stastnamamulka
6. mar 2019
10778 

NKS - Diagnóza, ktorá nebolí

Kde bolo, tam bolo, bol raz jeden vytúžený, usmievavý a roztomilý chlapček, ktorý roztápal svojim pohľadom všetky srdcia. Každé ráno sa budieval za štebotu svojich starších sestričiek a každý večer zaspával v náruči kráľa alebo kráľovnej.

Čas plynul a keďže kráľovná mama nikdy predtým nemala skúsenosti s výchovou syna, verila múdrym radám dobrých tiet, víl a iných čarovných bytostí, s ktorými žila vo svojom kráľovstve.

Až prišiel čas, keď už zvyčajne všetky kráľovské dietky začínajú odvrávať a mudrovať, jednoducho prejavovať svoje kráľovské JA, no malý princ ostal akoby zakliaty, aj keď stále usmievavý, spokojný a roztomilý.

Vtedy sa kráľovnej matke prisnilo o dobrej čarodejnici, ktorá vie pomôcť s rozviazaním zakliateho princovho jazýčka.

I začali navštevovať tetu čarodejnicu Logopedičku a začali sa diať veľkeee veci.

Netrvalo dlho a po celom kráľovstve sa začali ozývať slová malého princa.

Mama! Poď! Auto! Baba ide!

Kráľ s kráľovnou boli v siedmom nebi. Celé kráľovstvo bolo vo vytržení a všetci držali malému princovi palce, tešili sa z jeho úspechou a napredovania.

Zanedlho sa kráľovstvom opäť ozýval detský plač.

A od toho času sa malý princ stal veľkým bratom, stále usmievavým a spokojným, akého široko ďaleko v celom kráľovstve nebolo. S pomocou dobrej čarodejnice Logopedičky, dobrej víly Psychologičky, za pomoci troch sestier, kráľa aj kráľovnej, vyrástol až na princa - školáka.

A tu sa začal písať náš príbeh o diagnóze NKS-narušená komunikačná schopnosť, ktorú synovi definitívne potvrdili vo veku 7r a 7m.

Paradoxne  po potvrdení NKS sme si my ako rodičia vydýchli. Vďakabohu ale aj bohužiaľ je veľa detí s NKS a nájsť vhodnú edukačnú literatúru nie je v dnešnej dobe žiaden problém.

Aj ja som ako mama syna s NKS začala hľadať a študovať inforácie, vlastne už dávno predtým,ako sme mali diagnózu na papieri.

Rada by som moje poznatky zhrnula do niekoľkých článkov a možno nejaká iná mama zistí, že "jeeejda, veď to je o mojom dieťatku."

ČO JE TO NKS?

NKS /narušená komunikačná schopnosť/-vývinová dysfázia

Vývinová dysfázia sa prejavuje tým, že dieťa má zníženú schopnosť naučiť sa verbálne komunikovať, aj keď podmienky na rozvoj reči sú primerané.

Často ovplyvňuje aj celú osobnosť dieťaťa, jeho citovú,motivačnú a záujmovú sféru.

Pri vývinovej dysfázii dochádza k poruche centrálneho spracovania rečového

signálu. To znamená, že vaše dieťa počuje, vidí, nemá žiadnu poruchu sluchu, či zraku, ale jeho CNS a mozog nie sú schopné dostatočne správne spracovať sluchové a zrakové signály, ktoré príjma zo svojho okolia.

PRÍČINY VZNIKU VÝVINOVEJ DYSFÁZIE

Príčiny vzniku VD zatiaľ nie sú celkom jasné. Vo väčšine prípadov býva u detí s VD prítomný problém v tehotenstve matky, pri pôrode, či po ňom. Istú rolu pravdepodobne zohráva aj dedičnosť. Oneskorený vývoj reči a vývojové poruchy sa častejšie objavujú u chlapcov.

PRÍZNAKY VD

- oneskorený vývoj reči

- zamieňanie hlások v slovách

- vynechávanie hlások,či slabík

- rečový prejav dieťaťa je pre okolie málo zrozumiteľný

- nerovnomerný vývoj,výrazný rozdiel medzi verbálnymi a neverbálnymi schopnosťami dieťaťa

- narušenie pamäťových funkcií

- narušenie zrakového vnímania /prejavuje sa predovšetkým v kresbe/

- narušenie sluchového vnímania

- časopriestorová orientácia /pravá a ľavá strana,pojmy včera, zajtra atd./

- narušenie hrubej a jemnej motoriky a laterality /často skríženej/

V 2.diele o NKS vám predstavím literatúru pre dieťa aj rodičov, hry, postupy a pomôcky, ktoré sa u nás doma osvečili.

Ďakujem,že ste sa dočítali až sem 🙂

Lucia a princ Matej 

#mamabloguje

#naszivotsnks

ZDROJ:

mylogopedicdiary/instagram

eduworld.sk

Mám 12rocneho syna s NKS....Expresivno-perceptivnou dysfaziou,chodí do Jamnika.

6. mar 2019

Pekne napisane ,tesim sa na dalsi clanok 🙂

6. mar 2019

@mmatta áno?V koľkých rokoch mu potvrdili NKS ?
@lienka142142 ďakujem 😘

6. mar 2019

@stastnamamulka v 3 rokoch...Ale on do 5 rokov nerozprával vôbec.

6. mar 2019

Ahoj, ja mam mladsieho synceka s vyvojovou dysfaziou. (Starsi mal len naruseny vyvin reci - tazka brnkacka oproti mladsiemu...🙂 Clanocek si napisala krasne - vas chlapcek bol fakt taky spokojny a usmievavy aj ked nerozpraval? Moj syncek ma zmiesanu formu dysfazie, narusene aj porozumenie aj rec a teda u neho bola neskutocna frustracia z toho, ze mu nerozumieme a, ze on nerozumie nam... Na obdobie neskutocnych zachvatov zlosti od cca 1,5-4 rokov radsej ani nespominam... Prave riesime zakladnu skolu - rada by som ho dostala na ZŠI v Bratislave na Vlasteneckom namesti, bola som tam na DOD a podla toho co som videla, je to pre neho to najlepsie... Rada budem sledovat aj dalej co k ejto teme napises, zaujima ma to, lebo ja sa stretavam skor s prekvapenim u inych ludi, ze takato diagnoza vlastne existuje...

7. mar 2019

@mmatta MMattka, zaujimalo by ma ako sa Vasmu syncekovi dari - ako je to s nim v 12 rokoch. Starsi syncek mal naruseny vyvin reci, ale on sa velmi slusne rozbehol, dnes vo veku takmer 12 rokov by nezaujaty pozorovatel ani nezistil, ze ma problem s recou, dokonca sa dobre uci na beznej ZS. Je vsak pravda, ze on nemal az taku tazku formu naruseneho vyvinu reci - dlho mu pretrvavali v reci dysgramatizmy, ale momentalne je na tom celkom OK. Ten mladsi to je ina kava...

7. mar 2019

@katarina_k11 veru bol,ten povestný vzdor u neho nastal zhruba v 5r,ale nejako sme to dali...on je skôr flegmatik (po mne 😂)...ale keď občas vybuchne,stojí to za to 😬...ó,áno...ja som sa zasa stretla s odsudzovaním a riešením našej "nevýchovy " a nevyžiadaných rád 😔 (určite to poznáte 🙁)
Držím palce pri správnom výbere školy,my sme sa kvôli škole aj sťahovali (internát sme hneď zamietli ),spätne ozaj neľutujem .Držím všetky palce ♥️

7. mar 2019

Môj manžel stahovanie odmieta, vyzera to tak, ze budem kazdy den dochadzat - tiez si neviem predstavit, ze by som ho nechala na internate - ale vraj tam maju aj mensie deticky... No, my sme nemali vyslovene obdobie vzdoru - on proste nezvladal, ze si vzajomne nerozumieme - my sme si dokonca mysleli, ci nie je autista - ale tuto diagnozu mu v 3 rokoch vylucili... Drzim aj Vam palceky nech sa dari...

7. mar 2019

Prepáč, ale máš v článku veľa dezinformácií. Napríklad raz píšeš vývojová dysfázia a raz vývinová. Je to vývinová dysfázia a má viacero typov (expresívna, zmiešaná...). Každopádne, synčekovi prajem veľa zdaru a pokrokov. Keďže tiež mám dieťa s NKS, aj tebe ako maminke prajem všetko dobré a hlavne veľa trpezlivosti 🙂

7. mar 2019

@katarina_k11 ahoj môj syn je teraz prvák na spomínanej škole v BA. tiež bývame mimo BA. Internát som dlho dlho zvažovala. No napokon sa to akosi "samé" vyriešilo . Aspoň na jeden školský rok. Uvidím kam pôjdem do druhého ročníka. Môj syn má v triede spolužiačku, ktorá býva na internáte. Inak bývate ďaleko? Držím vám palce, nech sa správne rozhodnete.

7. mar 2019

@xxxkatka ďakujem za upozornenie,opravím

7. mar 2019

@katarina_k11 Syn v škole prospieva veľmi dobre... Matematika mu ide skvelé.Avsak,rozpráva ako zahraničný Slovak. Navyše je veľmi úzkostlivo a pre všetko plače...Tiež nebol usmievavé dieťa,ale bol veľmi frustrovaný...

7. mar 2019

@katarina_k11 inak autizmus sme v troch rokoch riešili aj my...Bola som o tom tiež presvedčená,tiež nám ho vylúčili.

7. mar 2019

Aj my mame synceka s NKS, taktiez v 3,5 roku bol u nas na pretrase autizmus, dr. Janosikova nam ho vylucila a dala nam tuto diagnozu. Skolu zatial neriesime, ma 4,5 roka. Uz teraz vsak uvazujem, ake to bude, pravdepodobne bude mat odklad. Chodime k logopedicke, pokroky robi zazracne, aj ked pomalym tempom. Vzdor je u nas na dennom poriadku, ale uz sa to da zvladnut do 5 minut - denne mame 1-2 taketo epizody. Ako sa mu zlepsilo porozumenie, tak sa mu upravilo aj spravanie. Je to moje zlaticko ♥️

7. mar 2019

@katarina_k11 inak,myslím si,že je to dedične...Mladší syn síce rozpráva veľa a všetko rozumie,no susle a rackuje.Pali.mu to neskutočne.Aj logopedicka.mi potvrdila,ze má skúsenosti,že sa vyskytuje aj u súrodencov... Takže je veľká šanca,že ak to má jedno dieťa,tak sa nejaká FG orná vyskytne aj u ďalších súrodencov☹️

7. mar 2019

@seahorse27 my sme tiež dali odklad,náš je aj narodený koncom júla,tak išiel až o rok neskôr

7. mar 2019

@seahorse27 Na Janosikovu nedam pri synovej diagnostike dopustit, tam kde pedopsychiatricka a psychologicka videli AS, lebo syn mal niektore zvlastne prejavy z dovodu neporozumenia, ona pokrutila po 5 min hlavou a povedala, ze to bude dysfazka. A rovno vypichovala co nesedi a doslova nadiktovala, co ma logopedicka otestovat na potvrdenie diagnozy. Do bodky sedelo, co napisala do spravy.

7. mar 2019

@tin007 mozem sa len spytat,ake znaky mal syncek?

7. mar 2019

@stastnamamulka nas je narodeny koncom oktobra, takze to bude mat takmer o 2 roky odlozene.

7. mar 2019

@tin007 Nasho oznacila za autistu pediatricka aj neurologicka. Janosikova napisla do spravy, ze nesplna ani jeden bod pre diagnostiku PAS :D

7. mar 2019

Baby a ktorý doktor presne vám toto potvrdil? Vo Francúzsku som sa s tým nestretla, mam tri a pol ročného syna, ktorý aj chodí do škôlky ale rozpráva veľmi málo.. Len pár slov vie dobre povedať. Inak stále rozpráva ale nič mu nerozumiet. Tie slová, ktoré vie väčšinou hovorí dobre, len žiraf (po francúzsky) hovorí vijaš... Myslíte, že je možné, že ma NKS? Často sa snaží zopakovať co hovorím, ale nezopakuje to správne.. Tu to nikto nerieši, ale ja už som naozaj v strese, ešte keď toto čítam...

8. mar 2019

Pridávam sa do klubu, syn 4r porucha reči aj porozumenia.
Všetko čo vie a naučí sa je ako zázrak
Tiež bol sledovaný pre podozrenie na autizmus. Dr. Jánošíkova ho vylucila

8. mar 2019

@lienka142142 Pedopsychiatricka mu dala na uvod gumeny cukrik (jasne zlty), on ho otacal v prstoch a potom ho ovonal. A jej reakcia - to je autizmus, lebo ovoniava! Maly bol taky "pozorovatel", ked islo o novu aktivitu, tak zvycajne pozeral co sa deje, ako to funguje (kedze mal problem pochopit slovne zadanie) a z toho usudzovala psychologicka, ze je autista a strani sa deti. A on len potreboval nazorne ukazat pravidla a potom sa zapojil bez vacsich problemov. Ja som som mala oporu vo vybornej kamoske, ktora vystudovala liecebnu pedagogiku a ta krutila hlavou nad zavermi tych dvoch, takze sme to hodne rozoberali a dumali, co by to mohlo byt. A Janosikova si vsimla agramatizmy, poprehadzovanu syntax pri rozhovore s malym a potom do spravy nadiktovala ake presne testy mu ma logopedicka urobit. ;)

8. mar 2019

@diana20 My sme isli z vlastnej iniciativy na diagnostiku ku klinickej psychologicke, ktora sa zaobera autizmom a teda sme ocakavali, ze nam ho na 100% vyluci alebo potvrdi, kedze ma s tym dlhorocne skusenosti. Nechceli sme maleho tahat po kadejakych “odbornikoch”, ktori maju o dg PAS alebo NKS len teoreticke vedomosti s budu okolo toho roky mudrovat a my nebudeme vediet, na com sme. U nas na Sk je dr. Janosikova v tomto spicka. Diagnozu NKS - vyvinova dysfazia potom potvrdila aj logopedicka na vstupnej diagnostike. Neviem, ako to chodi vo Francuzsku, ale skus si najskor sama vyhladat odbornikov (hlavne pozeraj na skusenosti rodicov) a potom hladaj ku nim cestu. U tvojho maleho moze ist o NKS, ale kludne moze mat len oneskoreny recovy vyvin kvoli dvojjazycnemu prostrediu.

8. mar 2019

@mmatta Aj ja som presvedcena, ze je tam aj nejaka dedicnost - moj manzel mal oneskoreny vyvin reci - do troch rokov ani muk, potom zacal rozpravat nejakou hatlaninou - v 5 rokoch mu vybrali nosne mandle a trochu sa rozbehol... Jeho mama tvrdila, ze nerozpraval, lebo nepocul na jedno ucho, kvoli tej nosnej mandli... Len by ma tak zaujimalo, ze co robilo druhe ucho za ten cas? Okrem toho moj manzel je dysortografik (diktaty cely zivot na 5) - na to som bola dopredu upozornena, ze tak zrejme nejaka dys bude...

8. mar 2019

Pekný článok 😊 aj náš malý princ má okrem iného aj nks

8. mar 2019

@vintage_lady ďakujem,holt máme výnimočné deti 💛

8. mar 2019

NKS nie je iba vyvinova dysfaziu, pod NKS spadaju aj ine logopedicke problemy (typu mutizmus, zajakavost, OVR atd), to len pre presnost.

8. mar 2019

@stastnamamulka totok 😆 len nie vždy je to ľahké, hlavne v škole

8. mar 2019

@seahorse27 aj ja som si hovorila, že dva jazyky, či to môže byť preto.. A ja som tiež nerozprávala keď som mala tri roky som mala len takú svoju hatlaninu tak aj to som si hovorila, že či to nemôže byť trošku aj dedičné... Logopéda tu vôbec neviem nájsť a ku psychologicke som nešla, lebo som si hovorila, ze jej aj tak nič nepovie.. Tak ale nakoniec asi skúsim ☺️ ďakujem za tvoju odpoveď..

9. mar 2019

@tin007 ďakujem ti za doplnenie,popravde je toho toľko,že tiež sa len hľadám v tom,tak napoly stratená 🤷‍♀️🙈,mám viacero zdrojov a literatúry,snažím sa to postupne dopĺňať 🙏

9. mar 2019

@diana20 ak sa možem zapojiť,pokým syn nerozprával,pár x sme boli u liečebného pedagóga,ten sa vtedy viac venoval mne ako jemu 😊 ,tiež aj klinický logopéda.Resp. sa mi snažili poradiť ako so synom pracovať.U nás ale veľmi zavážil ČAS,ináč sme sa mohli aj na hlavu postaviť (obrazne povedané 😂).Držím palce ✊️

9. mar 2019

@stastnamamulka Tiez to tak vnimam. Nas maly velmi nechce doma spolupracovat na ulohach, ktore nam odporuca logopedicka. Ma velmi selektivnu pozornost, robi len to, co ho bavi a my sa ozaj mozme aj na mihalnice stavat. Ako plynie cas, dozrieva mu centralna nervova sustava a je to coraz lepsie.

9. mar 2019

Moja skusenost: Kedze presne pomenovanie toho, co je problemom u syna sme dostali pol roka pred nastupom do skoly, tak dost dlho som s Janosikovou debatovala, co robit. Radila (to este nemal vtedy oficialne diagnozu na papieri, tu dostal o 2 mesiace od logopedicky), aby sme sa pokusali vybrat triedu s nizsim poctom ziakov (radila jednu malotriedku pri BA), resp. ist do triedy, kde su deti s NKS, alebo aspon do pripravneho rocnika a potom integrovat do klasickej ZS. Doma sme zacali cielene pracovat na pozornosti a porozumeni, ale so mnou a s muzom maly odmietal robit. Takze som velmi rychlo nasla pani, ktora ho chodila min 2x tyzdenne ako keby "doucovat", robili vzdy nejake pracovne listy pre predskolakov (myslim, ze to bola tato sada https://www.raabe.sk/kuliferdo-–-skolska-zrelos... ) a aj sa hrali hry, citali spolu... doslova budovala v nom navyk, ze je potrebne sediet, sustredit sa, pracovat (to co robia v skolke, ale kde nie je sanca pri 25 detoch venovat sa individualne, kde je vela ruchov). A s nou to bola pohoda, ju akceptoval. Tiez som velmi intenzivne hladala a zvazovala moznosti, nakoniec sme mali obrovske stastie, ze som natrafila na ZS Jelenia (kedze to bolo pred skoro 5 rokmi, tak vtedy o nich vedelo len par ludi, ze maju triedy pre deti s NKS) a podarilo sa mi dostat syna do pripravky, ktoru otvarali. O ZS Vlasteneckom som mala tiez informacie, ale nastastie synova dysfazka nie je velmi vazna a ZS Jelenia je klasicka ZS, ktora ma niekolko tried s detmi s NKS, plus integruju aj (do klasickych tried) deti s nadpriemernym nadanim. Cize je to trieda, kde sa mixuju deti velmi nadane s detmi s NKSkami, s detmi cudzincov, ci detmi "klasickymi" a je to velmi fajn, lebo sa vela ucia spolu komunikovat, pomahat si, v druzine su pomiesani. A pokial deti potrebuju podporu a pomoc, maju tam specialnych pedagogov, logopedov, psychologicku... nieco, co by v podstate potrebovala kazda druha ZS na Slovensku.

9. mar 2019

@tin007 len doplnim ZS Vlastenecke je tiez klasicka ZS, nie je to specialna zakladna skola, inak suhlasim s tvojim prispevkom 🙂 Tiez som pripravovala chlapceka v pripravke (potreboval specilany pristup a skola na ktoru chodil neakceptovala NKS, povazovali dietatko za nespolupracujuce) na nastup do 1 rocnika.
@seahorse27 ako odbornik odporucam pripravu aj mimo rodiny, specialnym pedagogom, liecebnym pedagogom.... Je to ovela efektivnejsie. Mam to odskusane na detoch, ktore chodili ku mne aj na vlastnom synovi s NKS.

9. mar 2019

@xxxkatka ZS Vlastenecke nie je klasicka ZS, jej cely nazov je Základná škola internátna pre žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou a vyslovene maju uvedene, ze ... sa profiluje komplexnou starostlivosťou o deti s rôznym druhom a stupňom narušenej komunikačnej schopnosti pri intaktnom intelekte. Oni aj podmienuju nastup do skoly diagnozou z NKS skupiny a mnohymi odbornymi vysetreniami. Tu je velky rozdiel oproti Jelenej, tam je "mix" deti, na Vlasteneckej je to vyslovene len pre deti s NKS.

9. mar 2019

Velmi slusne sa uz s diagnostikou a pracou nielen s detmi, ale aj rodicmi rozbehli v CVI-ckach a tiez na Sibirke v SVI, vyhodou je, ze chodia aj do rodin (ci do MS). Napr. v MS, kde mi chodi dcera spolupracujeme s CVI uz treti rok; chodia robit diagnostiku deti (samozrejme vzdy v spolupraci s rodicmi) a potom s tymi, ktore to potrebuju (najma co sa tyka logopedie) aj pracuju na tyzdennej baze. Plus vedia poskytnut poradenstvo, ak treba ine vysetrenia, ci ine typy intervencii.

9. mar 2019

@tin007 ano, ale z pohladu zakona su klasickou zakladnou skolou, nie je to skola specialna. Teda, su v sieti beznych zakladnych skol. Aj cirkevne skoly su podmienene, ze rodicia a dieta by mali byt tak ci onak veriaci, casto musia priniest papier z fary atd. A tiez su to bezne ZS, zriadene cirkvou. Naopak, napriklad ZS Zehrianska je specialna skola, aj ked maju tiredy pre autistov, deti s NKS a podobne. To len na ozrejmenie pojmov.

9. mar 2019
Komentár bol odstránený

@xxxkatka Jasne, vdaka za info. Mozno pre rodicov, ktori hladaju skolu pre svoje deti s NKS je dolezite vediet, ze existuju aj skoly, ktore maju specialne vytvorene podmienky pre deti s NKS. Treba vsak (na prijatie) potvrdenia od odbornikov (kazda skola presne konkretizuje co) / napr. Vlastenecka vyzaduje ovela viac vysetreni (aj od foniatra napr.) ako Jelenia (do pripravneho rocnika), tam bolo treba odporucanie od logopeda a psychologa (obaja museli byt z CPPPaP, ktore je zapisane v sieti MS). Takze, ak uvazujete o takejto skole/triede pre dieta, pocitajte s tym, ze niekolko mesiacov treba na vysetrenia, aby ste ich k zapisu mali.

9. mar 2019

@tin007 ono tie vysetrenia su potrebne na vylucenie inych problemov (napriklad so sluchom). Vlastnecke ma aj MS pre predskolakov, co je tiez super priprava na rozdiel od beznej MS. Bohuzial, casto sa stretavam s katastrofalnou ci ziadnou pripravou v MS pre deti, ktore maju akykolvek logopedicky problem, ale aj tych "normalnych"deti. Rodicia by si mali uvedomit, ze rec dietata nemozu zacat riesit po zapise alebo tesne pred nim. Ja som doslova alergicka na slovne spojenie "on/ona sa rozrozprava v skolke". Casto si neuvedomju, ze tu nejde len o rozrozpravanie, rec ma viacero urovni. A potom sa cuduju, ze dieta po roku, dvoch, troch trapenia sa v skole dostane diagnozu - dys. A stacilo tak malo, riesit to skor, obehnut tych odbornikov skor. A tym padom maju aj posudky od odbornikov skor a staci im zbehnut do CPPPaP. Ale hold ked v siestich rokoch zacne riesit logopedicku, tak ano je to na mesiace zhanania potvrdeni, kedze tie cakacky su hrozne.

9. mar 2019

@xxxkatka Zial, velakrat maju pediatri postoj, ze "matky su precitlivele" a na rec maju pockat v skolke, alebo v skole. Dalsia vec je, ze klasicka MS nema moznosti na to, aby ucitelky (nie vsetky vysokoskolsky vzdelane a nemyslim si, ci je vobec niekto s pedagogikou a k tomu s logopediou) riesli individualne dieta s OVR, NKS a pod. Co mozu urobit je, ak si to vsimnu, ze povedia rodicovi; dieta v porovnani s rovestnikmi zaostava v tejto oblasti, resp. sa prejavuje extremne takto, navstivte odbornika. A je na rodicovi, ci sa zariadi podla odporucania alebo nie. Mne pred 4 rokom maleho hovorila ucitelka, ze syn ma niektore crty, ktore nie su standardne, bola som u sukromnej detskej psychologicky (lebo v CPPPaP ma otocili vo dverach, u klinickej psychologicky poradovnik na rok), spolu 4 sedenia, zaplatila som cez 100 eur a vysledok: dieta v sirsej norme, to dobehne. A CPPPaP este par rokov dozadu odmietali riesit deti mladsie ako 6 rokov (pisem teraz o BA), odpoved bola: sme tu primarne pre deti v ZS a max. tak urobime depistaz predskolakov, do 6 rokov k nam ani nechodte, nevezmeme vas. Teraz sa to zmenilo (neviem cim), lebo som zaregistrovala v MS, ze bola psychologicka robit posudok 4 rocneho dietata.

9. mar 2019

@tin007 je uplne jasne, ze dietatu s NKS nemoze dat ucitelka v MS to, co potrebuje, ale bohuzial, stretavam sa s tym, ze neda predskolska priprava v MS neda nic ani detom bez problemovym. Ucitelka by si vsak mala vsimnut, ze rec dietata nie je standardna- vyvinovu psychologiu maju aj na SŠ aj na VŠ. Rovnako aj pediater by mal ovladat zakladnu vyvinovu psychologiu, aby vedel, v ktorom veku by co dieta malo ovladat. Ak v troch rokoch neukazuje na predmety (ak chce nieco podat, nieco vidi a chce ukazat...atd) alebo v 3 rokoch nevie napodobnit zvuky zvierat (zakladom buducej slovnej zasoby je napodobnovanie), mal by vratit diplom. Ak by mi pediater pri 3 rocnom dietati povedal, ze mame pocakt na skolku a on mi papier na logo ci psychologiu neda, brala by som kartu. Rodicia su malo asertivni, oni svoje dieta poznaju najlepsie, maju rodicovske instinktiy (najmä mamicky) a lekar by mal respektovat ich pocity. Ja osobne som v klasickom CPPPaP ani nebola, kedze u nas to vyzeralo zo zaciatku na PAS (co sa nakoniec vylucilo), tak sme boli v speci CPPPaP a tam sme uz aj ostali ked sme potrebovali vysetrenie pre NKS do skoly. Co vsak viem, ak skola vyzadovala potvrdenie z takehoto centra a bola si zo spadovej oblasti, zobrat vas museli. Ale samozrejme, je to o ludoch. My sme chodili pred skolou do Dialogu (sanatorium), k logopedicke, psychologicke a liecebnej len na vysetrenie. Teraz vsetko pokryvame v skole kedze triedna je logopedicka.

9. mar 2019

@katarina_k11 ak budes mat chvilku napisala by si mi prosim ake hlavne rozdiely boli u tvojich synov v ich diagnozach? Riesim momentalne syna , pomohlo by mi to mozno nieco z toho vylucit 🙂

22. okt 2021

Mamky, mate niektoré skúsenosti s tum, ze vasi partneri hádžu vsetku vinu na vás? Ze nevychovavate dieta ze ho zanedbavate ze si ho malo vsimate. Starsi syn ma NKS ADD mal OVR a urcite bude mat dysky (dyskalkulia plus vsetko co sa sl0venciny a citania tyka) jeho otec to dal cele za vinu mne, ze ja sa mu nevenujem. Odisla som od neho a az na sude uznal ze to nie je moja vina ze syn ma nks atd. Ale akoze aj tak ho nechce integrovat, dat na nks skolu ani nic (pripravku v NKS som si vydupala) sud ho urcil do striedavej cize som nutena dohodnut sa s nim.
Kazdopadne, s manželom (za ex som vydata nebola) mame syna ma 3,5r a ja mam dejavu, diagnostikovali mu nks, dokonca psycholog povedal ze ho neodporuca do skolky (pricom ucitelky krutili hlavami ze v skolke krasne napreduje) a manžel obvinuje mma, ze ja zanedbavam dieta, ze mu vkuse davam mobil aj starsiemu aj mladsiemu a ze ja som vkuse na mobile (podotykam, ze ten mobil mame jen jeden - moj) a ze len peciem (mam tak 2 zákazky mesacne plus Vianoce) a ze mam spolocensky zivot bohatsi ako slobodne zeny (raz mesacne idem ma nechtu a mihalnice, raz za par tyzdnov k svojim rodicom (aj s detmi) ku kamosne na kavu tak 5x do roka.... Proste vsetko je moja vina lebo mi je vsetko prednejsie ako deti. Ked som mu vyhodila na oci ze kolko sa on venuje detom, tak starsi není jeho problem, lebo neni jeho a mladsiemu sa chce, ale ten ho odmieta (co je pravda)
Ako take nieco zvladate? Mm je narcis, ale ze z 10 bodov 9 sedi.

26. okt 2021

@antamauru Ahoj, prepac tu oneskorenu odpoved - posledne mesiace som vobec na MK nechodila... U starsieho synceka bol diagnostikovany oneskoreny vyvin reci - zacal rozpravat neskor - az takmer v troch rokoch, mierne bolo narusene aj porozumenie, komolil slova a mal problem zostavit vetu, neskor suvetie - chodili sme cca 3 roky na logopediu - skoncil ako sedemrocny s tym, ze konecne vedel povedat aj r. Okrem toho bolo u neho podozrenie na autizmus (boli sme na vysetreni u Dr. Janosikovej), toto sa uplne neuzavrelo, lebo sme dalsie vysetrenia neabsolvovali a vekom z vela svojich zvlastnosti vyrastol... tiez mal diagnostikovanu (psychiatrickou) uzkostnu poruchu... Teraz je z neho pubertak, na prvy pohlad a posluch na nom nic nie je vidiet a pocut, rec ma peknu, cistu, plynulu, v skole nema s hovorenou recou problem... Zial, ako manzel, ma problem s gramatikou - "i" a "y" rube od buka do buka, proste diktat je vesely-farebny.🙂 Mladsi syncek uz treti rok navstevuje Zakladnu skolu na Vlasteneckom namesti - netusim, ci niekedy bude na tom komunikacne tak ako ten starsi... Ma jedenast rokov a je tretiak - dosial sa vie v reci tak zapliest, ze nakoniec nikto netusi, co chcel vlastne povedat... Stale nevie "R", ale individualnu logopediu sme momentalne prerusili - navstevovali sme ju sedem rokov a, chudak, uz bol taky frustrovany, ze sme mu dali na pol roka klud a dohodli sme sa s logopedkou, ze po case uvidime, ci bude pokracovat... Sama uznala, ze spravil obrovsky kus prace a to, ze nebude vediet povedat "R" bude to posledne, co by nas malo trapit... Diagnozu ma stanovenu ako Narusena komunikacna schopnost, okrem toho trpi ADHD a uzkostnou poruchou... Zial, oproti starsiemu synovi ma velmi narocnu povahu, je velmi prisny na seba, za kazdu chybu sa hneva a je frustrovany... tak by som si zelala, keby bol vacsi pohodak a salamista ako ten starsi... Je to s nim narocne, ale vidim, ze aj on sam so sebou to ma velmi narocne, lebo vnima svet ako vnima - vsetko berie ako tazke a pri tom co sa tyka uciva sa mu celkom dari... len teda doma dost tlacime do hlavy a obavam sa, ze ucit sa s nim budem aj na strednej skole... Ake to mala moja mama lahke, ked sa so mnou ucila len v prvej triede..🙂

19. jan 2022

Kde nájdem tú druhú časť? Resp. zaujímali by ma spomínané hry, postupy a pomôcky. Ďakujem

20. jún 2022

@kika5125 ahoj,2.časť nie je (zatiaľ )🙈

20. jún 2022

Ahojte mňa by zaujímalo ako pokročili vaše deti s touto diagnózou. 😊 .. Dá sa reč napraviť alebo sú problémy s rečou na stálo. 😌

29. jan 2023

@renaa123 ahoj,syn bude mať tento rok 12r,zrozumiteľnosť reči je takmer na nerozoznanie od zdravých detí,do popredia vystúpili iné dys🙈 asi najviac sa trápime s gramatikou slovenčiny ,stále je to pre neho akoby cudzí jazyk .Reč sa dá krásne napraviť /1-4ročník absolvoval individuálnu logopedickú intervenciu-ILI/,u syna sa veľmi zlepšila aj po výbere nosnej mandle /2x/+má špecifický maz v ušiach ,pre ktorý zle počul /1x zákrok v narkóze /.

29. jan 2023

@diana20 ahoj, aj ste nieco poriesili? ja som tiez vo francuzsku, syn ma uz 9 rokov a este som tu nenasla nikoho kto by mu pomohol alebo mi aspon povedal co mu je… ja si myslim ze ma disfaziu, boli sme u ortophoniste ale nemali sme stastie na dobru adresu… bola to stara skola co mi tvrdila ze je to viacerymi jazykmi - ale ja viem ze je v to nieco viac, mam 3 deti vidim ze on je iny pripad :( a opat mam recept len k ortophonist a ked opat netrafim dobru co s tym nema skusenost je to zas v kybli :(

11. apr 2024

@ivec16 no ja som nakoniec úplne vzdala slovenčinu, som sklamaná, ale mala som dvoch a neviem ci to robili naschvál ale počúvali ma len po fr inak nerozumeli... tak som to nezvládla.. no na dysfaziu asi fakt len orthophoniste, ale treba dobrého nájsť, je ich tu malo a ľudí ktorí ich potrebujú veľa...

11. apr 2024

@diana20 nasla som teraz ze neuropsycholog to moze diagnostikovat a dokonca vraj nie kazdy orthophoniste ma kompetencie na diagnostiku dysfazie… ta moja podla mna nemala… ved toto ze s tymi ortophoniste to tu je hrozne komplikovane… recenzii je malo, oni tiez ziadne info na seba nemaju, kedze ich je tak strasne malo tak im staci tabulka s tel. cislom niekde na dverach… v lepsom pripade aspon na internete. nasla
som ze tej neuropsychologicke sa plati 500€ za 5 hodin diagnostiky… mozno nieco preplati mutuelle… a viem ze to tam ma napisane ze to vedia urcit… ja som sa s mojimi rozpravala len po slovensky az kym sli do skolky… ale moj nerozpraval nic zacal az v polovici petit section prve slovicka… v strednej triede zacal spajat dve slova takze to uz mal 4-4,5 roka… a rozprava stala zle, tazko hlada slovicka ma 9 rokov a jeho 4,5 rocna sestra ho uz recovo predbehla (syn sice vie komunikovat v 3 jazykoch ale s tazkostami)… v skole mu dal ucitel zle hodnotenie

12. apr 2024

@ivec16 áno aj tu u mňa neuropsycholog stoji veľa, ale je to veľmi dobré tento bilan mať urobený. Môj Théo nakoniec mám TDA a vďaka tomuto má nárok na špeciálnu pomoc v škole. Odvtedy mu je lepšie v škole.. ak jeho testy a tak sú upravené, nemá presne to, čo ostatní. Táto robota tejto pani sa volá AESH a o ňu treba dať žiadosť na MDPH... to bude treba v tvojom prípade urobiť určite veľmi rýchlo, pretože to môže trvať aj 6 mesiacov a viac... so žiadosťou by ti mala pomôcť škola.. a neuropsychologue je považovaný za médecine douce ak chceš vedieť koľko tvoja mutuelle prepláca.. ale keď už sme mali tie výsledky od neuropsychologue tak sme tam nikdy už znovu nešli, pomáhajú mu so všetkým orthophoniste a ergothérapeute..

13. apr 2024

@diana20 oki super tak to by mohol byt konecne dobry zaciatok… s mdph mame skusenost s dcerkou ta ma hydrocephalus u nej vybavujeme tiez assistenta, ale ona je zatial v petit section. a u nej mi psychomotritien a ergoterapeut odporucaju asistenta kvoli reci (ona nema ziadny problem s recou len este nenabehla na francuzstinu- ale ona ide ako radio) prislo mi to bizardne lebo stale hovorim kazdemu ze mam problem so synom s recou a kazdy len mykne plecom a nik mu nepomohol… ale ona ma diagnozu tak jej daju aj to co nepotrebuje… 🙈 ok dakujem ti za odpoved, uistila si ma ze ten neuropsycholog bude asi najlepsie riesenie… ja mam sice predpis k orthophoniste ale u jednej sme uz boli a nesuhlasim s jej nazorom, stratili sme 2-3 roky u nej… a bojim sa ze ani druha nebude vediet dobre diagnostikovat tak to bude sa len prehlbovat…

13. apr 2024

@ivec16 na tú žiadosť o AESH asi treba aj so školou komunikovať. Dúfam, že nájdeš rýchlo nejakého neuropsychologa, ktorý ti urobí ten bilan a že teda rýchlo schvália tvojmu synovi pomoc v škole 😊 držím palce

13. apr 2024

@diana20 ok nieco som nasla na nete, vyplnim formular a dufam ze randez-vous bude este do konca skolskeho roka… a potom uvidime… mne ta orthophoniste tvrdila ze ide len o oneskorenu rec lebo je vo viacjazycnom prostredi… (ale vidim na dcere ze tym to nebude)

14. apr 2024

Začni písať komentár...

Odošli