Používame cookies. Viac informácií tu.
Zavri
pr_clanok
7. sep 2020
796 

Nutričná podvýživa ako príčina problémov s plodnosťou

Nutričná podvýživa nastáva, keď telo nedokáže z potravy vstrebať dostatočné množstvo živín. Dôvodom môže byť jednostranná strava chudobná na živiny,  poruchy trávenia a vstrebávania živín, alebo nadmerná spotreba živín v dôsledku dlhodobého stresu, silného menštruačného krvácania alebo tehotenstvo. 

Ako môže nedostatok jednotlivých živín ovplyvniť našu plodnosť?

Vitamín A nedostatok tohto vitamínu spôsobuje oneskorený pohlavný vývoj, poruchy potencie, poruchy ovulácie, zníženie kvality vajíčok a spermií, zníženie imunity a poruchy zraku. 

Vitamín B6 (pyridoxin) podieľa sa na správnom metabolizme homocysteínu. Vysoké hladiny homocysteínu zvyšujú krvnú zrážanlivosť, znižujú plodnosť a zvyšujú riziko potratu. Nedostatok vitamínu B6 spôsobuje zvýšené riziko depresií, anémie a hyperprolaktinémie. 

Vitamín B12 (kyanokobalamín) podieľa sa na správnom metabolizme homocysteínu, ovplyvňuje funkciu mozgu a nervovej sústavy. Pri nedostatku vitamínu B12 u žien sa zvyšuje hladina homocysteínu a stúpa riziko opakovaných raných potratov a pôrodu mŕtveho plodu. Nedostatok vitamínu B12 u mužov zvyšuje riziko erektilnej dysfunkcie z dôvodu poškodenia nervov. 

Kyselina listová (vitamín B9, folát) sa podieľa sa na správnom metabolizme homocysteínu, syntéze DNA, krvotvorbe, tvorbe progesterónu, procese oplodnenia a implantácie vajíčka. Nedostatok kyseliny listovej môže spôsobiť nepravidelnú ovuláciu, narušuje dozrievanie vajíčok a spermií, zvyšuje riziko porúch replikácie DNA vajíčok a spermií, čím priamo prispieva k zvýšeniu rizika vrodených anomálií plodu. 

Pri suplementácii je vhodnejšie užívať biologicky dostupnú formu kyseliny listovej 5-methyltetrahydrofolát, alebo 5-MTHF.

Vitamín C je silný antioxidant, chráni DNA vajíčok a spermií pred poškodením voľnými radikálmi, podieľa sa na správnej funkcii imunity, zvyšuje hladinu progestrónu u žien a testosterónu u mužov. Jeho nedostatok zvyšuje riziko endometriózy, Hashimotovej tyreoditídy, zvýšuje riziko vrodených defektov a spontánnych potratov. 

Vitamín D sa podieľa  na správnom raste buniek, imunitnej funkcii, regulácii zápalových reakcií aj na metabolizme homocysteínu. U mužov vitamín D ovplyvňuje kvalitu a pohyblivosť spermií. Nedostatok vitamínu D u žien zvyšuje riziko anovulácie, endometriózy, syndrómu PCO a porúch funkcie štítnej žľazy.  

U mužov vitamín D ovplyvňuje kvalitu a pohyblivosť spermií, a tiež ich schopnosť oplodniť vajíčko. Pre dobré vstrebávanie vitamínu D potrebujeme mať dostatok vápnika a horčíka. 

Vitamín E má protizápalové účinky, pôsobí ako antioxidant a pomáha neutralizovať toxíny a ťažké kovy. Vitamín E zlepšuje hormonálnu rovnováhu, libido a plodnosť mužov aj žien. Vitamín E u žien podporuje tvorbu plodného cervikálneho hlienu, podporuje dobré prekrvenie a primeranú hrúbku výstelky maternice, ktorá je nevyhnutná pre oplodnenie. Dostatok vitamínu E zlepšuje stav žien so syndrómom PCO, polycystickými prsníkmi, zlepšuje pevnosť plodových obalov, čím znižuje riziko ich predčasného pretrhnutia.

U mužov vitamín E zlepšuje počet spermií, pohyblivosť spermií, zvyšuje libido a zlepšuje schopnosť spermií oplodniť vajíčko.

Horčík je minerál, ktorý nevyhnutne potrebujeme pre zdravie a plodnosť. Podieľa sa na regulácii hladiny hormónov (FSH, progesterón, kortizol, inzulín), podporuje proces detoxikácie škodlivých chemikálií v pečeni a reguluje hladinu cukru a teda aj energie v tele. Nedostatok horčíka prispieva k vzniku depresií, chronickej únavy, nespavosti, hypoglykémie, cukrovky, syndrómu PCO, PMS, pre-eklampsie.

Horčík má protizápalové účinky, čím prispieva k zníženiu rizika mnohých ochorení súvisiacich so zápalom a zlepšuje šancu na úspešnú implantáciu embrya. Horčík má na nervovú sústavu upokojujúce účinky, zároveň sa však pri strese spotrebováva. 

Meď – biologicky dostupná forma medi je potrebná pre právnu funkciu mnohých enzýmov,   hormonálnu rovnováhu, a je nevyhnutná pre tvorbu zdravých spermií. Pomer medi a zinku v tele ovplyvňuje pomer estrogénu, progesterónu a testosterónu v tele. Nedostatok biologicky dostupnej medi v organizme spôsobuje zníženú tvorbu estradiolu, s čím súvisia poruchy ovulácie, nedostatočný rast výstelky maternice, slabá menštruácia a znížená plodnosť.

Zinok – podieľa sa na imunitných funkciách, správnej syntéze DNA, delení buniek, hojení rán. Dostatok zinku je kľúčový pre vývoj zdravých vajíčok a spermií. Nedostatok zinku zvyšuje riziko predčasného zlyhania žltého telieska, s čím súvisí znížná produkcia progesterónu, s čím súvisí zvýšené riziko vzniku endometriózy, adenomyózy, bolestivej menštruácie, zvýšené riziko potratu a ďalšie komplikácie.

U mužov nedostatok zinku spôsobuje hypogonadizmus a znížený počet spermií.

Železo potrebujeme pre správnu krvotvorbu, zdravú imunitu a dobrú funkciu štítnej žľazy. Nedostatok železa vedie k anémii, nedostatočnému prekrveniu a okysličeniu tkanív, s čím sa spája zhoršená kvalita vajíčok, spermií, výstelky maternice, horšie prekrvenie a vyživenie embrya.

Pre optimálne vstrebávanie železa zo stravy je vhodné užiť súčasne vitamín C.

Jód – jód sa v našom organizme využíva predovšetkým v štítnej žľaze a pohlavných žľazách. Nedostatok jódu spôsobuje zníženú funkciu štítnej žľazy, zvýšenú citlivosť estrogénnych receptorov, anovuláciu, narušenú tvorbu spermií, narušenú imunitu, zvýšené riziko neplodnosti a potratov. 

Selén potrebujeme pre správnu funkciu imunity, štítnej žľazy, DNA syntézy. Nedostatok selénu spôsobuje predčasné zlyhanie žltého telieska, opakované potraty spojené s nedostatkom progesterónu, Hashimotovu tyreoditídu, u mužov narušená tvorba spermií.

Omega-3 nenasýtené mastné kyseliny majú významný vplyv na fungovanie celého organizmu, vrátane reprodukčného systému, a sú nevyhnutné pre vyváženú činnosť hormónov. Omega 3 nenasýtené mastné kyseliny ovplyvňujú kvalitu spermií a potláčajú zápalové procesy, ktoré by mohli narušiť proces oplodnenia a tehotenstvo. 

L-Arginín a L-Karnitín sú aminokyseliny dôležité pre správnu tvorbu spermií.

Kyselina D-asparágová (DAA) sa podieľa na syntéze a uvoľňovaní endogénneho testosterónu a luteinizačného hormónu. Zvyšuje hladinu testosterónu až o 40% a zvyšuje libido.

Antioxidanty a oxidatívny stres

Oxidatívny stres (OS) je stav nerovnováhy medzi pro-oxidantmi (kyslíkové a dusíkové voľké radikály) a antioxidačnou obranou. OS zohráva kľúčovú úlohu v problematike mužskej aj ženskej neplodnosti. Oxidatívny stres prispieva k rozvoju ochorení ako  syndróm polycystických ovárií (PCOS), endometrióza a neplodnosť z neobjasnených príčin. S OS súvisia aj tehotenské komplikácie, ako je potrat, preeklampsia a ďalšie.

Oxidatívny stres (OS) súvisí aj s mužskou neplodnosťou, zníženou pohyblivosťou spermií, poškodením DNA spermií a zvýšeným rizikom opakovaných potratov a genetických chorôb.

Antioxidačný účinok majú vitamíny A, C, E, beta-karotén a kyselina listová, ale aj mikroživiny (napr. selén, zinok). Ďalšie minerály sa podieľajú na tvorbe alebo aktivite superoxiddismutáz (napr. meď, mangán, zinok), ktoré pôsobia proti účinkom ROS.

K antioxidantom patrí aj Glutathion, kyselina lipoová (Lipoic acid), koenzým Q10   (CoQ10), Quercetin, Resveratrol, Pycnogenol, N-Acetyl Cysteín (NAC) a Astaxanthin.

Ako doplníme chýbajúce živiny?

To najlepšie zaistíme konzumáciou tzv. "superpotravín" alebo "funkčných potravín", ktoré obsahujú vysoké koncentrácie živín. Živiny v potravinách sú prítomné v takej forme, na ktorú je organizmus pripravený a zvyknutý - vie ich ľahšie vstrebávať a lepšie si poradí aj s prípadným prebytkom.

K dobrým komplexným prirodzeným zdrojom živín patria tučné morské ryby, morské riasy, MACA, včelí peľ, tmavozelená listová zelenina, kyslé druhy ovocia (citrón, šípky, rakytník, čierne ríbezle), trstinová melasa, pečeň zvierat pasených na tráve, vajcia, ustrice.

Suplementácia

Pri plánovaní tehotenstva môžete podporiť dostatočný príjem živín užívaním komplexného multivitamínového prípravku PinkFertil určeného na podporu plodnosti žien a BlueFertil pre mužov. V prípade porúch veľkého nedostatku určitých živín (napríklad vitamínu D, zinku, jódu) je vhodné zabezpečiť ich dostatočný príjem jednodruhovými doplnkami výživy s vyššou koncentráciou účinnej látky. 

Začni písať komentár...

Odošli