Štvrtá trieda - príprava do školy
Ahojte tí čo máte školákov 4 tákov na prvom stupni,ako to máte s učením? Necháte 9 ročné dieťa samé bez dozoru, neriešite DÚ lebo však on si má na to myslieť,ak sa nepripraví a neurobí úlohy,tak automaticky zákaz mobilu a príde trest,zaracha?
Ja kontrolujem, úlohy, či je naučený q pod...ak si bezapisd zd ma ulohu, jeho problém...netrestam...
4tacky som mala minuly rok, teraz su 5tacky. Ale fungujeme rovnako stale.
Pridu zo skoly, povedia co bolo, nebolo. Prezlecu sa, ak su hladne, daju si nieco, popri tom si pozru na pocitaci nejeaku rozpravku, serial, proste si daju na asi hodinku chillout.
Ja im zatial poprezeram vsetky zosity, pracovne zosity, slovnicek, co robili, ako robili, preco robili. Juknem si je niekde uloha. A nachystam im tasky na dalsi den. Odnesiel do kuchyne.
Pockam nez pojedia, dopozeraju a hor sa na ulohy a ucenie na dalsi den.
Ak treba vysvetlim, dovysvetlim, poradim, pomozem. Samozrejme, nepoviem im zfleku spravny vysledok/odpoved, ale snazim sa ich dovysvetlenim ci jemnymi naznakmi, aby sa dopracovali k spravnej odpovedi same, svojim logickym uvazovanim.
Mám 4táčku aj staršieho syna a kontrolujem oboch, po prvé ja dakedy sama dumám čo chcu v tej úlohe a sú to malé deti ešte potrebujú pomoc, a aj učiteľky vravia, že treba kontrolovať a nenechať deti ako samorasty
Toto je taká kľúčová trieda, kedy deti, ktoré sa nemuseli doteraz ucit, lebo si všetko pamätali z hodín, narazia. Aj kamarátka mala veľmi šikovného chlapca, same jednotky, vyhrával dovtedy matematicke sutaze, začal nosiť zle známky a potom začali tresty. Podľa mna je tomu lepsie predísť, vysvetlit, že teraz pribudnú ďalšie skolske povinnosti, pomôcť zaviest školskú rutinu a neist až represiami, ale skôr prevencne mozivaciou
Ja mám stvrtacku, chodí domov skôr ako ja, sama si napíše úlohy, ktoré vie, ak s nejakou potrebuje pomôcť,tak to riešime spolu,keď prídem z práce. Sama si prehadzuje tašku na ďalší deň, to jej vôbec nekontrolujem. Čo sa týka učenia, číta mi z čítanky, a skúšam ju ohľadom učiva z predmetov. Potom chodí von s kamoškami do 19 hod. Potom večera, sprcha, a môže 30 minút tablet...o 20.20 hod ide do postele
Školské veci by malo dieťa zvládnuť samé, potom príde na druhý stupeň a nevie kde je sever. Samozrejme záleží od dieťaťa.
Kontrolujem ho. On sa sám nachystá a urobí úlohy. Ja si to skontrolujem a vyskúšam ho trebárs s prírodovedy, čo preberali. Keď nevie, dám mu to ešte prečítať, doučiť.
Mám 4táčku aj staršieho syna a kontrolujem oboch, po prvé ja dakedy sama dumám čo chcu v tej úlohe a sú to malé deti ešte potrebujú pomoc, a aj učiteľky vravia, že treba kontrolovať a nenechať deti ako samorasty
@zuzubb007 súhlasím. Deti nie sú hríby samorosty. Tak ja mám skúsenosť,bola som svedkom na návšteve..nebudem menovať konkrétne. Piplo jej na edupage poznámka že nebola DÚ. Spustila.To si teda niečo vypočuje! Ešte uvidí ten tanec! Okamžite bude zaracha a zákaz mobilu!
Pýtam sa jej......a ty sa nepýtaš čo bolo v škole a neprechádzate si spolu učivo, skúšanie a tak? Ty si s ním nesadneš a spolu sa pozrieť čo je treba sa naučiť?
NIE! on si to má sám ja sa mu nebudem hrabať v taške a listovať zošit po zošite!!!!!!!
Školské veci by malo dieťa zvládnuť samé, potom príde na druhý stupeň a nevie kde je sever. Samozrejme záleží od dieťaťa.
@januska12323 áno zvládnuť to zvládne každé dieťa, ale neskontrolovať úlohy to je absolutna lenivosť rodiča, potom aj známky sú obrazom starostlivosti o dieta
@januska12323 áno zvládnuť to zvládne každé dieťa, ale neskontrolovať úlohy to je absolutna lenivosť rodiča, potom aj známky sú obrazom starostlivosti o dieta
@zuzubb007 To nieje o lenivosti rodiča ale o učení zodpovednosti deti. Nehnevajte sa na mna 4tacku som mala minuly rok od druhej triedy je samostatná. Kým chodila do družiny 1-2rocnik robievali si úlohy tam v 3-4 ročníku už nechodila takze hneď po obede domov. Sama si doma skontrolovala čo majú na domácu úlohu a začala na nich pracovat(vedela že je to jej zodpovednost) ak nerozumela zadaniu (ma s tým problém) vedela že sa ma môže prísť spýtať ale nepovedala som jej hneď že toto urob takto a takto pomohla som jej pochopiť zadaniu dovysvetlenie čo sa od nej požaduje. Sama sa prichystala na druhý deň do školy zbalila si pomôcky. Učím deti samostatnosti a je to ich zodpovednost nie moja lenivosť…. Za 4roky si raz zabudla zapísať domácu úlohu… kedy sa to tie deti majú naučiť? Mat za seba zodpovednost?? Nechápem tieto dnešné premotivovane matky čo ešte aj balia deti do školy… a kludne ma ukameňujte 🤦🏼♀️
Syn je 5tak, od prváka sa učí sám. Nechce sa somnou. Kontrolovala som ho do 3. ročníka. Ja vlastne ani neviem čo sa učia 😁
@zuzubb007 To nieje o lenivosti rodiča ale o učení zodpovednosti deti. Nehnevajte sa na mna 4tacku som mala minuly rok od druhej triedy je samostatná. Kým chodila do družiny 1-2rocnik robievali si úlohy tam v 3-4 ročníku už nechodila takze hneď po obede domov. Sama si doma skontrolovala čo majú na domácu úlohu a začala na nich pracovat(vedela že je to jej zodpovednost) ak nerozumela zadaniu (ma s tým problém) vedela že sa ma môže prísť spýtať ale nepovedala som jej hneď že toto urob takto a takto pomohla som jej pochopiť zadaniu dovysvetlenie čo sa od nej požaduje. Sama sa prichystala na druhý deň do školy zbalila si pomôcky. Učím deti samostatnosti a je to ich zodpovednost nie moja lenivosť…. Za 4roky si raz zabudla zapísať domácu úlohu… kedy sa to tie deti majú naučiť? Mat za seba zodpovednost?? Nechápem tieto dnešné premotivovane matky čo ešte aj balia deti do školy… a kludne ma ukameňujte 🤦🏼♀️
@lusinda1989 nebalim dieťa do školy, úlohy si robí samé, ale vždy na konci to všetko skontrolujem a tak isto na písomky ju skúšam podľa mňa je to povinnosť rodica, dcéra vie všetko ale aj ten rodič má trošku zodpovednosť
Mam tretiacku a zaujimam sa o to, co sa ucili v skole a ake maju ulohy. Uloh moc nemavaju. Ale ked mi povie, ze chce, aby som bola pri nej, ked si ich robi, tak som pri nej. Ked ma nieco v com si veri, tak prinesie iba na kontrolu.
Ale je to na nej, aby si pamatala ulohy.
@zuzubb007 To nieje o lenivosti rodiča ale o učení zodpovednosti deti. Nehnevajte sa na mna 4tacku som mala minuly rok od druhej triedy je samostatná. Kým chodila do družiny 1-2rocnik robievali si úlohy tam v 3-4 ročníku už nechodila takze hneď po obede domov. Sama si doma skontrolovala čo majú na domácu úlohu a začala na nich pracovat(vedela že je to jej zodpovednost) ak nerozumela zadaniu (ma s tým problém) vedela že sa ma môže prísť spýtať ale nepovedala som jej hneď že toto urob takto a takto pomohla som jej pochopiť zadaniu dovysvetlenie čo sa od nej požaduje. Sama sa prichystala na druhý deň do školy zbalila si pomôcky. Učím deti samostatnosti a je to ich zodpovednost nie moja lenivosť…. Za 4roky si raz zabudla zapísať domácu úlohu… kedy sa to tie deti majú naučiť? Mat za seba zodpovednost?? Nechápem tieto dnešné premotivovane matky čo ešte aj balia deti do školy… a kludne ma ukameňujte 🤦🏼♀️
Podla mna velmi zalezi od dietata. Moj bracho bol sikovny "sprt", ten sa o skolu postaral uplne sam; ja som "lajdak" (teraz sa to uz vola adhd), takze mna bolo treba kontrolovat 😀
Potrebovala som aj pomoc, ale vtedy sa to "nenosilo", bola som celkom chytra, tak som sa tym pretrapila sama, ale za cenu nervov strachu zo skoly a zlych znamok. Evidentne su aj dnes zeny, co myslia ze decko je lenive, ked si nespomenie alebo nezapise ze ma ulohu. Z vlastnej skusenosti mozem povedat, ze to tak nie je.
Neda sa to plosne uzavriet, ze v tom a tom veku si to ma dieta uz obstarat samo. Ked vidis ze mu to nejde prirodzene, je treba mu pomoct, a pohladat system, ako veci robit tak, aby to jeho hlava pobrala.
Rodic ma ulohy skontrolovat.Napriek tomu ja poznam aj rosicov,co aj tasku pripravuju s 12 rocnym,nielen ulohy,cela rodina participuje pri uplne zdravom dietati.Trapas...
Mám 2 chlapcov, do 5 ročníka vrátane som mala prehľad o tom, čo sa učia, pozerala som im do zositov, atd. Pripravovala ich na prijímačky na 8 ročne gymnazium. Dostali sa. Odvtedy sú samostatní.
Na prvom stupni treba dieťa naučiť učiť sa… to považujem za zaklad neskoršieho úspechu. Učiť sa priebežne…
Podla mna velmi zalezi od dietata. Moj bracho bol sikovny "sprt", ten sa o skolu postaral uplne sam; ja som "lajdak" (teraz sa to uz vola adhd), takze mna bolo treba kontrolovat 😀
Potrebovala som aj pomoc, ale vtedy sa to "nenosilo", bola som celkom chytra, tak som sa tym pretrapila sama, ale za cenu nervov strachu zo skoly a zlych znamok. Evidentne su aj dnes zeny, co myslia ze decko je lenive, ked si nespomenie alebo nezapise ze ma ulohu. Z vlastnej skusenosti mozem povedat, ze to tak nie je.
Neda sa to plosne uzavriet, ze v tom a tom veku si to ma dieta uz obstarat samo. Ked vidis ze mu to nejde prirodzene, je treba mu pomoct, a pohladat system, ako veci robit tak, aby to jeho hlava pobrala.
@anonym_91d856 ak by som videla že moje dieťa ma problém s prípravou do školy a podobne problémy ak by sa mi niečo nezdalo tak ako to bolo s mladšou ma podporné opatrenia v škole napriek tomu je samostatná a zodpovedná. Samozrejme ak niečomu nerozumie dovysvetlenie pred pisomkami preskúšam… moja starsia je typicky príklad lajdaka veľmi veľmi inteligentná ale lenivá. Do školy sa neučí, domáce robí v škole pred hodinou napriek rovnakej výchove(zatiaľ na vysvecku vždy max 1 dvojka … takze ani je to ťažké ale aby niekto chystal ešte aj tašku 4takom to už je troska moc…
@anonym_autor kontrolovala s ulohy ci spravil v4tom aj piatom. Ucil sa sam len som ho vyskusala ak nevedel vratila
Téma-štvrtá trieda-príprava do školy.
Brala by som ako svoju chybu vo výchove, ak by som takému dieťaťu chystala zošity a veci podľa rozvrhu...
Pomôžem, ak má požiada niečo vysvetliť.Môj piatak by považoval za nenormálne, keby som sedela nad jeho učivom.Minulý rok tak isto. Preskúšam,keď má byť písomka, kde si nie je istý.
Mňa tu možno ukamenuju,ale ja som za aby sme deti od prvého ročníka učili že majú sami sa starať o svoje veci do školy.To znamená pozrieť z čoho majú úlohy, nachystať knihy zošity do tašky, ostruhat ceruzky, vybrať si z tašky desiatovy box a dať na stôl atď.
Mám doma prváčika úlohy si robí pod mojím dozorom trva mu to 10 minút.Mam kamarátky ony prváka trápia dve hodiny najprv písať na papier x krát až potom prepísať do zošita keď to bude bezchybne.A tie čo majú staršie deti tak na druhom stupni ešte mamina robí všetko za dieťa.Samostatnost deti nikde a potom sa čudujem čo z tých detí vyrastie.
mam 5taka a 6taka a stále riešim a či s tým niekto súhlasí alebo nesúhlasí mi je jedno. 😀
U 6-taka musím lebo ma problémy s učením, u 5-taka možno by som ani nemusela ale nech vie že sa zaujímam aj o neho a nielen o brata.
Opýtať sa denne ako bolo v škole, máš úlohy, všetko si vedel, potrebuješ pomôcť, pripravil si si veci, mňa ako mamu nezabijú.
+ veľa krát sa mi stalo najmä u staršieho, že on mal pocit, že to učivo vie, rozumie mu a keby som mu neskontrolovala zošity tak by som ani nevedela že tomu nerozumie a všetko v zošite má zle. Napr. v škole si dosť často matiku ani nekontrolovali a proste tak ako vyrátal tak mal a bolo jedno aj či to je správne či nie.
Neviem čo je to za novodobý trend frajeriť s tým: "Ja ani neviem, čo moje deti sa v škole učia a čo robia."
Veď práve teraz sú ešte v období a veku kedy rady rozprávajú o sebe o spolužiakoch o škole a dianí okolo seba, o tom, čo v škole nové pochytili, čo ich zaujalo. Ale keď ich už v tomto veku nebudeme počúvať a zaujímať sa o to čo sa okolo nich deje, nedivme sa, že o pár rokov sa budú strániť úplne a nebudú vravieť nič.
Ja som hrdá, že viem o úlohách, ktoré moje deti majú, že mi povedia aj v 12 rokoch čo všetko v škole robili, s čím majú problém, čo sa v triede udialo a veľa tých vecí sa dozviem práve pri tom ako rozoberáme úlohy.
Ak by som sa na to vykašľala, možno by sa im aj zhoršil prospech ale nejde o to, ale už by toho času na trávenie a rozhovor s deťmi bolo oveľa menej, lebo veľa veci práve preberieme keď sa bavíme o úlohách lebo stále ich pri tom niečo napadne.
Inak by to cez týždeň už bolo len: deti za zavretými dverami robia úlohy, deti sú na tréningu, deti hrajú hry za zavretými dverami, deti sú vonku a deti idú spať.
@anonym_1c716b
Je super že sa tvoje deti radi rozprávajú o tom čo bolo v škole. Ale každé dieťa je iné.
Moj mladší syn chodil do škôlky 3 roky. Vieš čo som sa za ten čas dozvedela? Nič. Nikdy som nepocula ani jednu basnicku ktoru sa učili.
Chodili sme zo škôlky pešo, každý deň som sa pýtala čo bolo v skolke nove, s kym sa hral co mali na obed,... A kazdy den odpoveď: Uz si nepamatam. A to sme len vyšli zo škôlky.
Teraz je druhák, do skoly vozim deti pol hodinu tam pol hodinu späť. Vtedy máme pristor rozoberať školu. Viac menej sa nedozviem nikdy nič. Bolo dobre, nič nové,... Zhrnú to 5 vetami, ťahám to z nich ako z chlpatej deky.
Čo sa týka učenia, starší sa učí od prváka sám. Naozaj netuším čo sa učia. Je nadpriemerne inteligentny, chce sa učiť sám, ma v tom svoj systém. Vyslovene mi od prváka tajil kedy majú písomky, aby som ho náhodou nechcela skúšať. Prečo by som mu mala narúšať jeho priestor v učení? Pretože ja chcem??
S druhákom sa učím, sme poučený za 10 minút a nikdy sme pri tom neriešili čo bolo v škole. Úlohy chce mať čo najskôr z krku, a vôbec sa mu nechce riešiť škola.
Takže by som to neškatulkovala tým že si lepší rodič pretože sa s dieťaťom učíš a my ostatný len frajeríme, lebo nevieme čo sa naše deti učia.
Ale to neznamená že sa o deti nezaujímame, že sa nepýtame čo bolo v škole,... To že ty sa to pýtaš popri učení neznamená že sa to pýta každý vtedy. Niekto to s dieťaťom rozoberá cestou zo školy, niekto cestou na ihrisko, iný pred spaním,....
Ako jednému dieťaťu to ide pomalšie, rodič pri ňom musí sedieť, alebo vyslovene chce pomoc od rodičov. Iné sa naučí samo za 10 minút a nechce pri tom nikoho.
Takže to nieje o frajerovani, ale o tom čo daným deťom vyhovuje
@anonym_autor pre mňa začali “prázdniny” až po prechode syna na SŠ. Denne doslova debilné komentáre od kolegýň (voči iným rodičom by si ani nepípli), syn bol samostatný, úlohy som mu vždy kontrolovala, učili sme sa spolu, projekty tiptop. Teraz mám svätý pokoj.
Nie a vdaka za druziny kde kedysi deti robili ulohy. Doma uz len citali, pisali projekty.
Mne skôr pripadá novodobý trend "helikoptéroví rodičia ".Ja sa snažím čo najviac ich viesť k samostatnosti a vo svojom okolí som v tomto dosť mimo prúd.
@anonym_autor U mňa platilo,ze dôveruj, ale preveruj.Kontrolovala som syna a mala som prehľad o tom,ze co sa učia, čo majú za domácu úohu,aký projekt, prezentáciu si majú pripraviť
U nas to bolo tak, ze stvrtaka som kontrolovala, ale nie kvoli znamkam, patril medzi premiantov, ale práve preto, ze on nerobil vedu z toho, ked si nieco zabudol, no bože stalo sa a ? Asi tak to bral. Vlastne som mu kontrolovala len ci ma vsetko hotove a tak, ucit som sa s nim nemusela, ale dohliadala som. Stvrtacku som nemusela, ona bola iná a aj je. Syn je 3. ročník na SŠ, internát, takze o to uz davno pokoj, dcéra je 6.rocnik a okrem ANJ neviem co sa učia, ANJ zvyknem kukať, lebo si oprášim svoje dávne vedomosti, keďže anglicky jazyk bežne nemam kde používať v mojom živote.
Ked si nieco zabudne, žiadne tresty prepána, ja kolko veci zabudnem a uz som daaaavno dospelá a mala by som byt 100%tne zodpovedna, no uz som v takom štádiu, ze na vsetko si musim davat pripomienky , rýchla doba, furt daco. Ak by zabudala vyslovene z lajdáctva tak by sme to inak riešili, rozumne ,motivačne.
A este dodám, ze s deťmi komunikujeme aj škole vela , ale nie pri úlohách.
@anonym_autor ty by si mala poznat svoje dieta a vediet, ako velmi je (ne)samostatne a (ne)zodpovedne. Robit dietatu full servis (prejdem zosity a skontrolujem, co maju na ulohu) do nekonecna je blbost, nikdy neprevezme zodpovednost za seba sam a okrem toho je dolezote, aby sa naucil, ze za chyby sa plati, no ak doteraz bol na ten full servis zvyknuty a ty ho teraz bez pripravy hodis do hlbokej vody (oddnes si vsetko chystas sam), pravdepodobne mu viac ublizis ako pomozes.

Od 1, ročníka neriešim, robí všetko sama väčšinou v družine.
Ešte sa nestalo, že by na hodine niečo nemala, keď náhodou zabudne alebo nevie dorobí v škole pred hodinou.