Zmení sa školský systém do roku 2026?
Co je na tom pravdy? Nebude sa znamkovat... Nebudu domace ulohy... A ze do 2026 maju na to prebehnut vsetci.
Známkovať by sa nemalo v prvom trojročí (1.-3.ročník). Už dnes takto niektoré školy fungujú tie, ktoré vstúpili do pilotného projektu. Som v škole kde už prváci a druháci dostávajú slovné hodnotenie. Nové kurikulum bolo ušité ešte za predošlých vlád, počas tejto by sa malo realizovať. Ale ako to v školstve za posledných 30 rokov chodí, dnes je dnes a zajtra už môže byť všetko inak. Netrpezlivo čakám na zmeny od 1.1. V školstve sme už ako vytrénované opičky. Príde zmena, šup prispôsobíme sa. O rok ďalšia, zase. Prečo nie 🫤 A v zásade je to len vykazovanie činnosti tych hore. Kto na sebe makal a snažil sa zlepšovať svoju prácu, bude to tak robiť aj ďalej. A ten kto nie, rovnako. Ale papier znesie, popíše sa toho zase kopec, minie sa kopec peňazí tam, kde netreba a tam kde treba nebude. Školstvo je jedná veľká nenápadná ryža. Koľko postavičiek, firmičiek a "ozetiek" sa na tomto celom marazme pekne uživí, boli by ste prekvapkaní 😏
@stanulienkat moja rec…. nieco je potrebne sa aj naucit, nie len googlit, hlavne Zš je odvodena od slova zaklad- na tom budu stavat dalej na gym ci SŠ…. asi by sa nikomu nepacilo, kedy prisiel k dr. a lekar by ho vypocul a zacal googlit alebo poslal domov, aby si to on sam najprv pohladal, urobil zavet a tak stanovil diagnozu….
@maya_hi no ved uz nas caka dalsia zmena, citala som medzi sviatkami, ze mzdy pojdu hore podla medzinarodnych merani. Teda ked pojdeme hore, pojdu aj mzdy. Teda pri tomto modely, nikdy. Ked sa dieta ma cas 3 roky ucit citat, pisat. Ako moze zvladnut stvrtak citanie s porozumenim? Cele zle. Cele skolstvo sa prisposobuje najslabsiemu clanku a tie sikovne deti su na chvoste zaujmu
@benit presne, vidim to na olympiadach, tie su pripravovane VS ucitelmi a su pre deti velmi tazke…a hlavne robene systemom, aky sa na ZS uz neuci, takze kopec veci dobieham so ziakmi po poobediach + ich samostudium… a zial, bolo mi povedane, ze kvoli financiam uz napr. do celoslovenskeho kola predmetovej olympiady postupi len víťaz za kraj 1ziak…. je to zalostne…. najma pri tych tesnych rozdieloch na prvych 3 miestach (tak rozhoduje 0,5b casto), je mi ľúto tých detí…. peniaze sa vyhadzuju aj v ramci skolstva na niektore ziak zbytocne veci… a sikovni ziaci su nedoceneni…..
@benit to už mohol vymyslieť len klasický manažér. Potom by to chcelo aj bonusy za "počet kusov detí v triedach" 😉 Lebo je rozdiel, či ich mám v triede 13, alebo 27! Zažila som už obe možnosti 😏"Milujem" tú schizofreniu, keď znižujeme u detí tlak na výkon, zavádzame slovné hodnotenie, nestresovať domácimi úlohami (aj keď niektoré sedia pri PS, či sociálnych sieťach aj 4 hodiny), len na ne netlačiť aby sa psychicky nezosypali ... a potom BUM chceme výkony pri testovaní 😁
@gelifil presne toto je veľké riziko. Inak osobne si začínam myslieť, že takto fungujú okolité štáty. Neberie mi to hlava. Ak od nás odídu von nejakí študenti študovať alebo ľudia pracovať, majú trocha iné skúsenosti s tou "vzdelanou populáciou". Zväčša sa krásne uchytia a sú úspešní. Takže celkom nerozumiem. Mám okolo seba kopec známych ľudí, ktorí sú vonku na slušných pozíciach, vrátane lekárov, IT. Jeden šikovný chalan, ktorý odchodil klasickú ZŠ na dedine, SŠ vo vedľajšom meste a slovenskú VŠ pracuje v CERNe vo Švajčiarsku... Čítala som štatistiky, že napríklad v Angličtine ako druhom cudzom jazyku sme na tom oveľa lepšie ako okolité krajiny 😏 Takže nechápem, že sa v číslach stále takto prepadávame
@maya_hi podla poctu deti? Som za! Pretoze ano, ucitelka,ktora uci v skole s jednou triedou,kde je 8 deti! (ano, poznam taku), nevie, co je to mat v triede 25 prvakov, takmer denne dozor ak nie na chodbe, tak aspon v jedalni, o tom mnozstve suplovaciek na hodinach, ci v skd ani nehovorim. V juni odchadzame naozaj s vyplazenymi jazykmi a na pokraji vyhorenia...
@janulik2008 deti sa učia takto matematiku s cieľom chápať celu podstatu násobenia a súvislosti s inými matematickými operáciami. Cieľom nie je naučiť deti odrapkať niečo naspamäť ale porozumieť všetkému komplexne. Na násobilku aj vybrané slová sú aktuálne dva roky, áno.
Teoreticky je to rozumne a múdre a dáva to zmysel. Ale mám na to svoj názor, nakoľko osobne považujem za najväčší problem dnešných detí absolútnu demotiváciu, je ohromne ťažké ich zaujať. Aj keby do triedy dovedie človek leva, čo skáče cez horiace kruhy, ledva zdvihnú hlavu... Ja zvyknem hovoriť, že aj keby holá žonglujem pred tabuľou, tak to nevyvolá veľmi silnú reakciu. Tie decká sú extrémne prestimulované. Tak som zvedavá, ako uchopia násobilku rozťahanú na dva roky.
@nominativ presne, vyrábam aktivitu niekoľko hodín a tie pohľady žiakov…. ako keby som ich otravovala…. alebo aktivitu odbiju “aby bolo” a potom je ťažké, aby mal učiteľ motiváciu niečo kreatívne vyrobiť, vymyslieť opäť. Určite tomu nepridávajú doc. siete, hry, internet celkovo….. decká su prestimulované a je naozaj čoraz ťažšie nájsť spôsob, ako ich zaujať. Majú pociť, že sa učiť netreba, veď všetko nájdu na google, najnovšie už ani ten google, ale rovno chat gpt, copilot… a je im jedno akú blbosť umelá inteligencia vypľuje, nič neoverujú.
Dávnejšie som čítala článok jedného psychológa, ktorý povedal,že pri tejto závislej generácií detí od mobilov je len malá šanca, aby učiteľ zaujal / najmä už tie najťažšie prípady závislostí/, pretože učiteľ nemá šancu konkurovať tiktokovým 30 sekundovým videám. Po 30 sek. už dieťa čaká ďalší, nový stimul.
Takže je to tak trochu boj s veternými mlynmi, držím palce každému učiteľovi.
@nanka3 presne tak, dnes sa, podľa mňa, učitelia snažia asi najviac za celú existenciu ľudstva a úspešnosť je mizivá. Dôvodom je instantný dopamín, ktorému sú deti vystavené doslova odkedy prídu na svet, tomu sa naozaj nedá konkurovať. Presne ako hovorí @baumka , keď už aj pozornosť detí učiteľ získa, začne ich to za malú chvíľu nudiť.
Vôbec sa nečudujem následnému vyhoreniu, pretože venovať každý deň x hodín príprave niečoho a nakoniec sa človek pozerá na otrávené tváre (už v MŠ!!!), to je brutálne náročné. Chyba ten pocit dobre odvedenej práce, každý deň zažívať to, ako zbytočná je tvoja snaha - ľahko sa stane, že vyhoríš.
@nanka3 alebo pripravuješ veci navyše, aplikuješ čo si sa na školeniach naučila (za vlastné peniaze samozrejme), aktivizuješ, motivuješ, dokonca vidíš u detí aj výsledky a na konci mesiaca sa ťa šéf spýta ČO SI ROBILA NAVYŠE (akcie s rodičmi, zapájanie sa do projektov, súťaží...) lebo TO JE PREDSA DÔLEŽITEJŠIE! 🤌
@nominativ ja sama som dosť konštruktivisticky nastavená a pri dnešných deckách mi zaberajú aktivity, ktoré síce nemajú efektný a vopred plánovaný výstup ale ten proces stojí za všetky drobné. Vyčlením si na to viac hodín a deti napríklad tvoria z odpadového materiálu. Bez témy, bez zadania. "Vyrob niečo. Hocičo". Štart je náročný (rozmýšľanie bolí 😁) ale záver je brutálny. Čo všetko ešte vedia deti vymyslieť a ešte stále ich to baví ❤️ Väčšinou bojujem skôr s "tradičnými" kolegami, nadriadeným, ktorý chce vidieť pekné milené a často aj úplne rovnaké vystupy zbúchané za 45 minút a je jedno ako. Ale kašlem na to. Viem si odborne obhájiť, aké kompetencie sa u detí rozvíjali, posilnili. Myslím, že toto mnohým pedagógom chýba. Obhajiť si kurnik svoju prácu a odbornosť. Ak tam teda nejaká je 😏

@kittykat22 no ja nejddm, ze sr je lepdie. Ja som pisala, ze tak sko tu aj v cr su deti v troede nadpfiemerne, priemerne a podpridmernd. Pisdm to uz 3.x
Ja som mala perfektne deti, vysla som 2 triedy od 1 po4. Feti dom ucila rozmyslat, vyjadrit svoj naxor, pracovali v skupinzch a v blokoch ked tu na xk o tom este zni srnky netusili nie to na ministerstve. Ked prisli na 2.stupen vzdy ich chvalili. Teraz sa z 20 deti 6 dostalo na 8rocne gumnaxium. Deviataci boli 6 prijati bez prijimaciek na jazykive gymple. Ked som prechadzzla ns ššp rak kokegivia z 2.stuons sa ma pytalu, ze vi to neprehodnogim, ze moje deti je vzdy radost ucit.
A rakychto kplegov mame aj v cr. Zanietenych, ktori zz deti " cudzie" aj dychaju. Bohuzial tak ako na sk aj v cr su ucitelia, ktori pracuju do vysky svojho platu.
Co myslis, ktory dkor vyhori? Preco som sekla s ucenim a isla robit ssp?
Studovala dom na vs v prahe, diplomovku aj vsetko odovzdavala v sj.