Používame cookies. Viac informácií tu.
Zavri
redakcia
30. júl 2021
1975 

Nech náš svet nestratí farby: Ako si udržať oči v dobrej kondícii.

Zrak nám sprostredkováva až 80 % všetkých zmyslových vnemov z okolitého sveta. Je preto zvláštne, možno až poľutovaniahodné, aké množstvo z nás absolútne zanedbáva starostlivosť o svoje oči. Niet divu, oči predsa, aj keď trpia nejakým ochorením, väčšinou nebolia, a tak nás často do ambulancie očného lekára privedie až fakt, že už vážne „nevidíme”. Farby stratia jas, tvary kontúry a my vieme, že je zle. Neberme preto zdravé oči ako samozrejmosť. Ponúkame vám niekoľko jednoduchých tipov, ktoré vám môžu pomôcť udržať oči v dobrej kondícii.

Návšteva očnej ambulancie

Áno, preventívne prehliadky v očnej ambulancii nie sú len mýtus. Naozaj existujú a sú vhodné pre všetkých. Malých, veľkých, starých, mladých…

Očný lekár totiž nielen predpisuje správne dioptrie, ale tiež pomáha váš zrak chrániť a môže včas odhaliť ochorenia očí, ktoré nemajú žiadne príznaky. A aj pri očiach platí, že včasná diagnostika a ľahšia liečba, či miernejší priebeh, idú ruka v ruke.

Union zdravotná poisťovňa to vie a prináša preto svojim poistencom komplexný Očný balík pre každého v hodnote až 100 eur. Súčasťou balíka je komplexné očné vyšetrenie v hodnote 50 eur, optická koherentná tomografia (OCT) vo výške 30 eur, príspevok na okuliarové rámy pre deti v sume 20 eur a rôzne zľavy v najväčšej online optike eyerimVyužiť príspevok môžu naozaj všetci - muži, ženy i deti a to aj v prípade, že nepociťujú žiadne akútne problémy so zrakom. Len tak - preventívne.

Oči máme len jedny, preto si ich chráňme. Udržujme si ich v dobrej kondícii, aby sme mohli život nasávať plnými dúškami a na 100 % všetkými zmyslami.

Online prihlášku do Union zdravotnej poisťovne je možné podpísať aj prostredníctvom digitálneho podpisu z pohodlia domova. Stačí mať pri sebe akékoľvek zariadenie s dotykovou obrazovkou. Online prihlášku tak môžete vyplniť a podpísať priamo na mobile, alebo pohodlnejšie na počítači a poslať si ju iba na digitálny podpis do mobilu. Je to jednoduché, rýchle, bezpečné, šetrí to čas aj životné prostredie.

Ochrana!

Pre svoje oči môžete okrem preventívnej prehliadky v očnej ambulancii urobiť aj niečo navyše. Rovnako ako počas slnečných dní chránime svoju pokožku pred spálením krémami s ochranným filtrom, či oblečením pred chladom v tuhých mrazoch, mali by sme dbať aj na ochranu očí pred nebezpečným ultrafialovým (UV) žiarením. Ideálnou voľbou sú okuliare, ktoré zachytia až 100 % UVA a UVB lúčov. Pozor však na mylnú domnienku, že polarizačné šošovky poskytujú zvýšenú ochranu zraku. Nemusí tomu totiž tak byť. Ak nosíte kontaktné šošovky, niektoré poskytujú ochranu proti UV žiareniu. Stále je však dobré nosiť slnečné okuliare ako ochrannú vrstvu navyše.

Ochrana očí je však žiadúca nielen pred UV žiarením, ale tiež pred mechanickým poškodením a to hlavne v prípade, že pracujete s nebezpečnými materiálmi, či prašnom prostredí. Nosenie ochranných okuliarov je viac než žiaduce.

Obmedzte obrazovky

V dnešnej dobe sú obrazovky, monitory a displeje rôznych elektronických zariadení našimi dennými spoločníkmi. Avšak aj pridlhé a pričasté hľadenie na ne môže spôsobiť nemálo ťažkostí, ako rozmazané videnie, pocit suchého oka, problémy s ostrením do diaľky, pocit unavených očí, či dokonca bolesti hlavy, krku, chrbta a ramien.

Ak obmedzenie času stráveného pred monitorom počítača nie je možné, je dôležité robiť si počas dňa prestávky a nechať oči na pár minút odpočinúť. Ideálne každých 20 minút skúste hľadieť na pár sekúnd do diaľky a každé dve hodiny si dajte prestávku na niekoľko minút. Je vhodné umiestniť obrazovku tak, aby vaše oči v rovine s hornou časťou monitora. To vám umožní pozerať sa mierne dole na obrazovku. Ak sú vaše oči suché, viac žmurkajte alebo skúste použiť umelé slzy.,

Správna strava

Možno to už znie ako klišé, ale ako celkové zdravie začína na tanieri, tak aj vitalita našich očí ťaží z vyváženej stravy bohatej na omega-3 mastné kyseliny, luteín, zinok a vitamíny C a E. Práve tieto živiny nám môžu dopomôcť odvrátiť problémy so zrakom súvisiace s vekom.

A kde ich nájdeme? Je na ne bohatá listová zelenina, ryby, vajcia, orechy, strukoviny, citrusy aj bravčové mäso. Okrem toho správne vyvážená strava má blahodarný vplyv aj na udržanie zdravej hmotnosti a to je celkom prijateľný bonus, nemyslíte? Obezita je navyše úzko spätá aj s rozvojom cukrovky typu 2, ktorá je hlavnou príčinou slepoty u dospelých.


Tento článok vyšiel s podporou Union zdravotnej poisťovne

Poprve tuším sa to dá využiť len na pár klinikach na sk
Po druhé keď sme sa chceli objednať chceli výmenný listok/odporúčanie od všeobecného lekára
Potretie čakacia doba vyše 2 mesiace bola

Takže ten benefit sme vôbec nevyužili keďže je to na dlhé lakte a nedá sa to uplatnit u každého očného

18. sep 2021

Začni písať komentár...

Odošli

Odporúčame

Raketa a ja…
17.10.2021 • 1219 
Diéta - nie dieťa
19.10.2021 • 1055