icon

Zase ma raz nasr... nase skolstvo. Co je toto?  znelé párové: b, d, ď, dz, dž, z, ž, g, h, v
- neznelé párové: p, t, ť, c, č, s, š, k, ch, f
- znelé nepárové: m, n, ň, l, ĺ, ľ, r, ŕ, j
Naco to treba vediet??? A este sa ma snazia presvedcit, ze davno - citam ako dauno a pevny citam ako peuny. To akoze fakt???
A tak ma chudatko moje dieta 1 z angliny, 1 z nemciny a 4 zo slovenciny. 😠

avatar

Ucia sa spodobovanie na hranici slov?

Odpovedz
26. sep 2018
avatar

Základné veci @moni73

Odpovedz
26. sep 2018
avatar

Ved to sme sa ucili aj my

Odpovedz
26. sep 2018
avatar

Jooj prídu ešte aj horšie veci...

Odpovedz
26. sep 2018
avatar

Podľa mna úplne normálne ja si to napríklad doteraz pamätám zo základnej, párové znele, neznelé,.. však to je spodobovanie, jeden zo základov gramatiky správnej...

Odpovedz
26. sep 2018
avatar

tak ale to neznamená že to majú tak všetky deti 😉..moje majú jednotky aj zo sj 🙂

Odpovedz
26. sep 2018
avatar
moni73
autor

@majstra ??? Ked viem pouzit, nepotrebujem poucku. A nasprostaste mechanicke vymenovanie.

Odpovedz
26. sep 2018
avatar

Áno áno áno a teraz sa ťa každý bude snažiť presvedčiť že sa nemáš na čo sťažovať a vlastne je to úplne normálne len ty si na svoje decko precitlivela a robia z komára somára.....

Odpovedz
26. sep 2018
avatar

Robíš z komára somara

Odpovedz
26. sep 2018
avatar

to je ešte nič počkaj slovenčina druhý stupeň...koľko somarín navymýšľali.... tiež nechápem komu je načo tak podrobné rozdelenie napr. slovies a pod. Ale učiteľka odučiť musí... 😉

Odpovedz
26. sep 2018
avatar
moni73
autor

@dadia 😲, neviem. Co to je? Tuto a podobne zakladne veci som nikdy nepouzila.

Odpovedz
26. sep 2018
avatar

Prešli sme si tým aj my...v pohode ..netreba to brat tak vážne..

Odpovedz
26. sep 2018
avatar

@moni73 ja si to pamatam tak,ze vtedy sa to uci.Musis to poznat,aby si vedela,ci na hranici slov nastava spodobovanie.Ci to niekefy vyuzijes,netusim

Odpovedz
26. sep 2018
avatar

@moni73 a načo im je tá matematika??? Syna mám na gympli, pre mňa úplne nepochopiteľné veci, no rozoberať to tu nejdem,ved niečo sa učiť musia..

Odpovedz
26. sep 2018
avatar

Toto este pochopim a uznavam ze sa ucia, je to nas rodny jazyk...ale veci by sim vypustila z matiky a pod.pretoze napr. tie vzorce nikdy stokilometrove nikdy nebudu musiet pouzit...su kalkulacky a programi....vela vecami zatazuju zbytocne ked v dnesnej dobe sa daju prakrizovat inak

Odpovedz
26. sep 2018
avatar

@moni73 robím v školstve a súhlasím. pri minimálne 30% noviniek v rámci SJL ako takého mám dojem, že to vymýšľa niekto spoza stola a dostáva za to nehorázne peniaze. a čo sa týka tých "stariniek", nikdy som nerozumela poučkám, vždy som sa to drvila naspamäť, dodnes sú niektoré veci pre mňa stále nepochopiteľné (zo SJL). ale veľa, naozaj veľa čítam celý život a tak gramatiku ovládam dosť dobre aj bez poučiek. Na ZŠ som mala čo poučka, to 3, čo diktát, to 1 s hviezdičkou... učiteľky nechápali 🙂 a ešte tam budú na druhom stupni iné lahôdky, ako spomínala aj
@deti95060810 tam len bude pestro 😀

Odpovedz
26. sep 2018
avatar

@moni73 len od tohoto sa odvíjajú gramaticke veci...uvidis sled uciv.moja je v 5 rocniku a pekne idu za sebou.

Odpovedz
26. sep 2018
avatar

@michaelakoszoruova a vzorce neviem, to asi ako kde. u nás môžu používať tabuľky a čo ja viem, tak na testovaniach a monitoroch ich používajú v rámci celej SR absolútne v pohode, dokonca ich majú v testoch uvedené. preto tiež nerozumiem, načo ich vedieť totálne naspamäť. myslím tie zložité vzorce, nie obyčajné obsahy a obvody útvarov...

Odpovedz
26. sep 2018
avatar
moni73
autor

@kristinenka jasne, poznam. Ale neda mi to. "Ved aj my sme...", "ved to su zakladne veci..."
Ved nasi predkovia aj bez skoly prezili. Aj pokrok fungoval.
Zaujimave, ze tuto zakladnu vec som nikdy nevyuzila a predpokladam, ze ani nevyuzijem.

Odpovedz
26. sep 2018
avatar

@moni73 ja dodnes nechápem, ako mám rozoznať metaforu, epiteton a metonymiu 😀

Odpovedz
26. sep 2018
avatar

@moni73 a ja mám 30 a vôbec neviem o čom hovoríš 😂😂😂😂pamätám si len znele a neznele.nic viac. A zo SJ som mávala za kedna

Odpovedz
26. sep 2018
avatar

@panelacikova nevieš - nerieš 😀😀😀😀

Odpovedz
26. sep 2018
avatar

Ser na to tak z dietata nebude Slovencinar aj tak je to mizerne platene 😉

Odpovedz
26. sep 2018
avatar

@panelacikova vsak ano..samozrejme tiez nemyslim zakladne vzorce a pod., no ale darmo budeme polemizovat...treba to, tak to treba.presli a nabiflili sme to my, nabiflia aj nase deti☺😀

Odpovedz
26. sep 2018
avatar

Aj takymito a podobnymi somarinami si dieta cvici pamat. V matike napr.logicke myslenie. Tak to berme pozitivne. Toto sa nam a detom mozno nikdy nehodi, ale cvicena pamat a rozvinute logicke myslenie nie je na zahodenie.

Odpovedz
26. sep 2018
avatar
moni73
autor

Poucky nepoznam a myslim, ze gramatiku vcelku ovladam. Urcite je vela takych, co poucky nevedia, ale pisu spravne. Potom su taku, co poucky sice vedia, ale pisu naprd. Aj taki, co nevedia ani poucky ani gramatiku. A malicke % tych, co vedia aj poucku aj gramatiku, ale verim tomu, ze ani jeden z tohto mala nema dpravnu gramatiku vdaka nabiflenym pouckam.

Odpovedz
26. sep 2018
avatar

@batwoman stále si viem prestaviť cvičiť pamäť vhodnejšie a na iných predmetoch ako prostredníctvom niektorých naozaj zvláštností v našom "skvelom" jazyku.

Odpovedz
26. sep 2018
avatar
moni73
autor

Ps tie preklepy co robim sa volaju spodobovanie mobilnej klavesnice
Ps2, neriesim znamku, riesim toto nase skolstvo. Inak dcera je 7macka (asi to bolo nejake opakovanie), takze skolstvo mi pije krv uz dlho.

Odpovedz
26. sep 2018
avatar

@moni73 ty ju možno ovládaš, ale je tu veľa takých, čo nie, čo je dosť smutné, keby sa možno viac venovali deťom pri učení gramatiky, nevznikali by tu problémy s mi .. my, s .. z, domov .. domou, veľkou .. veľkov a dosť veľký TOP "poraďte mi niaku .... "
čo vlastne potom chcete, aby sa tie deti v škole učili ?

Odpovedz
26. sep 2018
avatar

@moni73 môj je druhák na gympli a odrapkal mi ich ,monitor zo SJ mal 100 percent a jednotky má aj z angličtiny a študuje francúzštinu..tiež na jednotky

Odpovedz
26. sep 2018
avatar

a nie,nechcem sa chváliť, len konštatujem,že každé dieťa je iné

Odpovedz
26. sep 2018
avatar
moni73
autor

@aknaj ja teda necakam od skoly vela, ale gramatika je jedna z mala, co by ma potesilo, ked by dcera vedela. Len nie pouckami! Citanim a pisanim. Cvikom, praxou. Fakt neverim, ze niekto pise spravne vdaka pouckam. Ked by to tak bolo, tak vetu pise hodinu.

Odpovedz
26. sep 2018
avatar

@moni73 ja ti úplne rozumiem.... ja tým žijem denno-denne. je x vecí, ktoré sa vôbec nezmenili, hoci naše skvelé ministerstvo od pádu komunizmu už porobilo toľko reforiem, že ani vlasov na hlave toľko nemám a mnohé z nich totálne na vieš čo.... pribudli neskutočné kvantá byrokracie a tým pádom je menej času na samotnú výučbu. práve dnes sa kolegyňa, ktorá je naozaj fantastická učiteľka a vyučuje už takmer 40 rokov stažovala, že robia ako u hlúpych. na FYZ majú brať siedmaci teplotu a teplomer, čiže záporné čísla, ale v MAT ich majú až v ôsmom ročníku. a takýchto nezrovnalostí, ktoré sa vyskytujú v príbuzných predmetoch je množstvo. proste nejaký cvok spoza stola urobí reformu a tak to potom vyzerá. od desiatim k piatim.... a pomaly každá škola inak vyučuje, čomu už tiež celkom nerozumiem..

Odpovedz
26. sep 2018
avatar
Komentár bol odstránený
avatar
moni73
autor

@helencek ale ved ja netvrdim, ze sa to neda naucit. Ja sa len pytam, aky vyznam to ma? Vidim ho jedine vo vedomostnej sutazi, a to pre mna nie je dovod ucit sa hovadiny.

Odpovedz
26. sep 2018
avatar

@moni73 vidíš, tebe vadí toto, inému ypsilony, niekomu začnú za chvíľu vadiť dĺžne a mäkčene, zrušíme aj to ? a toto nie sú poučky, to sú skôr pomôcky
je to náš jazyk, prečo ho chceme meniť ? ak zanikne, zanikneme aj my, ako národ

Odpovedz
26. sep 2018
avatar

@moni73 a poznám dievča, ktoré veľa číta. keď píše diktát automaticky, ide v pohode, takmer bez chyby. akonáhle učiteľka vyhlási, že dávajte si pozor, aký je to vzor, aké číslo, pád a neviem čo všetko, dievča sa sekne a robí chybu za chybou 😃 poučky jej nejdú... proste poučky ju vyvádzajú z miery.. ale totálne

Odpovedz
26. sep 2018
avatar

@aknaj ale veď to je to, čo uvádza autorka príspevku. ona nechce zrušiť náš jazyk, ani ho meniť, ale uvádza, že omnoho viac by sa tie deti naučili a zapamätali, keby veľa, veľa v škole čítali a písali. prepisovali texty napríklad. ručne. alebo v rámci informatiky aj na PC, ale s diakritikou... proste to, že dub sa píše dub a nie dup je jasné každému, kto prečítal v živote aspoň 50 kníh. a navždy si to zapamätá. možno si to zapamätá dokonca skôr než ten, kto ovláda párové a nepárove a vie ich odrapkať aj o polnoci...

Odpovedz
26. sep 2018
avatar

@moni73 ja reagujem len nato,že obe moje deti chodia do školy na Slovensku, učia sa to isté čo tvoja a majú jednotky aj z jazyka slovenského, taktiež z jazykov cudzích, takže to že má tvoja 4 zo SJ, nemusí nutne súvisieť s poučkami a bohužiaľ potrebovať to bude až do maturity.

Odpovedz
26. sep 2018
avatar

@panelacikova ale dub a dup je jasné tebe, mne teda tiež 🙂 ale vieš, koľkokrát to tu bolo napísané zle ? možno nie toto konkrétne slovo, ale niečo podobné
nikoho nedonútiš čítať, ak to nechce, a to čítanie fakt veľa pomáha, chceš aby prepisovali texty, ale to sa tiež vylučuje s pracovnými zošitmi, ktoré teraz deti majú a mňa to vytáča, lebo už nepíšu skoro nič, len dopĺňajú
a možno niekomu práve tie znelé a neznelé spoluhlásky niekomu budú treba, na strednej, na vysokej, nikdy nevieš, kam tie deti pôjdu ďalej

Odpovedz
26. sep 2018
avatar

@moni73 strasne casto riesis, ze sa v skole ucia somariny, nevyhovuje Ti ziadna skola Tojej dcery, tak skus homeschooling a mozno konecne budete obe spokojne.

Odpovedz
26. sep 2018
avatar
moni73
autor

@aknaj nehnevaj sa na mna, ale ty budes slovencinarka, nie? Nikde som nepisala, ze chcem nieco rusit, menit... ani ypsilony, ani makcene, ani spodobovanie. Chcem odstranit memorovanie zbytocnosti (a ze ich teda je, nielen v sj). Pomocka? A co ked pomocku nepotrebujem? Ale naucit sa ju musim - chore, chore. Aj citajuca dcera sa musela v prvej naucit slabikovat (co nevedela). Naco? Neviem. (Teda viem aka by bola vasa odpoved: na to, aby vedela rozdelovat slova...)

Odpovedz
26. sep 2018
avatar

@aknaj áno, veď celé zle. pracovné zošity robí asi tiež debil spoza stola 😀

Odpovedz
26. sep 2018
avatar
moni73
autor

@helencek stvorku dostala teraz z pisomky - spodobovanie. Nema 4 na vysvecku.

Odpovedz
26. sep 2018
avatar

@moni73 nie, nie som slovenčinárka, ale nemám so školstvom nič spoločné, ale takéto názory ma, s prepáčením, vytáčajú 🙂 lebo to začne týmto a bude pokračovať ďalej, lebo aj také názory som tu už čítala "načo sa tie deti učia vybrané slová ?"

Odpovedz
26. sep 2018
avatar

@panelacikova to robí niekto, kto na tom zarába 🙂 ako keby nestačil jeden pre učiteľku a tá to ďalej diktuje deťom, veď zošity majú, nie ? lenže toto sa tiež niekomu nepáči, že potom musia veľa písať ... proste nevyhovieš všetkým

Odpovedz
26. sep 2018
avatar

@moni73 ved to sa stáva, mladší mal štvorku z písomky z geometrie, no aby som z toho robila takéto halooo..,ver, bude aj horšie 😉

Odpovedz
26. sep 2018
avatar

@aknaj presne. čím ďalej, tým viac akosi tie detiská "šetríme" a potom je to celé na úkor kvality a vzdelania ako takého... a to je asi to, čo vytáča aj
@moni73 len ste sa zrejme nepochopili správe. proste obe máte na niektoré veci názor podobný, len to inak propagujete... jedna s pochopením a druhá s vývrtkou, ktorej ja osobne veľmi dobre rozumiem a zdieľam 😀 lebo to sú fakt niektoré veci totálne hlúposti 🙂

Odpovedz
26. sep 2018
avatar
moni73
autor

@dskjhfdlkdjhl fakt nechapem. Neviem tentokrat ako je to myslene. Nevyhovuje mi ziadna skola, pretoze kazda sa musi riadit ucebnymi osnovami. Aj homeschooler sa nimi musi riadit.
Dcera potrebuje kolektiv a ja potrebujem zarabat.

Odpovedz
26. sep 2018
avatar

Preco ju neucis doma? Ked ta to tak strasne stve a vsetko by si robila inac?

Odpovedz
26. sep 2018
avatar

@moni73 Co nechapes? To, co som tym prispevkom myslela? Je to tam presne a strucne napisane, nic viac, nic menej.

Odpovedz
26. sep 2018
avatar

Mas uplnu pravdu. Ucia ich tam nepotrebne somariny namiesto toho, aby ich pripravili do realneho zivota. Napriklad len take obycajne citanie s porozumenim. Neverili by ste, kolki dospeli s tym maju problem. V praxi to potom vidiet najlepsie: poslem ludom mail s ulohou a presnym popisom, co maju robit a z 10-tich sa ma 4 este pridu opytat, ako to teda maju robit. A tu krasne vidim, ktori dementi v detstve a ani neskor absolutne necitali. Toto sa fakt vlecie s clovekom cely zivot...

Odpovedz
26. sep 2018
avatar

Zbytočne riešenie 😁 proste sa to musí naučiť a hotovo...učiteľ oznámi z čoho bude písomka čo treba vedieť tak to proste treba vedieť...to je celé....koniec ✌ a inak zlu znamku si môže ešte sto x opraviť nič sa nedeje...pekný deň všetkým ešte

Odpovedz
27. sep 2018
avatar

@moni73 Prosim ta ,a co by sa mali potom v skole ucit? Ked vsetko je pomaly nepotrebne? Robim v skole a niekedy by som plakala ,ake tazke je taraz nieco detom vysvetlit. Same deti povedia,ze sa to nebudu ucit a hotovo. lebo to pocuju od rodicov,ze je to somarina,atd.
Prepac,ked Ti nevyhovuje slovenske skolstvo,daj ju niekde za hranice,ved tam sa inac ucia, tam pomaly deti nemusia asi nic nevediet 🙂,ved len na Slovensku je vsetko zle.
Ja nevidim nic zle na tom, ze sa deti musia ucit znele,neznele spoluhlasky. Nic tazke na tom nie je. Sikovne dieta sa to nauci za 5 minut a bude to vediet aj pouzivat.
Ked sa to dieta raz nenauci, nebude to nikdy vediet. ked to pocuje od rodica,ze na co sa to ma ucit, tak taky isty postoj aj to dieta bude mat.
Cakam este aj taku vetu,na co sa deti musia ucit nasobilku? na co sa ucia vlastne pisat? Co keby sme sa s detmi len v skole hrali? 😅😅

Odpovedz
27. sep 2018
avatar

Minule mi jedna pedagogicka psychologicka rozpravala,ze sme ako stat stale pozadu,lebo deti sa ucia vela zbytocnosti,ktore realne vobec nevyuziju.a ja s nou suhlasim.ziaci zaostavaju v logickom mysleni,....toto je diskusia na dlho

Odpovedz
27. sep 2018
avatar

Nie vsetko su zbytocnosti a nie vsetko rodicia vedia odhadnut naco je dobre. Aj ked si to myslia, podobne ako si mnohi myslia, ze vedia lepsie urcit diagnozu ako lekar. Nie som slovencinarka, ale tym, ze sa dieta nauci definiciu, tak si precvici pamat. Tym, ze sa tu definiciu nauci pouzivat, ze podla nej potom urci, ako sa ma nieco napisat, tak trenuje svoje myslenie. A to je najdolezitejsie. To, ze sa nauci tu definiciu pouzivat spravne, to je prave to, ze sa zlepsuje v porozumeni pisaneho textu. Lenze toto rodicia nevidia, alebo nechcu vidiet, lebo sami casto v tom tapaju, inak by sa tu nemnozili otazky okolo toho, ako vyriesit trivialnu domacu ulohu-samozrejme, ulohu pre svoje dieta, lebo to chudatko treba az do maturity drzat za rucicku.

Odpovedz
27. sep 2018
avatar

@maxiva ako stat budeme pozadu, pokial tu bude mat kazdy, kto ma dve dierky v nose, VS, ale nebude vediet nic poriadne robit. Deti sa teraz (s vynimkou cudzich jazykov) ucia menej, ako sme sa ucili my, teda za 9 rokov toho vedia menej ako my za 8, maturanti nevedia napr. z matematiky ani to, co sme my vedeli, ked sme prisli na stredne skoly, ale mnohi rodicia chcu, aby mali same jednotky a uz kazdy chce ist na VS, aj ked na to nema. Tam je pes zakopany.

Odpovedz
27. sep 2018
avatar

Ja so tiez vela veci nevyuzila. ALE niekto iny z triedy mozno ano. Ja to beriem tak, ze na zakladnej skole ide o vseobecny rozhlad (aj gymnazium je vseobecna skola). Ved ako maju tie deti zistit, v com su dobre a co ich bavi? A potom si vybrat povolanie? Jeden z triedy bude macher na jazyky a matiku nepotrebuje, ale hned vedla neho je buduci ITckar, ktory ju potrebuje velmi a pod. Toto su len prve prekazky v zivote deti, budu horsie, aj ked uz skolu dokoncia.

Odpovedz
27. sep 2018
avatar

@moni73 ja sa k tebe pridávam na 100%. Nenávidela som poučky, nikdy mi nič nedali, vždy som sa ich naučila naspamäť a o 2 dni som ich zabudla. A bola som dobrá žiačka, pretože som si vedela logicky spájať informácie. Teraz vidím na mojom synovi, je v 4. ročníku na ZŠ, že keď sa má naučiť poučku, vôbec tomu nechápe, keď mu to vysvetlím laicky, hneď je v obraze. Áno, náš rodný jazyk by sme mali ovládať, ale tak, ako ho učia v našich zastaraných školách, tak to veľmi nepomáha. Môjmu synovi napr. veľmi pomáha písanie diktátov, tak si najviac zapamätá. Matematiku mu musím takmer vždy pri novom učive vysvetliť "po svojom" a hneď je v obraze. Úplne sa v ňom vidím, ako keď som chodila do školy a každý do mňa hustil poučky, mala som zlé známky, ale keď som sa to učila po svojom, hneď to išlo lepšie. Ale jasné, že toto nikto neprizná, lebo veď osnovy.

Odpovedz
27. sep 2018
avatar

Ja som presne pre toto neznasala sj na zakladke proste ma to nebavilo rozoberat vety slova a pod. A cela gramatiky mi akosi automaticky docvakla na stednej neskor ma dokonca zivilo par rokov opravovanie chyb. A napr. som vzdy mala rada matiku ale poucku neviem ani jednu prislo mi zbytocne drtit poucku ked ju viem pouzit. Ale desim sa ze si opat budem musiet prejst ZS s nasim synom... A este pri dnesnom style domacich uloh pre rodicov.

Odpovedz
27. sep 2018
avatar

nuz ja len pridam priklad zo zahranicia, vo FR, aby decka mali lepsie vysledky na maturach (lebo uroven velmi klesa), uz bol aj taky navrh, aby sa zjednodusil pravopis a to napr tak, ze v slovach kde sa hlaska "f" pise "ph" bude uznany aj zapis "f" a podobne chutovky. A to len pre to, ze decka vedia pisat uz en v mobiloch a to cez skatky alebo foneticky.... Takze stat radsej rozmysla ako to deckam ulahcit aj na ukor spriznenia jazyka, nez aby akceptovali, ze decka su bez zaujmu alebo hlupe. Ucitelia urobia vsetko pre to, aby nedajboze niekto neopakoval rocnik... Krasna buducnost pre krajinu

Odpovedz
27. sep 2018
avatar

Moja, to sa takto učí už zopár desiatok rokov. Aj nás to učili....a som tu...🙂

Odpovedz
27. sep 2018
avatar

@svetkaadamko Ziadny ucitel od deti neziada naspamat poucky. My ucime deti,ze nam ich mozu povedat svojimi slovami,a tak tomu porozumeju.

Odpovedz
27. sep 2018
avatar

@zuzin78 žiadny učiteľ? Fakt? Poznáš všetkých a vieš ako učia?

Odpovedz
27. sep 2018
avatar
moni73
autor

Fasa argument, ze to sa takto uci niekolko desiatok rokov. A asi to nie je velmi efektivne, kedze gramatika aj tu na MK vyzera, ako vyzera. A niekolko storoci ludia chodili len peso a nepoznali telku a telefon (nie to este mobil) a zili v jaskyniach a nemali internet, ....
@zuzin78 "sikovne dieta sa to nauci aj za 5 minut..." Este raz zopakujem, ze pouziva spravne, vymenovat ich/poucku nevie. Skus si prave umyte okna umyt este raz. Vsak sikovna gazdinka to ma supsup.🙃

Odpovedz
27. sep 2018
avatar
moni73
autor

Asi ste nevideli taky cesky dokument o uciteloch zs, ktorym dali test z uciva zs... Hadajte ako asi dopadli. Pre mna je to jasny dokaz toho, ze na zakladnej sa uci omnoho viac ako zaklady. A vseobecny rozhlad? Ziskas ho skor pozeranim sprav, sportu (toto ma fascinuje, ze v skole sa sportovci vobec nespominaju), dokumentov, debatou s druhymi.

Odpovedz
27. sep 2018
avatar

@moni73 Ak toto od teba počujú tvoje deti(tvoje dieťa) ako hovoríš na učiteľov a na školstvo,ani sa nečudujem,že deti sa nič neučia a len majú plno dospelackych reči,ktorym ani nerozumejú.Ved máš možnosť učiť dieťa aj ty,a určite sa nebude učiť zbytočnosti ako znele a neznele spoluhlásky,spodobovanie,vybrané slová,pády,atď.Z matematiky nemusí vedieť násobilku,veď na čo,sú kalkulacky,😁.,z literatúry nemusí vedieť kto bol Štúr,Bernolák ,nájde si to na internete.Esteze ty "učitelia"naučili deti čítať.,aby si všetky informácie našli na internete.😁

Odpovedz
27. sep 2018
avatar

@svetkaadamko u nás sa deti poučky nemusia učiť od a do z..ale určite vo vyšších ročníkoch,keď už pribudne do rozvrhu fyzika,chémia,treba sa tam aj niečo naspamäť naučiť.

Odpovedz
27. sep 2018
avatar

Ked sme my chodili do skoly,bolo ucenia ovela viac ako dnes a aj to vidno na urovni vzdelanisti naroda.Skoly sice chrlia davy studentov s vysokoskolskym diplomom,ale su takmer nezamestnatelni,vedomosti biedne,pravopis tiez ziadna slava a cim to asi bude?Nie je to tak davno,co psychologovia nazvali ako jednu z pricin,ze taketo deti maju helikopterovych rodicov.A dnes uz cim dalej castejsie pocuvam o kosackovych rodicoch😉.
Nasi chalani nikdy nemali problem s ucenim,ale tiez si vzdy hladaju tu lahsiu cesticku,ako obist povinnosti a vyhnut sa tomu,co ich nebavi.Ved je to bezne u vacsiny deti,aj my sme taki boli.Ale keby som im vsetko vzdy odpustila a tolerovala,neboli by tam kde su.A cim su starsi,tym viac to chapu aj oni.Nic z nich neubudme,ani z jedneho.Len nech si pekne hlavicky namahaju aj blbostami,ktore mozno nikdy nevyuziju.Ked budu v praci od nich nadriadeni ziadat tiez blbosti bez logiky,akoby to nasli...

Odpovedz
27. sep 2018
avatar

@moni73 jednu dceru mam na prvom stupni a spodobovanie teraz uz opakuju. Takze sa bavime o ucive prveho stupna a keby si mala nejaku skusenost s vyukou (priamo z triedy, je totiz uplne ine doucovat 1-2 deti a mat ich tam 30), tak by si vedela, ze kazde dieta ma ine myslenie, potrebuje iny pristup. Ak jednemu staci na spodobovanie to ze vela cita a ma pravopis "odpozerany", tak druhemu viac vyhovuje, ked sa dozvie pravidlo, podla ktoreho sa to nauci. Takze zrovna tieto poucky ja nepokladam za nieco navyse. Samozrejme ina vec je, co sa ma hodnotit. Ci sa ma hodnotit vysledok, alebo cesta, akou sa k vysledku dostanem. Napr. v matematike sa viac hodnoti ta cesta, ako samotny vysledok a to je spravne. V kazdom pripade, Ty svojim neustalym nadavanim na skolstvo davas svojej dcere nie prave najlepsi vzor. Ak nesuhlasis s tou stvorkou, tak to chod vysvetlit ucitelke, ze predsa dcera to vie na 1* a nie na 4. Tu na MK to nevyriesis. A este mi neda, preco Ta tak trapi znamka? Ved tvrdis, ze dcera to vie a to je pre Teba dolezite. Navyse, ja naozaj neviem aka to bola pisomka a aku vahu ma ta znamka v porovnani s ostatymi znamkami zo SJ, ale ak naozaj dcera nevedela iba to, ktore su znele a ktore neznele a dostala 4, tak to potom bola zrejme len nejaka minipisomka, s malou vahou. Ak vsetko ostatne vie, tak by 4 nedostala, ak by to bola nejaka dolezitejsia pisomka-ja to vidim na bleskovku.

Odpovedz
27. sep 2018
avatar
moni73
autor

@dskjhfdlkdjhl dcera samozrejme vie, co si myslim o skole a veru nie je to nic lichotive. Snazim sa byt uprimna. Vie aj co pokladam za dolezite a co by som bola rada, aby vedela.
Ja so stvorkou samozrejme suhlasim. Ved to nevedela, mna trapi to, na co sa pytali. Znamky neriesim (teraz teda budem chvilu musiet kvoli prijimackam v 8icke), dcera mala 4 v piatej triede na polroku! Neriesila som, hoci ta znamka bola absolutne od veci. Teda, ak nepokladame za riesenie to, ze sa okoliu vyzalujem...
My sme na tuto temu, debatovali uz viackrat, nie? Dcera chodila do statnej zs, ale takej alternativne sa tvariacej 5 rokov, teraz je v spadovej zs. Homeschooling nie je pre nu riesenie: 1.potrebuje kolektiv, 2.tiez by bola na polroku a na konci preskusavana podla osnov, 3.musim pracovat. Ja len nerozumiem tej zarputilej snahe drzat sa toho stareho. Straaasne vela sa zmenilo odvtedy co skola vznikla a funguje viacmenej stale tak isto. A tiez nerozumiem tomu, preco je dokonca branene vzniku slobodnych skol, popri klasickych - urcite nie som jediny rodic, ktory by mal zaujem.

Odpovedz
27. sep 2018
avatar

@moni73 Takto, ja si nedovolim napr. o slovencine tvrdit, co by som odtial vyhodila, lebo sice som z nej mala vzdy 1, ale nevenujem sa jej, neucila som ju, ani nestudovala (od maturit). Takze ak sa bavime o tych pouckach a ich dolezitosti, beriem to tak vseobecne-teda viem (lebo som ucitelka), co sa asi sleduje tym, ze su nejake poucky a pravidla a deti podla nich maju nieco vyriesit, resp. ich aplikuju, teda aky typ myslenia to moze rozvijat. Keby sme sa bavili o matematike, tak tam by som si trufla hodnotit osnovy. Preto ma vzdy zaraza, ze clovek, ktory nema tu skusenost (nevystudoval dany predmet, nevyucoval ho), vypisuje, co je a co nie je dolezite. Ako to moze vediet? Lebo si to mysli??? Ak si vsak o tom presvedcena, ze vies, co do osnov patri a co nie, tak potom to ries na ministerstve, mozno Ti daju za pravdu.
To, ze sa pred dcerou vyjadrujes nelichotivo o skolstve, o jej uciteloch, tym jej skodis. Nechaj ju, nech si ona urobi svoj nazor-aj ked uz je asi pozde, lebo uz je tym poznacena.
Vies, nadavat mozes, ale mala by si sa zamysliet aj nad tym, ci si naozaj ta prava, co ma posudzovat osnovy (mozno ano, fakt netusim). Ja sa napr. na to necitim v predmetoch mimo matematiky.
A kedze dcera chce ist z 8. rocnika na prijimacky tak tipujem, ze sa chce dostat na nejake bilingvalne gymnazium. S takymto pristupom by som si to poriadne premyslela, lebo (a to sa mozno budes cudovat) napr. tie anglicke osnovy su narocnejsie ako slovenske a samozrejme, slovencinu tam maju podla tych nasich (podla Teba uplne nanic) osnov.

Odpovedz
27. sep 2018
avatar
moni73
autor

@dskjhfdlkdjhl mozem sa spytat? Matiku ucis na zs? A osnovy su ok?

Odpovedz
27. sep 2018
avatar
moni73
autor

@dskjhfdlkdjhl ps bilingval by nebol anglicky, nenadavam na ucitelky, ale ma system

Odpovedz
27. sep 2018
avatar

@moni73 matiku ucim na VS. Osnovy nie su OK, a nielen osnovy, ale to by bolo na roman. Rozhodne to bolo pred 1989 lepsie-aspon v matiike.
Co sa tyka biling. gymnazia, tak francuzske su na tom velmi podobne (v narocnosti) ako anglicke, ostatne netusim.
Je jedno, ci nadavas na system, alebo ucitelky, nemala by si pred dcerou, ale nakoniec, je to Tvoje dieta, mna do toho nic.

Odpovedz
27. sep 2018
avatar
moni73
autor

@dskjhfdlkdjhl znama uci na vs predmet vychadzajuci z matiky, povedala, ze decka, co k nim prichadzaju nemaju absolutne zaklady matiky. Vraj su na tom podstatne horsie ako v minulosti. A ty s tym vlastne suhlasis, potom ale musi byt nieco niekde zle. Dcera je sikovna baba, ktora dokazala ako skolkarka pocitat z hlavy +/- 4cif cisla s prechodom a rozmyslala. Dnes? Ona sa nad matikou vobec nezamysli, skratka tipuje. Matematika je logicka, nepotrebujem, aby ju bola naucena, ja chcem, aby pochopila - verim, ze to pojde, verim, ze zs matiku je schopny pochopit kazdy. Mam v hladaciku "alternativneho" doucovatela.

Odpovedz
27. sep 2018
avatar

@moni73 matematika sa ucila kedysi lepsie, lebo bolo viac hodin matematiky. Deti boli celkovo zvyknute viac premyslat, teraz si myslia, ze si vsetko vygoooglia. A rodicia ich v tom podporuju a este sa rozculuju. Inak, to ze niekto dokaze scitovat/odcitovat "velke" cisla, to u mna napr. nie je znak toho, ze vie premyslat. To su len pocty, matematika je nieco uplne ine. TYm ale netvrdim, ze je to zbytocne, treba aj premyslat, aj trenovat na takychto poctarskych ulohach.

Odpovedz
27. sep 2018
avatar
moni73
autor

Uz to nevie. Skratka skola jej matematicke zmyslanie zabila. Neva, to napravim. Matiku mala kazdy den, tento rok 4x do tyzdna. Nerozumiem preco nerozumeju. Vcera som sa jej spoluziacky pytala, nech mi premeni 1 meter a 6 centimetrov na centimetre. A neslo to. U siedmacky! Toto ma trapi. Ja viem, ze som ju poplietla 6 cm, ale to takto byt nemoze...

Odpovedz
27. sep 2018
avatar

@moni73 tak zrovna toto, je cast matematiky, s ktorou deti zvyknu mat problemy. Tazke to nie je, ale mozno im chyba prakticka skusenost-na mobile/tablete ju neziskaju. Inak, toto uz moja mladsia dcera mala (je na prvom stupni) a problem s tym nemala, ale ona uz videla aj krajcirsky meter, takze aj takato skusenost mozno vie pomoct.

Odpovedz
27. sep 2018
avatar

@moni73 s touto damou by si si isto rozumela:
http://www.ceskaskola.cz/2018/10/deti-se-nauci-...
Myslim, ze odkazy na jej clanky/videa som Ti uz posielala, toto je jedna z jej noviniek. Ja s nou nesuhlasim, aj ked zaroven uznavam, ze skolstvo nie je na tom prave najlepsie, ale toto je podla mna cesta akurat k tomu, ze mladi budu sice sebavedomi, ale zaroven budu nauceni robit iba to, co sa im chce, lenze v zivote to takto nefunguje.

Odpovedz
2. okt 2018
avatar
moni73
autor

@dskjhfdlkdjhl asi rozumela. Urcite su mi jej nazory blizsie ako klasicke skolstvo. K tomu ake decka vyjdu zo slobodnych skol sa neviem vyjadrit, ale je to pre mna urcite cesta a bola by som rada, keby bola umoznena.

Odpovedz
2. okt 2018
avatar

@moni73 no, a toto je prave dovod, preco sa my dve nevieme dohodnut. Ako som uz pisala, vidim vela chyb v klasickom skolstve, ale toto je druhy extrem a neberiem ho. Vysledok moze byt aj to, ze ak by si kazdy robil, co chce, tak potom by nebolo vsetko, co je potrebne. Ale neberiem Ti Tvoj nazor, viem, ze napr. v CR (citala som niekde, neviem to teraz najst) uz nieco na tento sposob vzniklo, alebo vznika. Tak mozno aj na Slovensku to casom bude.

Odpovedz
2. okt 2018
avatar
moni73
autor

@dskjhfdlkdjhl zatial je v cr nejaka scio skola, co by mala byt na tento sposob a mozno aj nieco ine, neviem... 2x sa nezaujimam, kedze je to pre mna nezaujimave. Myslim, ze k slobodnej skole som dosla casom a verim, ze xy ludi k nej nepride - mozno nema ziadny dovod. Dcera zacala citat v 2,5 roku. Ze wau! No a teraz je tam, kde vsetci. Na angline sa dostala velmi rychlo (v 5tej triede) na maturitnu uroven. Takze ma dennodenne anglinu, ktora jej nic nedava a pritom totalne zaostava v matike. Gramatiku ovlada tak na 90% (y/i nie je dokonale), ale ma sa ucit poucku, ktoru vie pouzivat. A vcera telesna! Moje sportove drevo, ktore nechce chodit do skoly kvoli telesnej. 3 z behu a 5 z vydrze v zhybe. Mna to skratka vsetko zabija a mam tendenciu nechat ju z tv oslobodit, pritom velmi chcem, aby sa hybala. Patova situacia. Chcem vyriesit tak, ze na nejaky sportovy kruzok chodit bude a nasledne ju od tv oslobodim. Segru mam vo svedsku - skolstvo nie je dokonale, ale co bolo pre mna uzasne - ked robili v skole divadielko a jasne, ze vsetky baby chceli byt "princezna", nevybrali tu najlepsiu, ale losovali. Chcem, aby zs naucila dokonalu gramatiku, citanie s porozumenim a pochopenie matiky. Bojim sa, ze to vediet nebude - teda okrem toho citania, a to z dovodu, ze zabijaju cas menej dolezitymi vecami (alebo ako to nazvat). Myslim, ze vseobecny rozhlad je dolezity, ale z velkej casti ho ziskavas uz len svojim bytim - citas, vidis, pocuvas - a vekom ho rozsirujes. Ale neviem, ci sa ludia pustia v neskorsom veku do matiky, slovenciny - a to zrovna velmi nenapocuvas. Gramatiku snad citanim vylepsis. Ja napr tuzim vediet ako dosli k pi a aj si to, ked bude cas nastudujem. Chyba mi matematicke rozmyslanie v skole - je to len nejake doplnanie do stanovenych schem bez rozmyslu, .... to je fakt na dlho.

Odpovedz
2. okt 2018
avatar

@moni73 myslim, ze scio skoly su trochu o inom, ale to nie je podstatne. Ak mozem, tak napr. k tomu telocviku sa vyjadrim-ak ju zoberies z TV, tak ju nikdy nenaucis riesit problemy. Nejde jej TV, tak su dve moznosti-bud teda sa na to vykasle a prijme znamku (alebo ju oslobodis od TV, co znamena v podstate, ze sa tiez na to vykasle, akurat jej to neskazi priemer), alebo sa s tym pobije a zacne sa hybat. Ja ako matka chcem, aby moje deti problemy vedeli riesit aj bez mojej pomoci a teda ja by som si vybrala tu druhu moznost. Tym, ze ju oslobodis a zaroven ju das na nejaky sport, tak ju v podstate svojim sposobom ucis klamat.
Co sa tyka matematiky-moje deti chodia do normalnych statnych skol a ver, ze matiku kontrolujem poctivo, viem uplne presne, co sa kedy ucili a akym sposobom. Ked sme boli nespokojni, tak bud manzel, alebo ja sme isli do skoly a svoju nespokojnost sme presne vyjadrili. Co sa tyka ZS, tak sme nablizku mali dve ZS, vybrali sme tu, kde je prisnejsi rezim a starsia dcera sa uplne bez pripravy (na prijimacky sa vobec nepripravovala) a problemov dostala na osemrocne gymnazium, kde brali kazdeho 10-teho a ani prechod na gymnazium neznamenal, ze by sa napr. zhorsili znamky-aj ked o znamkach to nie je, pre mna je dolezite, co vedia. Ano, jedna vec je aj to, ze naozaj ma vysoke IQ, lenze to nestaci. A prave toto vidim na Tvojej dcere. Predpoklady tam zrejme boli, ale nebola ziadna doslednost. Pamatam si, ze sme sa bavili o tom, ako ma nerobenie domacich uloh ovplyvnit vyslednu znamku a nedohodli sme sa tam, lebo ja si myslim a nikto ma o opaku nepresvedci, ze ak dieta flaka ulohy, tak bude z neho aj neskor flakac, ak toto rodic nezarazi, tak raz narazi. Ja sa proste drzim toho, ze ak mozes, tak musis. Mne nevadi, ak donesie zlu znamku, ak vidim, ze to bolo preto, lebo na to nema, vadi mi, ak je to preto, ze sa flaka-nie kvoli znamke, kvoli pristupu k povinnostiam.

Odpovedz
2. okt 2018