Ako správne skloňovať "dám predmet k dverám"?
Chcel by som sa opýtať všetkých učiteliek slovenčiny, či na základnej, alebo aj na vysokej škole. Ako sa správne skloňuje slovné spojenie "Dám [predmet] k dverám? Tak ako som napísal, alebo inak? Lebo mne je jasné, že slovo "dvere" je pomnožné podstatné meno a podľa gramatiky sa majú skloňovat datívom, čiže "k/ku dverám", ale kamarát z Trenčianskeho kraja ma silno presviedča, že podľa lokálu a nechce počuť nič iné a argumentuje to tým, že takto sa to hovorí v jeho nárečí. Ďakujem.
Správne je k dverám, v tomto prípade sa predložka k nevokalizuje.
Datív je správne, lokál určite nie o kom? o čom? tam nesedí
Hej, v urcitych regionoch sa hovori "...postav sa pri dvere". Prvykrat som sa s tym stretla, az ked som zila v zahranici a stretla som tam Slovakov z Prievidze a z Banoviec. Normalne som neverila vlastnym usiam, ako toto niekto moze povedat. Doteraz sa na tom s nimi zabavam 🙂
Jasne, ze to nie je spravne.
Hej, v urcitych regionoch sa hovori "...postav sa pri dvere". Prvykrat som sa s tym stretla, az ked som zila v zahranici a stretla som tam Slovakov z Prievidze a z Banoviec. Normalne som neverila vlastnym usiam, ako toto niekto moze povedat. Doteraz sa na tom s nimi zabavam 🙂
@anonym_6d10a4 u nás sa tak hovorí Trenčiansky kraj, stretneme sa pri Tescu a choď pri dvere
Moje oblubene je "ideme pri more" 😅 takze sa uz nicomu necucujem.. samozrejme, ze spravne je "k dveram"
Pri dvere úplne trhá uši - pád sa ani nedá určiť
Predmet polož k dverám. - Datív
Predmet je položený pri dverách - lokál
Moje oblubene je "ideme pri more" 😅 takze sa uz nicomu necucujem.. samozrejme, ze spravne je "k dveram"
@anonym_a8d63b lepšie je idem do doktora 😀
A kamarát vie vôbec, čo je lokál?
Inak som sa pobavila, čo píšeš ty
Skloňovať slovné spojenie
Skloňovať dativom
Skloňovať podľa lokalu
Jedno lepšie než druhé 😁😁😁