nám čo najskôr, tešíme sa na nového domkáča :slight_smile:
Zobraz celú správu
minidomko
25. dec 2013
Hľadáme nových jasličkárov od Januára, stále voľné miesta - zvýhodnené školkovné pre prvých dvoch full-timistov :slight_smile:
Zobraz celú správu
minidomko
25. dec 2013
Fenomén Montessori – termín, ktorému dnes ujde skutočne len veľmi nepatrný počet rodičov hľadajúcich predškolské zariadenie pre svoje dieťa. „Pracujete tiež s Montessori pedagogikou?“, býva potom častá otázka pri uchádzaní sa rodičov o zápis dieťatka do škôlky. V čom je teda výhoda tejto metódy? Skrýva zvučný názov aj plnohodnotný a farbami žiariaci obsah?

Na tejto metóde najviac nadchne jeho na jednej strane jednoduchosť – na druhej strane neskutočná prepracovanosť a význam každej maličkosti s ktorou pracuje. Pani Montessoriová, talianska lekárka, prispôsobila všetok „hrací“ alebo ak chceme „pracovný“ materiál dieťaťu a jeho vývinovým potrebám. Tieto potreby odvodila od tzv. senzitívnych období, ktorými každé dieťa prechádza počas svojho rastu –senzitívne obdobia sa špirálovito opakujú, no na vyššom stupni už pracujú s vyššou pridanou hodnotou.  K podporným argumentom tejto metódy pre mňa patrí fakt, že každú jednu hračku, ktorú pani Montessoriová vytvorila, vyrobila na základe pozorovania detí, doslova na základe ich žiadosti, nikdy nie iba jednoduchým bádaním v prostredí oddelenom od detí.

Pre mňa základným pilierom tejto pedagogiky sú: dávam ti slobodu pracovať v rámci vymedzených hraníc, no v rámci týchto hraníc si úplne slobodný. Správam sa k tebe tak, ako by som chcela, aby si sa správal ku mne – svojim vystupovaním toto deklarujem. Nerob všetko za mňa, pomôž mi, aby som to dokázal sám. V Montessori pedagogike sa nikdy neporovnáva a nesúťaží. Dieťa súťaží iba samé so sebou – porovnáva sa jeho rozvoj za určité obdobie a je tu snaha budovať silnú vnútornú motiváciu. Každé dieťa je uznávané ako jedinečné, každý vývoj individuálny. Dieťa má vlastný navigačný systém, ktorému táto pedagogika plne dôveruje.

Jednou zo základných oblastí montessori pedagogiky sú aktivity každodenného života. Táto oblasť je základom, z ktorého vyrastajú ďalšie konáre rozvoja malého človeka. A je to práve táto oblasť, ktorá je najzaujímavejšou pre detičky vo veku 0 – 3 rokov. V podstate je to všetko to, čo si malý človiečik prirodzene sám pýta prvé tri roky, no vediac o týchto potrebách a vediac aké sú dôležité je veľký benefit. Toto porozumenie nám môže pomôcť pochopiť a v tom je hlavná devíza rodiča, ktorý pracuje s týmito princípmi. Je dôležité si uvedomiť, že dieťatko do jedného roka veľmi intenzívne, funguje ako malý „nahrávač“. Malo by vidieť všetko to, na čom sa členovia domácnosti účastnia, vidieť čo najviac zo života rodiny, pretože tieto kvalitné „nahrávky“ sú preňho zdrojom práce pre nasledujúce roky. Vyzdvihuje sa význam nosenia detičiek v šatke, aby videli z vyššieho uhla. Upozorňuje sa na fakt, že dieťatko po narodení – do svojho deviateho mesiaca, žije v stave tzv. externej gravidity – to znamená, že potreba mamičky je vysoká – a hlavne potom potreba byť s ňou fyzicky spojený – nosený.

Prvou obrovskou oblasťou ktorá sa u detí rozvíja je celotelové vnímanie. Bábätko vníma celým svojim telom – vníma teplotu, svoje oblečenie, fyzický kontakt. Malé bábätko vníma seba ako jednotu, a všetky tieto podnety dávajú vzniknúť nesmierne dôležitým nervovým prepojeniam – základom budúceho učenia. Vyzdvihuje sa teda už spomínaný fyzický kontakt, nasýtenie tejto potreby je podkladom pre úspešné zvládnutie ďalších období.  Ako naplniť potrebu celotelového vnímania u starších detí? Napríklad taká kúpeľ v gaštanoch alebo iných prírodných materiáloch je fantastická J Samotná voda je výborným elementom pre deti, cítiť ju nielen celotelovo, ale potom aj v rámci rozvíjania jemnej motoriky. V detských centrách je to kúpeľ vo farebných guľôčkach.  Deti často vyžadujú hojdanie na rukách, aby pocítili celú svoju váhu. Výbornou pomôckou aj v domácich podmienkach je detská trampolína.

Ďalej sa postupne rozvíjajú horné končatiny – pretože je dôležité si uvedomiť, inteligencia dieťatka sa rozvíja cez jeho ruky. Veľmi rozšírená hyperaktivita u detí je spôsobená v 80% nenasýtením vnútorných potrieb sensitívnych fáz a prebývaním prebytočnej energie v tele dieťatka, ktoré potom pôsobí rušivo a nekontrolovane.

Dieťatko okolo 6-7 m. objavuje nový rozmer svojich rúk – predmety nielen chytá, ale aj púšťa – a na svete je celkom nová hra J Dlane rovnako ako chodilá sú pokryté drobnými dráhami, ktoré smerujú do mozgu – a ich pravidelné precvičovanie dáva za vznik novým a novým kvalitám. Pokiaľ sú kvalitne precvičované a dostanú tú možnosť, ide o obrovskú energiu a potenciál pre rozvoj mozgu –čím viac dráh v obehu, tým viac prepojení a možností. Na mozog tieto podnety pôsobia doslova ukľudňujúco – takže nemožno potom pozorovať u detí hyperaktivitu.

Neskôr sa rozvíja zápästie smerom k prstom – ide o rozvoj jemnej motoriky. Tu sa postupne dieťatko trénuje v pinzetovom a kliešťovom úchope prstami, aby raz mohlo sebavedomo držať ceruzku alebo pero a písať. Preto sa nečudujme, že malý lezúň trpezlivo zbiera drobné smietky z koberca a trénuje si tak svoje pršteky J Prepájanie hemisfér mozgu u dieťatka môžeme pozorovať v období, keď sa už rozvíja spolupráca rúk – predmet si preloží z jednej ruky do druhej, na vyššej úrovni toto prepojenie vidíme napríklad keď už vieme, že nášmu dvojročnému môžeme dať do rúk bublifuk a nechať ho samého tento predmet držať, pretože saponát sa nevyleje – má kontrolu nad oboma hemisférami na takej úrovni, že práca jednej strany nezabrzdí prácu druhej strany.

Jemnú motoriku je možné trénovať za pomoci množstva aktivít, ktoré si ľahučko možno vyrobiť aj doma. Prenášanie celou dlaňou – napríklad obľúbených gaštanov a orieškov. Prenášanie lyžičami a rôznymi inými pomôckami na prenášanie – zvyšujeme náročnosť. Prelievanie vody do nádob rovnakej, neskôr rôznej veľkosti. Práca so štipcami, pomoc pri žmýkaní prádla, triedení ponožiek, vykladanie maminkinej kabelky.. to všetko malé deti nesmierne baví  a hlavne rozvíja. Často potom zistíte, že sa doma zaobídete s minimom hračiek a napriek tomu máte šťastné dieťa J

Na princípoch montessori pedagogiky v domácom prostredí budeme pracovať aj v našich Minijasličkách Domko. Plánujeme prispôsobiť aktivity veku detičiek a ich individuálnym potrebám.

Veľa radosti s monte aktivitami <3

Mgr. Dušana Pastuchová

www.domko.sk

Čítaj celý článok
minidomko
8. nov 2013

Pokiaľ si prečítate články na internete rozoberajúce problematiku detských jasličiek, väčšinou Vás upozornia na dva hlavné problémy. Prvým je prínos pre dieťatko pokiaľ zostáva v bezpečí rodiny počas prvých troch rokov života a upozorňujú tiež na problém zvýšenej chorobnosti detí po umiestnení do jasličiek. 

Ako teda ponúknuť kvalitnú opateru detičkám, pokiaľ z akéhokoľvek dôvodu, mamička musí na niekoľko hodín z rodinného kolotoča vybehnúť za prácou alebo inými povinnosťami?

Vo mne kvalitnú alternatívu vždy vzbudzovala domáca opatera – dať detičkám všetko to, čo by dostali doma, alebo aspoň kvalitne alternovať túto opateru do najvyššej možnej miery. Bezpečie bude zabezpečené rodinným prostredím, dieťatko prejde len – z domu – do svojho druhého domu „domova“. Venovať sa mu bude stabilný malý tím. Strava sa bude pripravovať doma, ako by to robila aj jeho mama. Riziko chorobnosti bude znížené malým stabilným kolektívom detí. Opatrovateľka bude mať možnosť prihliadať aj na osobitosti starostlivosti o jednotlivé deti a vychádzať im v ústrety v ich individuálnych potrebách. Tak som si odpovedala aj na dve najväčšie riziká, o ktorých hovoria detskí lekári.

Táto predstava mne blízkej formy starostlivosti viedla k myšlienke založenia vlastných minijasličiek. Názor mini, ktorý nesie znamená, že do opatery bude prijatý len veľmi obmedzený počet detí – maximálne päť. O detičky sa budú starať dve opatrovateľky. V prvých mesiacoch sme sa rozhodli prijať iba tri detičky, z hľadiska rozbiehania sa a zlaďovania práce. Sídlime v starom meste, blízko Mýtnej ulice. Túto polohu v centre určite ocení väčšina rodičov. Pre detičky sme pripravili veľkú izbu s rozlohou 50m2, novozariadenú, plnú zaujímavých hračiek a montessori „pracovničku“. Na vychádzky budeme chodiť denne, zastaví nás jedine veľmi nepriaznivé počasie. Na presuny už netrpezlivo čakajú dva nové tátoše – dvojkočíky. K dispozícii máme niekoľko dvorov na okolí – Račianske mýto, Ihrisko Nová Mýtna, Medickú a Prezidentskú záhradu. Radi by sme podnikli aj dlhšie výpravy, napríklad do Horského parku. Stravu budeme zabezpečovať sami, bude pripravovaná doma. Ponúknuť by sme chceli nielen montessori aktivity, ale aj základy anglického jazyka a pohybové aktivity. 

Rodičom poskytujeme asistenciu a potvrdenie pri vybavovaní príspevku na starostlivosť o dieťa. Rodič takto môže od Úradu práce získať sumu až do výšky 230 eur na úhradu poplatku za naše jasličky. Ďalšie informácie o garantovi starostlivosti, ako aj referencie od rodičov si môžete prečítať cez moje Linked in konto: http://www.linkedin.com/profile/view?id=60747974&trk=nav_responsive_tab_profile. 

Pre podrobnejšie informácie nás prosím kontaktujte telefonicky 0948030916, prípadne emailom minidomko@gmail.com. Budeme sa tešiť na Vašu návštevu. Prvé detičky sme schopní prijať už od polovice novembra, počet miest na zatiaľ limitovaný na tri. Ďalšie detičky budú potom priebežne prijaté na jar.

Mgr. Dušana Pastuchová
Minijasličky Domko

Čítaj celý článok
minidomko
7. nov 2013
Naše ihriská 2 fotky
minidomko
7. nov 2013
Naše priestory 11 fotiek
minidomko
31. mar 2016 Čítané 8x

Od septembra hľadáme jedného full-timistu a jedného part-timistu do nášho minitímu :slight_smile: Tešíme sa na Vás!

Sme dvojčlenný opatrovateľský tím – mama a dcéra. Ponúkame Vám alternatívu ku klasickým jasličkám. Našou víziou je ponúknuť Vášmu dieťatku všetko, čo by mu poskytlo domáce prostredie. Celodenné opatrovanie, domáca strava, pekné novozariadené priestory a predovšetkým láskavý prístup. Prijímame aj anglicky hovoriace detičky. Ku klasickému vzdelávaniu pridávame skúsenosti s montessori pedagogikou. Deti majú k dispozícii montessori “hračky” a k dispozícii budú aktivity pracujúce na princípoch tejto pedagogiky.

Informácie o učiteľskom tíme a odporúčania od rodičov detí:
http://www.linkedin.com/profile/view?id=6074797...

Čítaj celý článok
minidomko
3. nov 2013
Fotky vašej práce 3 fotky