Naša kolegyňa - fyzioterapeutka sa zúčastnila školenia o Snoezelene. V našom zariadení máme bielu snoezelen miestnosť a momentálne pracujeme na jej rozšírení.
Ak máte záujem dozvedieť sa o tejto metóde viac, viete tak urobiť napríklad tu: http://3lobit.sk/snoezelen/snoezelen-prostredie...
Ak viete o rodinách, ktorým by mohla byť SLUŽBA VČASNEJ INTERVENCIE nápomocnou, pomôžte šíriť správu o nás ďalej.
Lokalizáciu jednotlivých centier si môžete pozrieť v priloženej MAPE POSKYTOVATEĽOV: https://asociaciavi.sk/#poskytovatelia
Radi by sme Vás upozornili na vzdelávací seminár, ktorý by mohol byť nápomocný rodičom detí so zdravotným znevýhodnením. Viac informácií nájdete v priloženom letáku, v prípade ďalších otázok nás neváhajte kontaktovať cez správu alebo na adrese svikosice@gmail.com 😉
Možnosti liečebnopedagogických terapií vo včasnej intervencii a v školskej integrácii detí so ŠVP
Predkladaný príspevok pojednáva o terapiách ako o súčasti liečebnopedagogického prístupu zameraného na pomoc rodinám s dieťaťom so zdravotným znevýhodnením vo včasnej intervencie a na podporu školskej integrácie.
Terapie v liečebnej pedagogike chápeme ako metódy práce liečebného pedagóga používané s cieľom naplniť terapeutický zámer prostredníctvom konkrétnych prostriedkov a nástrojov.
Liečebný pedagóg v práci s deťmi využíva ich záujmy, zručnosti a možnosti. Liečebná pedagogika je vo výbere a použití terapii eklektická. To znamená, že liečebný pedagóg vyberá jednotlivé prvky z výchovných prístupov a terapii a formuje ich do jedného na klienta orientovaného prístupu. Liečebnopedagogický terapeutický rámec je posunom za hranice bežnej pedagogiky (Kováčová, 2015). Terapie sú priestorom pre interakciu s dieťaťom, ide v nich o výchovu, učenie a podporu pozitívnych daností dieťaťa. Ich používanie je vždy jedinečné a individuálne (Horňáková, 2007). Liečebnopedagogické terapie rozdeľujeme na expresívne terapie (arteterapia, muzikoterapia, dramatoterapia, psychomotorická terapia) a terapeutické prístupy (terapia hrou, ergoterapia, Montessori terapia, bazálna stimulácia a pod.).
Jednotlivé expresívne terapie a terapeutické prístupy sú realizované liečebným pedagógom vo včasnej intervencii so zámerom včasnej vývinovej diagnostiky a podporu, stimuláciu a optimalizáciu vývinu dieťaťa v ranom veku. Liečebnopedagogické terapie využívané vo včasnej intervencii vychádzajú z hry, ako z najprirodzenejšiej činnosti dieťaťa, v ktorej sa vývin realizuje.
Popis a využitie niektorých liečebnopedagogických terapii vo včasnej intervencii:
Vývinovo orientovaná dramatoterapia
Arteterapia ako súčasť liečebnopedagogickej intervencie v skupinách detí s poruchami správania
Peter Farbár
Abstrakt
V predloženom článku pojednávame o možnostiach arteterapie a dramatoterapie v rámci liečebnopedagogickej intervencie u detí s poruchami správania. Popisujeme základné zásady a princípy práce liečebného pedagóga v intervencií porúch správania sa u detí. Špecificky sa zameriavame na možnosti vybraných expresívnych terapií v kontexte liečebnej pedagogiky a ich využitie v práci s deťmi s poruchovým správaním.
Kľúčové slová:
poruchy správania, liečebná pedagogika, liečebnopedagogická intervencia, arteterapia, dramatoterapia, skupinová hrová terapia
Liečebnopedagogická intervencia je koncipovaná na nižšie uvedených princípoch: Prvým z nich je nezacieliť terapiu iba na symptómy. Klein, Meinertz a Kausen (2001) píšu, že práca s dieťaťom nebude uspéšná bez láskavého a empatického chápania dieťaťa v jeho celistvosti. Podľa autorov (ibidem) je dôležité mať na zreteli fakt, že deti sa otvoria iba priamemu a citlivému človeku a nie tomu, kto sa stavia do pozície ,,darcu podnetov”. Druhým dôležitým princípom liečebného pedagóga je rešpektovanie dieťaťa ako svojprávne konajúceho subjektu a partnera. Svedomito zisťovať,,zónu aktuálneho”a ,,zónu najbližšieho vývinu”, v ponímaní Vygotského, v spoločensky dôležitých oblastiach, aby sa dieťaťu zabezpečilo dostatok individuálnych podnetov pre uskutočnenie ďalšieho vývinového kroku. Porozumieť dieťaťu znamená vycítiť to, čím je naplnená myseľ dieťaťa, symbolicky napísané – „to, čo ho chytí za srdce a čo chce svojím konaním dosiahnuť“. Je dôležité si uvedomiť, že dieťa je aktérom svojho vývinu, že tento proces terapeut netvorí, ale vytvára priestor s potrebnými podnetmi (Klein, Meinertz a Kausen, 2001). Podľa prof. Dobrotku (2001) je liečebná pedagogika svojími cieľmi a metódami terapeutická. Jej cieľom je terapeuticky ovplyvniť celú osobnosť klienta.
