Výsledky vyhľadávania pre slovo “#tvorivost”

💪 Ste silní alebo ste sa naučili dlho vydržať?
🌀 Ráno vstanete, vybavíte, čo treba. Postaráte sa. Zvládnete porady, deti, vzťahy, povinnosti. A nikto by nepovedal, koľko úsilia stojí udržať tento „normál“. A vy si hovoríte, že takto to má asi byť. Že ste len unavení. Že preháňate.
🧍♀️ Postupne sa z fungovania stane identita. Byť ten, čo zvláda.
Byť ten, kto sa prispôsobí. Byť ten, kto ide ďalej, aj keď telo potichu brzdí. Možno ste si už dávno prestali klásť otázku, ako sa naozaj máte. Nie preto, že by vás to nezaujímalo. Ale preto, že ste sa naučili, že na to aj tak nie je priestor.
💭 Premýšľate. Analyzujete. Hľadáte chybu v sebe. A pritom platíte cenu, o ktorej sa nehovorí: napäté telo, vnútorný nepokoj, tiché sebaobviňovanie, pocit osamelosti, aj keď nie ste sami. Rozdiel medzi tým, ako pôsobíte navonok, a tým, ako sa cítite vnútri, sa zväčšuje. A čím viac sa snažíte „to dať“, tým menej v sebe cítite pokoj.
💡 Nejde o to, že by ste sa nesnažili dosť. Ide o to, že váš vnútorný systém robí presne to, čo sa kedysi naučil, aby vás ochránil.
Mozog si vytvára stabilné vzorce prežitia v situáciách, kde kedysi nebolo bezpečne cítiť.

🗣️ Nebijeme sa už päsťami
🎨 „Cítim sa, akoby som bola v práci len robot. Len prežívam. Len nech to nejako zvládnem do dovolenky.“ No „zvládať“ nestačí. Musíme sa naučiť tvorivo odpovedať na tlak, nie sa mu len prispôsobiť. Kreativita nie je len pre umelcov. Je to nástroj pre prežitie.
🧬 Kreatívne činnosti posilňujú mozog. Akivujú oblasti spojené s riešením problémov a empatiou. Zapojenie do tvorivej činnosti aktivuje prednú mozgovú kôru, čo vedie k lepšiemu rozhodovaniu a zníženiu impulzívnosti.
💭 Myslenie mimo rámec zvyšuje odolnosť voči stresu. Ľudia, ktorí denne trávia aspoň 15 minút kreatívnou činnosťou, majú o 30 % vyššiu spokojnosť a nižšiu mieru stresu.
🎭 Všetci máme v sebe tvorcu. 98 % detí vo veku 5 rokov myslí kreatívne. V dospelosti túto schopnosť stratíme len preto, lebo jej prestaneme veriť. Ľudia, ktorí sa naučili myslieť ako „umelci“, mali vyššiu odolnosť voči konfliktom v medziľudských vzťahoch.
💬 Otázky, ktoré vám môžu pomôcť už dnes:
Kedy naposledy ste sa cítili tvorivo živí?
Umenie je našou súčasťou po celý život 🌸
#detiaumenie #umenie #originalita #tvorivost #myslienkadna #jedinecnost #studnamyslienok #phyliciarashad #kreativita

Tréning fantázie a tvorivosti TROCHA INAK
I. M. Rozet vo svojej knihe O psychológii fantázie píše, že pri výchove tvorivosti detí treba už od najútlejšieho veku rozvíjať, uvoľňovať aj fantáziu. Fantázia má širší vplyv. Dobrá fantázia umožňuje dieťaťu tvorivejšie vnímať, vidieť svet, lepšie tvoriť asociácie, hypotézy, alternatívy pri riešení problémov. Navyše, keď sa cvičí fantázia, nie je možné, aby sa súčasne necvičili schopnosti, ktoré učia dieťa odlišovať fantáziu od skutočnosti, meniť progresívnu fantáziu na skutočnosť. Ide to teda ruka v ruke s hodnotiacim systémom, s tréningom posudzovania a rozhodovania , rozvíjaním hodnotiaceho myslenia.
Tip na edukačnú úlohu - trénovanie fantázie a tvorivosti:
Dieťa si zoberie kartičku so snehuliakom. Zatvorí oči a predstaví si, že je snehuliak, ktorý stojí na lúke a vonku začína byť teplo. Úlohou dieťaťa je opísať a nakresliť svoje pocity.
Daná úloha je zameraná na :
▪️tvorivé vnímanie
▪️rozvoj fantázie
▪️obrazotvornosť
▪️imagináciu
S úctou
Mária (autorka projektu abeceda TROCHA INAK)

Tvorivosť
Životopisy slávnych a tvorivých ľudí poukazujú na to, že títo ľudia videli "viac", videli "trocha inak" a videli aj podrobnejšie, všímali si detaily, ktoré iným unikali.
Opakom tvorivého vnímania a videnia sveta je jeho stereotypné, schématické zmyslové vnímanie v ustálených pravdách a formulkách. Pravda, istá funkčná stálosť vnímania je potrebná, ale prílišná strohosť, povrchnosť vnímania tvorivosť nerozvíja.
Človek ide denne po tej istej ulici. Zdá sa mu, že ju dobre pozná, že si už na nej niet čo všimnúť, pri čom postáť, porozmýšľať. Inak vníma človek s tvorivým vnímaním. Neraz sa pozastaví pri detailoch, zmenách, pýta sa, prečo je to tak, ako by to mohlo byť inak.
Výskumy dokázali, že tvoriví ľudia vidia, vnímajú svet súčasne viacerými zmyslami, majú zmysly citlivejšie, ostrejšie vnímajú konflikty, narušenia, nedostatky, problémy, ktoré sú pre nich výzvami na myslenie a tvorivosť. Ide o to, aby ľudia boli vnímaví ku kráse, pravde, ale aj k problémom a ťažkostiam, aby sa vnímané stalo podnetom na ich tvorivosť. Tieto vlastnosti - byť vnímavý a citlivý - treba pestovať od malička a v tom je nezastupiteľná úloha nás rodičov, učiteľov a vychovávateľov.
P. S. : Naše ďalšie príspevky (didaktické úlohy nielen pre deti) budú zamerané na tvorivosť..., pretože tvorivosť sa dá rozvíjať a cvičiť.
S úctou
Mária (autorka projektu abeceda TROCHA INAK)
