nelinkabublinka
    16. sep 2016    Čítané 55x

    Skôr ako chytí pero, sa trochu pohráme

    V minulom článku sme sa venovali grafomotorike na teoretickej úrovni. Básnik by povedal, že teória je keď všetko vieme, ale nič nefunguje. Prax je keď všetko funguje, ale nikto nevie prečo. Dnes si spojíme teóriu s praxou. Nič nefunguje a nikto nevie  prečo. 😉 (Len žartujem). Niekedy je to naozaj tak, že môžeme mať toho načítaného, naštudovaného, vieme ako to má vyzerať, ale akosi to nefunguje. A naopak, rovnako existujú prípady, kedy všetky grafomotorické zručnosti dozrievajú u dieťaťa samé, tak ako majú v prirodzenej fyziologickej postupnosti. A dieťa bez toho, aby niekto riešil čo robí a ako robí, robí všetko správne. No nie vždy je to tak.

    Dnes si povieme, ako prirodzenému vývoju grafomotorických zručností napomôcť. Hneď na začiatok je potrebné si ujasniť, čo všetko tvorí grafomotoriku. Je to hrubá motorika a konkrétne pohyb rúk, ramena a lakťa; jemná motorika prstov a dlane; motorika očí a artikulačných orgánov a v neposlednom rade koordinácia alebo súhra medzi okom a rukou. Do množiny premenných môžeme zaradiť aj schopnosť koncentrácie, pozornosti, sluchové vnímanie a lateralitu.

    Všetky tieto prvky ovplyvňujú schopnosť dieťaťa písať bez problémov. Pokiaľ dieťa nemá dostatočne zautomatizované grafomotorické pohyby a prepojené pohyby všetkých kĺbov rúk (rameno, lakeť, zápästie, prsty), stráca pri písaní rýchlosť. Deti sa často sťažujú, že nestíhajú. Rodičia doma počúvajú výhovorky, že učiteľka príliš rýchlo píše. Všetku svoju energiu sústredia na písanie ako také, a nezostáva im priestor na vnímanie obsahu, rýchlo sa unavia a nedokážu sa dlhodobo sústrediť. Ak dieťa nedrží pero správne, ruka sa rýchlo unaví, môže ho bolieť a potiť sa, čo spôsobuje len ďalšie nabaľovanie problémov.

    Ako teda stimulovať správny vývoj jednotlivých psychomotorických činností?

    Dnes si povieme o rozvoji hrubej motoriky.

    Deti musia behať, hrať, sa, chodiť po schodoch, obrubníkoch, jednoducho potrebujú pohyb a priestor. So všetkým ostatným si poradí telo samo. Ak sa dieťa do podobných aktivít nechytá, môžeme ho motivovať rôznymi hrami.

    Chôdza:

    Chôdza po čiare, po elipse, medzi predmetmi; chôdza vpred a vzad; chôdza po nerovnom teréne; chodenie po schodoch smerom hore, ale aj dole. Státie na jednej nohe, pod kolenom zodvihnutej nohy si podávať z ruky do ruky loptičku.

    Skoky:

    Skákanie na mieste, na jednej nohe, do diaľky, cez prekážky. Skákanie švihadla, škôlky, gumy.

    Hranie sa na zoologickú záhradu:

    Dieťa napodobňuje pohyb rôznych zvierat (napr. vták letí, pričom dieťa beží a pritom máva rukami).

    Hranie sa na zrkadlo:

    Dvojica sedí (stojí) oproti sebe. Jeden je zrkadlo a druhý obraz, pričom zrkadlo napodobňuje pohyby svojho spoluhráča.

    Hranie sa na plávanie:

    Napodobňovanie plávania, pričom dieťa stojí. Odporúčam precvičovať techniku prsia a kraul.

    Navíjanie klbka:

    Dieťa navíja klbko so špagátom pravou rukou. Po zvládnutí techniky navíjame aj ľavou rukou.

    Všetko sú to obyčajné hry, pri ktorých si môžete užiť veľa zábavy. Ich pridanou hodnotou je fakt, že dieťatko rozhýbu natoľko, že podporia jeho grafomotorické zručnosti. Nabudúce si poviem viac o rozvoji jemnej motoriky.

    Aké hry hrávate so svojimi deťmi vy? Podeľte sa a odmením vás srdiečkom.

    annalies
    22. apr 2016    Čítané 50x

    Grafomotorika_03

    Ďalšia drobná nádielka zábavných grafomotorických úloh pre malkáčov. Použili sme samolepky zo sady 1000 samolepiek http://www.kidsworld.sk/eshop/samolepky-1000-samolepiek/p-3464716.xhtml 

    Princíp je taký, že si vyberieme samolepku a vymyslíme si k nej jednoduché zadanie. Dieťa má buď doplniť nejakú scénu alebo podľa nálepky zopakovať nejaký grafický prvok.

    Vtáčik sa chce šmýkať a potrebuje šmykľavku.

    Krokodíl si skúša klobúčiky.

    Medveď hrou na píšťalke roztancoval klobúčiky (také aké má na hlave).

    Krokodíl vo vrtuľníku má jojo. Aj krokodíl pod vrtuľníkom chce mať jojo.

    Sliepka cinká na triangli cink-cink-cink. Zakrúžkuj písmenká a pospájaj ich do slova cink.

    Mačka brnká na gitare brnk-brnk-brnk. Zakrúžkuj písmenká a pospájaj ich do slova brnk. (Stačí nabudúce.)

    Pes sa pozerá, ako niekomu ulieta balón. Dokresli šnúrku a naznač pohyb letu.

    Ako letí vtáčik a ako sa točí vrtuľka?

    Slon fujazdí na kolobežke po kľukatej ceste.

    Traktor jazdí po poli. 

    annalies
    15. apr 2016    Čítané 258x

    Grafomotorika_02

    Vymysleli sme niekoľko ďalších úloh na precvičovanie grafomotoriky, ale takých, ktoré malkáčov/predškolákov aj naozaj bavia.  

    Slimák poleje každý lupeň vodou, aj keď nemá ruky.

    A rastlinám narástli vysoké stonky.

    Balónový kvet vypúšťa balóny.

    Cesta z papiera vedie od rastlinky po samý kraj papiera.

    Keď dokreslíš svetelné lúče, budeme vidieť, ako silno svietia červená a žltá žiarovka.

    Tá menšia svieti silnejšie - to je taká sranda (^_^)

    Je tu lienka stegosaurus - na chrbte má veľké platničky. Ešte väčšie platničky sme objavili tiež a ty už len dokresli telo.

    Lienka stegosaurus so 6 nohami a poriadnymi kukadlami.

    Ovocie je v miske.

    A miska je na stole.

    Lienka ochutná najskôr hrušku, potom jablko, potom čerešne a vráti sa k hruške.

    Jéj, a je z toho trojuholník, alebo šarkan.

    annalies
    14. apr 2016    Čítané 47x

    Grafomotorika_01

    Grafomotrika? To je J! Nie J ako jedno (-.-), ale J ako jednoduché \m/ Stačí k tomu zošit, nálepky (od Djeco ^.^), niečo na písanie.

    Títo traja tučniaci sú tuční kamoši.

    Prepájam prasiatkam paprčky.

    Krúžim po papieri a kúzlim okrúhlu korunu stromu.

    Tiger zoskakuje z jedného pruhovaného T na druhé.

    Delfín preskakuje ponad E.

    Opica po lianách švihá pomedzi O.

    Kým sliepky neznášali vajíčka, boli vo vajíčku, boli kuriatka.