Jazda v úzkej zákrute a v strede cesty
Dobrý večer,
Ako jazdiť v úzkej zákrute, keď chcem ísť doľava a zľava ide oproti auto? Ako sa vyhnúť narážaniu na obrubník a zároveň neísť do protismeru na úzkej ceste? Nejaké pomôcky alebo tipy? Referenčné body, zrkadlá atď?
A ako správne jazdiť v strede cesty? Počula som, že tam, kde je moja pravá noha, tam je aj stred auta, viac-menej.
PS: ROBÍM SI VODIČSKÝ KURZ
Ďakujem ❤️
Hlavne PRED zakrutou uber trocha plyn a daj sa co najviac doprava, ale tak aby si nechytila obruvnik. Sleduj auta co idu oproti a dajvaj pozor aby si do nich nebuchla. Chce to trocha cvik, ale je to lahucke. Tiez to, ze sa nad tym zamyslas, znamena ze budes raz dobra vodicka ;)
@anonym_autor Nechcem trafiť obrubník a ani protiidúce auto z ľava. Samozrejme, že sa snažím ísť pomaly a opatrne ale niekedy mi inštruktor autoškoly pomáha s volantom lebo idem blízko k autu alebo obrubníku. Preto potrebujem nejaké tipy, od vodičov čo majú viac skúseností 🙂
Taktiež mám problém, jazdiť v strede cesty a neviem odhadnúť ako správne prejsť nad poklopom.
Hlavne PRED zakrutou uber trocha plyn a daj sa co najviac doprava, ale tak aby si nechytila obruvnik. Sleduj auta co idu oproti a dajvaj pozor aby si do nich nebuchla. Chce to trocha cvik, ale je to lahucke. Tiez to, ze sa nad tym zamyslas, znamena ze budes raz dobra vodicka ;)
@anonym_876aff Snažím sa, len potrebujem niektoré veci poriadne vysvetliť a nejaké tipy tiež pomôžu 🙂
@anonym_autor Nechcem trafiť obrubník a ani protiidúce auto z ľava. Samozrejme, že sa snažím ísť pomaly a opatrne ale niekedy mi inštruktor autoškoly pomáha s volantom lebo idem blízko k autu alebo obrubníku. Preto potrebujem nejaké tipy, od vodičov čo majú viac skúseností 🙂
Taktiež mám problém, jazdiť v strede cesty a neviem odhadnúť ako správne prejsť nad poklopom.
@anonym_autor ahoj, toto som vlastne natrenovala sz normalne v premavke, v autoskole sa mi tiez stavalo, ze som bola moc pri obrubniku alebo som presla kanal atd😀 praxou ziskas lepsi odhad, v autoskole som sa riadila hlavne v spataku kolko som od krajnice a od stredovej ciary, kanaly nas ucili, ze radsej prejst a auto to prezije, ako sa nebezpecne vyhybat do protismeru atd
@anonym_autor vždy treba zastať ked si si nie istá /isty
@anonym_autor je to len o cviku, o nicom inom. Odhad zistis casom. Na udrzanie sa v jazdnom pruhu je zasada, ze pozeras neviem kolko m pred auto...to urcite povedali.
Ja som mala vodicak a isla podla manzela zle...chcelo to len cas a jazdit a jazdit pod dohladom najprv.
To všetko získaš praxou. Keď robila sestra vodicak, tak som jej radila pozerať do diaľky, nie hneď pred auto, stred cesty si kontrolujem len v ľavom zrkadle, resp vzdialenosť od stredovej čiary, ja som typ co sa lepí viac na stred muž zase na krajnicu) Pri vchádzani do úzkej križovatky si musíš nadbehnúť čo najbližšie k stredovej čiare, nie až do protismeru, vojsť do križovatky najprv rovno (približný odhad tvoje telo s rohom križovatky) a potom sa vytočiť (s každým autom je to ale inak, niektoré ma krátky predok, to znamená vieš vojsť viac do križovatky aj sa lepšie vytočiť, niektoré majú dlhšiu prednú kapotu tak sa s nimi horšie manévruje, keď chodím dodávkou tak musím ísť do protismeru lebo sa nevytocim). Čo sa týka kanálov, môj muž sa to nenaučil doteraz 😂
Spomalit a podradit este pred zakrutou. Nikdy neist zakrutu s vyradenou rychlostou, alebo stlacenou spojkou. V zakrute sledovat svoju stranu. V principe jedno ci stred, ci krajnicu, ale krajnica byva vyhodnejsia hlavne v tme, aby ta oprotiiduce auto neoslepilo. Takze zkontrolovat stred a potom priebezne krajnicu.
Ta poznamka s vchadzanim do krizovatky rovno je dobra. S tym ma problem kopec vodicov, v meste stretavam bezne na krizovatke auta "v protismere" - co asi nikdy nepochopim.
Spomalit a podradit este pred zakrutou. Nikdy neist zakrutu s vyradenou rychlostou, alebo stlacenou spojkou. V zakrute sledovat svoju stranu. V principe jedno ci stred, ci krajnicu, ale krajnica byva vyhodnejsia hlavne v tme, aby ta oprotiiduce auto neoslepilo. Takze zkontrolovat stred a potom priebezne krajnicu.
Ta poznamka s vchadzanim do krizovatky rovno je dobra. S tym ma problem kopec vodicov, v meste stretavam bezne na krizovatke auta "v protismere" - co asi nikdy nepochopim.
@anonym_autor neviem ci som ta spravne pochopil, ale tak ako pisu
@maddie1711
@aalt
zaciatocnik vacsinou na krizovatkach, kde odbocuje (vpravo ci vlavo) prilis skoro zacne zatacat - to ma za nasledok, ze bud zadnymi kolesami "chyti obrubnik" (pri odbocovani vpravo), alebo ohrozuje predok aut davajucich prednost (pri odbocovani vlavo) - ide prilis do ich pruhu (do protismeru). Cize tak ako ti radia - chvilu chod este ako keby rovno a az neskor zacni tocit volantom.
O to viac to plati pri parkovani medzi auta na parkovisku. Nadid si co najviac, dlhsie chod ako keby rovno a az neskor (a o to prudsie/rychlym tocenim volantu) to stoc na parkovacie miesto. Aby si nan vchadzala co najrovnobeznejsie.
Ale vo vseobecnosti radsej vzdy parkuj zacuvanim. Auto cuvanim lepsie manevruje a najma potom z parkovacieho miesta lahsie vyjdes.
A dobre ti radia - na nizsi prevodovy stupen si podrad VOPRED, pred zakrutou, pred odbocovanim, pred zeleznicnym prejazdom, pred predbiehanim... nie az pocas.
@anonym_autor Ďakujem Vám, a spojku mám držať na podlahe po celý čas, kým som v zákrute?
@anonym_autor Ďakujem Vám, a spojku mám držať na podlahe po celý čas, kým som v zákrute?
@anonym_autor spojka by sa za beznej jazdy vobec nemala stlacat. Iba pri rozbiehani sa, silnom brzdeni pred zastavenim, popotahovanim v kolone (ale aj tam ju co najskor po rozbehu uvolnit). Auto, ked mas zaradeny spravny prevodovy stupen, vie ist dostatocne pomaly (resp. ako potrebujes) aj na volnobeh, t.j. nedavas ziadny plyn. Ak by zacalo "cukat", treba podradit o dalsi stupen nizsie.
Aj na jednotke sa dokazes plizit pomaly bez stlacenej spojky a bez plynu. Vyskusaj si to niekde niekedy (idealne so skusenym spolujazdcom).
@anonym_autor Ďakujem Vám, a spojku mám držať na podlahe po celý čas, kým som v zákrute?
@anonym_autor NIE! Uz pred zakrutou musis spomalit a podradit na potrebnu rychlost. Zakrutu vzdy so zaradenou rychlostou. Spojku nikdy nedrz mimo preradovania/vyradovania pripadne brzdenia. Podobne pred nejakou prekazkou - retarder, mlaka, diera, zviera ... spomalit co najviac pred, podradit a cez prekazku uz so zaradenou rychlostou a so zaberom kolies. Aj keby si este mala rychlost a brzdila motorom bez plynu. Takto je najmensia sanca pre smyk a podobne.
@anonym_autor Ďakujem Vám, a spojku mám držať na podlahe po celý čas, kým som v zákrute?
@anonym_autor je eozdiel zákruta a križovatka. V križovatke úzkej a. pomalej kľudne chod zo začiatku na spojke, pretože jednotka je len na rozbeh na pár metrov a dvojka by ti v príliš nízkej rýchlosti cukala, nie je to najlepšia voľba pre auto ale takých križovatiek nie Ke nejak extrémne veľa. V zakrute v rýchlosti NIKDY na spojke, potrebuješ mať motor v otáčkach. Tzn ideš 80-90km rýchlosťou a vidíš zákrutu, chceš spomaliť, buď pribrzdis a podradis alebo si len rovno podradis z 5ky do 4ky, auto tá samé spomalí a drží motor v otáčkach, vojdes do zákruty a v okamihu keď si zákrutu prešla môžeš pridávať znova. (V zákrutách sa nepridáva, nebrzdí, nedrží spojka ani nepreradzuje, to robíš vždy pred a po)
U nas bezne pomerne a jedine spomalit a prejst to co najkrajsie, ked treba, tak ozaj na kraj/ cuvnut. Zalezi ake to je uzke. U nas mame niekde aj take tie vyhybne, kde jeden zastavi, ked vidi druheho. Najhorsie je stretnut tam velky traktor. Ale na vynasanie do zakrut vzdy pozor, hlavne ked predtym prsalo. Ja radsej spomalim, lebo niektori radi ficia a potom ich mam v protismere
@anonym_autor Ospravedlňujem sa, asi som sa zle vyjadrila o držaní spojky na podlahe. Myslela som veľmi úzku zákrutu, v meste kde musím ísť veľmi pomaly, napríklad na 1. p. stupni.
V principe to je jedno kde. Spojku na podlahe jednoducho nedrzis nikdy. Stlacis preradis/podradis/vyradis a pustis. Ak je jednotka/dvojka stale z nejakeho dovodu prirychla, tak spojka - vyradis - pustis spojku. A ci uz potom ides pomalicky este zotrvacnostou, alebo zastavis je uplne jedno. A ked si si nie si ista, tak kludne zastav na kraji, nech ta obidu. Len potom radsej este pred tou zatackou, proste radsej niekde kde je este viac miesta, nie az na tom najnevhodnejsom. To sa ti potom moze stat prave ze zastavi ten druhy a obchadzat budes musiet ty.
@anonym_autor Ospravedlňujem sa, asi som sa zle vyjadrila o držaní spojky na podlahe. Myslela som veľmi úzku zákrutu, v meste kde musím ísť veľmi pomaly, napríklad na 1. p. stupni.
@anonym_autor ak je tá zákruta v meste veľmi úzka, zastaň pred zákrutou ak ide v protismere veľké auto, ak autobus tak je to samozrejmé zastaviť, lebo sa nevyhnete. Pred vjazdom do zákruty ešte kým ideš rovno sa priblíž čo najviac k stredovej čiare a až pri vjazde do zákruty toč doprava a sleduj si v pravom spätnom zrkadle pravé zadné koleso ako je ďaleko od obrubníka. Najbližšie k obrubníku má byť v strede zákruty. Na obrázku prejazd zákrutou znázorňuje modrá čiara.
@anonym_autor ak je tá zákruta v meste veľmi úzka, zastaň pred zákrutou ak ide v protismere veľké auto, ak autobus tak je to samozrejmé zastaviť, lebo sa nevyhnete. Pred vjazdom do zákruty ešte kým ideš rovno sa priblíž čo najviac k stredovej čiare a až pri vjazde do zákruty toč doprava a sleduj si v pravom spätnom zrkadle pravé zadné koleso ako je ďaleko od obrubníka. Najbližšie k obrubníku má byť v strede zákruty. Na obrázku prejazd zákrutou znázorňuje modrá čiara.
@done mne ta modra pripada skor ako "pretekarska" (preficat zakrutou co najrychlejsie). Zaciatocnik by mohol stredom (pozdlznou osou) auta kopirovat skor tu svetlocervenu. Ale samozrejme, s vacsim/dlhsim autom (resp. dodavkou) si kludne pred zakrutou trosku nadist ku stredovej ciare, aby to "vyslo" bez chytania obrubnika zadnym kolesom.
@done mne ta modra pripada skor ako "pretekarska" (preficat zakrutou co najrychlejsie). Zaciatocnik by mohol stredom (pozdlznou osou) auta kopirovat skor tu svetlocervenu. Ale samozrejme, s vacsim/dlhsim autom (resp. dodavkou) si kludne pred zakrutou trosku nadist ku stredovej ciare, aby to "vyslo" bez chytania obrubnika zadnym kolesom.
@madeincssr je to pretekárska stopa pre zákrutu r14 so štandardnou šírkou ale autorka tu píše o veľmi úzkej zákrute v meste kde r medzi domami môže byť nižšie. V tom prípade si potrebuje nadísť, aby nevyšla na obrubník. Obrázok je len návod, ako si nadísť do zákruty, kde je úzka vozovka.



Ak sa na úzkej ceste dve oprotiidúce autá nevyhnú, tak to auto, ktorému sa ľahšie cúva, napríklad cúva z kopca dole, cúvne na misto, kde je možné sa obom bezpečne vyhnúť. Jazdu v strede svojho pruhu kontroluješ obrysmi auta aj spätnými zrkadlami-vidíš koľko miesta je medzi autom a stredovou čiarou a tiež medzi autom a krajnicou.