icon

Ako správne skloňovať "dám predmet k dverám"?

vendro
1. sep 2026

Chcel by som sa opýtať všetkých učiteliek slovenčiny, či na základnej, alebo aj na vysokej škole. Ako sa správne skloňuje slovné spojenie "Dám [predmet] k dverám? Tak ako som napísal, alebo inak? Lebo mne je jasné, že slovo "dvere" je pomnožné podstatné meno a podľa gramatiky sa majú skloňovat datívom, čiže "k/ku dverám", ale kamarát z Trenčianskeho kraja ma silno presviedča, že podľa lokálu a nechce počuť nič iné a argumentuje to tým, že takto sa to hovorí v jeho nárečí. Ďakujem.

Strana
z2
simsalabim
1. sep 2026

@vendro akoze dam ku dverach? 🤯 Ps Nie som slovencinarka.

anonym_2ec4e5
1. sep 2026

Správne je k dverám, v tomto prípade sa predložka k nevokalizuje.
Datív je správne, lokál určite nie o kom? o čom? tam nesedí

lukbe
1. sep 2026

K dverám.

anonym_6d10a4
1. sep 2026

Hej, v urcitych regionoch sa hovori "...postav sa pri dvere". Prvykrat som sa s tym stretla, az ked som zila v zahranici a stretla som tam Slovakov z Prievidze a z Banoviec. Normalne som neverila vlastnym usiam, ako toto niekto moze povedat. Doteraz sa na tom s nimi zabavam 🙂
Jasne, ze to nie je spravne.

anonym_2a812d
1. sep 2026
@anonym_6d10a4

Hej, v urcitych regionoch sa hovori "...postav sa pri dvere". Prvykrat som sa s tym stretla, az ked som zila v zahranici a stretla som tam Slovakov z Prievidze a z Banoviec. Normalne som neverila vlastnym usiam, ako toto niekto moze povedat. Doteraz sa na tom s nimi zabavam 🙂

@anonym_6d10a4 u nás sa tak hovorí Trenčiansky kraj, stretneme sa pri Tescu a choď pri dvere

orisker
1. sep 2026

Kamarátovi povedz, že dialekt Trenčianskeho kraja nie je spisovná slovenčina!

anonym_a8d63b
1. sep 2026

Moje oblubene je "ideme pri more" 😅 takze sa uz nicomu necucujem.. samozrejme, ze spravne je "k dveram"

anonym_2ec4e5
1. sep 2026

Pri dvere úplne trhá uši - pád sa ani nedá určiť
Predmet polož k dverám. - Datív
Predmet je položený pri dverách - lokál

anonym_3c4131
1. sep 2026