Je domáce vzdelávanie vhodné pre deti?
Je to podľa vás vhodné pre deti? Uvažujem nad tým, ale rozmýšľam ci tie deti neprídu o to byť v škole, o tie zážitky, kontakty ktoré im ja nedá, o to naučiť sa robí aj to co chcu, vstávať ráno a ist niekde aj keď sa nechce, ale zároveň vidím benefitov v tom ze si môžu vybrať co a kedy sa budú učiť a tak.
@annm81 cize by to veľmi záležalo odomna? Stránky ktoré sledujem o tomto, tak mi skôr prídu ze diét si robí a učí sa kedy chce a co chce, co ho zaujíma. Ale kd čítam tvoj príspevok, ak neviem ci by som to dala, zvládla
@hortenziaj sociálne situácie nikdy nenahradis domoskolou, či už tie pozitívne, alebo tie negatívne.
mne sa to velmi paci, ak je aj zabezpeceny zivot v komunite. Vtedy to ma skutocne zmysel, deti sa jednak ucia "zo zivota", maju zaujmy, k otmu sa prida to co "musia vediet". zaujimave je aj ak su rozne vekove kategorie deti na kope... Realne okrem toho kolektivu (a 2r ? bol kovid), vyletov som nevidela ziadny prinost prveho stupna... napr. ked chybala v skole dva tyzdne dcera v prvom rocniku, ja som to s nou presla za pol dna... este aj pisala krajsie doma, aj venovala sa tomu intenzivnejsie a kludnejsie so zaujmom. Pre mna (tiez som nebola v klasickej skole) je system ucenia v skolach katastrofalny, roztahany, nezmyselny... som si ita ze dieta sa to dokaze pri spravnom vedeni a motivacii naucit lepsie a hlbsie ako niekde v skole s 30detmi, zistit co ho bavi a ked ho to zacne bavit (nejaka tema, v nejakom predmete) ma cas sa tomu venovat hlbsie, dokladnejsie, aj dlshie.. ak mu nieco nejde ma cas na to sa to naucit, natrenovat... bez stresu.
Ale popravde neviem si to predstavit sediet doma, s dietatom a ucit ho to same... to by ma nejak nezaujalo. A podla mna by chybali aj vonkajsie vplyvy a nejake "inspiracie" pre deita aby sa zaujimalo o nieco same, interakcie s inymi detmi, situaciami, stretnu sa s roznymi hobby, zaujmami inych ludi.. ale teda to je iba moj nazor...
Mna kedysi velmi zaujal kanal Lucy at Life Without School (myslim na youtube je), potom to preslo do extremu unschooling, ale je to dost podobne :D
Myslim, ze u nas ak mas homeschooling, tak dieta musi byt preskusavane v skole, cize aj tak bude musiet plnit nejake "plany". Ale teda nemam to nastudovane... a myslim, ze je dolezite aby bol rodic vzdelany a vedel to co ma vediet to dieta, nie ze nie a potom sa to budu ucit za behu. A vela rodicov to proste nevie... to by bolo napr. pre mna stresujuce ucit dieta napr. matematiku, nieco by bolo treba vysvetlit a ja to neviem (ako ja to viem, ale aj tu byvaju otazky na priklady prvy stupen.. a rodicia to nevedia, spoluziaci dceriny chodia na doucovanie s uplne jednoduchou matikou.. cize vela rodicov to uz nevie)
Radsej venuj nas najdeniu dobrej skoly ako pokusom stat sa ucitelkou pozretim 15 videi na youtube
@simca06022011 veľmi triezvy názor, pekne napisane
Moja dcérka začala chodiť v septembri na 8. ročné gymnázium a v triede majú chlapca s titulom domoškolák. Dostal sa do výberovej triedy 20. najšikovnejších detí, takže je to o rodičovi čo sa dá na túto cestu. Na rodičovskom bolo povedané, že je to prvé dieťa v histórii školy... a to je tu tá škola pár desaťročí. 😉 Takže smelo do toho, ak sa na to cítiš. ☺️
Za mna urcite nie, deti musia mat aj nejaky rezim, naucit sa, ze rano sa vstane, ide do skoly, aj ked sa nam nechce…nemozeme si robit len to co chceme a kedy chceme. A navyse, spravne nieco deti naucit nie je take jednoduche, ako by sa mnohym mohlo zdat. To nie je len o tom, ze ja viem trebars tretiacku matiku, tak logicky to budem vediet dietatu vysvetlit. Na to treba ak uz nie vzdelanie, tak minimalne to mat v krvi. Staci si len pozriet diskusie tu na koniku, ake primitivne ulohy niekedy nevie rodic nieze vysvetlit detom, ale ani vyriesit…
Dalsia vec, dieta sa potrebuje socializovat. Potrebuje si aj vybojovat svoje hadky so spoluziakmi, je tiez fajn, ked vidi, ak je niekto v niecom lepsi - posobi to motivacne. Ako mu to chces zabezpecit doma?
S detmi sa mozes ucit po skole, to je uloha rodica a nie snazit sa skolu nahradit.
@hortenziaj Ahoj, domáce vzdelávanie má veľké výhody oproti nútenému školskému systému. A áno, dieťa sa učí kedy chce a čo chce. Samozrejme ty ako rodič určuješ hranice, aby to dieťa neflákalo. Ale dieťa nad učením trávi oveľa menej času ako v škole a je to oveľa efektívnejšie. V dieťoch sa ,,nezabije” túžba po poznávaní a hľadaní informácií, ako je tomu častokrát v škole, kde im od útleho veku diktujú aj kedy može ísť na záchod, kedy može jesť, kedy má vstať, atď.
K socializácii- školská povinná dochádzka je nútená socializácia. Ak nemáš dieťa zavreté v dome 24/7, tak sa prirodzene socializuje. Deti na DV chodia na krúžky, kde sú často v kolektíve, majú vačší priestor na sebarealizáciu, častokrát veľa tvoria, učia sa napr. jazyky, staršie deti programujú. Je toho fakt na výber v dnešnej dobe veľa. Okrem iného je mnoho vzdelávacích skupin, kde sa deti vzdelávajú v kolektíve denne. Ale, ak sa ide niekto odraziť s obmedzeným myslením, tak DV je ozaj ,,na nič” ( myslené ironicky). Nenechaj sa odradiť obmedzeným názorom niektorých ľudí. Samozrejme DV nie je pre každú rodinu, ale ak si to viete pri vašom fungovaní predstaviť, je to určite skvelá voľba. Okrem iného má to aj veľký sociálny prínos, utužujú sa rodinné vzťahy a dovera. Dieťa má priestor voľby, mnoho detí ani nie je sociálne zrelých na kolektív a takto si samo dieťa vie rozhodnúť kedy sa chce socializovať. Nie všetci sú extroverti a znesú 20 detí okolo seba denne. Teda určite si zvážte pre a proti vrámci Vašej rodiny a domácnosti. V Ke je slobodná demokratická škola, ktorá podporuje domáce vzdelávanie, aj oni majú na stránke veľa info. Študuje u nich mnoho detí z celého Slovenska.
Chodím do materského centra s trojročným a mam pocit ze každá druhá chce toto a to rieši, že ich deti dá na domáce vzdelávanie, tak reku ci je to ôk.
Inak sa pri nich cítim ako krkavcia mama ze rozmýšľam vôbec dat decko do škôlky od polroka, ked to není povinné a doma mu bude lepšie
@hortenziaj ak vnímaš sa v tejto role, choď do toho.
@hortenziaj dať dieťa do jaslí od pol roka určite nie je ok. Deti potrebujú pocit bezpečia a domova a plne nechápem, prečo sa niekto rozhodne mať dieťa, ak ho chce od pol roka odkladať k cudzím ľuďom. Ak mu nie je ochotný dať pár rokov času, aby malo dobrý sociálny základ. U mnoho detí to zanecháca trvalé psychické následky a tie sa potom pekne odrážajú, najme v dospelosti. Vzťah dieťa a rodič a zvlášť dieťa a matka - sú tam veľmi citlivé vazby, ktoré sú takto násilne prerušené. Teda, ak matka nie je vo finančnej tiesni, nie je dovod, aby dieťa dávala preč. Ale dnešná doba je orientovaná na egoizmus jednotlivca, tak samozrejme, aj matky si nájdu x dovodov, prečo dať dieťa preč. Je to však velmi, veľmi smutné. Veď vidno takmer všade tie narušené vzťahy v rodinách, takmer všetky traumy plynú z detstva a z narušených rodinných vzťahov.
@hortenziaj fiha uprimne sme zacali 1. Rocnik v covid obdobi a boli sme viac doma ako v skole. Prvy rocnik ok. Druhy rocnik viac v nemocnici a doma ako v skole, este to sa dalo. Od 3 ročníka normalne v skole. Ale ak by som sa mala rozhodnut inak, dam dieta do skoly, kde ucitelia maju iny pristup k detom a modernejšie metody. Cize ako tu uz padlo, zameraj sa na vyber skoly. Kamoskyn syn chodi do “inej” súkromnej základnej skoly a ked pocuvam ako deti ucia závidím, ze skola moze dat detom aj ine moznosti štúdia.
Podľa mňa nereálne. Okrem takých očividných vecí, ako kolektív a reálny svet, nie život doma v bubline.... reálne, kto má na to čas? Vyučovanie je 5,6 hodín denne, po už zabehnutých koľajniciach, čo sú osnovy a skúsenosti. Je to plnohodnotné zamestnanie pre učiteľov. Školstvo nie je dokonalé, ale naivný rodič nemá osnovy, nemá skúsenosti a reálne si neviem predstaviť kto by zvládal sa dieťaťu venovať toľko hodín ( a nemyslím také polo-hranie, ale reálne učenie) a po tom po večeroch ešte vytvárať plán na druhý deň. Myslím že je veľmi málo rodičov, čo by toto zvládli. Úplne absurdné pre zamestnaných rodičov.
Alebo chcete platiť osobného učiteľa, ktorý k Vám bude chodiť na pol dňa?? Vážne si to neviem predstaviť
@hortenziaj skús sa na to pozrieť aj z tej strany, či Vám bude stačiť celé roky 1 plat, keďže ty by si sa práci nevenovala. Či ti k pocitu spokojnosti nebude chýbať sebarealizácia, či už hobby alebo práca, proste nepohneš sa od dieťaťa, nie každý toto zvládne. Iné podnety a myšlienky ako “dieťa” mať nebudeš, s mužom večer rozhovory budú len “čo dieťa”. A to celé roky. Baby tu už písali, že to nie je pre všetky rodiny a myslím, že to zahŕňa aj tieto aspekty.
Učila som 3 deti, ktoré sa prvý stupeň učili doma a bolo to strašné. Nezaclenili sa do kolektívu, nerešpektovali autority, rozdelenie dňa, slabé vedomosti - pre mňa celé zle. Bohužiaľ dvaja sú už "dospeláci" a sú takí "divný" bez kamarátov a akéhokoľvek života. Prišli o zážitky, nezaclenili sa, dokonca jeden ani nepracuje- nedokáže akoby rešpektovať pravidlá v práci. Je neustále len s mamou (otec nebohý) a fakt si myslím, že mu bolo týmto domácim vzdelávaním veľmi ublížené ☹️ môj osobný názor. Tento rok, učím žiaka ktorý sa 7 rokov vzdelával doma - je slabí (prospech všetko na 4) ale tento rok sa bude len socializovat. Nedokáže zapadnúť, chce byť stredobodom pozornosti - tak decko, čo si ôsmaci odbili tak na prvom stupni. Nemá kamarátov a aj napriek veľkej snahe jeho maminy je vnímaný "inak" a je viditeľné, že decké "škriepky" mu chýbajú.
@hortenziaj Úprimne, ak sa divíš, že ty budeš rozhodovať o kvalite vzdelania počas domáceho vyučovania a podľa youtube máš dojem, že dieťa si robí, čo chce, nepúšťaj sa do toho. Na Slovensku našťastie platí, že dieťa musí byť pravidelne preskúšavané aj ked je na domácom vzdelávaní (nie v každej krajine je to povinné).
Pohybujem sa medzi ľuďmi, čo pracujú vo vede a výskume, majú veľmi kvalitné formálne vzdelanie aj široký všeobecný rozhľad, mnohí vedú študentov. Veľa sa venujú vlastným deťom a je to na tých deťoch vidno. Ale len málo z nich si trúfne dieťa kompletne vzdelávať doma. Tí , čo sa na to dali, to majú vyriešené tak, že jeden z rodičov je buď doma, alebo pracuje len pár hodín v týždni a deti majú na niektoré predmety buď súkromných učiteľov, alebo chodia do jazykovej, či hudobnej školy a v každom polroku aj na nejaký kurz, najčastejšie športový. Popritom buď majú krúžky, napr. divadelný alebo prírodopisný a pracujú v rámci komunity ako dobrovolníci, aby mali aj sociálne kontakty mimo rodiny. Ďalšia možnosť je tá, že si takýto rodič vezme na vzdelávanie viac detí a potom je to čosi ako miniatúrna súkromná škola, kde samozrejme nemôže platiť, že sa robí to, čo sa páči jednému konkrétnemu dieťaťu.
Sama mám dokonca nejaké menšie skúsenosti so vzdelávaním cudzích detí, sama som dieťa naučila čítať, písať a matematiku prvého stupňa ZŠ skôr, ako začalo chodiť do školy. Osobne by som si po technickej stránke absolútne bez problémov trúfala na výuku celého učiva ZŠ a aj veľkej časti gymnázia, ale neprehovoril by ma na to nik. Dieťa s rodičom vždy pracuje inak ako s cudzím učiteľom, viac si k rodičovi dovolí a socializácia je pri domácom vzdelávaní všetko len nie triviálny problém.
Ak rodina - rodic, dieta prejdu na domace vzdelavanie, tak ich cas straveny ucenim je doma kratsi. Pochopitelne doma dieta nevydrzi tolko udrziavat pozornost ako v skole. Cize mu ostane viac volneho casu.
Comu sa bude diwta venovat v tomto usetrenom volnom case? Malo by to byt nieco, co mu da nove podnety, rozvoj kreativity, socializaciu, priestor na pohyb. Kto mu toto vsetko zabezpeci? Rodic? Dieta samo?
Aby to nebolo tak, ze dieta sa nauci nieco ,,skolske,, a potom na zvysok dna presedi pri mobile.
Alebo mu bude rodic vyplnat aj poobedny cas?
Pre mna je to ponorka byt neustale s dietatom, ucit sa, volny cas, nahradit mu strateny socialny kontakt...
Pre zdravy vyvoj dieta potrebuje rovesnikov, kolektiv roznorodych ludi a ucit sa medzi nimi fungovat. Pretoze co potom, ked uz bude praceschopne, ako sa prisposobi pracovnemu rezimu, podmienkam, autoritam?
A co rodic? Kedy bude mat on cas pre seba? Oddych, volnocasove aktivity, stretnutie s priatelmi? Cela rodina sa bude krutit len okolo deti. Pre mna nepredstavitelne.
Akože ja by som sa mala učiť doma s deťmi na takej istej, alebo vyššej úrovni ako v škole? Fúú, tak to isto nie, nemala by som na to čas ani nervy, stačí mi občas im pomáhať pri domácich úlohách a mám dosť. Vôbec si to neviem predstaviť...
@danusskaaa ďakujem za takýto pohľad, mýslim ze to hovorí za všetko,tvoje osobne skúsenosti. Ešte si človek povie ze prv stupeň ôk, zvládnem a nenechá to žiadne škody, ale ako vidím radšej nie.
@hortenziaj mám syna v prvej triede na domácom vzdelávaní, učím ho spolu s manželom, a nejdeme štýl, že dieťa sa učí kedy chce a čo chce, urcujeme mu pravidlá, čo sa ideme učiť, je to na nás. Zároveň máme šťastie v synovi, že on vedomosti extrémne nasáva, chce sa učiť, preberáme aj témy a oblasti, ktoré sú mimo prvého ročníka a častokrát aj mimo prvého stupňa, DV nám dalo slobodu v tom, kedy sa učíme, častokrát sa učíme vonku v prírode, matika z hlavy, vysvetľovanie kadečoho, čo nás alebo syna zaujme, na jeseň mohol ísť na dovolenku do zahraničia, kde boli múzeá, pamiatky, spoznávanie. Aj cez týždeň ideme niekam na výlet, takú voľnosť nám to prinieslo. Zároveň chodí syn raz do týždňa do školy na dve hodiny a má cez týždeň aj iné aktivity - krúžok, canisterapiu a máme čas sa venovať aj fyzioterapii, potrebuje posilniť chrbát a držanie tela, pri škôlke sme to furt odsúvali. Nám to vyhovuje, ale inému nemusíte, prešli sme si s manželom zdĺhavým procesom, kým sme sa pre túto formu vzdelávania rozhodli. Socializácia v škole je veľmi riadená. Chces sa so spolužiakom rozprávať, ale nedá sa, je hodina, potom máš 10/15min aby si zbehol na wc, napil/zjedol niečo, nachystal knihy a rýchlo sa rozprával s tým spolužiakom, čo si chcel, a už zvoní.. socializovat dieťa vieš aj na DV a niekedy aj lepšie ako v škole. Pri tomto všetkom je dôležité si uvedomiť, že nie je to pre každého - ani rodiča, ani dieťa, ale ak vám to vyhovuje a začne to klapať, prináša to výhody. V opačnom prípade to môže narobiť škodu. Stále som tiež taká, že si kladiem otázky, je dobré to, čo robíme? Netrvá nám to totižto ešte dlho, ale pri synovi sa vždy ubezpečim, že je to dobré, čas ukáže viac. Držím palce
@tersanas a z čoho žijete? Máte nejaké podnikanie, ktoré už je rozbehnuté a netreba tomu venovať veľa času?
A nemaju mat rodicia, ktori doma vyucuju domskolaka, nejake pedagogicke vzdelanie? Sa mi mari, ze mi to hovorila jefna domskolacka...
Osobne by som sa vobec nenechala uniest modernými sklonmi mamiciek v tvojom okoli..ak ty citis, ze duetatu bude lepsie medzi detmi, riad sa svojimi pocitmi. Nie inymi mamičkami
no neviem, ako sa potom tie deti prispôsobujú na strednej škole? Nie je to pre nich potom obrovský šok a zmena?
@zorkahorka nie, vraj ti stačí garant na nejakej základnej škole, či škôlke pri predskolakoch. Ale nie ze by som to chcela robiť s deťmi, to dv, len ma zaujala ta myšlienky a hľadám viac o tom. Ale na 95%pojdu klasika
@sasitimi17 inak tiež ma to zaujíma, že čo potom, alebo aj také deti co navštevujú tie alternatívne školy, ako montessori a iné, a stredné väčšinou už asi nie sú také a nie všetky zamerania a co potom?
@sasitimi17 ja mam skusenost s dietatom ktore rodicia vzdelavali doma a prislo na gympel.vedomosti ok, priemer. Prezitie v kolektive - velky horor.slecna bola zvyknuta ze za vsetulinko ju rodicia chvalili.vo svojom malom svete bola vzdy najlepsia.zrazu nie je az taka strasne sikovna ale len priemerna a je z toho hotova.sebavedomie nula bodov, uz nechce odpovedat lebo je vkuse v strese.vobec nekomunikuje.decka v triede vidia ze sa trosku inak sprava, ale je to maly kolektiv velmi prijemnych deciek a slecna je mile, sympaticke dievca tak sa velmi snazia ju vtiahnut do kolektivu uz druhy rok.prihovaraju sa jej, na obede ju volaju prisadnut, volaju ju na kavu.ona odmieta.ide len ked ju nekonecne dlho prehovaraju.mamina mi casto volava.hovori ze to, ze sa deti v triede snazia si velmi ceni a dcera s nou ma velmi hlboky vztah, zdoveruje sa jej so vsetkym.ma decka velmi rada a tuzi s nimi byt.ale nedokaze ani len ist si k nim sadnut v jedalni az kym ju uplne vsetky neprehovaraju donemoty.na kazdy maly problem reaguje neprimerane citlivo.
Uzkosti, stres, uz su nasadene aj AD.
Toto je jedine dievca ktore poznam ze sa vzdelavalo doma.takze moze byt stovky takych, co maju so socializaciou stredoskolacky velmi dobru skusenost.tomuto konkretnemu dievcatu to absolutne neprospelo. Zila si doma v bublinke a realita je uplne drsna.zvalcovalo ju to
@nenne27 no a to ešte keď pôjde do práce, kde sa s ňou už fakt nikto maznať nebude, bude stratená... ale bodaj by som sa mýlila, no ktovie aké skúsenosti majú ostatní
@sasitimi17 to je dobra hlúposť:D cele detstvo som to počúvala:D predstav si ze tieto deti idu na gymnázia, na vysoké školy. .. :D a zvládnu to v pohode... bohužiaľ svet je totálne nalinajkovany vo vzdelávaní a ľudia sa obávajú co i len trochu vybocit lebo " ved my sme to tak mali = všetci musia, inú spôsob je zly"

@hortenziaj Výhoda domáceho vzdelávania nie je v tom, že sa môže dieťa učiť čo a kedy chce. Výhoda je, že sa nemusí deliť o pozornosť učiteľa s 20 ďalšími deťmi a že vyučovanie môže byť omnoho komplexnejšie a zázivnejšie. Či to pre dieťa bude prospešné, alebo nie, závisí od rodiča (alebo iného učiteľa). Nie každý dokáže dieťa naučiť hoc len to, čo by sa naučilo v bežnej škole, aj keď mnohí si to namýšľajú. Ak má dieťa šťastie na rodiča, čo je dobrým pedagógom a súčasne dokážu zabezpečiť iný ako školský kolektív, dieťa môže mať obrovskú výhodu oproti rovesníkom. Ak sa rodič precení, môže to dopadnúť dosť zle.