Tehotná študentka a pracujúci otec

angieves
20. máj 2021

Dobrý deň, chcela by som sa opýtať na par vecí. Čítam si každý deň príspevky v tejto diskusii, viem na aké príspevky mám nárok - jednorazový príspevok, prídavok na dieťa a rodičovský po narodení, tehotenské štipendium.
Moja situácia je nasledovná - som študentka v 3 ročníku bakalárskeho stupňa a pokračujem na Mgr dennou formou. Termin pôrodu mám 12.10. So starostlivosťou o dieťa mi pomôžu rodička, starý rodiča a priateľ. Chcem sa Vás opýtať.. Mohol by priateľ nastúpiť na materskú dovolenku do 12.10? Lekár mi napísal v tehotenskej knižke nástup na materskú 31.8,čo náhodou super vyšlo lebo od 1.9 som študentka a štát platí zdravotné poistenie. A potom by som ja už poberala od 12.10 rodičovský príspevok, alebo nie? Daju sa dve dávky poberať ten istý mesiac? Rodičovské a materské len inými osobami? Alebo ako to je?
Materská by sa mu rátala vlastne z platu, 70 niečo percent, dobre tomu rozumiem?
Ďakujem za odpovede 🙂

lucka_ke
20. máj 2021

nemáš nárok na materské, len na nižší rodičovský príspevok od narodenia dieťaťa
priateľ môže nastúpiť na materské najskôr keď dieťa bude mať 6 týždňov, a potom môže poberať aj rodičovský príspevok vo vyššej výške až do jeho 3 rokov

angieves
autor
20. máj 2021

@lucka_ke takže v podstate by prišiel o svoj plat len kvôli 100e vyššiemu rodičovskemu, dobre tomu rozumiem?

nafka0483
20. máj 2021

@angieves Otec dietata moze nastupit na matersku dovolenku najskor 6 tyzdnov po porode. Termi nastupu na MD pred porodom s atyka len teba a len v pripade, ze by si na matersku mala narok. Nemoze on sediet doma na materskej pricom dieta este nie je narodene.

Takze on moze nastupit na matersku 6 tyzdnov po porode, materska sa rata podla VZ, cize podla prijmu za minuly rok. Po skonceni materskej by sa mohol on prihlasit na poberanie rodicovskeho prispevku - mal by narok na ten vyssi.

Ty mozes poberat RP odo dna porodu do tych 6 tyzdnov - narok budes mat na ten nizsi.

nafka0483