icon

Prvák nepíše dĺžne

Včera o 16:20

Mam prvaka, pise krasne, ale nepocuje dlzne, az ked tu slabiku natahujem viackrat, tak doplni, ale pani ucitelka to asi az takto nediktuje, je na to nejaky figel ako to mozeme trenovat alebo proste len pisat a pisat? Dakujem

avatar
autumn1
Včera o 16:26

Je nato fígel, doma pekne artikulovať, nie prehnane ale prirodzene. Minule som sa presne nad tým zamyslela, pri bežnej reči veľmi málo ľudí zdôrazňuje dĺžne a niet sa čomu čudovať, že to tie deti potom nepočujú. Mne to až trhá uši ako niektorí naozaj najmä na konci slov, ten dĺžeň nikdy nedajú. A aj od dieťaťa vyžadovať aby ich hovoril.

avatar
madeincssr
Včera o 16:42

@anonym_autor možno je srdcom Ostravak 🙃.

avatar
lukbe
Včera o 16:59

A nemoze mat nejakú dysfunkciu? Išla by som vyšetriť. Mávali sme takých žiakov, až na strednej sa na to prišlo a vysetrilo a chudák dieťa malo dovtedy zlé známky. https://zsmsnkp4.edupage.org/a/poruchy-ucenia?e...

anonym_906693
Včera o 17:01
@lukbe

A nemoze mat nejakú dysfunkciu? Išla by som vyšetriť. Mávali sme takých žiakov, až na strednej sa na to prišlo a vysetrilo a chudák dieťa malo dovtedy zlé známky. https://zsmsnkp4.edupage.org/a/poruchy-ucenia?e...

@lukbe aj mňa to napadlo, len nechcela som to napísať , aby sa tu lavína nespustila, že dnes by sme každému dieťaťu diagnózu dávali. Syn to tak mal, potvrdila sa porucha pozornosti , ani bodky , ani dĺžne

avatar
lukbe
Včera o 17:04
@anonym_906693

@lukbe aj mňa to napadlo, len nechcela som to napísať , aby sa tu lavína nespustila, že dnes by sme každému dieťaťu diagnózu dávali. Syn to tak mal, potvrdila sa porucha pozornosti , ani bodky , ani dĺžne

@anonym_906693 no ano, ale sú rodicia, ktorí nechcú dať dieťa vyšetriť a ma zbytočne napr. z jazykov štvorky a trapi sa. U nas sa to potom výrazne zlepšilo, lebo sa berie na to ohlad, ma inu stupnicu a iné písomky.

anonym_906693
Včera o 17:06
@lukbe

@anonym_906693 no ano, ale sú rodicia, ktorí nechcú dať dieťa vyšetriť a ma zbytočne napr. z jazykov štvorky a trapi sa. U nas sa to potom výrazne zlepšilo, lebo sa berie na to ohlad, ma inu stupnicu a iné písomky.

@lukbe aj u nás, ja si pochvaľujem, mal by zlé známky a ani to nie je gro, ale trápil by sa a demotivovalo by ho to. Ja som rada, že sme dali do CPP diagnostikovať

avatar
bavlnka92
Včera o 17:16

záleží ako ich učia, pri písmene so znamienkom počkajú kým dopíše znamienko alebo idú celé slovo a na konci si majú znamienka dopísať? lebo naši majú až po dopísaní slova a jasné, že ho to nenapadne dačo doplniť 😖

avatar
viestta
Včera o 18:15
@bavlnka92

záleží ako ich učia, pri písmene so znamienkom počkajú kým dopíše znamienko alebo idú celé slovo a na konci si majú znamienka dopísať? lebo naši majú až po dopísaní slova a jasné, že ho to nenapadne dačo doplniť 😖

@bavlnka92 ano, ucia sa napisat cele slovo a deti dlzne a makcene uz nedoplnia.

avatar
euka210
Včera o 18:42

@anonym_autor su deti, ktore s tym maju problem...proste ho tam nepocuju...ani moj manzel 🙂 ucitelky praveze zvyraznuju dlzne pri diktatoch, aby ich tam deti poriadne poculi. Skusit nejake cvicenia na rozlisovanie dlznov atd.

avatar
madeincssr
Včera o 18:45
@viestta

@bavlnka92 ano, ucia sa napisat cele slovo a deti dlzne a makcene uz nedoplnia.

@viestta a to potom napr. bodku nad makkym i "prekresluju" na dlzen? To sa takmer isto netrafia presne, takze podla toho by sa mohlo dat identifikovat, ako to deti ucia.

avatar
viestta
Včera o 18:48
@madeincssr

@viestta a to potom napr. bodku nad makkym i "prekresluju" na dlzen? To sa takmer isto netrafia presne, takze podla toho by sa mohlo dat identifikovat, ako to deti ucia.

@madeincssr netreba nic identifikovat. Rodic, ktory sa dietatu venuje a venuje cas aj jeho domacej priprave na skolu to vie.

avatar
marhulka13
Včera o 19:16

Moj syn má NKS a ten nepoužíval ani v reči makcene. Nonstop sme písali diktáty a on sa v podstate naspamäť naučil tie slová písať. Doteraz s tým bojuje a to už má 15. Ale pomohlo iba trénovať, trénovať a trénovať

avatar
miskajerry
Včera o 19:37

skúste písať dĺžeň hneď, nie až po dopísaní slova a hrajte sa hru zatlieskaj vtedy, keď počuješ dĺžeň, hovor mu slová

anonym_0d0407
Včera o 19:52

Môj syn tiež nepíše bodky, dlžne, mäkčene. Jediný spôsob ako som ho to dokázala naučiť je, že po dopísaní si musí vety pomaly potichu prečítať a podopĺňať ich. Vtedy to urobí a zvyčajne bez chyby, ale pri diktáte alebo odpíse nie. Pre neho je to niečo totálne nepodstatné.

avatar
kacena4
Včera o 20:15

ahojko v 1 rocniku je to este ok ak nepise dlzne, casom sa to moze doucit, ak vsak pre to chces nieco spravit obrat sa na skolsku specialnu pedagogicku aby mu spravila orientacnu diagnostiku kde moze odsledvat ci nema narusene oslabene sluchove vnimanie, nemyslim sluch ako taky, ale ci pocuje napr. tie dlzne a rozoznava dostatocne hlasky. ak chcete nieco trenovat mimo diagnostiky tak odporucam kuliferdo na sluchove vnimanie (predpokladam ze je problem pri diktovani slov, nie opise z predlohy) drzim palceky

anonym_ff751c
Včera o 21:20

Tak ja som bola rada, že na konci 1.ročnika si pamätal písmenká ako sa píšu. Myslím, že škola mu ide, doma sa takmer neučí, ale zmyslom 1.ročníka, čo sa týka písania je vedieť písmenká. S dlžňami sa trápil aj on. Teraz v septembri odkedy začali diktáty, tak už dbá p.učiteľka aj na čiarky, bodky, dlžne. Prvý diktát mal 13.chyb, teraz sa dostal na bez chyby. Ale cvičili sme doma, zošedivela som z neho. Napíš: peknýýýý, pe-knýýý, peknýýý. Pozriem do zošita, tak pekny. Pýtam sa, dľžeň? On tam žiaden nepočul 🤦‍♀️ Ale cvičili sme a išlo to. U môjho syna to bolo len o sústredení a počúvaní. V triede z 23.žiakov len 5. nejdú diktáty. Tak zváž, či je to už na diagnózu, alebo len buď rada, že si pamätá ako sa píšu jednotlivé písmenká. Ja som bola šťastná, keď na konci 1.ročníka napísal nula namiesto mula.
Veď tie deti sa učia písať, nie ešte pravopis. Iba doma trénujte.

avatar
elz1920
Včera o 23:11

Skús sa menej stresovať, veď sa to ešte len začína učiť. Pokiaľ tento problém pretrvá aj po naučení všetkých písmen, potom by som začala riešiť nejakú diagnostiku. Dovtedy by som sa snažila upozorňovať, ale nenásilne. Každý má iné tempo, niekto potrebuje dlhší rozbeh, viac času. A vôbec nemusí mať poruchu učenia.